Решение по дело №183/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 183
Дата: 26 септември 2022 г.
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20227110700183
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 юли 2022 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е   № 183

гр.Кюстендил, 26.09.2022г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

             Кюстендилският административен съд, в публично съдебно заседание на двадесет и първи септември две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

                                             ЧЛЕНОВЕ: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

                                                                  ДЕСИСЛАВА ТАБАКОВА

 

секретар Антоанета Масларска и с участието на прокурор Михаил Крушовски от ОП Кюстендил, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова КАНД №183/2022г., за да се произнесе взе предвид:

 

             Производството е по реда на чл.63в от ЗАНН във вр.с чл.208 и сл. от АПК.

            „Т.– Б.Д.“ АД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление *** обжалва решение №130/26.05.2022г. на ДРС, постановено по АНД №1155/2021г. Развиват се съображения за незаконосъобразност на съдебния акт, представляващи касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 от НПК. Иска се отмяна на решението и отмяна на НП. Не се претендират разноски.

            Ответникът чрез процесуалния представител изразява становище за неоснователност на жалбата и моли решението на районния съд да бъде оставено в сила.     

            Заключението на прокурора от ОП Кюстендил е за неоснователност на касационната жалба и правилност на въззивното решение.

               Предмет на касационно оспорване е решение №130/26.05.2022г. на ДРС, постановено по АНД №1155/2021г., с което е потвърдено НП №252/18.10.2021г. на директора на РИОСВ – София. „Т.Б.д.“ АД *** е санкционирано като му е наложена имуществена санкция в размер на 10 000 лв. на основание чл.150, ал.4, пр.1 във вр.с чл.127, т.2, б.“а“ от ЗУО.

             Дупнишкият районен съд е формирал правен извод за законосъобразност на НП, като издадено от компетентен орган, при спазване правилата на ЗАНН, поради доказаност на извършеното нарушение и неприложимост на чл.28 от ЗАНН.

             Касационната жалба е допустима – подадена е от процесуално легитимен субект на касационно оспорване, срещу съдебен акт, подлежащ на обжалване по реда на чл.208 от АПК, в преклузивния срок по чл.211, ал.1 от АПК.

             В пределите на служебната проверка по чл.218, ал.2 от АПК не се установяват основания за нищожност и недопустимост на оспореното решение на ДРС.

Производството пред районния съд е започнало по жалба на „Т.Б.д.“ АД ***/18.10.2021г. на директора на РИОСВ – София. Прието е от фактическа страна, че на 31.05.2021г. дружеството не е спазило принудителна административна мярка, наложена със заповед №Д-01/03.07.2020г. на директора на РИОСВ – София, а именно да извърши екологосъобразно третиране на неопасни отпадъци с код 19 12 12 в общо количество 995,16 т, намиращи се на площадката на „Хийт Енерджи“ ЕООД, съгласно договор за услуга №42Б/02.05.2019г., чрез предаването им на дружество, притежаващо действащ разрешителен документ по чл.35, ал.1 от ЗУО за извършване на дейност с код R1 „Използване на отпадъци предимно като гориво или друг начин за получаване на енергия“. При проверка на място, обективирана в КП №ККФОС-ЛГ-19/31.05.2021г. е установено, че  на площадката на „Хийт Енерджи“ ЕООД се намират 210.14 т отпадъци с код 19 12 12, собственост на касатора и е направен извод, че не е изпълнена принудителна административна мярка по чл.127, т.2, б.“а“ от ЗУО, дадена със заповед №Д-01/03.07.2020г. на директора на РИОСВ – София. За констатираното нарушение е съставен АУАН №103/31.05.2021г., а въз основа на него е издадено атакуваното НП.

Касационната инстанция намира за правилна преценката на районния съд за липса на допуснати съществени процесуални нарушения. И в АУАН, и в НП са изложени съставомерните факти и обстоятелства, с оглед извършената проверка и констатациите от нея, ясно и безпротиворечиво е описано административното нарушение с обективните и субективните му елементи, като правилно е скрепено с нормите на чл. чл.127, т.2, б.“а“ и чл.150, ал.4 от ЗУО. Актовете са издадени в сроковете по ЗАНН.

Преценявайки събрания доказателствен материал КАС намира за обосновано решението на ДРС и досежно доказаността на нарушението от обективна и субективна страна. Анализът на писмените и гласните доказателства обуславя извода за безспорна установеност на административното нарушение. Приложимият фактически състав на санкцията по чл.150, ал.4, пр.1 от ЗУО съдържа два кумулативни елемента – 1.издадена ПАМ по чл.127, т.2 от ЗУО и 2. неизпълнение на мярката в дадения срок. Видно от съдържанието на заповед №Д-01/03.07.2020г. на директора на РИОСВ – София, с нея е наложена ПАМ на дружеството по чл.127, т.2 от ЗУО, изразяваща се в извършване от ТЕЦ-а на екологосъобразно третиране на неопасни отпадъци с код 19 12 12 в общо количество 995,16 т, намиращи се на площадката на „Хийт Енерджи“ ЕООД, съгласно договор за услуга №42Б/02.05.2019г., чрез предаването им на дружество, притежаващо действащ разрешителен документ по чл.35, ал.1 от ЗУО за извършване на дейност с код R1 „Използване на отпадъци предимно като гориво или друг начин за получаване на енергия“. Следователно с издаването й ПАМ е станала задължителна за изпълнение от дружеството /съгласно чл.129, ал.5 от ЗУО заповедта за ПАМ има предварително изпълнение, което не е спряно от съда – доказателства в тази насока не са ангажирани/. Налице е и вторият елемент от фактическия състав на отговорността - от съдържанието на КП №ККФОС-ЛГ-19/31.05.2021г. се установява неизпълнение на предписанието в указания срок. Протоколът, като официален писмен документ, е с необорена в рамките на съдебното производство материална доказателствена сила. Ирелевантен е фактът на осъществено частично третиране на отпадъци. Изводът от изложеното е за осъществени материалноправни предпоставки за ангажиране на отговорността на дружеството по чл.150, ал.4, пр.1 от ЗУО.

Споделят се и изводите на въззивния съд за неприложимост на чл.28 от ЗАНН с оглед значителната обществена опасност на нарушението и вида на засегнатите с него обществени отношения.

Санкцията, определена от АНО съдът намира за завишена. Мотивите на органа за наложената санкция в максимален размер от 10 000 лв. се основават на утежняващи отговорността обстоятелства, свързани с неглижиране на отговорностите на дееца с екологичното законодателство, което рефлектира негативно върху околната среда и човешкото здраве, имотното състояние на дружеството и влезли в сила 12 бр. НП. Първите две от посочените НП обаче са влезли в сила след извършване на процесното деяние, поради което изначално не могат да обосноват извод за налагане на по-тежко наказание. Останалите НП не са приложени от органа, поради което съдът не може да установи твърдяната идентичност на част от тях с оспореното НП. Посочването от органа, че друга част от НП касаят нарушения на чл.150 от ЗУО и ЗООС, води до извод, че нарушенията по тези НП са различни от нарушението по делото. Съдът отчита, че засегнатите с процесното деяние обществени отношения са с висока степен на значимост предвид целите на закона и като има предвид минималния и максималния размер на санкцията и ноторно известния му факт на извършени нарушения от дружеството при идентична фактическа обстановка, счита за справедлив и покриващ целите на наказанието по чл. 12 от ЗАНН размер на санкцията от 7 000 лв.

Гореизложеното обуславя извода, че районния съд е постановил решение, което  следва да бъде отменено и постановено ново, с което НП ще бъде изменено досежно размерът на наложената имуществена санкция.

              Воден от горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК, Административният съд

 

Р   Е   Ш   И:

 

              ОТМЕНЯ решение №130/26.05.2022г. на Дупнишкия районен съд, постановено по АНД №1155/2021г. и вместо него постановява:

              ИЗМЕНЯ НП №252/18.10.2021г. на директора на РИОСВ – София, с което на „Т.Б.д.“ АД *** е наложена имуществена санкция в размер на 10 000 лв. на основание чл.150, ал.4, пр.1 във вр.с чл.127, т.2, б.“а“ от ЗУО, като намалява размерът на санкцията на 7 000 лв. /седем хиляди/.

              Решението е окончателно.           

                                                            

    

                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:                

 

                                                 ЧЛЕНОВЕ: