Решение по дело №1677/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 октомври 2023 г.
Съдия: Дарина Стойкова Матеева
Дело: 20237180701677
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 юли 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№1614/11.10.2023г.

 

гр. Пловдив, 11.10.2023 г.

 

Административен съд – Пловдив, ХХVI касационен състав, в публично съдебно заседание на двадесет и пети септември две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

ЧЛЕНОВЕ:МИЛЕНА НЕСТОРОВА-ДИЧЕВА

       ДАРИНА МАТЕЕВА

 

при секретаря Станка Журналова и с участието на прокурора Анелия Трифонова, като разгледа докладваното от съдия Матеева КАНД № 1677 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на Г.Н.Г., ЕГН **********, с адрес: ***, чрез адв. К.П., против Решение № 758/06.05.2023 г. по АНД № 6795/2022 г. на Районен съд – Пловдив,с което е потвърден електронен фиш серия К № 3678846 за налагане на глоба за нарушение,установено с автоматизирано техническо средство или система,издаден от ОДМВР-Пловдив,с който на Г.Н.Г. на основание чл.189,ал.4 във връзка с чл.182,ал.1,т.4 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ е  наложено административно наказание“глоба“ в размер на 600,00 лева за нарушение на чл.21,ал.1 от ЗДвП.

В жалбата се твърди, че решението е неправилно и незаконосъобразно и се моли съда да го отмени, както и да отмени ЕФ по съображения, изложени в жалбата. Претендира разноски по делото.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован се представлява от адвокат П.,който поддържа жалбата и иска да бъде отменено решението на първоинстанционния съд по съображения,подробно изложени в касационната жалба.Претендира разноски. 

Ответникът по касационната жалба – ОД на МВР – Пловдив, редовно призован, не изпраща представител. Със становище от 22.06.2023 г. се оспорва жалбата и се излагат подробни доводи за правилността на първоинстанционното решение. Претендира се юрисконсултско възнаграждение, както и се прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура Пловдив е на становище за неоснователност на жалбата.

Касационната жалба е подадена в срок, срещу съдебен акт, подлежащ на касационен контрол, и от надлежна страна с правен интерес от обжалването, поради което е процесуално допустима, но разгледана по същество е неоснователна.

Предмет на касационното обжалване е Решение № 758 от 06.05.2023 г. по АНД № 6795/2023 г. по описа на ПРС, с което е потвърден електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия К 36788464, издаден от ОД на МВР – Пловдив, с който на Г.Н.Г., ЕГН **********, с адрес: ***, на основание чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.1 т.5 от ЗДвП, му е наложена глоба в размер на 600.00 лева за извършено нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП.

Районният съд е бил сезиран с жалба, предявена от касатора срещу електронен фиш серия К № 3678846, издаден от ОД на МВР - Пловдив. Според електронния фиш, с мобилно автоматизирано техническо средство TFR1-M № 648, е установено, че на 06.06.2020 г. в 12:11 ч., в гр. Пловдив, бул. „***“ срещу № *, в посока към гр. Асеновград, при въведено ограничение от 50 км/ч, заснетото МПС "Тойота Ц ХР“ с рег. № ****, се движело с установена стойност на скоростта 99 км/час и превишена стойност на скоростта 49 км/час, като стойностите са дадени след отчетен толеранс в полза на водача от 3% от отчетената скорост, която е била 102 км/час. Нарушението е по чл.21 ал.1 от ЗДвП. На основание чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.1 т.5 от ЗДвП е определено административно наказание "глоба" в размер на 600.00 (шестстотин) лева, наложено на Г.Н.Г., в качеството му на собственик и ползвател на автомобила.

По делото са представени: електронен фиш серия К № 3678846, снимков материал; удостоверение за одобрен тип средство за измерване BG 10/4835, протокол от проверка на мобилна радарна система за видеоконтрол TFR1-M648 № 8-32-19/25.10.2019 г.; протокол от дата 11.06.2020 г. за използване на автоматизирано техническо средство или система TFR1-M № 648 и справка за собствеността на МПС.

При така установената фактическа обстановка, районният съд е приел, че обжалваният електронен фиш съдържа нормативно установените реквизити, поради което е годен да установи факта на нарушението, мястото на извършването му, субекта на отговорността и конкретното изпълнително деяние. Приел е, че нарушението е правилно квалифицирано и законосъобразно на нарушителя е наложена предвидената в закона глоба във фиксиран размер.

По отношение на въведените в обстоятелствената част на касационната жалба възражения, районният съд е изложил подробни и задълбочени мотиви. Фактите по делото са обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота събраните писмени доказателства по делото. Фактическите констатации се подкрепят от събраните доказателства. Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, районният съд е направил обоснован изводи относно приложението, както на материалния, така и на процесуалния закон. Правните изводи формирани от първостепенния съд се споделят напълно от настоящата инстанция, която на основание чл.221 ал.2 изр. второ от АПК ги възприема като свои.

В обобщение: - когато има констатирано нарушение с техническо средство, водачът не се спира, а се съставя фиш. По закон той се изпраща на собственика на колата за връчване, а когато става въпрос за юридическо лице, фишът идва на името на собственика на колата.

В настоящия случай, нарушението е безспорно установено по надлежния ред, за което правомерно е издаден и електронен фиш. По делото са налични данни за: - регистрацията на автомобила - „Тойота Ц ХР“ с рег. № ****; за собствеността му; електронен фиш серия К № 3678846/06.06.2020 г., издаден на собственик на автомобила – Г.Н.Г., С.П.С., съответно, надлежно издаден фиш серия К № 6671284 на С.П.С., който му е надлежно връчен на 28.10.2022 г.

  Съгласно чл.189 ал.5 от ЗДвП, електронният фиш по ал.4 се връчва на лицето по чл.188 ал.1 или 2 с препоръчано писмо с обратна разписка или чрез длъжностните лица на определените от министъра на вътрешните работи служби за контрол, при осъществяване на функциите и правомощията им. В 14-дневен срок от получаването му собственикът заплаща глобата или предоставя в съответната териториална структура на Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство. На лицето, посочено в декларацията, се издава и изпраща електронен фиш по ал.4 за извършеното нарушение. Първоначално издаденият електронен фиш се анулира. Т. е. правилно административният орган е издал електронният фиш на Г.Н.Г., предвид факта, че собствеността на МПС е именно негова, и факта, че няма данни друго лице да е било ползвател на автомобила към установения час на нарушението.

В конкретния случай, оспореният фиш е съставен съобразно правилото възведено в чл.189 ал.4 от ЗДвП, според което, при нарушение, установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител, се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Същият съдържа данните, предвидени в цитираната законова разпоредба, именно за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.

На следващо място, съдът намира за неоснователно и оплакването, поддържано в жалбата, че РС – Пловдив е формирал неправилен извод, като е приел, че липсата на начало и край на контролирания участък е несъществено нарушение на неотразяване режима на работа – приближаване или отдалечаване. Обстоятелството, че в този протокол по чл.10 ал.1 от Наредбата графата "начало на участъка" и "край на участъка" не е попълнена, само по себе си не може да обуслови опорочаване на производството по налагане на административното наказание до степен, която да води до незаконосъобразност на оспорения електронен фиш, и това е така, тъй като попълването на тази графа не нарушава правото на защита на наказаното лице до степен да не може да разбере, за какво нарушение е, по кое време и на кое място извършено, му е наложено наказанието "глоба". Съдът в настоящия състав намира, че в съставения протокол с Рег. № 1030р-18430 от 11.06.2020 г. на ОДМВР – Пловдив предостатъчно ясно е описано, че мястото на контрол, т. е. мястото, където е било позиционирано това АТСС, е в гр. Пловдив, на бул. „Асеновградско шосе“ срещу № 1 в посока за гр. Асеновград, като е ноторно известно обстоятелството, че в гр. Пловдив има само един булевард с име "Асеновградско шосе" и тази улица представлява част от границите на града. В същия протокол, освен това, много ясно е посочено, че посоката на движение на контролираните МПС е в посока от север на юг, при режим на измерване – "стационарен" и посока на задействане на АТСС – "приближаващ". При тези данни, попълнени в протокола, става пределно ясно, къде е контролираният участък от тази улица и това не води до никакви трудности при преценка на конкретното място, където е извършено заснемане на нарушението. Освен това, няма спор, че за целия гр. Пловдив важи общо ограничение на скоростта на движение на МПС от 50 км /час, което също е отразено в протокола, т. е., това ограничение на скоростта важи за целия бул. "Асеновградско шосе“ в пределите на града /до табела – край на гр. Пловдив/.

При това положение, след като ясно е посочено мястото на контрол, то обстоятелството, че в протокола не е посочен изрично начало и край на контролирания участък, не представлява пропуск, който да е от съществено значение и да се отразява на законосъборазността на оспорения електронен фиш. Попълването на тези графи от протокола би било от съществено значение, ако контролирания участък се намираше извън населено място, като в този случай следва да се попълни "начало на участъка" - от кой км. + кой метър и "край на участъка" – също от кой км. + кой метър, за да се установи, дали в посочения участък от конкретния път е въведено ограничение на скоростта на движение с пътен знак, с какъв пътен знак и до каква скорост на движение на МПС е това ограничение. Отново следва да се посочи, че след като контролираният участък от пътната мрежа – в случая общинска пътна мрежа /ОПМ/, се намира в населено място, то е достатъчно в протокола да се опише ясно и категорично мястото на контрол, което в случая е сторено в съставения протокол с Рег. № 1030р-18430 от 11.06.2020  г. на ОДМВР – Пловдив.

Във връзка с това оплакване в касационната жалба следва да се посочи, че по административнонаказателната преписка е приложено прието като доказателство от районния съд и статично изображение /снимка/ № 21180, в която, под изображението, на български език са посочени GPS координати – EL 24,766670   и NL 42,100000, датата на която е направено статичното изображение /снимката/ - 06.06.2020 г. 12:11:27 ч., както и, че ограничението на скоростта е 50 км/час и засечената /установената/ скорост на движение на МПС „Тойота“ с рег. № **** при посока на задействане "приближаващ", е 102 км/час.

Предвид това, настоящият касационен състав намира, че информацията и в това статично изображение също в предостатъчна степен дава яснота, къде е било разположено това АТСС, а освен това, в предостатъчна степен установява, че мястото на контрол, където е установено конкретното нарушение, напълно съответства на описаното място в обжалвания електронен фиш серия К № 3678846, издаден от ОДМВР - Пловдив.

Неоснователно е и възражението, че е налице разминаване между посоченото време на работа на АТСС с начален и краен час на работа и общото време на работа е резултат на аритметична грешка. В тази връзка следва да се посочи, че по отношение реквизити и изисквания за форма на електронния фиш е приложимо тълк. р. № 1 от 2014 г. на ВАС. С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ за контрол на правилата за движение по пътищата. По смисъла на §6 т.65 ДР от ЗДвП /нова - ДВ, бр. 19 от 2015 г. /: "Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. В тази връзка, съгласно чл.2 от цитираната наредба - стационарните и мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение.

В случая, отсъстват съществени нарушения на процесуалните правила при съставяне на електронния фиш, въведени с Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. – изводът произтича от писмените доказателства /преписката/, описани по-горе с наименование и съдържание. В Протокола по чл.10 от Наредба № 8121з-532 е вписана дата на използване на АТСС – TFR1- М 648 – 06.06.2020 г., която дата е отразена в електронния фиш за дата на извършване на нарушението. От същата дата е и приложената снимка към електронния фиш, съдържаща подробни данни, съответстващи на информацията в протокола. Съответствие има между: дата на движение и заснемане на МПС; мястото на движение на МПС, посочено в електронния фиш и мястото на заснемане, отразено в протокола и в снимката към електронния фиш; между посоката на задействане /движение на МПС; заснемането е осъществено в обхвата на времевия порядък на действие на АТСС – 12:11 ч. Протоколът съдържа данни за начало и край на работа /10:00 до 17:35/, в който период е осъществено заснемането – 12:11ч. Следва извод за наличие на достатъчно реквизити, установяващи без съмнение обвръзката между данните в протокола по чл.10 от наредбата и данните в електронния фиш. В реда на изложеното следва протоколът да бъде възприет като официален свидетелстващ документ, оспорването на който касае съществото на спора, поради което, същият се преценява, не по реда на чл.193 и чл.194 ГПК, а заедно с всички останали доказателства по делото. Доказателствената сила, както на протокола, така и на снимковия материал – не е разколебана или опровергана.

Преценката за същественост на отсъстващи реквизити от протокола следва да се основава на съпоставка с всички останали попълнени реквизити, както и с останалите писмени доказателства от преписката. При конкретните факти - непосочените в протокола по чл.10 от наредбата „начало на участъка/точно местонахождение“ и „край на участъка/точно местонахождение“, не съставлява съществен пропуск, тъй като според онагледеното в снимката на автомобила, е отразен номера на техническото средство, което е извършило заснемането, идентичен с номера, отразен в протокола, включително, налице е идентичност по отношение дата, място, локация и часови диапазон на осъщественото заснемане, което еднозначно обвързва изображението с осъществена с описаното в протокола техническо средство работа на дата 06.06.2020 г.

Протоколът по чл.10 ал.1 от наредбата е документът, предвиден да удостовери всяко използване на мобилно АТСС, за да има обвръзка между предвидената с наредбата информация /съдържание на протокола/ и снимковия материал, каквато в случая е установена. В протокола за използване на АТСС е отразено, че АТСС е разположено и настроено съгласно изискванията за обслужване на производителя и нормативните предписания, за удостоверяване на който текст от съдържанието е налице подпис на конкретен полицейски служител, поради което, при наличие на данни за време и място на заснемане от АТСС, разположено с вписани координати в снимката към електронния фиш, не следва да има съмнение за фактическата установеност на време и място на осъществения контрол, който, в случая, е от доказано изправно техническо средство. Отразеното в електронния фиш място на заснемане на автомобила съвпада изцяло с посоченото в протокола от използване на АТСС място на осъществен контрол, което е различно от мястото на фактическото позициониране на техническото средство, но е мястото, на което техническото средство е било настроено да извършва заснемане – контролирана зона. По отношение снимката от разположението на АТСС по чл.10 ал. 3 от Наредба № 8121з-532/2015 г. следва да бъде отчетено, че не са установени конкретни изисквания към същата, като на основание чл.189 ал.8 от ЗДвП при изпращане на преписката в съда от ОДМВР - Пловдив е посочено разположението на техническото средство с точни географски координати, отразени в снимковия материал на заснетия автомобил. В допълнение се отбелязва и наличието на доказателства за годност на ползваното техническо средство, което обосновава извод за точно локализиране на

От изложеното до тук следва, че, като е потвърдил обжалваното пред него наказателно постановление, районният съд е постановил валиден, допустим и правилен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.

         При този изход на спора и предвид претенциите на ответната страна за присъждане на разноски по делото, съдът намира, че такива й се следват и същите се констатираха в размер на 80.00 (осемдесет) лева, съобразно разпоредбата на чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Воден от горното, Административен съд Пловдив, ХХVI състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 758/06.05.2023 г. по АНД № 6795/2022 г. на Районен съд – Пловдив, XXI н.с.  

ОСЪЖДА Г.Н.Г., ЕГН **********, с адрес: ***, да заплати на ОД на МВР – Пловдив, сумата от 80.00 (осемдесет) лева юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                             ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

 

           2.