Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
22.09.2020 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В
ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
26.08. |
Година |
2020 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В
публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Здравка
Запрянова |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Ралица Димитрова |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Административен
характер наказателно |
дело номер |
819 |
по
описа за |
2020 |
година. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Обжалвано е Наказателно постановление № 327/ 08.05.2020г.,
издадено от Директор на ОДМВР- Кърджали, с което е наложено административно
наказание глоба в размер на 300,00лв. на С.В.Д. за извършено нарушение на 28.04.2020г.
около 16,40ч. в гр.Кърджали на ул.Републиканска № 39 на чл.209а, ал.4 пр.2
вр.ал.1 от Закона за здравето.
Жалбоподателят С.Д. счита, че наказателното постановление
е неправилно и незаконосъобразно поради противоречие с материалния закон и
допуснати съществени процесуални нарушения, както в него, така и в акта за
установяване на административно нарушение. Излага следните съображения: АУАН е
съставен от актосъставител при липса на компетентност в нарушение на чл.209а от
Закона за здравето; НП издадено в нарушение на чл.57 ал.6 от ЗАНН; НП издадено
въз основа на заповеди, които са издадени в нарушение на чл.63 ал.4 от Закона
за здравето; НП е издадено в нарушение на Закона за ограничаване на носенето на
облекло прикриващо или скриващо лицето. Поради това моли съда да постанови
решение, с което да отмени наказателното постановление и да му се присъдят
направените по делото разноски. Жалбоподателят редовно призован за съдебното заседание,
не се явява и не се представлява. От процесуалния му представител е постъпила
молба, с който поддържа жалбата и моли съда да отмени наказателното
постановление по съображения изложени в жалбата като претендира и направените
по делото разноски.
Административнонаказващият орган редовно призован, не се
явява, но се представлява от юрисконсулт, който поддържа жалбата. В ход по
същество последният пледира, че обжалваното наказателно постановление е
законосъобразно, поради което моли съда да го потвърди като претендира
юрисконсултско възнаграждение. При условията на евентуалност прави възражение
за прекомерност на адвокатското възнаграждение. Представя подробни писмени бележки.
Районна прокуратура- Кърджали, редовно призована за съдебното
заседание на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства,
намира за установено от фактическа страна следното: На 28.04.2020г. свидетелите
П.К. и Е.Ю. били на работа дневна смяна от 7.00ч. като служители в РУ- Кърджали.
Този ден около 16,40ч. двамата извършвали обход в района на ул.Републиканска в
гр.Кърджали, когато пред магазин за домашни потреби установили лицето С.Д., който
седял на столче там и бил без поставена защитна маска на устата и носа. В този
период в страната било обявено извънредно положение с Решение от 13.03.2020 г.
на Народното събрание на Р.България заради усложняваща се епидемична обстановка,
свързана с разпространението на COVID-19 на територията на страната. По този
повод съответно били въведени и противоепидемични мерки, една от които била
регламентирана в т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със
Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването. Тази мярка
задължавала всички лица, когато се намират в закрити или на открити обществени
места да имат поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна
употреба или друго средство, покриващо носа и устата. Поради установеното на
место свидетелят П.К. веднага съставил и връчил акт за установяване на
административно нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ, който нарушителят подписал с
възражение. На 08.05.2020 г. наказващият орган издал атакуваното постановление,
с което на основание чл.209а, ал.4, пр.2 вр. чл.209а, ал.1 от ЗЗ било наложено
административно наказание „глоба” в размер на 300 лв. на С.В.Д. за извършено
нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г.,
допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на
здравеопазването.
Тази фактическа обстановка съдът намира за установена от
показанията на свидетелите П.К. и Е.Ю., кредитирани изцяло като достоверни,
логични и кореспондиращи помежду си и с писмените доказателства по делото; Акт
за установяване на административно нарушение от 28.04.2020 г.; Докладна записка
от 28.04.2020 г.; Заповед № 292з-586 от 30.03.2020 г. на директора на ОД
МВР-Кърджали.
При така установеното от фактическа страна, съдът направи
следните правни изводи: Настоящата жалба е процесуално допустима, тъй като е
подадена от надлежна страна и в законоустановения срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН,
поради което следва да бъде разгледана по същество.
На жалбоподателя е наложено административно наказание за
извършено нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед №
РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на
министъра на здравеопазването. Посочената разпоредба чл.209а, ал.1 от ЗЗ, в
редакцията към датата на деянието предвижда, че който наруши или не изпълни
въведени с акт на министъра на здравеопазването или директор на регионална
здравна инспекция противоепидемични мерки по чл.63, ал.1 или 2, освен ако
деянието съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1 000 лв., а при
повторно нарушение от 1 000 до 2 000 лв. Видно от чл.63, ал.1 от ЗЗ, действащ
също към процесната дата, там е предвидено при възникване на извънредна
епидемична обстановка министърът на здравеопазването да въвежда
противоепидемични мерки на територията на страната или на отделен регион.
Именно такава е настоящата хипотеза, тъй като с издадена на основание чл.63 от
Закона за здравето Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г. на министъра на
здравеопазването са били въведени противоепидемични мерки на територията на
Р.България. Същата заповед е допълнена, като е създадена т.9, със Заповед №
РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването, в сила от 12.04.2020
г. до 26.04.2020 г. В цитираната т.9 от акта на министъра на здравеопазването е
посочено, че всички лица, когато се намират в закрити или на открити обществени
места (в т.ч. транспортни средства за обществен превоз, търговски обекти,
паркове, църкви, манастири, храмове, зали, улици, автобусни спирки и др.) са
длъжни да имат поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна
употреба или друго средство, покриващо носа и устата (в т.ч. кърпа, шал и др.).
За целите на тази мярка обществени са и местата, и пространствата, които са
свободно достъпни, и или са предназначени за обществено ползване (в т.ч. всички
места, на които се предоставят обществени услуги). Именно това е и
противоепидемичната мярка, която жалбоподателят не е изпълнил. На 28.04.2020 г.
той се е намирал на открито обществено място- улица, но без да има поставена
защитна маска за лице, с което е осъществил състав на вмененото му нарушение по
чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със
Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването. Затова
правилно е реализирана административнонаказателната му отговорност. Наложената
санкция е минималната по размер и съдът няма правомощия да я намали, предвид
нормата на чл.27, ал.5 от ЗАНН.
При извършената служебна проверка не бяха констатирани
нарушения на процесуалните правила или на материалния закон, допуснати в хода
на административнонаказателното производство. Актът за установяване на
административно нарушение и обжалваното наказателно постановление са съставени
правилно и законосъобразно, от компетентен орган, съдържат необходимите реквизити
съгласно чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Нарушението е пълно описано с всички относими
към конкретния състав признаци, посочени са датата, мястото и обстоятелствата,
при които е извършено, както и доказателствата, които го подкрепят,
индивидуализиран е и нарушителя. От изложените в акта и наказателното
постановление факти става ясно какво деяние е осъществено от жалбоподателя,
кога е извършено и каква е неговата правна квалификация, като не е налице
съществено нарушение на процесуалните правила, което да ограничава правото на
защита на нарушителя и да опорочава атакувания акт до степен, налагаща отмяната
му. Административното нарушение се явява безспорно установено от показанията на
разпитаните очевидци П.К. и Е.Ю., както и от писмените доказателства. Правилна
е дадената правна квалификация на деянието, тъй като констатираното нарушение и
установената по делото фактическа обстановка съответстват на посочената като
нарушена правна норма на чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед №
РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на
министъра на здравеопазването. Това са относимите актове към извършеното от
жалбоподателя деяние и те правилно са били посочени в атакуваното наказателно
постановление. Липсват основания за прилагане на чл.28 от ЗАНН, тъй като
конкретното деяние не се отличава по степен на обществена опасност от
обичайната за този вид нарушения и не представлява маловажен случай.
Нарушението е формално и за съставомерността му не е необходимо настъпване на
вредни последици. Освен това, обществените отношения, които се охраняват с
разпоредбата на чл.209а, ал.1 от ЗЗ са особено значими и неспазването й създава
риск за живота и здравето на неограничен кръг лица. Предвид изложените
съображения, атакуваното постановление следва да бъде потвърдено изцяло като
правилно и законосъобразно.
Съдът не споделя доводите на жалбоподателя посочени в
жалбата поради следните съображения: видно от Заповед № 292з-586 от 30.03.2020
г. на директора на ОД МВР-Кърджали актосъставителят е имал правомощието да
съставя актове по чл.209а от Закона за здравето; не се установи наказващият
орган да е издал обжалваното наказателно постановление в нарушение на чл.57
ал.6 от ЗАНН, тъй като такава алинея не съществува в ЗАНН, а и дори да се
приеме, че се има предвид т.6 от цитираната норма, то законосъобразно и
правилно са посочени законните разпоредби, които са нарушени от жалбоподателя; не
се установи Заповед № РД-01-124/13.03.2020г. и Заповед № РД-01-197/11.04.2020
г. на министъра на здравеопазването да са издадени в нарушение на чл.63 ал.4 от
Закона за здравето; неотносим е към делото довода, че НП противоречи на
ЗОНОПСЛ, тъй като наказващият орган е спазил цялата процедура уредена в ЗАНН по
повод на производството по установяване на административно нарушение и налагане
на административно наказание.
С оглед изхода на делото и направената претенция за
разноски, на основание чл.63, ал.5 вр. ал.3 от ЗАНН следва на административно
наказващия орган да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер определен
в чл.37 от ЗПП. Съгласно чл.37, ал.1 от ЗПП заплащането на правната помощ е
съобразно вида и количеството на извършената дейност и се определя в наредба на
Министерския съвет по предложение на НБПП. По силата на чл.27е от Наредбата за
заплащане на правната помощ, възнаграждението за защита в производствата по
ЗАНН е от 80 до 120 лв. В случая по делото е проведено едно съдебно заседание,
на което е взел участие процесуалният представител на наказващия орган, като е
изготвил и депозирал и писмена защита, поради което следва да се присъди
възнаграждение в размер от 100 лв. Доколкото издателят на наказателното
постановление се намира в структурата на Областна дирекция на МВР-Кърджали,
именно в полза на същата в качеството й на юридическо лице (чл.37, ал.2 от ЗМВР) следва да бъдат присъдени разноските по делото. Ето защо, Съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 327/
08.05.2020г., издадено от Директор на ОДМВР- Кърджали, с което е наложено
административно наказание глоба в размер на 300,00лв. на С.В.Д. за извършено
нарушение на 28.04.2020г. около 16,40ч. в гр.Кърджали на ул.Републиканска № 39
на чл.209а, ал.4 пр.2 вр.ал.1 от Закона за здравето, като правилно и
законосъобразно.
ОСЪЖДА С.В.Д. *** с ЕГН **********, да заплати на
Областна дирекция на МВР-Кърджали, сумата от 100 лв., представляваща направени
разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд-Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14- дневен срок от
съобщаването на страните, че е изготвено.
Районен съдия: