Решение по дело №2795/2020 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 260529
Дата: 19 април 2021 г. (в сила от 8 май 2021 г.)
Съдия: Теодора Пламенова Шишкова
Дело: 20203110202795
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   

 

Номер ...............2021г.                                                                                                     гр. Варна

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненски районен съд,                                                                                 ХХХVI – ти състав

На осемнадесети февруари                                                две хиляди двадесет и първа година 

В публично заседание

                                                                                                 Районен съдия: Теодора Шишкова

Секретар: Неше Реджепова

 

като разгледа докладваното от съдията

а.н.д. № 2795 по описа за 2020 година, установи следното:

 

   Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

 

   Образувано е по жалба на Л.Н.Н., със съдебен адрес *** против Наказателно постановление № 481746- F522915/03.12.2019г., издадено от Директора на дирекция „Обслужване“ към Териториалната дирекция на Националната агенция за приходите – гр. Варна, с което на жалбоподателя е наложена „глоба” в размер на 500 лева за нарушение на разпоредбата на  чл. 125, ал. 5 от Закона за данъка върху добавената стойност.

Жалбоподателката е депозирала жалба срещу издаденото наказателно постановление с молба наложената й санкция да бъде отменена, като излага твърдения, че процесното НП е незаконосъобразно и необосновано, тъй като АНО не е отчел всички релевантни обстоятелства, при които е било допуснато процесното нарушение. Посочва, че нарушението и е първо, за процесните месеци декларациите са били нулеви и с пропуска си тя по никакъв начин не е ощетила бюджета, пенсионер по болест е със 74 % нетрудоспособсност и ниски по размер доходи, поради което желае санкция да не й бъде налагана.

В проведеното открито съдебно заседание, въззивникът, редовно призован не се явява, представлява се от процесуален представител, който заявява, че поддържа изцяло жалбата на заявените в нея основания, като допълва, че наред с основанията за приложението на разпоредбата на чл. 28 ЗАНН в случая задължение за подаване на декларация е възникнало за жалбоподателката след заличаване на ЕТ, като поради незнание същата е пропуснала да подаде декларацията, като незабавно след узнаването е поправила своя пропуск.

Процесуалният представител на въззиваемата страна – ТД на НАП – гр. Варна старши юрисконсулт Георгиева моли за потвърждаване на наказателното постановление, като правилно и законосъобразно.

След като обсъди становищата на страните и прецени събраните по делото писмени доказателства, съдът намери за установено от фактическа страна следното:

На 19.09.2019 г. св. Н.Д.- инспектор по приходите в ТД на НАП - гр. Варна извършила проверка на задължените по ЗДДС субекти и по-специално на Л.Н.Н., да депозират справки - декларации по ЗДДС за периода от 01.08.2019г. до 31.08.2019г. и установила, че за посочения период Н. не е изпълнила задължението си да депозира справка - декларация по ЗДДС за визирания данъчен период в срок до 16.09.2019г.

На 07.11.2019 г. св. Д. съставила акт за установяване на административно нарушение, преценявайки, че със своето поведение и по - скоро със своето бездействие в срока жалбоподателката е осъществила състава на административното нарушение на разпоредбата на  чл. 125, ал. 5 от Закона за данъка върху добавената стойност.

 АУАН бил връчен на жалбоподателката, която в предвидения в разпоредбата на чл. 44, ал. 1 от ЗАНН срок  депозирала писмено възражение срещу съставения АУАН, в което отразила, че нулевата справка – декларация по ДДС не е била подадена, тъй като тя е смятала, че с прекратяване на дейността на ЕТ и подаването на еднократна спрвка-декларация за месец юни са били изчерпани нейните задължения пред НАП.

Въпреки това, АНО не споделил възраженията й и на 03.12.2019г. било издадено НП, предмет на разглеждане в производството.

По делото е установено, че ЗЛ Л.Н.Н. с ЕГН ********** е собственик на ЕТ „Л.Н. - ЛН" с ЕИК ********* от 02.04.1993г до 18.06.2019г, на която дата едноличният търговец е заличен.

На дата 05.04.1994г. ЕТ „Л.Н. - ЛН" е бил регистриран по ЗДДС с идентификационен номер BG813142185, който съгласно §1, ал. 1, т. 1, буква „а", съответно буква „б" от ДР на ППЗДДС в сила до 31.12.2006г.

