Решение по дело №99/2023 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 373
Дата: 17 юли 2023 г.
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20237170700099
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

Р       Е       Ш     Е       Н      И      Е

 

  373/  17. Юли 2023г., гр. Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, трети състав

На четиринадесети юни 2023г. в публично съдебно заседание в състав:

Председател: съдия Елка Братоева

Съдебен секретар: Милена Кръстева

 

Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 99/2023г. по описа на съда и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Образувано е по жалба на И.Д.В. *** срещу Заповед № ЧР-СП-1368/21.12.2022г. на Председателя на УС на АПИ за определяне на степен на основна месечна заплата и размера на основната месечна заплата на жалбоподателката, заемаща длъжност Началник на отдел „Инвестиционно-ремонтни дейности“ в Областно пътно управление – Плевен при АПИ, считано от 01.12.2022г.

Жалбоподателката оспорва заповедта като незаконосъобразна и иска отмяната й, поради нарушение на материалния закон и целта му. Счита, че са нарушени принципите на Наредбата за заплатите на служителите в държавната администрация. Новият размер на основната й месечна заплата е по-нисък от размера на основните месечни заплати на всички служители на длъжност главен експерт в ръководения от жалбоподателката отдел. Съгласно чл. 3 ал.2 от Наредбата за заплатите на служителите в държавната администрация – основната месечна заплата е определя по нива и степени, съгласно Приложение № 1, като се отчита нивото на заеманата длъжност, квалификация и професионален опит, освен ако друго не е определено в специален закон. Изпълнява длъжността началник отдел „Инвестиционно-ремонтни дейности“ в ОПУ – Плевен. В отдела шест от служителите са по служебно правоотношение – на длъжност главен експерт и двадесет и четири са по трудово правоотношение. Нивото на заеманата от жалбоподателката длъжност по КДА е по-високо от нивото на длъжността главен експерт в отдел „Инвестиционно-ремонтни дейности“ в ОПУ – Плевен съгласно щатното разписание на управлението.  Освен с нивата и степените по Приложение № 1, размера на основната месечна заплата следва да отчита и нивото на заеманата длъжност, квалификация и професионален опит. По отношение на професионалния й опит – има професионално образование и квалификация – висше образование, строителен инженер. Работи в ОПУ – Плевен от 02.06.2003г. Заемала е различни длъжности по трудово и служебно правоотношение. От юли 2015г. е на длъжност Началник отдел „Инвестиционно-ремонтни дейности“. От заемащите длъжност главен експерт в ръководения от нея отдел, само един служител е с по-дълъг стаж, а опит на ръководна позиция няма нито един от тях. Така определените възнаграждения не отчитат квалификацията и професионалния опит на отделните служители и в частност индивидуалните показатели на жалбоподателката. В случай, че определената й основна месечна заплата е във връзка с годишната оценка на изпълнението на длъжността, отново не са спазени разпоредбите и принципите на Наредбата – чл. 12 ал.1 и чл. 14 ал.1 и ал.2. Деветнадесет години и шест месеца е служител на ОПУ – Плевен, като над седем години на ръководно ниво. Няма налагани наказания. Работила е в екипи за управление на четири проекта по европейски програми, които са успешно завършени. Няма оценка по-ниска от „изпълнението напълно отговаря на изискванията“. Притежава необходимия опит и квалификация. Иска да се отмени заповедта и да се определи ново индивидуално месечно възнаграждение, съобразно задълженията и отговорностите, вменени й с длъжността, която изпълнява, като при определянето му да се спазят принципите на Наредбата за заплатите на служителите в държавната администрация /чл.3 ал.2/ или да се издаде последваща нова заповед с определено ново индивидуално месечно възнаграждение съобразно наредбата.

Ответникът – Председателя на УС на АПИ, чрез юрисконсулт Т.В.изразява становище за неоснователност на жалбата. Заповедта е издадена въз основа на решение на УС на АПИ и Заповед на председателя на УС на АПИ за увеличение на възнагражденията на служителите на АПИ с 30% на експертния състав и с 10% на ръководния, считано от 01.12.2022г., като бъдат съобразени с максималните размери на ОМЗ по нива и степени. Промените са във връзка с извършени структурни промени с оглед оптимизацията на работния процес и повишаване ефективността на работа в АПИ. Съобразно длъжностната характеристика длъжността началник отдел „Инвестиционно-ремонтни дейности“ е с длъжностно ниво 7 от КДА, а наименованието на длъжностното ниво е Ръководно ниво 7А. Съгласно Заповед №ЧР-Пл-10/11.03.2019г. на Председателя на УС на АПИ и на осн. чл. 21г т.2 от Закона за пътищата и §18 т.2 б. „в“ от ПЗР на ПМС № 6 от 14.01.2019г. за изм. и доп. на Наредбата за заплатите на служителите в държавната администрация на служителката И.В. е определена степен на основна месечна заплата 3, като размерът й за съответното ниво и степен е от 810лв. до 3100лв. съгласно Приложение №1 към Наредбата за заплатите на служителите в държавната администрация. С процесната заповед е определена основна месечна заплата на служителката в размер на 1668 лв. В случая увеличението на индивидуалната основна месечна заплата не е на база годишна оценка на изпълнението на длъжността, а на основание Постановление № 455/19.12.2022г. на МС за одобряване на допълнителни разходи по бюджета на МРРБ за 2022г. за увеличаване на възнагражденията на служителите в АПИ. В АПИ последното увеличение на размера на индивидуалните основни месечни възнаграждения на всички служители на база годишни оценки за изпълнение на длъжността е извършено през 2021г., на служителката И.В. е определена ОМЗ в размер на 1516лв., считано от 01.01.2021г. Затова счита, че заповедта е законосъобразна.

Като съобрази приетите по делото доказателства, становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на оспорения индивидуален административен акт за валидност и законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството е по чл. 145 и следващите от АПК вр. чл. 124 от Закона за държавния служител.

Заповедта е връчена на 12.01.2023г. Жалбата е подадена по пощата на 25.01.2023г.  и следователно е депозирана в законния 14-дневен срок, от активнолегитимирана страна и срещу подлежащ на оспорване индивидуален административен акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

С оспорената Заповед № ЧР-СП-1368/21.12.2022г. на Председателя на УС на АПИ на И.Д.В., заемаща длъжност Началник отдел „Инвестиционно-ремонтни дейности“ в Областно пътно управление – Плевен при Агенция „Пътна инфраструктура„ е определена степен на основна месечна заплата – 3 и размер на основна месена заплата от 1668 лв. , считано от 01.12.2022г.

Заповедта е издадена на осн. чл. 3 ал.1 от ПМС № 455/19.12.2022г., Решение № 33284/2022г. на УС на АПИ и Заповед № РД-11-1407/21.12.2022г. на Председателя на УС на АПИ. Връчена е на 12.01.2023г. на жалбоподателката, която изразила несъгласие с предложеното възнаграждение, поради това че не отговаря на задълженията и отговорността на длъжността, която изпълнява и на притежавания от нея професионален опит и компетентност и е по-ниско от възнаграждението на всички служители по служебно правоотношение в отдела.

С ПМС № 455/19.12.2022г. са одобрени допълнителни разходи по бюджета на МРРБ за 2022г. в размер на 123 700 лв. за увеличаване на възнагражденията на персонала, като председателят на АПИ следва да определи, считано от 01.12.2022г. нов размер на индивидуалните основни месечни заплати на служителите в съответните ведомства при спазване на изискванията на Закона за защита от дискриминация като определеният нов размер не може да бъде по-нисък от предишния размер на индивидуалните основни месечни заплати на служителите. В доклада на министър-председателя относно проекта на постановление е посочено, че с тези средства е предвидено увеличение на възнагражденията на експертния състав на АПИ с 30%, а на ръководния с 10%, считано от 01.12.2022г.

С Решение № 33248/21.12.2022г. на УС на АПИ е взето решение за увеличение на възнагражденията на служителите в АПИ, считано от 01.12.2022г. и при съобразяване на максималните размери на основните месечни заплати по нива и степени, което да е в рамките на максималната степен на заплатата за съответната длъжност, според нейното ниво: за експертния състав на АПИ – до 30 на сто, за ръководния състав на АПИ – до 10 на сто.

В изпълнение на решението е издадена Заповед № РД-11-1407/21.12.2022г. на Председателя на АПИ за увеличение на индивидуалните основни месечни заплати на служителите по трудово и служебно правоотношение по основния щат на АПИ, считано от 01.12.2022г. – с до 10% за ръководните длъжности и с до 30% за експертни и други длъжности, като индивидуалните основни месечни заплати на длъжностите да са съобразени с максималните размери на основните месечни заплати по нива и степени.

Според издадената служебна бележка Изх. № 66-Пл-268/04.05.2023г. на ОПУ – Плевен реалния трудов стаж на И.В. *** към 02.05.2023г. е 19г.11м. Трудовият стаж по специалността е 21г.

В делото е приложено копие на част от трудова книжка, от която е видно, че от 01.07.2005г. В. *** като главен специалист.

Има висше образование с професионална квалификация – строителен инженер. Работи по служебно правоотношение в АПИ – ОПУ – Плевен от 01.08.2012г. като главен експерт, а от 09.07.2015г. е Началник отдел „Инвестиционно-ремонтни дейности“.

Със Заповед № ЧР-Пл-10/11.03.2019г. на Председателя на УС на АПИ, считано от 01.01.2019г. на В. е определена степен на основна месечна заплата – 3. Със Заповед № ЧР-Пл-05/22.02.2021г., считано от 01.01.2021г. е определена основна месечна заплата в размер на 1516 лв. Изпълнявала е длъжността директор на ОПУ – Плевен за периода на отсъствието на титуляра от 28.05.2021г. до 27.01.2022г.

Със Заповед № ЧР-СП-18/27.01.2022г., считано от 28.01.2022г.  В. е преназначена от длъжност Директор на ОПУ – Плевен на длъжност Началник отдел „Инвестиционно-ремонтни дейности“ в ОПУ – Плевен, с длъжностно ниво 7, ръководно ниво 7А по КДА и е определено ниво на основна месечна заплата 15, степен на основна месечна заплата – 3 и размер на ОМЗ 1516 лв.

Според длъжностната характеристика за заеманата от жалбоподателката длъжност Началник отдел „Инвестиционно-ремонтни дейности в ОПУ – Плевен е с длъжностно ниво от Класификатора на длъжностите в администрацията – 7, с наименование на длъжностното ниво 7А.

Последната й годишна оценка от 24.01.2023г. е „изключително изпълнение“, което дава основание за последващо увеличение на индивидуалната основна месечна заплата на служителя съгласно чл. 12 ал.2 т.4 от Наредбата  за заплащане на служителите в държавната администрация – с до 20 %.

Заповедта за увеличение на заплатата на жалбоподателката е издадена от Председателя на управителния съвет на АПИ като орган по назначението съгласно чл.21г т.2 от Закона за пътищата и чл. 18  вр. §1 т.3 от ДР на Наредбата.

В съответствие е с приетото решение на УС на АПИ и заповед на Председателя на УС на АПИ за увеличение на възнагражденията на държавните служители в АПИ съответно за заемащите ръководни длъжности с до 10 %, считано от 01.12.2022г., а на експертните и други длъжности – до 30%. Определеното последно основно месечно възнаграждение на В. за заеманата от нея длъжност Началник отдел „Инвестиционно-ремонтни дейности“ в ОПУ – Плевен в размер на 1516 лв. е увеличено съгласно решението на УС на АПИ с 10 % в размер на 1668 лв., считано от 01.12.2022г. Определената степен на основна месечна заплата – 3 се запазва.

Съгласно чл.3 ал.2 от Наредбата за заплащане на служителите в държавната администрация – основната месечна заплата се определя по нива и степени съгласно приложение №1, като се отчита нивото на заеманата длъжност, квалификацията и професионалният опит. Съгласно ал.3 – нивата на основните месечни заплати се определят въз основа на длъжностните нива в Класификатора на длъжностите в администрацията (КДА). Според ал.4 – всяко ниво на основните месечни заплати за длъжност включва четири степени, всяка от които има минимален и максимален размер на основната месечна заплата на служителите, заемащи длъжности в съответното ниво. В приложение №1 към чл.3 ал.2 от Наредбата за заплащане на служителите в държавната администрация в т.15 за служители на ръководно ниво 7А, трета степен се предвижда основна месечна заплата в диапазона от 810 лв. (минимално) до 3100 лв.(максимално) възнаграждение. Определеното след увеличението основно възнаграждение на жалбоподателката е над средното ниво, максимумът за заеманото длъжностно ниво и степен не е достигнат.

В случая увеличението на индивидуалната основна заплатата на служителката не е на база оценка за изпълнението на длъжността и затова правилата на чл. 12 и чл. 14 от Наредбата не са приложими.

Но видно от извлечението на ведомостите за заплати преди увеличението от м. декември 2022г. жалбоподателката е получавала по-високо възнаграждение от подчинените си служители от отдела с приблизително 160 лв. След увеличението жалбоподателката получава по-ниско възнаграждение за заеманата от нея ръководна длъжност от подчинените й служители на експертни длъжности с близо 100 лв., въпреки че са с по-малко професионален стаж и стаж в предприятието или равен, индивидуалните им възнаграждения са в размер на 1691 лв. и на 1764 лв., което създава дисбаланс и не съответства на целта на закона.

Определеното индивидуално основно възнаграждение на жалбоподателката е в изпълнение на решение на УС на АПИ и заповед на Председателя на УС на АПИ за процентно увеличение на възнагражденията на служителите на ръководни длъжности с 10 %, а на служителите на експертни длъжности – с 30%. Но не съответства на целите на закона, тъй като не отчита квалификацията и професионалния опит на служителката, чийто професионален стаж е преминал в ОПУ – Плевен, при стриктно изпълнение на задълженията за заеманата експертна длъжност, опит на ръководна длъжност, включително и временно като директор на ОПУ-Плевен, а при последното атестиране е получила най-високата оценка и при положение, че достигнатото ниво на индивидуална основна заплата е значително под установения в Приложение №1 към Наредбата максимален размер за Ръководно ниво 7А, степен 3. В резултат на предприетото процентно увеличение на индивидуалните основни заплати в структурата на АПИ, в конкретния случай се е получило несъответствие и дисбаланс като е определена по-ниска заплата на ръководителя на отдела от тази на подчинените му служители, въпреки по-високото ниво на длъжност и отговорности, професионален опит, квалификация и резултати в работата, което влиза в противоречие с целите на разпоредбата на чл. 3 ал.2 от Наредбата за заплатите на служителите в държавната администрация за отчитане на нивото на заеманата длъжност, квалификацията и професионалния опит и справедливо определяне на индивидуалното възнаграждение на всеки служител.

Поради изложеното оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в рамките на предоставените му законови правомощия, в съответната писмена форма, при липса на съществени процесуални нарушения, но в противоречие с материалния закон и целта му, поради което следва да се отмени като незаконосъобразна.

А преписката да се върне на органа по назначаването за издаване на нова заповед за определяне на индивидуалната основна месечна заплата на И.В., считано от 01.12.2022г. при съобразяване с дадените указания за спазване на принципите на чл.3 ал.2 от Наредбата за заплатите на служителите в държавната администрация като се определи възнаграждение съобразно нивото на заеманата длъжност, квалификация и професионален опит в диапазона, определен в Приложение №1 за Ръководно ниво 7А, трета степен, което следва да е по-високо от определената основна месечна заплата на подчинените служители – 1764 лв. и в диапазона до 3100 лв.

         Водим от горното и на осн. чл. 172 ал.2 и чл. 173 ал.2 от АПК съдът

 

Р    Е    Ш    И :

 

ОТМЕНЯ Заповед № ЧР-СП-1368/21.12.2022г. на Председателя на УС на АПИ за определяне на степен на основна месечна заплата и размера на основната месечна заплата на  И.Д.В. ***, заемаща длъжност Началник на отдел „Инвестиционно-ремонтни дейности“ в Областно пътно управление – Плевен при АПИ, считано от 01.12.2022г.

ВРЪЩА преписката на Председателя на УС на АПИ за издаване на нова заповед за определяне на индивидуалната основна месечна заплата на И.В., считано от 01.12.2022г. при съобразяване с дадените задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на решението.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от съобщението.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните. 

 

 

                                                        С Ъ Д И Я :/П/