Решение по дело №139/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2107
Дата: 20 ноември 2020 г. (в сила от 16 декември 2020 г.)
Съдия: Владимир Стоянов Вълчев
Дело: 20207180700139
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 януари 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

    № 2107

     гр. Пловдив, 20.11.2020 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –ПЛОВДИВ, ХХVIII състав, в открито съдебно заседание на първи октомври през две хиляди и двадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ

при секретаря Петя Добрева, като разгледа докладваното от съдия Вълчев административно дело № 139 по описа на съда за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по чл.145 и сл. от АПК, вр. чл.112, ал.1, т.4 от Закона за здравето /съкр. ЗЗ/.

Образувано е по жалба на В.Т.В., ЕГН **********, с адрес ***, срещу Експертно решение №2060 от заседание №197 от 08.10.2019г., издадено от специализиран състав по вътрешни и белодробни болести при Национална експертна лекарска комисия /НЕЛК/.

Жалбоподателят счита решението за неправилно, в частта му за определяне на процента за трайна нетрудоспособност. На следващо място се сочи, че обжалваното експертно решение е издадено от тричленна комисия на НЕЛК, състояща се от председател и двама членове, но не е подписано от председателя. Иска се оспореното решение да бъде обявено да бъде отменено и преписката да бъде върната на административния орган за ново произнасяне. Жалбоподателят, редовно призован, се явява лично. Претендира сторените по делото разноски.

Ответникът – Национална експертна лекарска комисия /НЕЛК/ - София, не се представлява. В писмено становище оспорва жалбата.

Заинтересованите страни: ТЕЛК ТРЕТИ СЪСТАВ НА ТЕЛК ПРИ УМБАЛ „ПЛОВДИВ“ АД, АГЕНЦИЯ ЗА ХОРА С УВРЕЖДАНИЯ-СОФИЯ, ТП НА НОИ – ПЛОВДИВ, РЕГИОНАЛНА ДИРЕКЦИЯ СОЦИАЛНО ПОДПОМАГАНЕ – ПЛОВДИВ – не встъпват в производството и не ангажират становище по делото.

Съдът, като съобрази изложените от страните становища, прецени събраните по делото доказателства, прие за установено следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е подадена от лице с правен интерес срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност, в предвидения 14 дневен срок, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, жалбата е основателна, поради следните съображения:

От събраните по делото писмени доказателства се установява от фактическа страна, че с ЕР на ТЕЛК № 4331 от 139/26.08.2019г. на В.Т.В. ЕГН ********** са определени 30% трайно намалена работоспособност /ТНР/, с посочена дата на инвалидизиране 28.05.2019г. и срок на определения % ТНР - 3 години до 01.08.2022г. Посочената в решението на ТЕЛК водеща диагноза е – „Друга уточнена хронична обструктивна белодробна болест. Така постановеното ЕР на ТЕЛК е обжалвано от жалбоподателят пред НЕЛК без конкретни съображения. С писмо на НЕЛК на 25.04.2018г. е уведомен В. и заинтересованите страни, че в НЕЛК е образувано административно производство , което ще бъде приключено по документи, без да е необходимо лично освидетелстване на лицето. След преглед на историята на заболяването на В.В. и приложената медицинска документация, специализиран състав по вътрешни и белодробни болести преценил, че водещото заболяване е правилно и за същото му се следват 30% ТНР. Затова с ЕР № 2060 от 197/08.11.2019г. специализиран състав по специализиран състав по вътрешни и белодробни болести потвърждава по всички поводи ЕР на ТЕЛК гр.Пловдив по оценка на работоспособността и определя краен % ТНР – 30% , по р.III от Методиката за приложение на отправните точки, за срок от 3 години до 01.08.2022 и посочена дата на инвалидизиране 28.05.2019г.. Недоволен от това решение жалбоподателят инициирал и настоящото съдебно производство. В хода на съдебното производство е назначена съдебно-медицинска експертиза, като е прието заключение, което не е оспорено от страните. От него се установява, че сърдечно-съдовото заболяване на жалбоподателя е добре контролирано и лекувано и същото не представлява обект за оценка на група инвалидност. Вещото лице е направило извод, че проблемът е белодробното и гръбначното заболяване на В., което касае нови фрактури на прешлените, които могат да доведат до стеноза на гръбначния канал и други сериозни увреждания. Дадено е заключение, че с оглед здравословното състояние нае необходимо и участието на пулмолог и невролог, които да анализират установените други огнища на заболявания. Обосновава се, че е даден твърде нисък процент ТНР, несъответстващ на установените заболявания на жалбоподателят. В тази връзка са приети и допълнителни медицински документи- амбулаторен лист от 11.03.2020година и от 03.08.2020година с приложено веществено доказателство 1 бр.  диск, кардиограда и лабораторни изследвания, амб. листове от 21.07.20г. и от 28.07.20г с приложено описание на образна диагностика. Приобщена е и пълната административна преписка по издаване на оспорения административен акт.

При така установената фактическа обстановка, като прецени съобраните писмени доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, съдът прие следното от правна страна:

Съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените по делото доказателства да провери законосъобразността на оспорвания административен акт на всички основания, посочени в чл. 146 АПК. Съдът преценява законосъобразността на административния акт, като проверява дали е издаден от компетентен за това орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът. По отношение на компетентността на издателя на оспорения индивидуален административен акт съдът намира: съгласно чл.112, ал.1, т.3 от ЗЗ, пред НЕЛК се обжалват ЕР на ТЕЛК. НЕЛК е била сезирана с жалба от лицето и се е произнесла по така направеното оспорване с обжалваното ЕР. С оглед на изложеното, оспореният индивидуален административен акт е издаден от компетентен по място, материя и степен орган – НЕЛК, който е бил сезиран с жалба от освидетелстваното пред ТЕЛК лице.

Във връзка с преценката за спазването на административнопроизводствените правила съдът намира, че при постановяване на своето ЕР, административният орган се е произнесъл в противоречие с разпоредбата на чл.59 ал.2 т.8 от АПК. Видно от представеното по делото Експертно решение №2060 от заседание №197 от 08.10.2019г., издадено от специализиран състав по вътрешни и белодробни болести при НЕЛК /л.12 лице и гръб/, същото е без положен подпис за председател на лекарската комисия. Неизпълнението на изискванията, очертаващи законовият статут на административния акт, регламентирани в разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т.8 от АПК, съставлява основание за отмяна по аргумент на чл.146 от АПК.

При преценката на административният акт с материалноправните разпоредби, съдът намира, че Решението е издадено в противоречие с материалния закон. Съгласно нормата на чл. 62 от НМЕ(отм.), в относимата редакция към момента на издаване на акта, видът и степента на увреждането/степента на трайно намалената работоспособност се определят въз основа на подробна клинико-експертна анамнеза, задълбочен клиничен преглед, насочени лабораторни и функционални изследвания и данните от наличната медицинска документация, даващи представа за функционалното състояние на заболелия орган и организма като цяло. В разпоредбите на чл. 63, ал. 1-3 от НМЕ е предвидено, че установеното увреждане, стадият на неговото развитие и обусловеният функционален дефицит се съобразяват със съответната отправна точка съгласно приложение № 1. Видно от събраните по делото доказателства – а именно съдебно – медицинската експертиза, която съдът кредитира, като компетентна, обективна, безпристрастна, непротиворечаща на събраните доказателства по делото, съставляващи административната преписка по издаване на оспореното решение, съдът намира, че видът и степента на увреждане на оспорващия са определени в противоречие с обективното му състояние, като не е отчетено установеното гръбначното заболяване, за което са представени медицински документи, а единствено заболяването „друга уточнена хронична обструктивна белодробна болест”.

По изложените съображения, жалбата се явява основателна, а обжалваният административен акт, като незаконосъобразен, следва да бъде отменен, като преписката бъде върната на НЕЛК, Специализиран състав по вътрешни и белодробни болести за ново произнасяне посредством изготвяне на нова експертна оценка на оспорващия при правилно прилагане на НМЕ и съобразяване със заключението на вещото лице в изготвената и приета по делото, неоспорена от страните, съдебно-медицинска експертиза.

При този изхода на спора и при своевременно направено от страните искане за присъждане на разноски, ответникът следва да заплати на жалбоподателя сторените по делото разноски. Същите се констатираха в размер на 150,00 лв., представляващи изплатено възнаграждение за вещо лице по изготвената съдебно-медицинска експертиза .

По тези мотиви и на осн. чл.172 ал.2 АПК Съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ по жалба на В.Т.В. *** Експертно решение №2060/197 от 08.10.2019г., издадено от специализиран състав по вътрешни и белодробни болести при Национална експертна лекарска комисия -София.

ВРЪЩА преписката на НЕЛК – София за ново произнасяне съобразно дадените указания.

ОСЪЖДА Национална експертна лекарска комисия – София да заплати на В.Т.В., ЕГН**********,***, сумата от 150.00/сто и петдесет/ лева разноски по делото.  

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховен Административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, по реда на Глава ХII от АПК.

        

СЪДИЯ: