Решение по дело №3310/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 150
Дата: 4 март 2020 г. (в сила от 1 октомври 2020 г.)
Съдия: Дарина Кънчева Стоянова Крумова
Дело: 20195530203310
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер                                                 04.03.2020 година                            гр. Стара Загора

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД                                   ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На четвърти февруари                                                          Година 2020

В открито заседание в следния състав

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА СТОЯНОВА

 

Секретар: Кремена Панайотова

като разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА

АНД № 3310 по описа за 2019г., за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

 

Образувано е по жалба на И.З.В. против наказателно постановление № 6566/14.11.2019г. на Началник Отдел „Контрол по републиканска пътна мрежа“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна инфраструктура“, гр. София.

В жалбата се твърди, че наказателното постановление е незаконосъобразно и се иска неговата отмяна, като се сочат подробни съображения за това.

В съдебно заседание жалбоподателят не се явява, а въззиваемата страна чрез пълномощника си Албена Танева – Ганчева моли съда да потвърди обжалваното наказателно постановление, като взема становище по изложените в жалбата възражения.

 

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, намери за установено следното:

 

Жалбата е редовна и допустима - подадена е в срок от надлежна страна.

 

С обжалваното наказателно постановление № 6566/14.11.2019г. на Началник Отдел „Контрол по републиканска пътна мрежа“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна инфраструктура“, гр. София на нарушителя И.З.В. е наложено на основание чл. 53, ал. 1 от Закона за пътищата наказание глоба в размер на 1000 лева за нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата, вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11 от 03.07.2001г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства /ППС/ - наричана по-долу Наредбата.

В наказателното постановление е посочено, че на 18.10.2019г. в 11,53 часа, на път II-66, км 53+800 в посока гр. Нова Загора - гр. Стара Загора И.З. управлявал и осъществявал движение на МПС с 4 оси с две управляеми оси марка: Мерцедес, модел: Актрос , с рег. № ****.

В процеса на проверката било направено измерване, при което е констатирано, че са надвишени нормите на Наредбата, както следва:

1. при измерено разстояние между осите 1,36м на двойната задвижваща ос на МПС, сумата от натоварването на ос на двойната задвижваща ос е 24,220т. при максимално допустимо натоварване на оста 19т., съгласно чл. 7, ал. 1, т. 5, б. „в“ от Наредбата.

Съгласно чл. 3, т. 2 от Наредбата при надвишаването на нормите по чл. 7, ППС е тежко.

Измерването е извършено с техническо средство ел.везна модел: DFW-KR № 118844 и ролетка 1302/18 /5м/

ППС превозва фракции.

Измерените параметри на гореспоменатото ППС показват, че ППС е извънгабаритно по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на Наредбата, респективно тежко по чл. 3, т. 2 от Наредбата. Съгласно чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата движението на извънгабаритни и тежки ППС е забранено и се осъществява само с разрешение /разрешително или квитанция за платени пътни такси/ за дейност от специалното ползване на пътищата на администрацията, управляваща пътя /АПИ/.

За така измерените параметри на ППС при проверката, водачът не е представил на длъжностното лице на АПИ валидно разрешение /разрешително или квитанция за платени пътни такси/ за движение на извънгабаритно ППС по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на Наредбата, респективно тежко по чл. 3, т. 2 от Наредбата.

Водачът е следвало да провери и да се убеди, че параметрите на ППС с товар или без товар не надвишават максимално допустимите норми по Наредбата или разрешените параметри с разрешение /разрешително или квитанция за платени пътни такси/ за дейност от специално ползване на пътищата, издадени по реда на раздел IV от Наредбата, но не го е сторил и с това е извършил виновно административно нарушение по чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата.

Нарушението не е маловажно. Надвишаването на нормите на Наредбата повишава рисковете относно безопасността на движение, повреждане и преждевременно износване на пътната инфраструктура. По тези причини движението на ППС по републиканската пътна мрежа /РПМ/ с параметри, надвишаващи нормите на Наредбата се осъществява с разрешение, с което се разрешава движението по строго определен маршрут и се заплащат пътни такси.

Към момента на проверката И.З.В. е осъществил движение на извънгабаритно ППС без разрешение /разрешително или квитанция за платени пътни такси/, издадено по реда на раздел IV от Наредбата от администрацията, управляваща пътя /АПИ/ за дейност от специално ползване на пътищата.

 

Горното наказателно постановление е издадено въз основа на АУАН № 0007397 от 18.10.2019г, съставен от инспектор в Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ при Агенция „Пътна инфраструктура“, гр. София.

 

Към административнонаказателната преписка са приложени:

- протокол, от който са видни резултатите от измерването, извършено в 11:52:59 часа на 18.10.2019г.с ел.везна № 118844;

- СРМПС, част 2 на товарен автомобил марка: Мерцедес, модел: Актрос , с рег. № ****, собственост на „Е.П.“ АД, гр. Пловдив;

- копие от лична карта на водача И.З.В.;

- пътен лист № 043013, издаден от „Е.С.К.“ ЕООД, гр. А.за осъществения превоз на 18.10.2019г. в 11,00 часа на 23 тона фракции от с. Братя Кунчеви до гр. Стара Загора;

- трудов договор № 89/02.09.2019г., сключен между „Е.С.К.“ ЕООД, гр. А.и И.З.В..

 

Във връзка с възраженията на жалбоподателя досежно техническата изправност на ролетката, с която са извършени процесните замервания са представени: потвърждение на поръчка № 21830342 от 08.05.2018г. на неръждаеми джобни ролетки, разграфяване в мм; ЕС декларация за съответствие на джобни ролетки.

 

Във връзка с компетентността на актосъставителя и на наказващия орган са представени: заповед № РД-111266/17.10.2019г. и заповед  № РД-11-1267/17.10.2019г., и двете на председателя на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“

 

От показанията на свидетелите Г.П.Г. /актосъставител/ и Д.Г.З. /свидетел по акта/ се установява фактическата обстановка описана в АУАН и впоследствие в НП. Съдът кредитира показанията на свидетелите, тъй като същите са последователни, непротиворечиви и съответстват на събраните в хода на съдебното следствие писмени доказателства.

 

Съдът намира, че в хода на административнонаказателното производство е допуснато съществено процесуално нарушение, налагащо отмяна на обжалваното наказателно постановление на това основание.

 

И актосъставителят, и наказващият орган не са посочили правилно нарушената законова разпоредба

 

По делото безспорно се установява, че управляваното от жалбоподателя В. на 18.10.2019г. в 11,53 часа, на път II-66, км 53+800 в посока гр. Нова Загора - гр. Стара Загора МПС с 4 оси с две управляеми оси марка: Мерцедес, модел: Актрос , с рег. № **** е тежко ППС по смисъла на чл. 3, т. 2, вр. с чл. 7, ал. 1, т. 5, б. „в“ от Наредбата и извънгабаритно такова, събразно § 1, т. 1 от ДР на същата Наредба.

При извършената проверка е измерено разстояние между осите 1,36м на двойната задвижваща ос, като сумата от натоварването на тази ос е 24,220 тона при максимално допустимо натоварване на оста 19 тона /вж. чл. 7, ал. 1, т. 5, б. „в“ от Наредбата/.

От приобщения по делото протокол с резултатите от измерването, извършено от проверяващите с ел.везна № 118844 се установява, че общата маса на ППС е 38,055 тона, а претоварването на ос е по-малко от 30 %. Следователно в конкретната хипотеза е приложима разпоредбата на чл. 14, ал. 3 от Наредбата, съгласно която на извънгабаритните и/или тежки ППС се разрешава да се движат след заплащане само на дължимата такса, т.е. не е необходимо след това да бъде издавано разрешително по чл. 8, ал. 2, вр. с ал. 4 от Наредбата.

Съдът намира, че в случая нарушението следва да бъде квалифицирано като такова по чл. 139, ал. 1, т. 2 ЗДвП, а административното наказание следва да бъде наложено на основание чл. 177, ал. 3, т. 1 ЗДвП.

Касае се за различни хипотези, тъй като разрешението за движение на тежко и/ или извънгабаритно ППС се издава от органа, посочен в чл. 26, ал. 3 ЗП /управителния съвет на агенцията или от упълномощено от управителния съвет длъжностно лице от агенцията - за републиканските пътища и от кметовете на съответните общини - за общинските пътища/, а в хипотезата на чл. 14, ал.3 от Наредбата се заплаща такса и не се издава индивидуален административен акт.

Следователно когато движението на извънгабаритно и/или тежко ППС се извършва без необходимото разрешително по чл. 8, ал. 2 от Наредбата, е налице нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. ”а” ЗП, което следва да бъде санкционирано на основание чл. 53, ал. 1, т. 2 ЗП. Същевременно, когато движението на ППС се извършва без заплатената такса по чл. 14, ал. 3 от Наредбата, се осъществява съставът на чл. 139, ал. 1, т. 2 ЗДвП, а административното наказание следва да бъде наложено на основание чл. 177, ал. 3, т. 1 ЗДвП.

В този смисъл е и трайната съдебната практика: решение № 42/18.02.2019г., постановено по КАНД № 1/2019г., решение № 40/28.02.2018г., постановено по КАНД № 4/2018г., решение № 431/04.12.2018г., постановено по КАНД № 432/2018г. и решение № 140/03.05.2018г., постановено по КАНД № 111/2018г., всички по описа на Административен съд - Стара Загора.

 

С оглед пълнота на изложението съдът намира за необходимо да отбележи следното:

 

Неоснователни са възраженията на жалбоподателя, че като водач на процесното ППС не следва да носи административнонаказателна отговорност във връзка с констатираното от проверяващите органи нарушение. Ако същото бе квалифицирано правилно, то той следваше да понесе съответната отговорност, въпреки че не е превозвач или собственик на превозното средство. Като водач  той носи отговорност не за това, че не се е снабдил с необходимите документи /разрешително или квитанция за платена пътна такса/, а за това, че управлява ППС без тях. Той е длъжен да спазва изискванията на Наредба № 11 от 03.07.2001г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства, като основен принцип в правото е, че незнанието на закона не извинява никого - Ignorantia legis neminem excusat. Още повече, че според актосъставителя Г. в конкретния случай жалбоподателят е носил със себе си документ, удостоверяващ заплащане на дължима пътна такса, но за друг курс, вече осъществен с превозното средство.

 

Съдът намира за неоснователни и възраженията на жалбоподателя досежно компетентността на актосъставителя и свидетеля по акта. Съгласно чл. 189, ал. 1, вр. с чл. 167, ал. 3, изр. 2 ЗДвП, служителите на АПИ разполагат с правомощия да контролират габаритните размери на ППС, респективно да съставят актове за нарушения по този закон. Тази нормативна регламентация съответства на нормата на чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредбата, според която във вътрешността на страната съответните служби за контрол при МВР и Агенция "Пътна инфраструктура" спират и съставят акт на водача на извънгабаритното и/или тежко пътно превозно средство, на съпровождащото лице и на другите длъжностни лица, когато при проверката се установи, че движението на извънгабаритни и/или тежки ППС се извършва без разрешително или документ за платена такса в случаите по чл. 14, ал.3.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 1, пр. 3 ЗАНН, съдът  

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление наказателно постановление № 6566/14.11.2019г. на Началник Отдел „Контрол по републиканска пътна мрежа“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна инфраструктура“, гр. София, с което на основание чл. 53, ал. 1 от Закона за пътищата на И.З.В., ЕГН: ********** е наложено наказание глоба в размер на 1000 лева за извършено нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата, вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11 от 03.07.2001г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: