Решение по дело №226/2021 на Окръжен съд - Сливен

Номер на акта: 33
Дата: 21 юли 2021 г. (в сила от 6 август 2021 г.)
Съдия: Мартин Данчев Данчев
Дело: 20212200200226
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 юни 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 33
гр. Сливен , 21.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – СЛИВЕН в публично заседание на двадесет и първи
юли, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Мартин Д. Данчев
при участието на секретаря ЕЛЕНА Г. ХРИСТОВА
в присъствието на прокурора Виолета Данчева Калайджиева (ОП-Сливен)
като разгледа докладваното от Мартин Д. Данчев Административно
наказателно дело № 20212200200226 по описа за 2021 година
РЕШИ:
ОСВОБОЖДАВА по реда на чл.78а от НК обвиняемия Т. Г. ИВ., роден
на ***, българин, български гражданин, с постоянен и настоящ адрес ***, със
средно образование, неосъждан, женен, пенсионер, ЕГН ********** от
наказателна отговорност за това, че на 23.05.2019г. в гр.Твърдица, чрез ОСЗ –
Сливен, офис Твърдица, пред ДФ „Земеделие“, за Областна дирекция –
Сливен, в Заявление за подпомагане 2019 /форма за физически лица/, вх.№
19064817/13.05.2019г., УИН 20/030619/26186, представил неверни сведения
относно ползването на земеделски парцели с композитни №№ 65499-644-1-1,
със заявена площ 0,17 ха; 65499-644-1-2 със заявена площ 0,18ха; 65499-644-
1-3 със заявена площ 0,41ха; 65499-644-1-5 със заявена площ 0,10 ха; 65499-
644-1-4 със заявена площ 0,10 ха, намиращи се в землището нас.Сборище,
общ.Твърдица и 15944-1078-4-1 със заявена площ 0,11 ха, намиращ се в
землището на гр.Шивачево, общ.Твърдица, всички с обща площ 1,86 ха, за да
получи средства от фондове, принадлежащи на Европейския съюз, отпуснати
по Схемата за единно плащане на площ /СЕПП/, Схема за
преразпределително плащане /СПП/, Схема за плащане на селскостопански
практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени
1
плащания /ЗДП/, Схема за обвързано подпомагане за протеинови култури
/СПК/ и Мярка 13 „Плащания за райони, изправени пред природни или други
специфични ограничения“ – Подмярка 13.1 „Компенсационни плащания в
планински райони /М13.1/НР1/ за 2019г. – престъпление по чл.248а ал.2
предл.1, вр. с ал.1 от НК, като му НАЛАГА административно наказание
ГЛОБА в размер на 1000 /хиляда/ лева.
Решението може да бъде обжалвано и протестирано пред Апелативен съд
гр.Бургас в 15-дневен срок, считано от днес.
Съдия при Окръжен съд – Сливен: _______________________
2

Съдържание на мотивите

М О Т И В И

към решение № 33/21.07.2021 г. по АНД № 226/2021 г. на СлОС

Съдебното производство е образувано по повод на внесено от Окръжна прокуратура
гр.Сливен постановление от 23.06.2021г. за внасяне на досъдебно производство – сл.дело №
5/2021г. по описа на ОСО при ОП гр.Сливен, вх.№ 2070/20г. и пор.№ 17/21г. на Окръжна
прокуратура гр.Сливен с предложение за освобождаване на обвиняемия Т. Г. ИВ. от
гр.Сливен от наказателна отговорност за престъпление по чл.248а ал.2 във връзка с ал.1 от
НК с налагане на административно наказание по реда на чл.78а от НК.
Производството пред СлОС е по реда на глава двадесет и осма от НПК т.е.
освобождаване от наказателна отговорност с налагане на административно наказание.
В с.з. представителят на Окръжна прокуратура гр.Сливен заявява, че се поддържа
обвинението против обвиняемия Т. Г. ИВ. така както същото е било повдигнато срещу него
в хода на досъдебното производство като се предлага освобождаване от наказателна
отговорност с налагане на административно наказание по реда на чл.78а от НК. Претендира
се налагане на административно наказание в предвидения в закона минимален размер от
1000 лв.
Обвиняемият Т. Г. ИВ., редовно призован, се явява лично и с упълномощения си
защитник. Заявява, че се признава за разбира повдигнатото срещу него обвинение, като
настоява за налагане на административно наказание глоба в минимален размер. Защитника
му не оспорва констатацията на проверяващите органи, но сочи, че до голяма степен
несъответствията на обработваните от обвиняемия парцели с изискванията се дължат на
незнание от негова страна относно приложими законови разпоредби и пропуснатите срокове
и възможности за оспорване на някои от констатациите от извършената проверка. Моли за
освобождаване на обвиняемия от наказателна отговорност с налагане на административно
наказание в минимален размер.
От извършения внимателен анализ на събраните в хода на досъдебното
производство писмени и гласни доказателства и доказателствени средства, преценени по
отделно и в съвкупността си, Сливенският окръжен съд приема за установено от фактическа
страна следното:
Обвиняемият Т. Г. ИВ. е роден на 15.04.1958г. в гр.Твърдица, обл.Сливен. С
постоянен и настоящ адрес в с.Сборище, общ.Твърдица, обл.Сливен. Български гражданин
е. Женен е. Има завършено средно образование. Пенсионер е. Не е осъждан.
Схемата за единно плащане на площ (СЕПП) е система за директно плащане на
субсидии от фондовете на Европейския съюз на земеделските производители, въведена като
част от Общата селскостопанска политика в Европейския съюз. Тя предвижда еднакво
плащане на единица площ, изразено в евро/хектар, чийто размер се определя ежегодно, като
се раздели годишния финансов пакет определен за страната, на използваната земеделска
площ.
Схемата за единно плащане на площ у нас се прилага от Разплащателната агенция,
създадена в рамките на Държавен фонд „Земеделие" и е една от основните й дейности.
1
Прилагането на СЕПП е регламентирано в Закона за подпомагане на земеделските
производители /обн. ДВ бр.58/22.05.1998 г./, а условията и редът за подаване на заявленията
за подпомагане по СЕПП през 2019 г. са нормативно уредени в Наредба № 5/27.02.2009 г.,
издадена от Министерство на земеделието и храните, за условията и реда за подаване на
заявление по схеми и мерки за директни плащания.
По силата на действащите през 2019 г. нормативни актове - чл. 38а, чл. 41 и чл. 43,
ал. 1 от ЗПЗП и Наредба № 5/27.02.2009 г. на Министерство на земеделието и храните, право
да кандидатстват за подпомагане по Схемите и мерките на общата селскостопанска
политика имат онези земеделски стопани, които ползват земеделска земя, и то с онази земя,
която действително ползват и обработват. В чл. 41, ал. 1 от Закона за подпомагане на
земеделските производители е посочено, че могат да кандидатстват за плащане по Схемата
за единно плащане на площ земеделски стопани, които стопанисват земеделска площ,
включена в системата за идентификация на земеделските парцели. Помощи по СЕПП се
отпускат за ползвани от земеделските стопани площи, които представляват обработваема
земя, постоянно затревени площи (пасища, мери, ливади), площи с угари, трайни
насаждения (в т.ч. лозя) и семейни градини, като минималният размер на стопанството
трябва да е 1 хектар.
Общото заявление за подпомагане, включващо заявление за регистрация и
заявление за подпомагане, ведно с приложенията (по образец), се попълват в съответната
Общинска служба по земеделие и гори, където по данни на кандидата се извършва
очертаване на блоковете на земеделското стопанство, с които се кандидатства по СЕПП.
При кандидатстване не се изискват документи, доказващи правното основание за ползване
на парцелите. Земеделските стопани подават заявлението в периода 01 март -15 май на
годината за която се кандидатства, лично в Областната разплащателна агенция на ДФ
„Земеделие" или чрез съответната Общинска служба по земеделие и гори. В срок до 31 май
кандидатите за подпомагане могат да правят промени в подадените заявления и в
приложените документи, без санкции. Когато кандидатът подаде заявление за регистрация
след изтичане на този срок, но не по-късно от 10 юни, Разплащателната агенция намалява
полагащите му се плащания с 1% за всеки работен ден закъснение.
Когато кандидатът за подпомагане не може да поддържа земеделските парцели в
състоянието, в което изисква СЕПП, поради трайна нетрудоспособност или поради
природно бедствие, той е длъжен да уведоми Разплащателната агенция за наличието на тези
форсмажорни обстоятелства в срок до 10 работни дни от датата, на която е в състояние да го
направи.
Всяка година Разплащателната агенция, чрез специално създадения за целта
Технически инспекторат, проверява на място най-малко пет на сто от подадените заявления
за подпомагане, въз основа на анализ на риска. В края на годината Разплащателна агенция
на ДФ „Земеделие" извършва директни плащания по подадените заявления, ако установи, че
кандидатът ползва заявените земеделски площи и ги поддържа в добро земеделско и
екологично състояние.
Прилагането на Схемата за преразпределително плащане (СПП) е с цел подпомагане
на по-уязвимите икономически малки и средни стопанства. С прилагане на схемата се
предоставя възможност на земеделските стопани да получат по-високо единно плащане на
хектар за първите 30 хектара, допустими за подпомагане по СЕПП. Плащането се определя
на хектар и не е обвързано е производство. Допустими за подпомагане площи по Схемата за
преразпределително плащане (СПП) са допустимите за подпомагане площи по Схемата за
единно плащане на площ /СЕПП/ за всички земеделски стопани (фермери) в това число
2
физически или юридически лица, или група физически или юридически липа, независимо
какъв статус се дава на гази група и нейните членове от националното законодателство,
чието стопанство се намира на територията на страната. Схемата за преразпределително
плащане (СПП) е обвързана със Схема за единно плащане на площ (СЕПП) и в тази връзка
не е допустимо заявяването единствено на СПП.
Селскостопански практики, благоприятни за климата и околната среда (зелени
директни плащания) (ЗДП). Земеделските стопани, които имат право да получат плащане по
СЕПП, трябва да спазват за всички свои хектари, отговарящи па условията за подпомагане,
селскостопански практики, благоприятни за климата и околната среда. За зелените директни
плащания се прилагат различни селскостопански практики в зависимост от структурата на
земеделското стопанство, неговия размер и отглежданите култури - диверсификация на
културите; запазване на постоянно затревените площи; поддържане на 5% обработваемата
земя като екологично насочените площи. Диверсификация на културите- включва изискване
за отглеждане на няколко различни култури в стопанството с цел избягване на
монокултурното производство. Прилага се при стопанства с размер на обработваемата земя
над 10 хектара. Стопанства с обработваема земя между 10 ха и 30 ха трябва да отглеждат
поне 2 култури, като основната култура да не заема повече от 75% от общата обработваема
площ. Стопанства е обработваема земя пад 30 ха следва да имат поне 3 култури. Основната
култура да не заема повече от 75% от обработваемата площ. Двете основни култури не
трябва да заемат повече от 95% от обработваемата земя. За стопанства е обработваема земя
под Юха не ес прилагат изискванията за Селскостопански практики, благоприятни за
климата и околната среда (зелени директни плащания).
По Схема за обвързано подпомагане за протеинови култури (СПК) право на
подпомагане по схемата имат производители, които:
- отглеждат минимум 0,5 хектара допустими площи (заедно или по отделно) от
следните протеинови култури: фасул (зърно), леща, нахут, зелен гpax, грах за зърно-зимен,
грах за зърно-пролетен, фъстъци, соя, бакла, люцерна, еспарзета, фий, детелина, вигна,
бурчак, лупина, звездан и/или смески от тях;
- минималната площ на парцела протеинови култури от горепосочените видове е 0,1
ха;
- площите отговарят на условията за подпомагане.
Помощта по схемата се определя на хектар отглеждани фасул (зърно), леща, нахут,
зелен грах, грах за зърно-зимен, грах за зърно-пролетен, фъстъци, соя, бакла, люцерна,
еспарзета, фий, детелина, вигна, бурчак, лупина, звездан и/или смески от тях.
Мярка 13 „Плащания за райони е природни или други специфични ограничения" от
Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 2020 г. е система за директно
плащане на субсидии от фондовете на Европейския съюз и от националния бюджет на
земеделските стопани и е въведена като част от Общата селскостопанска политика в
Европейския съюз и в частност в България. Подпомагането по мярката се предоставя за
подмерки: 13.1 „Компенсационни (компенсаторни) плащания в планински райони"
(подмярка 13.1 /HP 1) и 13.2 „Компенсационни плащания за други райони, засегнати от
значителни природни ограничения" (подмярка 13.2/1 НP 2).
В част от нормативните актове, където е уредена, посочената подмярка 13.1 е
наименувана „Компенсационни плащания в планински райони". Така е в чл. 1 ал.2 т. 1 от
Наредба № 6/24.02.2015 г. на Министъра на земеделието и храните за прилагане на мярка 13
3
,, Плащания за райони с природни или други специфични ограничения" от Програмата за
развитие на селските райони за периода 2014 2020 г. и в чл. 1 т. 30 от Наредба №
5/27.02.2009 г. на Министъра на земеделието и храните за условията и реда за подаване на
заявления по схеми и мерки за директни плащания.
В заявленията, подавани от кандидатите за подпомагане, и в част от документите,
изготвяни от Държавен фонд ,,Земеделие", подмярка 13.1 е изписвана като ,,Компенсаторни
плащания в планински райони". Доколкото думите компенсационен и компенсаторен са
синоними, за целта на настоящото изложение същите ще бъдат използвани като такива без
разлика в значението.
Чрез подпомагането по мярка 13 „Плащания за райони с природни или други
специфични ограничения" се цели поддържане на земеделската дейност в
необлагодетелстваните райони и предотвратяване на изоставянето на земеделските земи,
противодействие па обезлюдяването на необлагодетелстваните райони, поддържане на
ландшафта и биологичното разнообразие, рационално използване, съхранение и устойчиво
управление па земята и другите природни ресурси.
Прилагането на мярка 13 като част от Програмата за развитие на селските райони за
периода 2014 - 2020 г. е регламентирано в Закона за подпомагане на земеделските
производители (обн. ДВ, бр.58/22.05.1998 г.) и Наредба № 6/24.02.2015 г. на Министъра на
земеделието и храните за прилагане на мярка 13 „Плащания за райони с природни или други
специфични ограничения"1 от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 -
2020 г. (обн. ДВ, бр. 1 6/27.02.201 5 г.), а условията и редът за подаване на заявленията за
подпомагане са нормативно уредени в Наредба № 5/27.02.2009 г. на Министъра на
земеделието и храните за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за
директни плащания (обн. ДВ, бр.22/24.03.2009 г.). Съгласно чл.5 ал.1 т. 1 и т.4 от Наредба №
6/24.02.2015 г. за прилагане на мярка 13 „Плащания за райони с природни или други
специфични ограничения", кандидатите за подпомагане са длъжни да спазват изискването
да извършват земеделска дейност върху декларираните площи и да ги поддържат в добро
земеделско състояние. Съгласно чл. 13, ал. 1, т. 1 от Наредба № 6/24.02.2015 г., Държавен
фонд „Земеделие" Разплащателна агенция, може да откаже изплащането на финансова
помощ частично или изпяло, когато кандидатът за подпомагане е заявил по-големи площи в
сравнение с реално ползваните от него. Т.е. право на кандидатстване за подпомагане по
подмерките 13.1 и 13.2 имат тези земеделски стопани, които реално ползват заявената земя.
По силата па действащите през 2019 г. нормативни актове - чл. 2 от Наредба №
5/27.02.2009 i., право да кандидатстват за подпомагане по Схемите и мерките на общата
селскостопанска политика имат онези земеделски стопани, които ползват земеделска земя, и
то с опази земя, която действително ползват и обработват. Съгласно чл. 41, ал. 1 от ЗПЗП,
могат да кандидатстват за подпомагане земеделски стопани, които стопанисват земеделска
площ, включена в системата за идентификация на земеделските парнели и към 31 май на
съответната календарна година да са на разположение на земеделските стопани съгласно чл.
36, параграф 5 от Регламент (НС) № 1.307/2013, което се удостоверява с правно основание за
ползване, регистрирано по реда на Закона за собствеността и ползването на земеделските
земи.
За получаването на помощта по Схемите и мерките на общата селскостопанска
политика, съобразно разпоредбата на чл. 43, ал. 1, т. 1 и т. 2 от ЗПЗП, е необходимо
земеделските стопани да ползват заявените земеделски площи, както и да спазват
стандартите за опазване на околната среда и да поддържат земята в добро агро-екологично
състояние.
4
Съгласно чл. 2, ал. 2 и чл. 9 от Наредба № 5/27.02.2009 г., кандидатите за
подпомагане подават Заявление за подпомагане в съответната Общинска служба но
земеделие лично или чрез упълномощено от тях лице с нотариално заверено изрично
пълномощно. В чл. 4 от същата Наредба е посочен и срокът на подаване па тези заявленията
- 01 март - 15 май на годината за която се кандидатства, а ако 15 май е неприсъствен ден,
срокът изтича в първия следващ работен ден. В срок до 31 май, съгласно разпоредбата на
чл. 11, ал. 1, всеки кандидат може да направи промени във вече подадените заявления и в
приложените документи, включително да добави допълнителни земеделски парнели. В ОСЗ,
по данни на кандидата, се извършва очертаване на блоковете на земеделското стопанство, с
които се кандидатства, и в изпълнение на чл. 10 от Наредба № 5/27.02.2009 т.. заявлението
за регистрация, ведно е приложенията към него (по образец), се подписват от кандидата за
подпомагане или от упълномощеното от нето лице. При кандидатстване от кандидата се
изискват документи, доказващи правното основание за ползване на парцелите, както и
такива, удостоверяващи извършването на селскостопанска дейност в тях.
Когато кандидатът за подпомагане не може да поддържа земеделските парцели в
състоянието, в което се изисква да бъдат, поради трайна нетрудоспособност или поради
форсмажорни обстоятелства, той е длъжен да уведоми Разплащателната агенция за
наличието на тези форсмажорни обстоятелства в срок до 15 работни дни от дачата на
прекратяване на фактическото събитие, съгласно разпоредбата на чл.13 от Наредба №
5/27.02.2009 г. Кандидатът за подпомагане може да оттегли подаденото заявление или част
от него до момента на извършване на плащането по съответната схема, но не по-късно от 1
декември на годината на подаване на заявлението с писмено искане до съответната
Областна дирекция на ДФ „Земеделие", съгласно разпоредбата на чл.14 ал.1 от същата
Наредба, с изключение на случаите, визирани в ал. 6 на същия текст, i.e. когато е уведомен
за установени в заявлението застъпвания, когато е уведомен, че ще бъде проверен на място
или когато е проверен на място и са установени нередности.
Всяка година Разплащателната агенция чрез специално създадения за целта
Технически инспекторат към ДФ ..Земеделие", проверява на място най-малко 5% от
подадените заявления за подпомагане въз основа на анализ на риска. В края на годината
Разплащателна агенция на ДФ „Земеделие" извършва директни плащания по подадените
заявления, ако установи, че кандидатът ползва заявените земеделски площи и ги поддържа в
добро земеделско и екологично състояние.
Обв. Т.И. още през 2011 г. се регистрирал като земеделски стопанин в ИСАК и от
2012 г. ежегодно кандидатствал за подпомагане от средства от фондове, принадлежащи на
ЕО, или предоставени от ЕС на българската държава, както и средства, принадлежащи на
българската държава, с които се съфинансират проекти, финансирани със средства от тези
фондове.
През всичките години на кандидатстване обв. И. сам подавал необходимите
документи за безвъзмездно субсидиране в ОСЗ - Сливен, офис Твърдина и сам извършвал
очертаването на парцелите. Така било и през земеделската 2019 г. Тогава той обработвал
земеделска земя в землището на с. Сборище, общ. Твърдица и в землището на гр. Шивачево,
общ. Твърдица. Тази земеделска земя била собствена на обв. И., за което той представил
съответните документи.
На 23.05.2019 г. обв. И. посетил ОСЗ - Сливен, офис Твърдица за да подаде
необходимите документи за кандидатстване за подпомагане. Обвиняемият бил запознат с
изискванията на схемите и мерките за подпомагане и знаел, че трябва да ползва и поддържа
в добро земеделско и екологично състояние всички заявени за подпомагане площи. При
5
извършените автоматични проверки се оказало, че част от заявените парцели се намирали в
недопустим за подпомагане слой, за което обв. И. бил предупреден, но въпреки това ги
посочил в подаденото общо заявление за подпомагане вх. № 19064817/13.05.2019 г. и
очертал. В регистрираното на 23.05.2019 г. Заявление за подпомагане 2019, Форма за
физически лица с УИН 2003051926186 той сам посочил и останалите земеделски парцели, с
които желаел да кандидатства за подпомагане. Обв. И. сам очертал посочените в
заявлението площи, лично подписал заявлението и приложенията към него, в това число и
картите на блок на земеделското стопанство (КБЗС).
Заявени за подпомагане и очертани от обв. И. били общо 8 бр. земеделски парцели с
обща площ 1,86 ха, като 0,9 ха били в землището на гр. Шивачево, общ. Твърдица и 0,96 ха -
в землището на с. Сборище, общ. Твърдица.
От общо 0,9 ха., намиращи се в землището на гр. Шивачево, общ. Твърдица, 0,33 ха
били лозя, 0,11 ха - овощна градина с ябълки, а останалите 0,46 ха - люцерна. Те били
съответно с композитни №№ 15944-1098-35-1; 15944-1078-4-1 и 15944-853-30-1.
От общо 0,96 ха, намиращи се в землището на с. Сборище, общ. Твърдица, 0,18 ха
били засети с грах за зърно, 0,17 ха бил ливади за косене, 0,41 ха - грах за зърно, 0,1 ха -
домати на открито, и 0,1 ха - картофи. Те били съответно с композитни №№ 65499-644-1-2;
65499-644-1-1; 65499-644-1-3; 65499-644-1-4 и 65499-644-1-5.
Схемите и мерките, финансирани със средства от фондове, принадлежащи на ЕС
или предоставени от ЕС на българската държава, както и със средства, принадлежащи на
българската държава, с които се съфинансират проекти, финансирани със средства от
фондове на ЕС, по които обв. И. е кандидатствал за подпомагане през 2019 г., са: Схема за
единно плащане на площ (СЕПП), Схема за преразпределително плащане (СПП), Схема за
плащане на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда -
зелени плащания (ЗДП), Схема за обвързано подпомагане за протеинови култури (СПК) и
мярка 13, Плащания за райони, изправени пред природни или други специфични
ограничения - Подмярка 13.1 Компенсационни плащания в планински райони (М13.1/НР1).
На 17.09.2019 г., на основание разпореждане на началника на РТИ към ДФЗ -
Пловдив, свид. Крум Петров - ст. експерт в РТИ - Пловдив, извършил проверка чрез
интерпретиране на сателитни изображения с висока резолюция т. н. дистанционен
контрол на всичките 8 заявени от обв. И. парцела за подпомагане. При тази проверка е било
установено, че парцел с композитен № 15944-1078-4-1, заявен като овощна градина с
ябълки, с площ 0,11 ха, е недопустим за подпомагане поради трайното му изоставяне,
необработване и неподдържане и следователно - отсъствието на изискващия се стандарт
„добро земеделско и екологично състояние на ползваната площ". За парцели с композитни
№№ 65499-644-1-2; 65499-644-1-1; 65499-644-1-3; 65499-644-1-4 и 65499-644-1-5 е била
налице невъзможност за интерпретиране на състоянието им спрямо наличните сателитни
изображения с висока резолюция, затова те били пуснати за бърза проверка на място.
На 29.10.2019 г., на основание Заповед № 395824/19.10.2019 г. на началника на РТИ
към ДФЗ - Ямбол, била извършена проверка на място на въпросните 5 парцела. Обв. И. бил
уведомен предния ден за предстоящата проверка, като отказал да присъства на нея. От
проверката, извършена от свид. Петър Василев - ст. експерт в РТИ - Ямбол, било
установено, че и при 5-те парцела не е била налице допустимост за субсидиране поради
необработване и липса на поддържане на парцелите в необходимото състояние на
изискващия се стандарт „добро земеделско и екологично състояние на ползваната площ".
След приключване на проверката констатациите били описани в Доклад за
6
извършена проверка на площи и контролен лист.
По СЕПП били декларирани 1,86 ха, като при проверката било установено, че са
допустими 0,8 ха; по Мярка 13.1 били декларирани 1,86 ха, като при проверката било
установено, че са допустими 0,8 ха; по ЗДП били декларирани 1,86 ха, като при проверката
било установено, че са допустими 0,8 ха; по СПК били декларирани 1,05 ха, като при
проверката било установено, че са допустими 0,46 ха.
На кандидата - обв. Т.И., било изпратено Уведомително писмо изх. № 01-282-
6500/731/30.10.2019 г. на РТИ - ДФ „Земеделие" - Ямбол, отнасящо се до резултатите от
проверката и критериите за допустимост. Обвиняемият не възразил срещу резултатите от
проверката.
На кандидата - обв. Т.И., не била оторизирана никаква субсидия, като му била
наложена и санкция за бъдещ период.

Така описаното непосредствено по-горе като фактическа обстановка настоящият
съд прие за установено по несъмнен и безспорен начин, в резултат на извършения от съда
внимателен и подробен анализ на всички събрани в хода на проведеното досъдебно
производство доказателства и доказателствени средства, съответно преценени както
поотделно, така и в съвкупността си – заявление за подпомагане 2019, форма за физически
лица, УИН 2028051925859 от 23.05.2019г.; заявление за подпомагане 2019, форма
ЕТ/юридически лица, УИН 2003051926186 от 23.05.2019г., ведно с приложенията към
него; заповед № 395824/19.10.2019г. на началника на РТИ към ДФЗ – Ямбол за
извършване проверка на място № 321304/12.10.2016г.; справки от РА на ДФЗ, от ОСЗ –
Сливен, офис Твърдица; обясненията на обв. Т.И.; показанията на свидетелите Стоянка
Илиева, Крум Петров и Петър Василев; справка за съдимост; характеристична справка;
декларация за семейно и материално положение и имотно състояние.
Съдът внимателно анализира обяснения на обвиняемия изхождайки от
обстоятелството, че наред с качеството си на доказателствено средство като всички
останали доказателствени средства, тези обяснения представляват и негово основно
средство за защита, още повече, че той е в най-голяма степен заинтересуван от изхода на
делото, а и не носи наказателна отговорност в случай, че изнесе факти, които не отговарят
на действителността. Съдът намира, че с оглед съдържанието на депозираните от
обвиняемия обяснения и съпоставяйки ги с останалите доказателствени материали /гласни
и писмени/ тези обяснения следва да се кредитират в частта им относно съдържащите се в
тях твърдения относно фактически извършените от него действия, но не и относно
преценката на правилността и законосъобразността на тези действия /доколкото
последното представлява само субективно отношение към извършеното и причините за
това, а не реално възпроизвеждане на факти и обстоятелства, имащи значение за
изясняване на предмета на доказване/.
Съдът намира, че следва да се кредитират показанията на разпитаните по делото
свидетели, доколкото същите са относими към предмета на доказване и допринасят за
изясняването на определени обстоятелства от него.
Съдът намира, че следва да се кредитират писмените доказателствени материали,
приобщени чрез прочитането им по реда на чл.283 от НПК вкл. изисканите писмени
материали от ДФ „Земеделие”, отдел „Технически инспекторат”.
7
Протоколите за съответните следствени действия са изготвени в съответствие както
с общите изисквания на чл.100 и сл. от НПК, така и на специалните изисквания за
конкретното процесуално действие и следователно са годни доказателствени средства по
отношение на извършеното по време и установено чрез тези действия. Чрез писмените
материали от ДФ „Земеделие” се установява достоверността на показанията на свидетелите,
както и констатациите от извършената от тях проверка. Тези писмени доказателствени
материали не се оспорват от страните.
Страните не оспорват доказателствените материали.
При така установеното от фактическа страна и въз основа на обсъдените и
коментирани доказателствени материали, настоящият съд направи следните правни изводи:
С деянието си обвиняемият Т. Г. ИВ. е осъществил от обективна и субективна страна
престъпния състав на чл.248а ал.2 вр.ал.1 от НК, тъй като на 23.05.2019 г. в гр. Твърдица
чрез ОСЗ - Сливен, офис Твърдица, е представил пред ДФ „Земеделие", Областна
дирекция - Сливен, в Заявление за подпомагане 2019 (форма за физически лица), вх.№
19064817/13.05.2019 г., УИН 20/030619/26186, представил неверни сведения относно
ползването на земеделски парцели с композитни №№ 65499-644-1-1, със заявена площ
0,17 ха; 65499-644-1-2, със заявена площ 0,18 ха; 65499-644-1-3, със заявена площ 0,41 ха;
65499-644-1-5, със заявена площ 0,10 ха; 65499-644-1-4, със заявена площ 0,10 ха,
намиращи се в землището на с. Сборище, общ. Твърдица и 15944-1078-4-1, със заявена
площ 0,11 ха, намиращ се в землището на гр. Шивачево, общ. Твърдица, всички с обща
площ 1,86 ха, за да получи средства от фондове, принадлежащи на Европейския съюз,
отпуснати по Схемата за единно плащане на площ (СЕПП), Схема за преразпределително
плащане (СПП), Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за
климата и околната среда - зелени плащания (ЗДП), Схема за обвързано подпомагане за
протеинови култури (СПК) и Мярка 13 „Плащания за райони, изправени пред природни
или други специфични ограничения" - Подмярка 13.1 „Компенсационни плащания в
планински райони (М13.1/НР1) за 2019 г.
Представянето на неверните сведения се е изразило в това, че в подаденото заявление за
подпомагане и таблицата за използваните от него през 2019 г. парцели е посочил, че
същите се намират в добро земеделско и екологично състояние.
Деянието на обв. Т.И. е извършено с пряк умисъл и специална цел. Той е съзнавал
общественоопасния му характер, предвиждал е и е искал настъпването на
общественоопасните му последици, а именно да получи неправомерно средства от
фондове, принадлежащи на Европейския съюз. Престъплението по чл. 248а, ал. 2 от НК е
на формално, просто извършване и е довършено с подаването на заявление за
подпомагане от физическото лице, в което заявление са посочени неверни сведения, които
той е съзнавал, че са такива, за постигане на специалната цел в правната норма, за да
получи средства от фондове, принадлежащи на ЕС.
Към момента на извършване на деянието, съгласно разпоредбата на чл.248а ал.2 вр.ал.1 от
НК се предвижда наказание лишаване от свобода до 3 години и глоба от 1000 лв. до 5000
лв.
С деянието не са причинени имуществени щети.
От справката за съдимост на обв. Т.И. е осъждан с присъда № 1841/2006 г. по НОХД
№ 1858/2006 г. на Районен съд - Петрич, в сила от 16.12.2006 г., за извършено през м. август
1997 г. престъпление по чл. 279 ал.1, вр. чл. 18 ал.1, вр. чл. 20, ал. 2, вр. чл.55 от НК, като му
8
е било наложено наказание глоба в размер на 200 лева.
Видно от Справка на ТД на НАП - Сливен, по посоченото дело е извършено
плащане на задължение глоба в размер на 200 лв. с б.б. от 07.12.2011 г.
Съгласно чл. 86, ал. 1, т. 3 от НК, за посоченото деяние, обв. Т.И. е реабилитиран по
право. Поради това към момента на извършване на процесното деяние - на 23.05.2019 г.,
обвиняемият е бил неосъждан и не е бил освобождаван от наказателна отговорност с
налагане на административно наказание по реда на глава 28 от НПК.
С оглед на така изложеното съдът направи извода, че са налице основанията на
чл.78а от НК и обв. Т.И. следва да бъде освободен от наказателна отговорност с налагане на
административно наказание.
При определянето на размера на наказанието глоба, което следва да бъде наложено
на обв. Т.И. за извършеното от него престъпление и с оглед на освобождаването му от
наказателна отговорност по реда на чл.78а от НК съдът се съобрази с чистото му съдебно
минало към момента на извършване на деянието, възрастта му, формалния характер на
извършеното деяние, имущественото му състояние, обстоятелството, че се касае за частично
неизпълнение на задълженията за заявяване, липсата на имуществени вреди и
обстоятелството, че обвиняемият реално не е получил средства от фондовете на
Европейския съюз, а от друга страна – размера на площите, които са били преценени като
недопустими за подпомагане.
При това положение настоящият съд прецени, че на обвиняемия Т. Г. ИВ. следва да
бъде наложено наказание глоба в размер на минималния, а именно 1000 лв., което е
съответно на степента на обществена опасност на дееца и извършеното от него, както и на
целите на наказанието визирани в разпоредбата на чл.36 от НК.

Ръководен от изложеното, съдът постанови решението си.


ПРЕДСЕДАТЕЛ :


Мотивите са изготвени на 26.07.2021 г.
9