Решение по дело №1514/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 903
Дата: 12 октомври 2023 г. (в сила от 12 октомври 2023 г.)
Съдия: Чавдар Димитров Димитров
Дело: 20237040701514
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 август 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

903

Бургас, 12.10.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - XXVI-ти тричленен състав, в съдебно заседание на четиринадесети септември две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Председател:

ЧАВДАР ДИМИТРОВ

Членове:

ВЕСЕЛИН ЕНЧЕВ
ДИМИТЪР ГАЛЬОВ

При секретар И.Л. като разгледа докладваното от съдия ЧАВДАР ДИМИТРОВ кнахд № 20237040601514 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63, ал. 1, изречение второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба от Г.С.К. ***, против Решение № 43/27.06.2023 г., постановено по АНД № 11/2023 г. на Районен съд – Карнобат, с което е потвърдено НП № 100/23.12.2022 г., издадено от директора на РИОСВ Бургас, с което на касационния жалбоподател, за нарушение на чл.19, ал.3, т.15 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО), на основание чл.151, ал.2, т.6 от ЗУО е наложена глоба в размер на 3000 лв.

С жалбата се иска съдът да отмени обжалваното решение, както и наказателното постановление. Твърди се, че решението е необосновано и е постановено в противоречие с материалния закон. Излагат се мотиви, че деянието не е извършено виновно и че жалбоподателят в качеството си на кмет на община Сунгурларе извършва всички необходими дейности за предотвратяване и почистване на незаконните сметища.

В съдебно заседание, касационният жалбоподател редовно призован, не се явява и не се представлява.

Ответникът – директор на РИОСВ Бургас, редовно призован, не изпраща представител. Представя становище от упълномощен представител, в което се сочи, че касационната жалба е неоснователна и се излагат подробни съображения относно правилността на оспорения съдебен акт. Претендират се разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура – Бургас дава становище за основателност на жалбата. Счита, че кметът на общината е създал условия за събиране на отпадъците, но предвид повредата на единствения камион, с който е възможно осъществяването на тази дейност не следва да се ангажира отговорността му, тъй като не е осъществил вмененото му нарушение.

След като прецени твърденията на страните и събраните по делото доказателства, Административен съд – Бургас намира, че касационната жалба е процесуално допустима като подадена в срока по чл.211 от АПК от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалване и в съответствие с изискванията за форма и реквизити.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Производството пред Районен съд – Карнобат е образувано по жалба от Г.К. ***/23.12.2022 г., издадено от Директора на РИОСВ Бургас, с което за нарушение на чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО, на основание чл.151, ал.2, т.6 от ЗУО му била наложена глоба в размер на 3000 лв. С Решение 43/27.06.2023 г. по АНД № 11/2022 г. съдът потвърдил наказателното постановление. За да постанови решението си съдът приел, че при съставянето на АУАН и издаването на НП не са допуснати нарушения на процесуалните правила, обуславящи отмяна на последното. Нарушението и обстоятелствата, при които е установено били описани достатъчно пълно и ясно както в акта, така и в наказателното постановление, като фактическите констатации се подкрепяли от събраните по делото доказателства. Нарушението било квалифицирано правилно и била наложена съответстващата санкция.

Съгласно чл.63в от ЗАНН решението на районния съд подлежи на касационно обжалване пред административния съд на основанията, предвидени в НПК, и по реда на глава XII от АПК.

Съгласно чл.218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата или протеста пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с материалния закон, съдът следи служебно.

От фактическа страна е установено, че на територията на община Сунгурларе на 07.10.2022 г. била извършена извънредна проверка от служители на РИОСВ Бургас. Проверката била осъществена в присъствието на еколог, служител на община Сунгурларе. Върху общински терени (подробно описани в НП) било констатирано нерегламентирано изхвърляне на отпадъци. На 24.10.2022 г. срещу кмета на общината бил съставен АУАН за нарушение на чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО, за това, че на 07.10.2022 г., когато са описани констатациите от извършен оглед на територията на община Сунгурларе не предотвратил изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и не организирал почистването на наличните върху терена отпадъци от битов, строителен и растителен характер. Въз основа на така съставения АУАН, директорът на РИОСВ Бургас издал наказателното постановление, в което фактическата обстановка е описана при пълна идентичност с отразеното в АУАН. На кмета била наложена глоба в размер на 3000 лв.

Правилно първоинстанционният съд приел, че АУАН и НП са съставени/издадени от компетентни органи и в предвидените от ЗАНН срокове.

Съгласно чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО, кметът на общината отговаря за предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и организиране на почистването им.

Съгласно чл.151, ал.2, т.6 от ЗУО наказва се с глоба от 3000 до 10 000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание, кмет на община и/или длъжностно лице, което не предприеме мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и/или организиране на почистването им.

Неоснователно касаторът счита, че както в АУАН, така и в наказателното постановление не са посочени доказателства за извършеното нарушение. Конкретното нарушение се изразява в това, че наказаният субект, в качеството му на кмет на Община Сунгурларе, не е изпълнил задължението си по чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО, което изисква от него в длъжностното му качество да предотвратява изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища, както и да организира почистването им. Доказателство за неизпълнение на това задължение се съдържа в цитирания в наказателното постановление констативен протокол № 021892/К-11-116 от 07.10.2022г., в който е отразена констатацията на трима експерти в РИОСВ Бургас, които са извършили планова проверка на територията на Община Сунгурларе и са констатирали описаните в наказателното постановление находища на свежи и стари битови отпадъци от строителен и растителен характер в с.Грозден и гр. Сунгурларе. Тези установявания в комбинация с липсата на доказателства за положени усилия – физически и интелектуални за предотвратяване на констатираните резултати, сочат именно на допуснато от страна на кмета противоправно бездействие. То обосновава изцяло направения от административно-наказващия орган извод, че кметът на общината не е изпълнил задължението си да предотвратява изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и не е организирал почистването. Цитираното в наказателното постановление писмено доказателство се подкрепя и от събраните в хода на съдебното производство пред районния съд гласни доказателства - разпит на Ирена Ангелова – еколог на община Сунгурларе, която е присъствала на проверката. Същата заявява, че терените, на които са констатирани отпадъци се почистват от общината регулярно, въпреки това нерегламентирани сметища се образували постоянно. Свидетелят сочи, че общината не разполага с достатъчно средства за почистване, като за 2022 г. при предвидени средства за дейностите по сметопочистване, сметоизвозване и почистване на нерегламентирани сметища са около 800 000 лв., до края на годината са изхарчени 1 милион лева. Тези средства се използвали предимно за почистване на нерегламентирани сметища, като за целта общината използвала 10 работника, но по-голямата част от терените се нуждаели от почистване с техника – багер, самосвал. През 2022г. единственият наличен самосвал бил в ремонт 3-4 месеца, поради което почистването е било затруднено.

Въз основа на показанията на свидетелката, които са логични и без противоречия, касационният състав формира извод, че липсват сочени извънредни и непреодолими обстоятелства, които да са възпрепятствали наказаното лице да предотвратява изхвърлянето на отпадъци и да организира почистването на обществените територии.

По тази причина правилно е била ангажирана отговорността на кмета, тъй като същият не е извършил вмененото му административно нарушение.

Като е стигнал до извод, идентичен с изложения, Районен съд – Карнобат постановил решение, което следва да бъде оставено в сила.

При този изход на делото и съобразно разпоредбата на чл.63д, ал.1 от ЗАНН, във връзка с чл.143, ал.1 от АПК, в полза на касационния ответник следва да се присъдят поискани разноски за юрисконсултско възнаграждение в минимален размер от 80,00 лева.

Предвид изложеното и и на основание чл.221, ал.2 от АПК във връзка с чл.63в от ЗАНН, Административен съд – Бургас, ХXVI състав

Р Е Ш И :

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 43/27.06.2023 г., постановено по АНД № 20232130200011 по описа за 2023г. на Районен съд – Карнобат, като вместо него постановява:

ОСЪЖДА община Сунгурларе да заплати на РИОСВ Бургас разноски в размер на 80,00 лв.

Решението е окончателно.

Председател:

Членове: