Решение по дело №2494/2017 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2145
Дата: 4 декември 2017 г. (в сила от 5 декември 2019 г.)
Съдия: Милена Маринова Дичева
Дело: 20177180702494
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 септември 2017 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

 

РЕШЕНИЕ

 

 

№ 2145

 

гр. Пловдив, 4 декември  2017 год.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, І отделение, ХІ с., в открито заседание на петнадесети ноември през две хиляди и седемнадесета година,  в състав:

Председател:  Милена Несторова - Дичева

 

при секретаря Д. Й. и участието на прокурора Димитрия Дърмонска, като разгледа   докладваното от съдията административно  дело № 2494  по описа за 2017 г.,  за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по чл.166, ал.3 ДОПК, във връзка с чл.195б, ал.1 ЗВ.

Образувано е по жалба на „Н.С.“ЕАД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр.С., Район „О.К.“, бул.“***, представлявано от Изпълнителния директор С.Д., против Акт за установяване на публично държавно вземане № 65 от 22.08.2017 г. на директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ (БДИБР), с който по отношение на дружеството е установено  задължение за такса за водовземане по разрешително № ***от 16.02.2005 г. на министъра на околната среда и водите, изменено и продължено с Решение № 290/22.10.2010 г. на Министъра на ОСВ, за периода 01.01.2012 г. – 31.12.2015 г., в размер на 472 765  лева и 138 055,11 лева лихви.

Според дружеството-жалбоподател оспореният акт е неправилен, необоснован, издаден при съществени процесуални нарушения. В акта не се съдържат фактически и правни основания за издаването му. Твърди се, че проверката е извършена в отсъствие на представител на дружеството, съответно констативният протокол не е подписан от такъв представител. При проверката не са били засечени водомерите за реално изразходваното количество водни маси. Твърди се също, че продължаването на срока на издаденото разрешително е достатъчно доказателство за плащането на таксите за водовземане.

Иска се отмяна на оспорения акт.  

Представя се писмено становище.

Ответникът, чрез процесуалния си представител, счита жалбата за неоснователна и моли тя да бъде отхвърлена. Подробни съображения по съществото на спора са изложени в представени писмени бележки.

Представителят на Окръжна прокуратура Пловдив дава заключение за неоснователност на жалбата и споделя аргументите на ответника.

Съдът намира, че жалбата е подадена от активно легитимирана страна, адресат на оспорения акт, чиито права и законни интереси са неблагоприятно засегнати от него с оглед допълнително определените публични задължения, и в преклузивния 14-дневен срок от съобщаването, извършено с препоръчано писмо на 25.08.2017 г. (л.39 от делото), поради което жалбата е допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна поради следните съображения:

От събраните по делото писмени доказателства, се установява, че на „Н.С.“ЕАД е издадено разрешително за водоползване № ***от 16.02.2005  г., изменено и продължено с Решение № 290/22.10.2010 г., издадени от министъра на околната среда и водите, за правото за водовземане от повърхностен воден обект –язовир „Тополница“, изграден на река Тополница в землището на с.М.с цел на водоползването напояване на 469 285 дка в района на напоително система „Тополница“ и риборазвъждане с лимит на ползваната вода до 174,00 млн.м3/год., с разрешен режим на водоползването през месеците април, май, юни, юли, август, септември и октомври, с краен срок на действието на разрешителното 30.10.2020 г.

За правото на водовземане  се заплащат такси в размер, определен в Тарифа за таксите за водовземане, за ползване на воден обект и за замърсяване, действаща към процесните периоди.

На 26.06.2017 г. е извършена проверка по документи, обективирана в констативен протокол № ПЗ-271 от 26.06.2017 г. и е констатирано, че жалбоподателят  не е заплатил дължимите такси за водовземане за периода 01.01.2012 г. – 31.12.2015 г. включително.

На дружеството е изпратена покана изх. № ПО-02-188 от 04.07.2017 г. за доброволно изпълнение, каквото не е последвало, поради което е издаден оспореният акт за установяване на публично държавно вземане № 65 от 22.08.2017 г. – предмет на настоящото съдебно производство.

В хода на съдебното производство са представени доказателства за представителната власт на лицето, издало оспорения акт, и за отсъствието на директора на БДИБР – заповед № РД-562 от 07.08.2017 г. на министъра на околната среда и водите, заявление от 26.07.2017 г. и заповед № 873 от 01.08.2017 г. на министъра на околната среда и водите, с която на директора на БДИБР е разрешено ползването на отпуск за времето от 07.08.2017 г. до 22.08.2017 г. включително.

При тези доказателства съдът намира, че оспореният акт е законосъобразен. Страните нямат спор по фактите. Спорът е относно правилното приложение на материалния закон.

Оспореният акт е издаден от компетентен орган по аргумент от чл.195б, ал.1 ЗВ в условията на заместване (предвид заповед № РД-562 от 07.08.2017 г. на министъра на околната среда и водите, с която директорът на дирекция „Планове и разрешителни“ е определен да изпълнява правомощията на директора на БДИБР в пълен обем в случай на отсъствие, и заповед 873 от 01.08.2017 г. на министъра на околната среда и водите, с която на директора на БДИБР е разрешено ползването на отпуск за времето от 07.08.2017 г. до 22.08.2017 г. включително), в предвидената от закона форма, при спазване на административнопроизводствените правила и при правилно приложение на материалния закон.

Съгласно чл.195б, ал.1 и ал.2 ЗВ вземанията за незаплатените по реда на чл.195а, ал.1 такси по този закон се определят с акт за установяване на публично държавно вземане от директорите на басейнови дирекции, издаден по реда на чл.166 ДОПК. Актът се съставя въз основа на писмени доказателства, включващи: 1) извлечения от сметките, по които постъпват таксите; 2) платежни и други счетоводни документи, издадени от лицата, използващи водите; 3) покана към лицето за доброволно изпълнение; 4) констативни протоколи от извършения контрол за изпълнение на задължението.

В настоящия случай оспореният акт е издаден от директора на БДИБР и за съставянето му е използван констативен протокол № ПЗ-271 от 26.06.2017 г., за съставянето на който са използвани констативни протоколи № Пз-68 от   10.02.2015, Пз-164 от 14.04.2015 г. , както и справки за използвани водни количества.

Противно на твърдението на дружеството-жалбоподател, от съдържанието на тези констативни протоколи е видно, че при поне една от проверките  на 14.04.2015 е присъствал представител на жалбоподателя, който е подписал съответния констативен протокол.

Следва да бъде изрично отбелязано, че последната проверка е проверка по документи, т.е., не е правено посещение на място и не са проверявани измервателни съоръжения, единствено е обобщена информацията от констативните протоколи, издадени през предходните години. В този смисъл съдът намира, че не е налице такова съществено нарушение на административно-производствените правила, което може да обоснове незаконосъобразност на оспорения акт само на това основание. Още повече, че констативните протоколи от проверките на място са известни на дружеството-жалбоподател, което не се е противопоставило на констатациите, залегнали в тях.

Отделно от това, констативните протоколи като писмени документи, съставени от длъжностни лица при изпълнение на служебните им задължения, представляват официални документи, които се ползват с материална доказателствена сила (арг. чл.179 ГПК) и тази доказателствена сила при доказателствена тежест за дружеството-жалбоподател не беше оборена в хода на съдебното производство.

От страна на дружеството-жалбоподател не бяха представени никакви доказателства, опровергаващи установените от контролните органи факти.

Видно от самия АУПДВ дължимата такса за водовземане от повърхностен воден обет, с цел напояване, за процесния период, е изчислена на база представени справки от страна на самия жалбоподател за използвани водни количества  съгласно месечни графици издадени от Министъра на ОСВ в рамките на разрешения режим на водоползване .

         Все с оглед на материалната доказателствена сила на констативните протоколи неоснователно и недоказано се явява възражението на дружеството-жалбоподател за неспазване на формата, в която е издаден оспорения акт, и конкретно за липсата на фактическите основания за неговото издаване. Доколкото в цитираните констативни протоколи ясно и конкретно са посочени периодите и размерите на дължимите такси за водоползване, констативните актове са част от административната преписка по издаване на оспорения акт, следователно изводът, който се налага, е, че е спазено изискването на чл.59, ал.2, т.4 АПК. Още повече, че както правната теория, така и съдебната практика приемат, че мотивите на административния акт може да се съдържат в други документи, представляващи част от преписката. 

Отделно от това, дружеството-жалбоподател не представи доказателства за извършени плащания на таксите по разрешителното за водовземане. Несъстоятелно е възражението, че такива са платени предвид издадено  последващо и решение за продължаване на срока на първоначално издаденото разрешително. Този срок за последен път е продължен в решение № 290 от 22.10.2010 г. на директора на БДИБР. Съответно 2010 г. е година, предхождаща всички процесни периоди, за които е издаден актът за установяване на публично държавно вземане, поради което може да бъде индиция за плащане на дължимите такси за водовземане преди 2010 година, но не и след това.

Предвид всичко изложено съдът намира, че жалба е неоснователна и следва да бъде отхвърлена. Затова и на основание чл.172, ал.2 АПК Административен съд Пловдив, І отделение, ІV състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата на Н.С.“ЕАД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр.С., Район „О.К.“, бул.“***, представлявано от Изпълнителния директор С.Д., против Акт за установяване на публично държавно вземане № 65 от 22.08.2017 г. на директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ (БДИБР), с който по отношение на дружеството е установено  задължение за такса за водовземане по разрешително № ***от 16.02.2005 г. на министъра на околната среда и водите, изменено и продължено с Решение № 290/22.10.2010 г. на Министъра на ОСВ, за периода 01.01.2012 г. – 31.12.2015 г., в размер на 472 765  лева и 138 055,11 лева лихви.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването.

 

Административен съдия: