Решение по дело №12002/2021 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 2160
Дата: 13 юни 2022 г.
Съдия: Кристина Янкова Табакова
Дело: 20215330112002
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 20 юли 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 2160
гр. Пловдив, 13.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛОВДИВ, XVIII ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на осемнадесети март през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Кристина Янк. Табакова
при участието на секретаря Радка Ст. Цекова
като разгледа докладваното от Кристина Янк. Табакова Гражданско дело №
20215330112002 по описа за 2021 година
Производството по делото първоначално е образувано по искова молба на К. ИЛ.
ИЛ., ЕГН ********** и „БИОХЕРБА Р” ООД, ЕИК *********, чрез адв. И.Р., против „ИН
ТАЙМ“ ООД, ЕИК *********, с която е предявен осъдителен иск с правно основание чл. 79,
ал. 1, предл. второ във вр. чл. 82 ЗЗД във вр. с чл. 85, ал. 1, т. 1 Закон за пощенските услуги,
с искане за осъждането на ответното дружество да заплати на К. ИЛ. ИЛ. сумата в размер на
7320.45 леваглавница, представляваща стойността на пратка № ***** – т. легло,
предадено за транспорт с товарителница № ****** на 17.11.2020 г., която пратка е изгубена
по вина на ответника, като стойността е определена след приспадане на заплатеното от
ответника в полза на първия ищец обезщетение в размер на 207.11 евро, ведно с законната
лихва върху главницата , считано от датата на подаване на исковата молба до
окончателното й изплащане.
С влязло в законна сила определение № 8047/07.10.2021 г., е прекратено
производството по гр. дело № 12002/2021 г. по описа на ПРС, XVІІI гр.с., в частта, относно
предявения от „БИОХЕРБА Р” ООД, ЕИК *********, чрез адв. И.Р., против „ИН ТАЙМ“
ООД, ЕИК *********, иск, на основание чл. 232 ГПК.
Ищецът К. ИЛ. ИЛ. твърди, че след предварително запитване и размяна на
електронна кореспонденция с ответника „Ин Тайм“ ООД, възложил на последния да
извърши пощенска/куриерска услуга – доставка на колетна пратка, съдържаща 1 брой т.
легло на стойност 3950 евро от с. В.*** до А.****я.
Твърди, че т. легло – предмет на процесната куриерска услуга било негова
собственост и основанието за възлагането на поръчката било доставката му на получателя –
И. Р., по договор за покупко-продажба между тях.
Твърди, че за услугата, от страна на ответното дружество, е съставена Товарителница
№ ***** от 17.11.2020 г., в която освен посочените адреси, като изпращач е бил посочен
ищеца К. ИЛ. ИЛ., а като получател – И.Р.. В товарителницата били описани още: тегло на
1
пратката – 20 кг.; условие на услугата UPS стандарт. Сочи, че в кореспонденцията с
ответника от 17.11.2020 г. е бил уговорен този вариант на услугата, на стойност 254.84 лева,
както и срок за предаване пратката на адресата – 23.11.2020 г. – до края на деня -
понеделник.
Пратката била предадена на куриер на ответника от лицето М. Р. Р., срещу което
същата е получила фактура № ********** от 17.11.2021 г. и товарителница № **** на името
на „Биохерба Р“ ООД, на която ищецът възложил предаването на пратката и заплащане
цената на услугата.
Твърди, че в издадените документи – товарителница и фактура не се съдържало
подробно описание на пратката, като такова се съдържало единствено в и-мейл от ищеца до
дружеството от 26.11.2020 г.
По-нататък ищецът твърди, че след направено на 26.11.2020 г. по и-мейл до „Ин
Тайм“ ООД запитване относно доставката на пратката, на 29.12.2020 г. получил отговор, че
същата била загубена, както и указания да предостави товарителница, фактура за
съдържание и фактура за транспорт, за да му се изплати обезщетение, равняващо се на
сумата, получена от теглото на пратката умножено по 10.37 евро за килограм.
След изпращане на поисканите документи и възражение, че действителната стойност
на пратката възлиза на около 4000 евро, както и, че ответното дружество не е изискало
информация за действителната й стойност и за възможността същата да бъде застрахована,
ищецът, отново чрез и-мейл, възразил срещу определението му от ответника обезщетение в
размер на 405.63 лева, настоявайки да получи действителната стойност на изгубената вещ –
4000 евро, както и да му бъде възстановена стойността на неизпълнената куриерска услуга
от 260.40 лева.
Независимо от това, с платежно нареждане от 02.07.2021 г. „Ин Тайм“ ООД превело
по личната сметка на ищеца сумата 207.11 евро като обезщетение за изгубената пратка, а по
сметка на „Биохерба Р“ ООД – сумата 260.40 лева – възстановената стойност на заплатената
куриерска услуга.
Ищецът твърди още, че междувременно, от партньорската фирма на ответното
дружество - UPS в Г., получил уведомление на английски език, че пратката му с № **** е
била изпратена на посочения от него адрес, но от друга фирма – Е.M.***
Независимо от полученото в горния смисъл уведомление, ищецът твърди, че и
понастоящем пратката не била доставена на получателя – И. Р., като от страна и на UPS, и
на „Ин Тайм“ ООД, той е получил уведомления, че пратката е изгубена.
Ищецът твърди, че поради пълното неизпълнение на поетото от ответника
задължение по договора за пощенски/куриерски услуги, както и в нарушение на разпоредби
от ЗПУ, са му причинени имуществени вреди, равняващи се на действителната стойност на
съдържанието на пратката-предмет на пощенската/куриерска услуга – 1 брой т. легло на
стойност 3950 евро.
Предвид изложеното, искането е да се осъди ответното дружество да му заплати
сумата 7320.45 лева - главница, представляваща стойността на пратка № ****– т. легло,
предадено за транспорт с товарителница № ****на 17.11.2020 г., която пратка е изгубена по
вина на ответника, като стойността е определена след приспадане на заплатеното от
ответника в полза на ищеца обезщетение в размер на 207.11 евро, ведно с законната лихва
върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба до окончателното й
изплащане. Претендират се разноски.
В срока по чл. 131 ГПК, ответникът е подал отговор на исковата молба, с който
излага съображения за неоснователност на предявения иск по основание и размер.
Твърди, че е изплатил полагащото се обезщетение за недекларирана/обявена стойност
за превоз на процесната пратка.
2
Сочи, че „Ин Тайм“ ООД е вписан в регистъра по чл. 59, ал. 5 от Закона за
пощенските услуги за извършване на неуниверсални пощенски услуги – куриерски услуги,
за което от Комисията за регулиране на съобщенията е издадено удостоверение №
0030/03.11.2009 г. /т.е. има качеството на пощенски оператор/.
Не оспорва, че между страните е съществувала облигационна връзка, възникнала на
основание превозен договор /в неговата особена форма – пощенска услуга/, по издадена
товарителница № ****, с номер за проследяване ****/17.11.2020 г., с общо тегло 20 кг., като
пратката била заявена за доставяне като такава с необявена стойност по смисъла на ЗПУ.
Сочи, че „обявена стойност“ е пощенска услуга, представляваща отговорността на
пощенския оператор до размера на обявената от подателя стойност на съдържанието на
пощенската пратка в случай на загуба, кражба или повреда, т.е. на свободната воля на
изпращача бил предоставен избора дали да възложи изцяло върху куриера риска от
погубването на вещта – обект на договора, срещу съответното оскъпяване на услугата, или
да заплати по-ниска цена, но при опасност да не бъде пълно репариран при унищожаване
или изгубване на изпратения товар – за сметка на повишения риск на клиента. Сочи, че в
случая, ищецът не е обявил/декларирал стойността на пратката, което се установявало от
информация за пратката в процесната фактура № **********/17.11.2020 г. за заплащане на
пощенската услуга, в която не била заплатена допълнителна такса за декларирана/обявена
стойност, но дори се бил възползвал от ТО /намаление 70 % в размер на 262.45 лева.
Излага, че след извършени запитвания/искане от „Ин Тайм“ ООД за щетата на
процесната пратка в системата на UPS, е получено уведомление за щета за загубени вещи, на
основание, на което „Ин Тайм“ ООД е издал Протокол – обезщетение за изгубена пратка
CLAIM от 18.01.2021 г. за обща сума в размер на 666.03 лева, включващ сумата от
транспорт – 260.40 лева и стойност на стоките – 405.63 лева. Сумата била изплатена по
банкова сметка на ищеца и на „Биохерба Р“ ООД.
Навежда доводи, че отношенията между страните се уреждат в чл. 85, ал. 4 ЗПУ, като
отговорността за пратки с необявена стойност за превоз е ограничена и съгласно Правила и
условия на UPS за превоз на пратки, публикуван в сайта на UPS и на „Ин тайм“. Сочи, че
подателят може да повиши гаранцията на отговорност на „Ин Тайм“, ако при подаване на
международна пратка в товарителницата, декларира /обяви по-висока стойност на
съдържанието и заплати съответната стойност.
В конкретния случай, с приемането от „Ин Тайм“ ООД на 17.11.2020 г. пратка, без
обявена/декларирана стойност и незаплатена такса за обявена стойност, се считал за
сключен Договорът при Общите условия с потребителите и подписването на отделен
договор не било необходимо, а ищецът като страна по Общите условия с потребителите, с
оглед разпоредбата на чл. 21 ЗПУ бил запознат с тях от публикуваните и от „Ин Тайм“ ООД
на страницата си в интернет.
Предвид изложеното, искането е да се отхвърли предявения иск. Претендират се
разноски.
Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в
тяхната съвкупност, и с оглед изявленията на страните, намира от фактическа и
правна страна, следното:
По делото не се спори, че между страните по делото е сключен договор за пощенска
услуга – обективиран в Товарителница № № ****, с номер за проследяване ****/17.11.2020
г., с изпращач К. ИЛ. ИЛ. и получател – И. Р., за доставка на пратка от с. В. **** до А.
*****; че пратката е изгубена от ответника; че ответното дружество е превело на ищеца
обезщетение за изгубена пратка в размер на 207.11 евро. /виж Определение от 21.01.2022 г./
Съдът приема тези факти за доказани, вкл. като съобрази и ги съпостави с приетите
доказателства.
По делото безспорно се установява, че ответното дружество „Ин Тайм“ ООД е вписан в
3
регистъра по чл. 59, ал. 5 от Закона за пощенските услуги /ЗПУ/ за извършване на
неуниверсални пощенски услуги – куриерски услуги, за което от Комисия за регулиране на
съобщенията е издадено удостоверение № 30 от 03.11.2009 г. /л. 71/.
От приетите по делото писмени доказателства – електронна кореспонденция между
страните /л.7-18/, се установява, че ищецът К.И. е направил на 17.11.2020 г. запитване до
ответника „Ин Тайм“ ООД, по електронен път – чрез и-мейл, за оферта с цена и срок на
доставка за пратка от село В. до Г. /л.18/, като след направена оферта, ищецът е посочил, че
би ползвал услугата UPS Standart /л.16/ и в крайна сметка е възложил на „Ин Тайм“ ООД да
извърши пощенска/куриерска услуга – доставката на колетна пратка, съдържаща 1 брой т.
легло на стойност 3950 евро от с. В. **** до А. ******.
От приетата по делото като писмено доказателство - Товарителница № ****/**** от
17.11.2020 г., /л.27-28/, се установява, че в процесната Товарителница е посочено следното:
К. ИЛ. ИЛ. и „Биохерба Р“ ООД – посочени като „Изпращач“, с. В.****, И.*** – като
получател, с адрес: А. ****; тегло на пратка: 20 кг.; описание: стол; условие на услугата UPS
стандарт. Изрично е посочено, че изпращачът се съгласява с Условията на UPS Standart,
публикувани на www.ups.com и предоставени в сервизните центрове на UPS. Посочено е
също, че за международните пратки може да бъде приложена Варшавската конвенция, които
ограничават отговорността на UPS за загуба или повреда на товара. Международният
транспорт по шосе може да бъде предмет на Конвенцията за договора за международен
автомобилен превоз на товари по шосе. С изключение на приложимите правила на
международните конвенции и друго задължително законодателство, Условията на UPS
ограничават отговорността на UPS за повреда, загуба или забавяне на настоящата доставка.
По делото е приета и Фактура № ********** от 17.11.2020 г., издадена от „Ин Тайм“
ООД в полза на „Биохерба Р“ ООД, за такса голям пакет, с дестинация: Г., такса гориво 70
%, такса „Дома“, на обща стойност 260.40 лева с вкл. ДДС, след направено намаление в
размер на 70 % - 262.45 лева.
Ето защо и съдът приема, че страните са се намирали в договорни отношения с
предмет превоз на товар във формата на пощенски услуги.
Страните по делото не спорят, а и се установява от приложените писмени
доказателства – електронна кореспонденция /л.7-14/, че пратката е изгубена, като не е
достигнала до заявения получател: И. Р. в Г..
От приетите по делото писмени доказателства, се установява, че за щетата на
процесната пратка в системата на UPS, е получено уведомление за щета за загубени вещи, на
основание, на което „Ин Тайм“ ООД е издал Протокол – обезщетение за изгубена пратка
CLAIM от 18.01.2021 г. за обща сума в размер на 666.03 лева, включващ сумата от
транспорт – 260.40 лева, изплатена по банкова сметка на „Биохерба Р“ ООД и стойност на
стоките – 405.63 лева, като сумата била изплатена по банкова сметка на ищеца. /л.74-83/.
При така установените по делото факти, съдът приема следното:
С оглед обстоятелството, че процесните правоотношения се регулират от Закон за
пощенските услуги /ЗПУ/, който закон е специален по отношение на ЗЗД, то именно
правилата по ЗПУ се приложими към случая, тъй като касае куриерска услуга. Куриерските
услуги съставляват пощенски услуги по силата на чл. 3, т. 4 ЗПУ, а обществените отношения
свързани с извършването на пощенски услуги в Република България се уреждат от ЗПУ (чл.
1), поради което същият е приложим при уреждане на отношенията между страните в
настоящото производство.
4
С оглед релевираните от ищеца твърдения, основните спорни по делото въпроси се
свеждат до: запознат ли е бил ищецът с Общите условия на ответното дружество „Ин Тайм“
ООД, съответно с Правилата и условия на UPS за превоз на пратки, преди сключване на
договора за пощенска услуга, както и дали ответното дружество дължи на ищеца
обезщетение за изгубената пратка - масажно легло, равняваща се на нейната цена.
Съгласно чл. 85, ал. 1, т. 1 Закона за пощенските услуги /ЗПУ/, пощенските оператори
дължат обезщетение на потребителите в случаите на: загубени, ограбени или повредени,
изцяло или частично, вътрешни и международни пощенски колети, препоръчани пощенски
пратки, пощенски пратки с обявена стойност и с наложен платеж, както и пощенски
пратки по смисъла на §1, т. 18 от допълнителната разпоредба. Съгласно чл. 85, ал. 3,
обезщетенията, дължими от пощенския оператор със задължение за извършване на
универсалната пощенска услуга за международни пощенски пратки, се определят в
съответствие с актовете на Всемирния пощенски съюз. Според ал. 4 на същата разпоредба,
конкретните размери на обезщетенията по ал. 1 се включват в общите условия на
договорите с потребителите. Ал. 5 предвижда, че конкретните размери на обезщетенията по
ал. 1 се обявяват от пощенските оператори на публични и достъпни места в техните
стационарни пощенски станции.
В § 1, т.18 от ДР на ЗПУ е дадена легална дефиниция на понятието „куриерска
услуга“ - пощенска услуга с добавена стойност над универсалната пощенска услуга, която
гарантира освен по-голяма бързина и надеждност на приемане, пренасяне и доставяне на
пратките лично на получателя и предоставяне на всички или някой от изброените
допълнителни услуги.
Чл. 21, ал. 1 ЗПУ вменява задължение на всеки пощенски оператор да изготви Общи
условия на договора с потребителите, включващи следното съдържание: обхват и
характеристики на услугите, които извършват; условия за достъп; условия за приемане и
доставяне на пощенски пратки, пощенски колети и пощенски парични преводи; срок на
доставяне на пощенските пратки, пощенските колети и пощенските парични преводи; срок
за възстановяване на сумата на наложения платеж на подателя; начин на заплащане; права и
задължения на потребителите и на пощенските оператори; забранените за поставяне в
пощенските пратки и пощенските колети вещества и предмети; процедури по рекламации и
обезщетения с конкретни размери на обезщетенията за забавени, изгубени, изцяло или
частично повредени или ограбени пощенски пратки и пощенски колети и невръщане на
сумата на наложения платеж на подателя; ред за решаване на спорове; други съществени
условия по извършването и ползването на пощенските услуги. Същата разпоредба
предвижда, че не е необходимо подписване на индивидуални договори, т.е. отношенията
между страните следва да се уредят, съобразно Общите условия.
Съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 8 ЗПК, пощенските оператори довеждат до
знанието на потребителите Общите условия на договора, като ги поставят на видни и
достъпни места във всички стационарни пощенски станции и ги публикуват на страницата
си в интернет.
В изпълнение на изискванията на чл. 21 ЗПУ, ответното дружество „Ин Тайм“ ООД е
изготвило Общи условия за взаимоотношенията с потребители на „Ин Тайм“ ООД с
Удостоверение за регистрация № 18/14.06.2001 г., издадено от МТС за предоставяне на
куриерски услуги /л.99-105/.
По делото, действително липсват доказателства, дали същите Общи условия са
поставени на видни и достъпни места във всички стационарни пощенски станции на
ответника. Последното обстоятелство, в конкретния случай, съдът намира, че е ирелевантно,
доколкото, процесният договор за пощенска услуга е сключен по интернет, чрез електронна
кореспонденция, осъществена между ищеца и ответното дружество. Ето защо основният
5
въпрос е дали ищецът е бил запознат с Общите условия.
Съдът намира, че отговорът на този въпрос е положителен. Посочените Общи условия
на ответното дружество са публикувани на интернет страницата му, в съответствие с
изискванията на чл. 21 ЗПУ. На същата интернет страница са публикувани и Правила и
условия на UPS за превоз на пратки /л.72-73/.
Съдът намира, за неоснователни твърденията на ищеца, че не е бил уведомен за
съществуването на тези Общи условия, както и за интернет – страницата на ответното
дружество. От представените по делото писмени доказателства /електронна кореспонденция
между страните/ безспорно се установява, че страните са уговорили параметрите на
процесната пратка, чрез интернет, като видно от същата кореспонденция, ищецът сам е
посочил, че би ползвал услугата UPS Standard /л.16/. Нещо повече, в самата товарителница, е
посочено изрично, че изпращачът се съгласява с Условията на UPS, публикувани на
www.ups.com и предоставени в сервизните центрове на UPS. Посочено е също, с
изключение на приложимите правила на международните конвенции и друго задължително
законодателство, Условията на UPS ограничават отговорността на UPS за повреда, загуба
или забавяне на настоящата доставка. Нещо повече, съгласно разпоредбата на чл. 298, ал. 1,
т. 2 от Търговския закон, търговецът може да установи отнапред Общи условия за
сключваните от него сделки. Те стават задължителни за другата страна, когато тя е търговец
и ги е знаела или е била длъжна да ги знае и не ги оспори незабавно. В конкретния случай,
видно от Товарителницата, за изпращачи на пратката са посочени, освен ищецът К.И. и
„Биохерба Р“ ООД, поради което и на последното е изплатено обезщетението, включващо
сумата за транспорт – 260.40 лева (според издадената фактура), т.е. последното дружество -
изпращач е търговец, който по силата на чл. 298, ал. 1, т. 2 ТЗ е бил длъжен да знае Общите
условия на ответното дружество.
Предвид изложеното, съдът приема, че ищецът е бил запознат с Общите условия на
„Ин Тайм“ ООД, съответно с Правилата и условия на UPS за превоз на пратки, преди
сключване на договора за пощенска услуга, публикувани в интернет страницата на
ответното дружество.
В изпълнение на законовата разпоредба, предвидена в чл. 85 ЗПК и съгласно Общите
условия за взаимоотношенията с потребители на „Ин Тайм“ ООД с Удостоверение за
регистрация № 18/14.06.2001 г., издадено от МТС за предоставяне на куриерски услуги, е
предвидена ограничена материална отговорност пред потребителите за пратките във връзка
с непълно или неправилно изпълнение на договора за куриерска услуга /чл. 37 от Общите
условия/.
За частично или напълно увредени по време на транспортирането или загубени пратки
отговорността на ответника се ограничава до действителната стойност на съдържанието, но
не повече от равностойността в лева на 100 /сто/ щатски долара за международна пратка и
действителната стойност на съдържанието, но не повече от 15. 00 лева за вътрешна пратка
/чл. 38 от Общите условия/. Границите на отговорността на оператора могат да се завишат,
ако при подаване на международна пратка в товарителницата подателят декларира по-
висока стойност на съдържанието и заплати съответната такса, като декларираната стойност
не бива да надвишава равностойността в лева на 50 000 /петдесет хиляди/ щатски долара на
пакет /чл. 39. 1 от Общите условия/.
Съгласно Правила и условия на UPS за превоз на пратки /л.72-73/, според т. 9
„Отговорност“ е посочено, че в случаите, когато се прилага Варшавската конвенция или
Конвенциите СМR, или вътрешни закони за изпълнение или приемане на тези конвенции,
или когато (и в степента, в която) се прилага друг задължителен вътрешен закон,
отговорността на UPS се регламентира и ограничава в съответствие с приложимите правила.
Когато не се прилагат Правилата на конвенциите или други задължителни национални
6
закони, UPS носи отговорност само за неспособност да действа с разумната грижа и умение
и отговорността му се регламентира изключително от тези условия и /освен в случай на
телесна повреда или смърт/ се ограничава до доказани щети, чиято стойност не надхвърля
по-голямата сума от следните: GBP 60 на пратка, в случай на стоки предоставени за превоз
на UPS във Великобритания (EUR 85 във Ейре и Финландия, DKK 635 В Дания, NOK 655 в
Норвегия, SEK 785 в Швеция); или 8.33 пециални права на тираж („СПТ“) за килограм от
съответните стоки, освен ако по-висока стойност е била декларирана от изпращача. СПТ е
уточнено, че е разчетна единица, приета от Международния валутен фонд и настоящата и
стойност е редовно публикувана във водещите финансови вестници. Според т. 9.4 от същите
Правила, изпращачът може да ползва предимството от по-голям размер на отговорността в
сравнение с предоставяния от страна на UPS или по Правилата на конвенциите или друг
задължителен вътрешен закон. Той може да направи това, като декларира по-висока
стойност в товарителницата и заплати допълнителна такса според посоченото в
Справочниците. Ако изпращачът декларира по-висока стойност за превоз и изплати
полагаемата се такса, отговорността на UPS се ограничава до доказани щети, които не
надвишават декларираната сума. Стойността на въпросните стоки по никакъв начин не бива
да надвишава размерите, посочени в т. 3. 1(ii).. Всички рекламации срещу UPS трябва да
бъдат подадени в писмен вид веднага, щом това е практически възможно и, при всеки
случай, в срок от 14 дни след получаването в случай на щети (включително частична загуба
на пратка), като в случай на забавяне срокът е 21 дни от предоставяне на стоките на
разположение на лицето, имащо право да получи доставката, а в случай на загуба – в срок от
60 дни от предаване на стоките за превоз на UPS. Всякакви искове срещу UPS във връзка с
пратка ще бъдат погасени по давност, освен ако не е започната съдебна процедура и за нея
не е дадено писмено предизвестие на UPS в срок от осем месеца от доставянето на
въпросните стоки или, в случай че те не са доставени – в срок от осем месеца от
определената дата на доставяне. Това условие не засяга правата, които изпращачът може да
има според Правилата на конвенциите или други задължителни национални закони т.12 от
Правилата.
От приетата по делото Товарителница, се установява, че на 17.11.2020 г., ищецът,
заедно с „Биохерба Р“ ООД са изпратили пратка - стол, с общо тегло 20 кг. В
Товарителницата не е обявена стойност за застраховане, за което се прилага допълнително
таксуване, а посочено, че услугата е стандартна. Пратката е адресирана до И. Р., с адрес в Г..
За услугата е заплатена такса, такса гориво и такса „Дома“ в общ размер на 260.40 лева, като
е ползвана отстъпка от 70 %, във връзка с което е издадена фактура, с посочен получател
„Биохерба Р“ ООД.
Следователно, процесната пратка е предадена като такава с необявена стойност. След
като, ищецът не е декларирал стойност на пратката, не е заплатена от него и допълнителна
такса за декларираната стойност.
Пълно обезщетяване на вредата, ищецът би могъл да получи, в случай, че е
декларирал по-високо съдържание на международната пратка, като заплати по-висока такса,
което би ангажирало отговорността на ответника в рамките на декларираната стойност, но
не повече от левовата равностойност на 50 000 щатски долара /т. 39. 1 от Общите условия/.
В случай, че той не е сторил това /не е декларирал стойност на пратката и не е заплатил по-
висока такса/, отговорността на ответника е ограничена в рамките, посочени в т. 38 от
Общите условия. Отговорността на ответника за загубена пратка е ограничена в рамките на
100 щатски долара, тъй като при предаването на пратката не е обявена стойност и не е
заплатена по-висока такса. На ищеца е изплатено обезщетение за стоката в размер на 405.63
лева, вкл. са възстановени и разходите за транспорт и гориво в размера на фактурата –
260.40 лева, чрез изплащането й на „Биохерба Р“ ООД.
С оглед на изложеното съдът приема, че не е налице основание за заплащане на
7
обезщетение над определения и изплатен размер на обезщетение до пълния размер на
вредите, което ищецът твърди, че е претърпял от неизпълнението на договора.
Поради което и предявеният иск следва да бъде отхвърлен.
По отговорността за разноски:
С оглед изхода на спора при настоящото му разглеждане, разноски се дължат на
ответника, на основание чл. 78, ал. 3 ГПК.
Ответникът е направил искане, представил е списък на разноските по чл. 80 ГПК,
както и доказателства за извършването им, в общ размер на 727 лева, от които 700 лева - за
адвокатско възнаграждение и разноски за превод на документи в размер на 27 лева, които
следва да му се присъдят изцяло, в тежест на ищеца.
Мотивиран от горното, съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ предявения от К. ИЛ. ИЛ., ЕГН **********, с адрес: село В., общ. М.,
ул. *** против „Ин Тайм“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.
София, район Искър, ул. „Н. Бончев“ № 41, иск с правна квалификация чл. 79, ал. 1, предл.
второ във вр. чл. 82 ЗЗД във вр. с чл. 85, ал. 1, т. 1 Закон за пощенските услуги, за
осъждането на ответното дружество да заплати на ищеца сумата от 7320.45 лева /седем
хиляди триста и двадесет лева и четиридесет и пет стотинки/ - главница, представляваща
стойността на пратка № *****– т. легло, предадено за транспорт с товарителница № **** на
17.11.2020 г., която пратка е изгубена по вина на ответника, след приспадане на заплатеното
от ответника в полза на ищеца обезщетение в размер на 207.11 евро, ведно с законната
лихва върху главницата , считано от датата на подаване на исковата молба – 20.07.2021 г.
до окончателното й изплащане, като неоснователен.
ОСЪЖДА К. ИЛ. ИЛ., ЕГН **********, с адрес: село В., общ. М., ул. **** да
заплати на „Ин Тайм“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.
София, район Искър, ул. „Н. Бончев“ № 41, сумата от 727 лева (седемстотин двадесет и
седем лева) - деловодни разноски за настоящото гр.д. № 12002/2021 г. по описа на РС –
Пловдив.
РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано в двуседмичен срок от връчването му на
страните пред Окръжен съд – Пловдив.
Съдия при Районен съд – Пловдив: _/п/______________________
8