РЕШЕНИЕ
№ 3836/11.08.2020 г.
гр. В.В
ИМЕТО НА НАРОДА
ВАРНЕНСКИ РАЙОНЕН
СЪД, ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, ХХ състав, в открито
съдебно заседание, проведено на двадесети юли две хиляди и двадесета година,
в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: ОРЛИН ЧАРАКЧИЕВ
при участието
на секретаря Ани Динкова,
като разгледа
докладваното от съдията
гражданско дело
№ 21151 по описа на
съда за 2019 г.,
за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството по
делото е образувано по искова молба
на С.З.С., ЕГН **********, съдебен
адрес: ***, с която против Г. Д. „П.Б.З.Н.“ към МВР,
е предявен иск с правно основание чл.178, ал.1,
т.3 вр. чл.187, ал.5, т.2 ЗМВР, за
осъждане ответника да заплати на
ищеца сумата от 1703,09 лв., представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден
труд в размер на 244,82 часа за периода от
01.10.2016 г. до 30.09.2019 г., получен
в резултат на преизчисляване на положен нощен труд
с коефициент 1,143, ведно със законната лихва
върху главницата, считано от датата
на депозиране на исковата молба
– 30.12.2019 г., до окончателното
ѝ изплащане.
Ищецът излага,
че е полагал труд по служебно
правоотношение възникнало с
ответника на длъжност „мл. И.” при РД „ПБЗН” – В.към ГД „ПБЗН” в
МВР. Работил на 24 часови смени при
сумарно изчисляване на работното време.
Твърди, че за процесния период
е положил 244,82 часа извънреден труд. Твърди, че за
така положения от него извънреден
труд не е получил дължимото допълнително възнаграждение, така както чл.
179 ЗМВР предвижда.
Твърди се,
че считано от м. октомври 2016 г., съгласно чл.187, ал.3 ЗМВР работното
време на държавните служители се изчислявало в работни дни – подневно,
а за работещите не 8-, 12- или 24- часови смени – сумирано за тримесечен
период, като съгласно чл.5, т.2 работа извън редовното работно време се
компенсира с възнаграждение
за извънреден труд за отработени
до 70 часа на отчетен период.
Ищецът поддържа, че съгласно чл.9, ал.2 от Наредбата за
структурата и организацията
на работната заплата – при сумирано
изчисляване на работното време нощните часове се превръщали в дневни с коефициент, равен на отношението
между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно
отчитане на работното време за съответното работно място. Тъй като нормалната
продължителност на седмичното работно време през нощта
при 5-дневна работна седмица било до
35 часа, то нормалната продължителност на работното време
през нощта при 5-дневна седмица бил до 7 часа
и коефициентът се определял като нормалната продължителност от 8 часа се
раздели на нормалната продъжителност на работното време
през нощта и бил равен на
1.143 (8/7). При преизчисляването
на нощния към дневен труд,
ставало ясно, че е престирал извънреден труд, който не е заплатен
от ответника. По изложените съображения
моли за уважаване
на иска и присъждане на разноски.
В срока по чл. 131, ал. 1 ГПК ответникът депозира писмен отговор на исковата молба,
с който се оспорва предявения иск по основание
и размер. Поддържа, че ищецът е държавен
служител, поради което по отношение
на него се
прилага ЗМВР, а не НСОРЗ. Съгласно чл. 187, ал.1 ЗМВР нормалната продължителност на работното време
е 8 часа дневно и 40 часа седмично при
5 дневна работна седмица, като съгл.
ал.3 е допустимо полагане на нощен труд,
който да не надвишава 8 часа за всеки
24 часов период, от което следва,
че нормалната продължителност на работното време през нощта е 8 часа. Поддържа се, че видовете
възнаграждение в ЗМВР са изчерпателно изброени. С оглед на нарочната
уредба на видовете допълнителни възнаграждения и на размера им не
са налице предпоставките за субсидиарно прилагането на КТ и ЗДСл и актовете, към които
препращат. Навежда се, че за
процесния период въпросите за реда
за организацията и разпределянето на работното време са регламентирани с Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016
г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане,
за компенсирането на работата извън
редовното работно време, режима за
дежурство, времето за отдих и почивките
на държавните служители в МВР (Обн. - ДВ, бр. 60 от 02.08.2016 г., в сила от 02.08.2016 г.), в която е уредено, че държавните служители
в МВР могат да полагат труд и през нощта между
22,00 ч. и 6,00 ч., като работните
часове не следва да надвишават
средно 8 часа за всеки 24-часов период, което съответства
на регламентацията на този въпрос
в чл. 187, ал. 3 от ЗМВР. На следващо
място се сочи, че съгл.
чл. 187, ал.5 ЗМВР извънредният
труд представлява работа извън редовното
работно време до 280 часа годишно,
което за служителите от категорията на ищеца - служители, работещи на смени,
се компенсира с възнаграждение за извънреден труд в размер на 50 на
сто увеличение върху основното месечно възнаграждение. Поддържа се, че
полаганият от ищеца нощен труд
е в рамките на установеното работно време, а възнаграждението за нощен труд
е определено със Заповед № 8121з-791/28.10.2014 г. на
министъра на вътрешните работи и е в размер на 0,25 лв. на час
или за част
от него положен
труд между 22,00 и 6,00 ч. Отделно от това
дори при общата хипотеза (КТ, НСОР) часовете в повече, които се получават
при преобразуването на нощен в дневен
труд не се
явяват извънреден такъв. Тези часове
в повече се заплащат също по
реда, определен за заплащане на
нощен труд, като компенсация се явяват именно
тези часове в повече, заплатени обаче по реда
за заплащане на нощния труд.
С оглед на посоченото се твърди,
че положеният от ищеца през
процесния период нощен труд е правилно
отчетен, полагащото му се допълнително
възнаграждение е правилно определено и заплатено. По изложените съображения
моли за отхвърляне
на иска. Претендира разноски.
В проведеното открито съдебно заседание ответникът поддържа с чрез юрк. С.
П. изразената позиция по
спора. Доразвива доводите си в писмени бележки.
След
преценка на становищата на страните, събраните по делото доказателства,
по вътрешно убеждение и въз основа на приложимия
закон, съдът приема за установено
следното от фактическа страна:
Предявени са искове с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187,
ал. 5, т. 2 ЗМВР.
Касае се за трудово възнаграждение, което работодателят дължи на работника
за положен от него извънреден труд. При така определения фактически състав на
правото и съобразно разпределението на доказателствената
тежест, за успешното провеждане на иска, ищецът е следвало да докаже, че е в
служебно правоотношение с ответника, като в периода 01.10.2016 г. до 30.09.2019 г. е полагал труд на 24часови
смени; основанието, от което произтича вземането му и размер на дължимото
възнаграждение за положения труд. Провеждане на това доказване възлага на
ответника доказателствена тежест по установяване изпълнение на задължението за
заплащане на положения по правоотношението труд.
Между страните е нямало спор, че между тях е съществувало служебно
правоотношение в процесния период, по което ищецът е заемал длъжността „младши инспектор” при РД „ПБЗН” – В.към ГД „ПБЗН” в
МВР. Както и че в периода
01.10.2016 г. до 30.09.2019 г. ищецът е работил на 24-часови
смени при сумирано изчисляване на работното време.
Спорният въпрос е изцяло правен и той се свежда до това дали към настоящото
служебно правоотношение, предвид специфичния статут на държавните служители в
МВР регламентиран от специалния закон- ЗМВР и издадените въз основа на него
подзаконови нормативни актове, са приложими общите разпоредби на трудовото
законодателство предвиждащи преизчисляване на нощният труд в часове дневен
труд, умножавайки го с коефициент 1.143 и следва ли резултатът от изчислението
да се счита за извънреден труд, респ. да се начисли и изплати такъв.
В чл. 187, ал. 3 ЗМВР е разписано, че работното време на държавните
служители се изчислява в работни дни- подневно, а за работещите на 8-, 12- или
24- часови смени- сумирано за тримесечен период. Съгласно ал. 5 на същия закон
работата извън редовното работно време се компенсира с допълнителен платен
годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение за извънреден труд
за работата в почивни и празнични дни- за служителите на ненормиран работен
ден; и с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на
тримесечен период- за служителите, работещи на смени. Нормите предвиждат
компенсиране на работата извън редовното работно време с възнаграждение за
извънреден труд за служителите на смени. Съгласно чл. 187, ал. 3 ЗМВР в
редакцията на ДВ бр.14/20.02.2015г. работното време на държавните служители
работещи на 8-, 12- или 24- часови смени се изчислява сумирано за едномесечен
период. С ДВ бр. 81/14.10.2016г. чл. 187, ал. 3 ЗМВР е изменен и в актуалната
си редакция предвижда, че работното време на държавните служители работещи на
8-, 12- или 24- часови смени се изчислява сумирано за тримесечен период.
Изрично е посочено, че тази разпоредба на закона влиза в сила от датата на
обнародване, т.е от 14.10.2016г. помесечно до
13.10.2016г. /чл.187, ал.3 изр.1 ЗМВР ДВ бр.14/20.02.2015г./, а след този
период, т.е от 14.10.2016г. до 30.09.2019 г. на тримесечие
/чл.187, ал.3 изр.1 ЗМВР ДВ бр.81/14.10.2016г./.
Съгласно чл. 176 ЗМВР брутното месечно възнаграждение на държавните
служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни
възнаграждения. Последните са регламентирани в чл. 178 ЗМВР и сред тях в ал.1, т. 3 е и това за
извънреден труд. А в чл. 179, ал.1 ЗМВР е регламентирано допълнително
възнаграждение за полагане на труд през нощта от 22,00 часа до 6,00 часа. До
изм. на ал. 2 на чл. 179 ЗМВР с ДВ бр. 97/05.12.2017г., условията и редът за
изплащане на възнаграждението за нощен труд се определя със заповед на
министъра на вътрешните работи, а след изменението с наредба на министъра на
вътрешните работи се определят условията и реда, а техният размер - с негова
заповед. В ал. 4 на чл. 179 е разписано, че на държавните служители се изплащат
и други възнаграждения в случаи, определени със закон или с акт на Министерския
съвет за държавните служители от МВР.
В чл. 187, ал. 9 ЗМВР е предвидено, че редът за организацията и
разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на
работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на
дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с
наредба на министъра на вътрешните работи.
Така, за процесния период от 01.10.2016 г. до 30.09.2019 г. действащи са били последователно
Наредба № *г. отменена с решение № *г. на ВАС на РБ по адм. д. №
5450/2016г., обн. в ДВ бр. 59 от 29.07.2016г. и Наредба № *г. /обн., ДВ, бр. 60/02.08.2016г., в сила от 02.08.2016г./ издадени от
Министъра на вътрешните работи. Всяка от тях урежда реда за организацията и
разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на
работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и
почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи.
Текстовете на чл. 3, ал. 3 и в двете наредби са идентични и според тях при
работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00часа и
6,00часа, като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки
24-часов период. В периода от отмяната на Наредба № *г. /11.07.2016г./ до издаването и обнародването на Наредба № *г. в сила от 02.08.2016г., е нямало изрично предвидено в подзаконов
нормативен акт основание за преизчисляване на положения от ищеца нощен труд с
коефициент 1.143. Такава е имало в чл. 31, ал. 2 от Наредба № *г./ ДВ, бр. 69/19.08.2014г., в сила от 19.08.2014г., отм., бр.
40/02.06.2015г., в сила от 01.04.2015г./. Липсата на изрична норма не може да
се тълкува като законово въведена забрана за преизчисляване на положените от
служителите в МВР часове нощен труд в дневен, а представлява празнота в
уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за
неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време,
режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в
Министерството на вътрешните работи. Затова и приложение за така неуредения въпрос
следва да намери общото трудово законодателство. В чл. 9, ал. 2 от Наредбата за
структурата и организацията на работната заплата е предвидено, че при сумирано
изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с
коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и
нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за
съответното работно място, който възлиза на 1. 143. В заключение налага се
извод, че исковата претенция е доказана в своето основание.
По отношение на размера й, съдът съобрази неоспореното от страните и
кредитирано от съда заключение по ССчЕ.
От него се установява, че след приравняване на нощните часове отработени
от ищеца в дневни и след отчитане на ползван отпуск за временна
неработоспособност и платен годишен отпуск, размерът на допълнителното
възнаграждение за положен извънреден труд в периода от 01.10.2016 г. до 30.09.2019 г., възлиза на сумата от 1718,71
лв.,което не е заплатено на ищеца.
Предвид изложеното, като съобрази ангажираните доказателства съдът приема,
че извънредният труд след преобразуване на нощния в дневен такъв с коефициент
1.143 не е начислен и изплатен на ищеца, поради което и с олед
диспозитивното начало в процеса претенцията следва да
бъде уважена в претендирания размер от 1703,09 лв.,
ведно със законната лихва от датата на депозиране на исковата молба – 30.12.2019 г. до окончателното
изплащане на задължението.
С оглед изхода
на спора на ищеца следва
да се присъдят
разноски от общо 480,00 лв., за платено в брой адвокатско възнаграждение с ДДС, на основание чл. 78,
ал.1 от ГПК. Доколкото възнаграждението без ДДС надхвърля с малко относимия минимум от 349,21 лв., определен по реда на чл.
7, ал.2, т.1 от 2. от Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните размери на
адвокатските възнаграждения в приложимата съобразно действащия материален закон
към момента на договарянето редакция - изм. - ДВ, бр. 2 от 2009 г., бр. 28 от
2014 г. И и предвид действителната правна и фактическа сложност на делото,
съдът намира за частично основателно възражението на ответника за прекомерност
на заплатеното от ищеца адвокатско възнаграждение, което следва да се фиксира
на 370,00 лв. без ДДС или 444,00 лв. с ДДС.
На основание чл. 83, ал. 1, т. 1 ГПК, ищецът е освободен от заплащане на
ДТ, като предвид основателността на иска следва да бъде осъден да заплати по
сметка на ВРС направените в производството разноски възлизаща на 68,12 лева за
ДТ и 200,00 лева от депозита за вещо лице от общо 200,00 лв., на основание чл.
78, ал. 6 ГПК.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОСЪЖДА Г. Д. „П.Б.З.Н.“ към МВР ДА
ЗАПЛАТИ на С.З.С., ЕГН **********, съдебен адрес: *** сумата от 1703,09 лв., представляваща дължимо
допълнително възнаграждение
за положен извънреден труд в размер на 244,82 часа за периода
от 01.10.2016 г. до
30.09.2019 г., получен в резултат
на преизчисляване на положен нощен
труд с коефициент 1,143, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата
на депозиране на исковата молба
– 30.12.2019 г., до окончателното
ѝ изплащане, на основание чл.178, ал.1, т.3 вр. чл.187, ал.5, т.2 ЗМВР.
ОСЪЖДА Г. Д. „П.Б.З.Н.“ към МВР ДА ЗАПЛАТИ по сметка на Районен съд В.в полза на бюджета на
съдебната власт сумата в размер на 268,12 лева, представляваща
разноски за дължима държавна такса и депозит за вещо лице, на основание чл.78,
ал.6 ГПК и чл.1 от Тарифа за държавните такси, които се събират от съдилищата
по ГПК.
ОСЪЖДА Г. Д. „П.Б.З.Н.“ към МВР ДА
ЗАПЛАТИ на С.З.С., ЕГН **********, съдебен адрес: *** сумата от 444,00 лева, представляваща
съдебно- деловодни разноски направени в първоинстанционното
производство, на основание чл. 78, ал.1 ГПК.
Решението подлежи на обжалване
пред Варненски окръжен съд в двуседмичен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: