Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 1841 Година 2014, 06.08. Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – І
Отделение, ІІІ състав
На 07.01.2014
година
в публично заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАНЯ КОМСАЛОВА
Секретар: М. Н.
като разгледа докладваното от СЪДИЯ ТАНЯ
КОМСАЛОВА адм. дело номер 2298 по описа за 2013
година и като обсъди :
Жалбоподателят “Ромеда Билд”ЕООД, ЕИК *****, със
седалище и адрес на управление ******, представлявано от управителя Р.Д., е
оспорил Ревизионен акт /РА/ № ********* от 16.04.2013г., издаден от Ф.К.Т.– главен
инспектор по приходите при ТД на НАП – гр.Пловдив, потвърден с Решение № 669
от 04.07.2013г. на Директора на Дирекция “Обжалване и данъчно-осигурителна
практик” град Пловдив при ЦУ на НАП, с който на оспорващия за данъчен период
месец Юни 2012г. на основание чл.79 ал.3 от ЗДДС са определени задължения за
данък добавена стойност за внасяне в размер на216 727,24 лева, ведно с
прилежащи лихви за забава в размер на 16 797,57 лева.
Недоволен от РА, потвърден от Директор Дирекция
“ОДОП”, жалбоподателят счита, че актът е постановен при допуснати нарушения
на процесуалния закон и при неправилно приложение на материално правните
норми. Подробни съображения се излагат в жалбата до съда и в писмените
бележки. Настоява се за цялостна отмяна на РА в обсъжданите му части и
присъждане на сторените в рамките на развилото се съдебно производство
разноски.
Ответникът по жалбата – Директор Дирекция “ОДОП”–
Пловдив при ЦУ на НАП счита същата за неоснователна, поради което настоява за
отхвърлянето й по съображенията, изложени в самото Решение и в депозираната по
делото писмена защита. Претендира присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Пловдивският Административен Съд – Първо отделение,
трети състав, след като прецени поотделно и в съвкупност събраните в настоящото
производство доказателства, намира за установено следното.
Със Заповед за възлагане на ревизия № 1204723/02.10.2012г.
(л.808) на компетентния за това орган, било образувано ревизионно
производство, насочено към установяване на публични задължения на оспорващия
за данък върху добавената стойност за данъчен период 01.06.2012г. до 30.06.2012г.,
със срок за приключване на ревизията до три
месеца, считано от датата на връчване на заповедта, което е осъществено
на 10.10.2012г.
По повод постъпила на 16.10.2012г. в ТД на НАП –
Пловдив “жалба” от ревизирания субект, с която по същество е поискано отвод на
органите по приходите, определени да осъществят ревизионното производство
/л.807/, с Решение за отвод № 1201226 от 22.10.2012г. на органа, възложил
ревизията, от състава на същата са отведени органите по приходите Гено Ч. и И.У.
/л.804-805/.
По този повод със ЗВР № 1205028 от 22.10.2012г.
ревизионното производство е възложено на нов екип, като срокът за
извършването му е определен до 10. 12.2012г. /л.803/
С последващо издадени ЗВР № 1205865/07.12.2012г., ЗВР
№ 1300095 от 09.01.2013г. и ЗВР № 1300618/08.02.2013г. срокът на ревизионното
производство е последователно продължен съответно до 10.03.2013г.
Констатира се,
че всички цитирани заповеди са редовно връчени на поверяваното лице, като и
че ревизионното производство е приключило в рамките на законоустановения в
чл. 114 ал.1 във вр. с ал.2 от ДОПК срок за това.
В срока по чл. 117, ал. 1 от ДОПК бил съставен и
ревизионен доклад от проверяващите органи по приходите № 1300618/22.03.2013г.
/л.51-66/.
В срока по чл. 117, ал. 5 от ДОПК не е постъпило
възражение от проверяваното лице.
Със Заповед № К 1300618/22.03.2013г. (л.40)
компетентният за това орган, определил съгласно чл. 119, ал. 2 от ДОПК във
вр. с § 35 ал.1 от ПЗР към ЗИД на ДОПК, обн. в ДВ бр.82 от 2012г. компетентния
да издаде ревизионния акт орган, а именно един от органите по приходите,
съставил ревизионния доклад – главен инспектор по приходите Ф.К.Т.. Тук
следва да се посочи, че съвместяването на двете качества /съставител на
ревизионния доклад и на ревизионни акт/ не влияе върху законосъобразността
на оспорвания административен акт.
Въз основа на същия ревизионен доклад, в срока по чл.
119, ал. 3 от ДОПК, определеният за това компетентен орган издал и процесния
РА № ********* от 16.04.2013г. /л.32 и сл./.
В срока по чл.152 ал.1 от ДОПК РА е обжалван пред
Директора на Дирекция “ОДОП” – Пловдив при ЦУ на НАП, който в срока по чл.155
ал.1 от ДОПК постановил решението си под № 669/04.07.2013г., с което
потвърдил ревизионния акт, с който на основание чл.79 ал.3 от ЗДДС за
данъчен период месец Юни 2012г. е начислен ДДС в размер на 216 727,24
лева, както и са определени следващите се лихви за забава за несвоевременното
разчитане с бюджета на задължението.
При така установеното настоящата инстанция на съда
намира, че жалбата до съда е процесуално допустима като подадена в предвидения
за това срок и от лице имащо правен интерес от това.
На следващо място, съдът счита и при изложената
фактическа обстановка, че процесният ревизионен акт е издаден от компетентен
орган, в изискуемата се форма и без да се допуснати особено съществени нарушения
на административно производствените правила, които да повлияят на валидността
на оспорения пред съда административен акт.
Действително както се твърди в жалбата първоначално
определения екип от органи по приходите е продължил да осъществява действия в
хода на ревизията и след дата 22.10.2012г., когато с цитираното по-горе
Решение същите органи са отведени – така всички действия по насрещната проверка
на “Термал Тур” ЕООД /л.277 и сл./, на “ДГ Стопанство – Благоевград”ЕООД /л.315
и сл./, включително процедурата по чл.32 ДОПК във вр. с връчването на съответното
ИПДПОЗЛ и изготвянето на самия Протокол за извършена насрещна проверка, са
осъществени от И.У.. Други процесуални действия от първоначалния ревизиращ
екип не се установиха.
Това процесуално нарушение обаче действително
обосновава извода че насрещната проверка на тези юридически лица не е
осъществена по правилата на ДОПК и са допуснати съществени процесуални
нарушения в тази насока, но това касае годността на събрания доказателствен
материал, респ. рефлектира върху изводите на ревизиращия екип относно
установената фактическа обстановка и правилното приложение на материалния
закон, а не на валидността на самия РА като цяло, при положение че в
останалата му част ревизионното производство е проведено именно от органите
определени със ЗВР /съгласно изискването на чл.1 33 ал. т.2 от ДОПК/, които са
издали и РД, а РА е издаден от органа, определен със ЗОКО /съгласно чл.119
ал.2 от ДОПК в приложимата му редакция/.
В този смисъл и възраженията за допуснати процесуални
нарушения от органите по приходите в рамките на проведеното ревизионно производство
спрямо оспорващия се споделят от съда. Но от друга страна същите при положение
че не водят до опорочаване валидността на РА, не могат да доведат на
самостоятелно основание до отмяна същия като незаконосъобразен при
положение, че съдът е инстанция по съществото на спора /така чл. 160, ал. 1 от ДОПК/.
Спори се и относно приложението на материалния закон.
По същество се установява, че извършената на
дружеството ревизия относно правилното прилагане на ЗДДС и ППЗДДС, обхващаща
данъчен период 01. 06.2012г. – 30.06.2012г.:
При извършването й е установена следната фактическа
обстановка:
На 15.06.2012г.,
в хода на предишно ревизионно производство, възложено спрямо „Ромеда билд”ЕООД
за правилното определяне на задълженията на дружеството по ЗДДС за данъчни
периоди 01.06.2008г. до 31.08.2010г., е осъществена проверка на налични
строителни материали в обект на дружеството, намиращ се в с.Сарая,
обл.Пазарджик, бивш стопански двор, документирана с Протокол №
129478/15.06.2012г. /който в неговата цялост е наличен на л.856-881 от делото/.
Посочения протокол, ведно с доказателствата събрани в
хода на цитираното ревизионно производство са присъединени към материалите по
настоящото с Протокол № 1214333/08.10.2012г. /л.335 и сл./
От анализа на тези доказателства е прието, че по
време на тази проверка било установено, че по-голяма част от водените по
счетоводни данни към 31.03. 2012г.
строителни материали на стойност 1 615 685,45 лева не са налични в
обекта.
Отделно от това в РД е прието, че управителят на
дружеството отказал да представи декларация, в която да посочи дали има други
обекти, където съхранява свои материали, както и какви строително-монтажни
работи извършва дружеството и на кои обекти, където също биха могли да се
съхраняват материали, както и че при проверката не е представена и справка за
счетоводните наличности на стоки към датата на извършването й.
Такава справка, ведно с оборотни ведомости по сметки,
била представена на 11.07.2012г.
От анализа на тези документи органите по приходите
приели, че наличностите на материали
по cметка 302
към 15.06.2012г. са 518 411,92 лева. За периода 01.06-15.06.2012г. са изписани материали на стойност
1 083 636,19 лева, срещу които е отчетен приход от продажби по cметка 709 на стойност 100 000 лева, което е много
под отчетната им стойност- с 983 636,19лв.
Установено е, че за периода в който са изписани
материалите- 01.06-15. 06.2012г., дружеството жалбоподател е издало следните
три броя фактури:
- № 333/01.06.2012г. на стойност 32 500лв. и ДДС
6 500лв. с получател „ДГ Горско стопанство Благоевград” ЕООД с ЕИК ***;
- № 334/04.06.2012г. на стойност 39 400лв. и ДДС
7 880лв. с получател „Термал тур” ЕООД с ЕИК ***** и
- № 335/05.06.2012г. на стойност 28 100лв. и ДДС
5 620лв. с получател „ДГ Горско стопанство Благоевград” ЕООД с ЕИК ***.
Фактурите са с предмет на доставка материали по опис.
Част от присъдените доказателства са материалите по
извършените насрещни проверки на получателите по цитираните фактури в хода на
коментираното ревизионно производство, отделно от това и такива насрещни
проверки са предприети и в хода на порцесната ревизия.
Всички те са имали за цел да установят извършването
на доставки на стоки по смисъла на чл.6 ал.1 от ЗДДС по издадените на тези
получатели фактури. След извършени им насрещни проверки и връчени искания за
представяне на документи са установени следните обстоятелства:
Относно „ДГ Стопанство Благоевград” ЕООД
От страна на това дружество са представени писмени
обяснения относно закупуването на материалите и предназначението им. В тях е
посочено, че закупуването е станало в обекта на продавача. Част от
материалите са продадени на „Кей Джи Ес Геймс” ЕООД с фактура № 24/20.07.2012г.
и на „Планта 7” ЕООД с фактура №23/20.07.2012г., като транспортът е за тяхна cметка. Фактурите са с предмет на доставка материали
по опис.
Посочено е още, че останалите закупени материали са
вложени при извършването на строително-монтажни работи по договори- текущи
ремонти в ЦДГ „Радост” и ЦДГ „Дъга” гр.Пазарджик. Съгласно приложените по
преписката материали тези договори са на стойност 12 714,77 лева, 5 846
лева, 7 725,72 лева, 816 лева и 9 885,76 лева с ДДС, в съответствие с
количествено-стойностни сметки, представляващи неразделна част от тях.
Представени са и счетоводни документи - оборотни
ведомости на различни сметки. Не са представени доказателства за
предаването/приемането на стоките, за транспортирането им и за лицата, които са
участвали при тези действия. За „ДГ Стопанство Благоевград” ЕООД е установено,
че за периода 01.06.2012г.-31.07. 2012г. е имало назначено по трудов договор
само едно лице на длъжност офис-мениджър. Представени са и два броя граждански
договори, с които се възлага изпълнението на гипсова и циментова шпакловка и
поставяне на фаянсови плочки и плочки от гранитогрес.
В хода на ревизията органът по приходи извършва
сравнителен анализ на префактурираните материали от „ДГ Стопанство Благоевград”ЕООД
към „Кей Джи Ес Геймс” ЕООД и „Планта 7”
ЕООД, за да се установи каква част от материалите, за които се твърди, че са
закупени от „Ромеда билд” ЕООД, са вложени към 01.08.2012г. в текущите ремонти
по договори с ЦДГ „Радост” съгласно представени 2 броя актове обр.19 към тази
дата. Актовете са на стойност съответно 12 714,77 лева и 5 846,00 лева.
С тях са приети извършените СМР, документирани и с протоколи.
При анализа е установено, че цените на извършените
работи са формирани основно от извършени услуги, изразяващи се в демонтаж на
съоръжения, боядисване, къртене, пробиване на отвори и тухлени зидове,
разбиване на бетон, демонтаж и монтаж на осветителни тела, демонтаж и монтаж
на радиатори - 3 броя, боядисване на радиатори, доставка на пясък за
подложка, разваляне на фаянсови облицовки и други.
От актовете е видно, че количества материали като
например 15 000 кг цимент, повече от 7 000 кг циментово лепило, един
тон бензин, голямо количество плочки, 1 577 кв.м. ламиниран паркет, голям
брой радиатори /посочени в описи към издадените от „Ромеда билд” ЕООД фактури/,
не биха могли да се вложат, а и не са описани като вложени в ремонта на
детската градина до 31.07.2012г.
Същите са видни като налични в счетоводството на „ДГ
Стопанство Благоевград” ЕООД към тази дата, но не са показани като такива при
извършена проверка на това дружество от страна на органи по приходите на
31.07.2012г. При тази проверка е деклариран стопанисван обект - автосервиз в
гр.София и извършване на строително-монтажни работи на обект ЦДГ „Радост” и
обект ЦДГ „Дъга” в гр. Пазарджик. Посочено е, че в стопанисвания обект не се
съхраняват строителни материали.
Направен е извод, че стоките, формирани основно по
фактурите, издадени от „Ромеда билд” ЕООД, които са посочени като налични по cметка 304 към 31.07. 2012г. /когато е извършена
проверката/, липсват, тъй като „ДГ Стопанство Благоевград” ЕООД не е
декларирало друг обект, в който биха могли да се съхраняват.
Извършени са насрещни проверки и на двете детски
заведения, документирани по реда на ДОПК. Представени са договори, актове и
протоколи за завършени СМР, данни за извършени плащания, издадени фактури.
Представени са и писмени обяснения за начина, по който е избран изпълнителят
на текущите ремонти. В тях се посочва, че извършените СМР са приети
без възражения.
Органът по приходи е извършил проверки в
информационната система на НАП относно представените от страна на „ДГ Стопанство
Благоевград” ЕООД 2 броя граждански договори и сметки за изплатени суми. При
проверката е установено, че във връзка с тези договори не е подавана
информация от този осигурител за дължимите вноски за лицата, наети по
извънтрудови правоотношения.
Извършена е насрещна проверка и на „Кей Джи Ес Геймс”
ЕООД, документирана с протокол № 16-05-1205865-04/01.02.2013г., при която от
страна на това дружество е представено само копие на издадената му от „ДГ
Стопанство Благоевград” ЕООД фактура с
предмет на доставка строителни материали по опис, ведно с опис към същата,
както и писмено обяснение.
В този смисъл е прието, че нито от страна на продавача, нито от страна на купувача са
представени документи, които да докажат движението на стоките от обекта на
„Ромеда билд” ЕООД. Не са представени данни и за това дали стоките са продадени
или вложени при извършване на стопанска
дейност. Част от тях са горива, които изискват специфичен начин на
транспортиране и съхранение.
„Кей Джи Ес Геймс” ЕООД не декларира обект, от който
да осъществява дейността си. В представеното писмено обяснение се посочва, че
всички материали са вложени в обектите на фирмата и са превозени със собствен
транспорт, но в потвърждение на това не са представени никакви доказателства.
За „Кей Джи Ес Геймс” ЕООД е установено, че не е имало назначени по трудови
договори лица.
Извършена е проверка и на „Планта 7” ЕООД, на което
„ДГ Стопанство Благоевград”ЕООД е издало фактура №23/20.07.2012г. за продажба
на електроматериали по опис и монтаж на ел. инсталация. Не са представени
документи за извършено плащане по фактурата. При запознаване с приложения към
фактурата опис на материали, органът по приходи установява, че същите не са с
произход „Ромеда билд” ЕООД.
В представените от „Планта 7” ЕООД писмени обяснения
се посочва, че „ДГ Стопанство Благоевград” ЕООД е извършило ремонт на
ел.инсталация и подмяна на захранващ кабел на имот, който е стопанисван под
наем по това време, а именно-автосервиз в гр.София. След ремонта не са
останали материали. Не са представени доказателства, които да подкрепят
твърденията на това дружество нито от
негова страна, нито от страна на „ДГ Стопанство Благоевград” ЕООД. За
последното, е установено, че разполага само с едно лице, назначено по трудов
договор на длъжност офис-мениджър, с което не е доказана възможността му да
извърши твърдяния ремонт.
Относно „Термал тур” ЕООД
От страна на това дружество са представени писмени
обяснения, съгласно които материалите са закупувани директно от склада на
„Ромеда билд” ЕООД в с.Сарая и са превозвани с наети транспортни средства
до с.Звъничево. Материалите са
получавани лично от управителя на дружеството. Не е посочено точното място на
съхранението им след покупката, както и предназначението им - дали са вложени
или до момента на проверката не са използвани от купувача. Не са представени
доказателства /освен фактурата/ както за получаването им, така и за
транспортирането и плащането им. А такива са необходими предвид количествата
посочени в описа към фактурата материали- арматурна заготовка 13 000 кг,
алуминиев профил 1 911кг, бензин 1 100литра, автогаз 500 литра, дизел
1 020 литра и други..
Извършена е проверка в информационната система на
НАП, при която е установено, че осъществяваната от „Термал тур” ЕООД дейност е
свързана с експлоатация на увеселителен парк в района на курорта Златни
пясъци, за което свидетелстват издадени му фактури за ползвана ел.енергия и
назначените на трудов договор лица на длъжности обслужващи работници
увеселителен парк и продавачи на билети, наети за периода 31.05.2012г.-
15.09.2012г.
След извършен преглед на всички събрани в хода на
ревизията документи, органът по приходи е приел, че по фактури № 333/01.06.2012г.
и № 335/05.06.2012 г. с получател „ДГ Стопанство Благоевград” ЕООД с ЕИК *** и
№ 334 от 04.06.2012г. с получател
„Термал тур” ЕООД с ЕИК *****, не е доказано извършването на доставки на
материали по опис /стоки по смисъла на ЗДДС/ от страна на „Ромеда билд” ЕООД,
тъй като не е доказано да е прехвърлена собствеността върху тях.
При така възприетата фактическа обстановка е изведен
и изводът, че изписаните за периода 01.06-15.06.2012г. материали на стойност
1 083 636,19 лева са липсващи, и при положение, че при придобиването
на същите е приспаднат данъчен кредит, при установяването на липсата се дължи
ДДС на основание чл.79, ал.3 от ЗДДС, в размер на приспаднатия данъчен кредит.
На това основание в хода на ревизията е начислен
данък в размер на 216 727,24 лева /като към казаната стойност
1 083 636,19 лева е приложена ставката на ДДС/. За закъснението при
внасянето му са начислени и съответните лихви.
Този резултат е потвърден изцяло в хода на
административното оспорване, като ответникът е отхвърлил аргументите за
допуснати съществени процесуални нарушения, както и е приел, че правилно е
приложен материалния закон като в случая е доказано основанието по чл.79 ал.3
от ЗДДС, в редакцията, действаща
през 2012г.
Според Директора на
Дирекция “ОДОП” – гр.Пловдив липсите били установени след извършено
преброяване на стоките, т.е. извършен физически контрол на 15.06.2012г.;
съпоставката им със счетоводни данни към 31.05.2012г., предоставени от самото
ревизирано лице и проверки на лица, посочени като получатели на стоки по три
броя фактури - № 333/01.06.2012г. и
№335/05.06.2012г. с получател „ДГ стопанство Благоевград” ЕООД и № 334/04.06.2012г. с получател „Термал тур” ЕООД.
Прието е, че тежест на
ревизираното лице било да докаже прехвърлянето на собствеността върху
изброените в описите към тези фактури стоки и основанието за издаването им,
което не е сторено.
С аргумента, че както в хода на ревизията, така и в хода на
административното оспорване, не били представени доказателства, освен
издадените фактури, за предаване/приемане на стоките,за превозването им и за
лицата, участвали при тези операции на нито един етап от покупко-продажбата, не
било доказано с допустими по ДОПК доказателствени средства, че изброените в
описите към фактурите материали са сменили собствеността си, било на лице формално
изписване на материали в периода 01.06-15.06.2012г. от страна на ревизираното
лице, без същите да са реално продадени в този период, поради което органът по
приходи приема, че тези материали са липсващи при извършената на 15.06.2012г.
проверка.
При това положение и след като при придобиването на
същите е приспаднат данъчен кредит - обстоятелство, което според ответникът е установено
и в хода на административното производство след извършена проверка в информационните
регистри на НАП, то при установяване на липсата, което е станало през ревизирания
период, следва да се извърши корекция на този данъчен кредит, като се начисли
ДДС в същия размер.
Предвид изложеното и
доколкото в хода на ревизията, а и в хода на административното обжалване не били
представени доказателства, които да ограничават приложението на нормата на
чл.79, ал.3 от ЗДДС и корекциите на приспаднатия данъчен кредит, РА е
потвърден в неговата цялост.
С цел опровергаване на тези
констатации в хода на съдебното производство от страна на оспорващия бяха
ангажирани писмени доказателства, изготвени бяха по негово искане ССчЕ
/основно и допълнително заключение на в.л.М.Д./, разпитани бяха като свидетели
органите по приходите осъществили проверката на място в обекта, стопанисван
от дружеството в с.Сарая и съставили Протокол № 129478/15.06.2012г.
Отделно от това бе оспорено
съдържанието на Протокол № 129478 от 15.06.2012г. съставен от органи по
приходите при ТД на НАП – Пловдив, в която връзка бе открито и производство по
реда на чл.193 ал.1 от ГПК във вр. с § 2 от ДР на ДОПК.
Съобразно така
изложеното съдът намира от фактическа и правна страна за установено следното.
Спорните задължения за ДДС са определени с процесния
ревизионен акт на основание чл.79 ал.3 от ЗДДС. Съгласно цитираната разпоредба,
регистрирано лице, което изцяло или частично е приспаднало данъчен кредит за
произведени, закупени, придобити или внесени от него стоки, при
унищожаване,установяване на липси или при бракуване на стоките, както и при
промяна на предназначението им, за което вече не е налице право на приспадане
на данъчен кредит, начислява и дължи данък в размер на приспаднатия данъчен
кредит. Съгласно ал.4 от с.р., корекцията се извършва в данъчния период, през
който са възникнали съответните обстоятелства, чрез съставяне на протокол за
извършена корекция и отразяване на този протокол в дневника за продажбите и
справка – декларация за този данъчен период.
В случая изводът за липси на материали (строителни
материали) на стойност 1 083 636,19 лева е обоснован с констатациите
в Протокол № 1209478 от 15. 06.2012г. на органи по приходите при ТД на НАП –
Пловдив за извършено посещение на обект склад за строителни материали,
собственост на “Ромеда Билд” ЕООД, находящ се в с.Сарая, бивш Стопански двор
относно проверка на налични материали /строителни/, с данните от приложения към
същия “Опис към 31.03. 2012г.”, съпоставката им със счетоводни данни към 31.05.2012г. и изводите за липсата
на доказателства за осъществени доставки на строителни материали по фактури №
333/01.06.2012г. и №335/05.06.2012г. с получател „ДГ Стопанство Благоевград”
ЕООД и № 334/04.06.2012г. с получател „Термал тур” ЕООД, поради което
е прието само да “формално” счетоводното изписване на материалите съгласно описите
към тези фактури.
Тук следва да се има в предвид, че разпоредбите на
чл.78 и чл.79 от ЗДДС транспонират разпоредбите на чл.184 и чл.185 от Директива
2006/112. Последната е тълкувана от Съда на Европейския съюз с Решение от 18
октомври 2012 г. по дело С-234/11, Тец Хасково. В точка 30 от решението, Съдът
посочва, че всъщност предвиденият от тези разпоредби на Директивата механизъм
за корекции е неразделна част от установения от нея режим на приспадане на ДДС.
Според точка 31, предвидените в Директивата правила в областта на корекцията
целят да увеличат точността на приспаданията така, че да се осигури
неутралитетът на ДДС по начин, по който осъществените на предходния етап
операции да продължат да предоставят право на приспадане само доколкото служат
за получаването на обложени с такъв данък доставки. По този начин чрез
посочените правила Директивата има за цел да създаде тясна и пряка връзка
между правото на приспадане на платения ДДС и използването на съответните
стоки или услуги за облагаеми впоследствие операции. Според точка 32, що се
отнася до възникването на евентуално задължение за корекция на приспадането на
ДДС във връзка с платения вече данък, то чл.185 параграф 1 от Директива
2006/112 установява принципа, съгласно който подобна корекция трябва да бъде
осъществена по-специално когато промяната на факторите, използвани за
определяне на сумата за приспадане, са настъпили след изготвяне на справка -
декларацията по ДДС.
С оглед така даденото тълкуване от СЕС, липсата на
стоки, по отношение на които е упражнено право на приспадане, настъпила след
изготвяне на справка – декларацията по ДДС, във всички случаи представлява
промяна на факторите по смисъла на чл.185 от Директира 2006/112, изискваща
корекция на първоначално възникналото право на приспадане.
В тежест на органите по приходите обаче е, да
установят този факт, данъчният период, в който е осъществен, включително и
размерът на дължимата корекцията, в който смисъл са и изричните указания за
разпределяне на доказателствената тежест в процеса, дадени още с разпореждането
за насрочване на делото /л.809/.
В конкретният случай, съдът намира, че органите по
приходите не са доказали основанието за корекция по чл.79 ал.3 от ЗДДС, а
именно липси на стойност 1 083 636,19 лева.
Извън хипотезата на съставен изричен протокол за
констатирани липси и произтичащите от това счетоводни записвания, липси могат
да бъдат установени само посредством инвентаризация.
Съгласно § 1 т.10 от ДР на ЗСч, целта на
инвентаризацията е установяване към точно определена дата на наличните активи и
пасиви, както и съпоставка на получените резултати със счетоводните данни и
установяване на евентуални разлики. За целта се завеждат всички счетоводни
сметки към датата на проверката, коригират се евентуално сгрешените счетоводни
операции и се извършва фактическо преброяване на материалните запаси. Резултатите
от инвентаризацията на отчетния обект се отразяват в инвентаризационен опис и в
сравнителна ведомост или в инвентаризационен опис със сравнителна ведомост,
като съдържат фактическа и счетоводна наличност с данни за натура, единична
цена и стойност; разлики /липси или излишъци/ с информация за натура,
единична цена и стойност.
В конкретния случай съдът намира, че от страна на
органите по приходите не е осъществена “инвентаризация” по смисъла на легалното
определение в § 1 т.10 от ЗСч, съобразно данните от Протокол № 1209478 от
15.06.2012г. на органи по приходите при ТД на НАП – Пловдив, още по-малко
казаният протокол или друг наличен по делото документ може да бъде
квалифициран като инвентаризационен опис със сравнителна ведомост, съдържащи
данните посочени в предходния абзац.
Тук следва да се посочи, че съдът намира че сам по
себе си протоколът от 15.06.2012г. е съставен от длъжностни лица в кръга на
правомощията им и по предвидения за това ред поради което и по същество
съставлява официален документ по смисъла на закона.
Не се възприемат възраженията на оспорващия, че в
хода на възложена ревизия органите на приходната администрация не могат да
установяват факти и обстоятелства извън ревизирания период. Безспорно е, че
коментираният протокол е съставен в хода на ревизионно производство възложено
по съответния ред за установяване на задълженията на “Ромеда Билд”ЕООД по ЗДДС
за данъчни периоди от 01.06.2010г. до 31.08.2010г. За правилното
установяване на задълженията за данъчно-задължените лица приходната
администрация разполага с правомощията да изследва факти и обстоятелства
настъпили и извън ревизираните периоди, когато тези обстоятелства са от значение
за правилното определяна на задълженията за ревизираните периоди. В случая
каза се е извършвана ревизия по ЗДДС, включително и касателно правилното
упражняване на правото на данъчен кредит от “Ромеда Билд”ЕООД по фактурите,
по които същият е получател. Една от кумулативните предпоставки за
възникването и надлежното упражняване на това право по смисъла на чл.69 ал.1
от ЗДДС е използването на получените стоки/услуги за последващи облагаеми
доставки или най-общо казано в икономическата дейност на лицето. Безспорно в
рамките на настоящия процес е установено, че към 31.03.2012г. по дебита на cметка 302, т.е. по счетоводни данни при “Ромеда
Билд”ЕООД са налични включително и процесните строителни материали, които от
стоя страна са придобивани в периоди включително и през 2010г. /така
представения от ревизирания субект “Опис към 31.03.2012г.”, оборотни ведомости
на синтетични сметки с натрупване съответно към 31.12.2007г., към 31.12.2008г.,
към 31.12.2009г., към 31.12.2010г., към 31.12.2011г. ведно със съответните
описи към същите – л.551 и сл., и към 31.03.2012г. л.858/, във връзка с които
доставки получателят е ползвал правото си на данъчен кредит /така декларация
на л.547/, поради което и правилно и законосъобразно за нуждите на така възложеното
ревизионно производство ревизиращият екип е пристъпил към изследване фактическата
наличност на същите тези стоки.
По отношение на откритото производство по чл.193 от ГПК във вр. с § 2 от ДР на ДОПК относно
истинността на отразените в коментирания до тук протокол от 15.06.2012г. следва
да се отбележи следното.
Възражения на оспорващия се свеждат до това, че не
отразява действителното положение отразеното в протокола, в смисъл че няма
извършена инвентаризация по смисъла на ЗСч, че няма фактическо преброяване на
намерените в обекта материали, че няма съпоставка със счетоводни данни.
Всъщност от съдържанието на коментирания документ, се
установява, че в него са отрези действия по проверка на фактическата наличност
на материалите в обекта в с.Сарая, стопанисван от проверяваното лице на дата
15.06.2012г., които факти безспорно са установени в процеса – на проверката е
присъствал представляващия “Ромеда Билд”ЕООД, който е получил препис от
протокола на същата тази дата.
Останалите обстоятелства установени със същия този
документ се свеждат до това, че на място в обекта са намерени като налични
цитираните в същия материали – индивидуализирани като вид, част от тях като
количество, част от тях чрез препращане към приложения Опис към 31.03.2012г.
Други констатации в същия този протокол не се установиха.
От проведения в съдебно заседание на 12.11.2013г.
разпит на св.У. и св.Ч. /органите по приходите извършили проверката в обекта и
съставили коментирания протокол/ се установява, че същите са посетили на място
обекта в с.Сарая, извършили са преглед на наличните материали, описани са в
протокола, тези които са видени на място, не е определяна стойност на
намереното, за база е използван опис на строителните материали, заведени в
счетоводството на “Ромеда билд”ЕООД към 31.03.2012г., извършвано е броен с
помощта на представляващия дружеството, който е ориентирал и органите по
приходите за конкретния вид материал, претегляне на място не извършвано, не е
осъществявано бройка по бройка броене примерно на тухлите, като тяхното
количество е установявано чрез математически изчисления – бойката по
хоризонтала и умножавана по бройката на вертикала и е получавано общото
количество и т.н.
Същественото е в случая че и двамата свидетели са
категорични че сравнения между фактическата наличност и тази по счетоводни
данни е правена на база данните от счетоводството към 31.03.2012г., като
категорично органите по приходите са били наясно, че и след тази дата е имало
движение на стоките по материалната cметка.
Съдът кредитира показания на св.У. и св.Ч. в тази им
част като съответни на събрания по делото доказателствен материал.
От друга страна не се кредитират показанията на
двамата свидетели, че от управителя и от счетоводителя на “Ромеда Билд”ЕООД са
изискани справки за наличността на стоките по материалната cметка по счетоводни данни към датата на проверка,
както и такива за наличието на други обекти, респ. за материали вложени в
осъществявано строителство, които им е отказано да бъдат предоставени– такива
доказателства, а именно да са изисквани по съответния за това ред,
регламентиран в ДОПК до 15.06.2012., а и на същата тази дата, липсват по делото.Едва
с ИПДПОЗЛ от дата 25.06.2012г. от “Ромеда Билд”ЕООД е изискано представянето
на такива доказателства, респ. същите да депозирани на разположение на органите
по приходите /л.882/.
В този смисъл и съдът намира, че частично бе
проведено успешно откритото производство по оспорване съдържанието на
Протокола от 15.06.2012г., като същият на практика отразява точно действията
на органите по приходите предприети на посочената дата, респ. фактическата
наличност на стоки от цитирания вид, като бе оборена материалната му
доказателствена сили относно отрезите данни за конкретното количество намери
материали /последните почиват само на предположения/. Всъщност това са
единствените факти, които се включват в материалната доказателствена сила
на посочения официален документ. Относно отразяването на точното количество и
стойност на намерени на място строителни материали, следва да се посочи, че не
данните от това доказателство на практика са използвани са установяване на
“липсите” от страна на проверяващите органи, а са използвани данните за вида,
количеството и стойността на материалите от приложените към фактурите и описите
към тях, издадени от “Ромеда Билд”ЕООД спрямо “ДГ Стопанство Благоевград”ЕООД
и “Термал Тур”ЕООД, поради което и очевидно е, че самата приходна администрация
е възприела същите като недостатъчни и недостоверни.
Същият протокол по никакъв начин не установява нещо
различно от казаното, включително и не е отразено и не се твърди, че е
сравнявана фактическа наличност спрямо счетоводни данни към 15.06.2012г., в
каквато насока са възраженията на оспорващия, не се и твърди че е осъществявано
фактическо преброяване и прочие.
На следващо място при така изложените факти съдът
намира за установено, че същият този протокол не отразява извършена
инвентаризация по смисъла на ЗСч.
Именно в тази насока са и експертните изводи на
вещото лице М.Димова, по приетото основно заключение, което съдът кредитира
изцяло като компетентно дадено, съответно на практика на събрания по делото
доказателствен материал и неоспорено от страните във фактическите си констатации.
Съобразно отговора на въпроса по т.5 експертът е
посочи, че етапите на една инвентаризация се свеждат до следното:
1.
фактическа
проверка по количество и стойност на конкретните активи чрез премерване,
претегляне или преброяване на всички намерени в наличност активи /каквото
премерване и претегляне съобразно показаната на св.У. и св.Ч., каза се не е
имало, бел.моя/.
2.
съпоставяне на
установената фактическа наличност в количествено и стойностно изражения с
наличностите, установени по счетоводен път на основата на първични и вторични
счетоводни документи;
3.
определяне на
резултата – липси или излишъци, по количествено и стойностно изражения;
Експертът е категоричен в заключението си, че всичко
описано в казаните три точки, не е открито в съдебната преписка и не е
представено към изготвения протокол, връчен на оспорващия.
В същия този протокол от 15.06.2012г. вещото лице е
посочило, че са констатирани факти и обстоятелства по налични материали сако
като бройка и тонаж с препратки към “описа”, без да е ясно как са установени
конкретните тегла на намерите стоки, самият цитиран “опис” е установен че е от
31.12.2012г., а проверката е на 15.06.2012г., в която връзка експертът е
категоричен че е следвало да се изиска от счетоводството на “Ромеда Билд”ЕООД
наличността на проверяваните материали в случая към 31.05.2012г., наред с това
да се изиска декларация от счетоводителя и управителя, че всички първични и
вторични документи са съставени и осчетоводени към момента проверката /което
очевидно не е сторено, бел. моя/. По нататък вещото лице констатира, че не е
съставен инвентаризационен опис в който наличните материали да са описани със
своите натурални и стойностни параметри /пълно наименование, мярка,
количество, единична цена, стойност/, няма сравнение по същите характеристики
със счетоводни данни и отбелязване на разликите за които се съставя протокол.
Още повече, че в тази връзка вещото лице е констатирало, че част от
материалите са описани в протокола само като вид, но не и като количество.
Отделно от това вещото лице е констатирало, че в периода 01.06.2012г. –
15.06.2012г. в счетоводство са намерили отражения извършените от “Ромеда
Билд”ЕООД продажби спрямо “ДГ Стопанство Благоевград”ЕООД и “Термал Тур”ЕООД
по цитираните три фактури, към които има описи, отговарящи на изписаните в
счетоводството материали по количество и стойност и точно наименование, като
за наличните /останали непродадени материали/ е съставен опис към 15.06.2012г.
и те са на обща стойност 518 411,92 лева. Отчетната стойност на
продадените материали е 1 083 636,19 лева, която е осчетоводена
по дебита на cметка 709 – други приходи от
дейността и кредита на cметка 302 –
материали, ДДС по продажбите е включено в Дневника за продажби и СД за съответния
данъчен период, като резултата за периода е и реално разчетен с бюджета.
Стойността по фактурите за продажби са платени по банков път от купувачите.
Отделно от това експертът е установил, че е на лице
разминаване между стойността на описаното в протокола от 15.06.2012г. и в описа
на наличностите към 15.06.2012г., изготвен от “Ромеда Билд”ЕООД; в периода
31.03.2012г. – 15.06. 2012г. са извършени доставки и продажби, поради което и в
описа на наличностите по сч.данни фигурират остатъците в резултат на
получените доставки и извършените продажби, които не фигурират в протокола
съставен от органите по приходите; което наред с обстоятелството че
проверяващите органи в протокола към 15.06.2012г. не са отразили точното
наименование на материалите по номенклатура, някъде липсват бройки, няма
мярка, единична цена и стойност, е дало повод на експерта да посочи, че не може
да установи липси, да ги остойности и въобще да разбере колко е установената
липса при проверката.
В крайна cметка за
вещото лице е било очевидно, че установената с РА “липса” е в размер на
отчетната стойност на продадените материали по фактури № № 333, 334 и 335 –
1 083 636,19 лева, което всъщност обосновава извод че не е била
призната от ревизиращия екип реалността на тези доставки /което всъщност ясно
личи и от самите мотиви в РД и Решението на ответника, бел.моя/.
Изложеното до тук налага от фактическа страна да се
приеме, че коментирания протокол от 15.06.2012г. не отразява извършена
инвентаризация по смисъла на това понятие коментирано по-горе, още по-малко
посредством него биха могли да се приемат за установени “липси” по смисъла на
чл.79 ал.3 от ЗДДС.
По изложените съображения, след като от страна на
органите по приходите не е извършена инвентаризация и от събраните по делото
доказателства не се установява липса, още по малко в посочените размери /които
по никакъв начин не могат да се обвържат дори и с данните от протокола от
15.06.2012г./, констатациите в ревизионния акт са необосновани и основанието
по чл.79 ал.3 от ЗДДС за начисляване на ДДС в размер на упражненото право на
приспадане на данъчен кредит е недоказано.
Освен гореизложеното, не е обоснован и размера на
установения като дължим ДДС за установените "липси" – 219 727,24
лева (стойността на възприетите като “липсващи стоки” 1 083 636,19
лева * 20%). На практика е извършено облагане на основание на чл.29 ал.5 от ЗДДС /отм./, което е в пълно противоречие със сега действащия ЗДДС и
приложимото европейско законодателство.
От друга страна самата разпоредба на чл.79 ал.3 от ЗДДС, сочи, че размерът на данъка за установените липси, е размерът на
приспаднатия при придобиването на липсващите стоки данъчен кредит, какъвто
анализ не е извършен от органите по приходите и не са събирани доказателства за
размера на приспаднатия за "липсващите" стоки данъчен кредит,
въпреки, че изрично се твърди, че се начислява ДДС в размер на приспаднатия
данъчен кредит, а в Решението си Директорът сочи, че такъв анализ е извършен
съобразно данните от информационния масив на ТД на НАП. Действително не се
спори, че жалбоподателят е упражнил правото си на данъчен кредит при
покупката на материалите, но конкретния размер на същото не е установено в
хода на ревизията или в хода на съдебния процес от страна на ответника, при
доказателствена тежест за същия.
В случая за приложението
на чл.79 ал.3 от ЗДДС са ирелевантни съображенията на приходната
администрация за липсата на доказателства за фактически осъществени доставки
по смисъла на чл.6 от ЗДДС спрямо неговите клиенти – “ДГ Стопанство
Благоевград”ЕООД и “Телмар Тур”ЕООД, при положение че при очертаната
фактическа обстановка всъщност се достига до извода за липсата на каквито и
да е категорични доказателства за фактическата наличност на стоки към възприетата
дата 15.06.2012г. – описани по всичките си натурални и стойностни параметри
/пълно наименование, мярка, точно количество, единична цена и стойност/,за да
се съпоставят същите с данните от счетоводството на оспорващия към
15.06.2012г., за да се достигне до обоснован /а не почиващ на предположения/ извод
за наличието на твърдяните от приходната администрация липси, като се държи cметка за това, че липсата е фактическо положение, при
което счетоводно показани като налични стоки не се намират физически. Отделен е
въпросът доколко са обосновани тези извод /за липси на доставки по смисъла на
чл.6 от ЗДДС по коментираните фактури/, но този въпрос не стои на преценката на
съда.
Изложеното прави излишно
коментирането на заключенията на вещото лице в останалата им част – относно
третирането на част от материалите, като ДМА /като тук следва да се посочи, че
от данните от счетоводството на жалбоподателя безспорно се установява, че
всички закупени строителни материали са държани с цел последваща продажба,
поради което и въпреки че цитираните от вещото лице такива са със стойност над
възприетият праг на същественост, изцяло се споделят експертните изводи на
експерта, че същите не следва да се възприемат като ДМА по смисъла на ЗСч,
приложимите счетоводни стандарти и ЗКПО/ което би рефлектирало единствено и
само за определяне на конкретния размер на дължимия ДДС при доказана “липса”.
В този смисъл и РА следва
да бъде отменен изцяло като неправилен и незаконосъобразен.
При този изход на спора на
основание чл.161 ал.1 от ДОПК и съобразно изричната претенция на оспорващия за
заплащане на сторените от него разноски в процеса, ответникът следва да бъде
задължен да му заплати такива общо в размер на 5 740 лева, съгласно
представения списък на разноските /л.1145/ и доказателствата за направени
такива в процеса, включително и заплатен адвокатски хонорар /л.814/.
Ето защо и поради мотивите, изложени по – горе
ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – І отд., ІІІ състав :
Р Е Ш
И
ОТМЕНЯ Ревизионен акт № ********* от 16.04.2013г., издаден
от Ф. К. Т.– главен инспектор по приходите при ТД на НАП – гр.Пловдив,
потвърден с Решение № 669 от 04.07.2013г. на Директора на Дирекция “Обжалване
и данъчно-осигурителна практик” град Пловдив при ЦУ на НАП, с който на
“Ромеда Билд”ЕООД, ЕИК *****, със седалище и адрес на управление ******,
представлявано от управителя Р.Д., за данъчен период месец Юни 2012г. на
основание чл.79 ал.3 от ЗДДС са определени задължения за данък добавена
стойност за внасяне в размер на 216 727,24 лева, ведно с прилежащи лихви
за забава в размер на 16 797,57 лева, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
ОСЪЖДА
Дирекция “Обжалване и данъчно-осигурителна практик” град Пловдив при ЦУ
на НАП да заплати на “Ромеда Билд”ЕООД,
ЕИК *****, със седалище и адрес на управление ******, представлявано от
управителя Р. Д., сумата от 5 740 /пет хиляди седемстотин и четиридесет/ лева,
разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14 –
дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :/п/
Вярно с оригинала,
Секретар:
ТК