Съгласно алинея 4 от §1 на ДР на ППЗДДС, в сила от 01.01.2007 г. „Когато физическо лице получи при регистрацията си идентификационен номер по ДДС в качеството си на едноличен търговец и впоследствие се заличи от търговския регистър и за него са налице основанията за регистрация по закона, лицето е длъжно да се пререгистрира, като за него идентификационен номер по ДДС е единният граждански номер, съответно личният номер на чужденец, пред който е поставен знакът "BG"."

В резултат на горепосоченото:

-за период 05.04.1994г - 31.12.2006г. регистрацията по ЗДДС е на едноличния търговец ЕТ „Л.Н. - ЛН", а идентификационния номер по ДДС е BG813142185 и декларациите са подавани от името на едноличния търговец;

-за периода от  01.01.2007г. - 31.05.2019г регистрацията по ЗДДС е на физическото лице Л.Н.Н. в качеството си на едноличен търговец, а идентификационния номер по ДДС е BG813142185 и декларациите са подавани от физическото лице Л.Н.Н. в качеството си на едноличен търговец;

-за периода от 01.06.2019г - 05.11.2019г регистрацията по ЗДДС е на физическото лице Л.Н.Н., а идентификационния номер по ДДС е BG********** и декларациите са подавани от физическото лице Л.Н.Н..

Гореизложената фактическа обстановка се установи по ясен и недвусмислен начин от показанията на св. Д. – актосъставител, както и от всички налични по преписката изискани допълнително в хода на проведеното съдебно следствие писмени доказателства между които не съществуват никакви противоречия и не се оспорват от нито една от участващите в производството по делото страни.

При така приетото от фактическа страна, съдът достигна до следните правни изводи:

В рамките на извършената служебна проверка съдът установи, че актът за установяване на административно нарушение е изготвен от длъжностно лице със съответната компетентност (видно от приложената по административно-наказателната преписка заповед № ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018г., издадена от изпълнителния директор на Националната агенция по приходите), същият съдържа необходимите реквизити, кумулативно предвидени в разпоредбата на чл. 42 ЗАНН.

Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, в настоящото съдебно производство съдът следва да провери законността на обжалваното наказателно постановление, т.е. дали правилно е приложен както процесуалния, така и материалния закон, независимо от основанията, посочени от жалбоподателя – арг. от чл. 314, ал. 1 от НПК вр. чл. 84 от ЗАНН.

В изпълнение на това си правомощие съдът служебно констатира, че процесното наказателно постановление е издадено от компетентен административен орган, в предвидените в ЗАНН преклузивни срокове.

Безспорно по делото е обстоятелството, че Л.Н.Н., в качеството си на регистрирано по ЗДДС лице, не е изпълнило задължението си да подаде справка – декларация по ЗДДС за данъчен период 01.08.2019г. – 31.08.2019г. в законоустановения срок, а именно до 16.09.2019 г.

Доколкото разпоредбата на чл. 125, ал. 5 от Закона за данъка върху добавената стойност е категорична, че месечната справка – декларация следва да се депозира в териториалното подразделение на НАП в срок до 14 – то число, следващ месеца, за който е относима справката – декларация, поради което според съда очевидно е, че жалбоподателката е нарушила посочената правна норма, тъй като не е депозирала СД в изискуемите по закон срокове за това.

Бездействието на данъчно задълженото лице в срока е било констатирано служебно, при извършена проверка нарочна в информационната система на ТД на НАП – гр. Варна.

Поради тази причина, съдът намира, че действително Л.Н.Н. е извършила административно нарушение на разпоредбата на чл. 125, ал. 5 от ЗДДС.

В случая се касае за формално нарушение, за съставомерността на което е достатъчен формалният акт на регистрация на лицето (в случая физическото такова след заличаване на ЕТ) и на неподаването в срок на изискуемата СД.

При все това обаче, настоящият състав на ВРС застъпва позицията, че в случая се касае за маловажен случай по смисъла на чл. 28, буква „а” от ЗАНН.

Действително в ЗАНН не е предвиден законен критерий за преценката и квалифицирането като маловажен случай на дадено административно нарушение, поради което следва да се изхожда от цялата съвкупност на смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства на конкретното деяние, стойността на вредата, кръга на засегнатите интереси, времетраенето на нарушението, значимостта на конкретно увредените обществени отношения.

От доказателствата по делото се установява, че жалбоподателката е хронично болна, като на практика дължимата за подаване от нея декларация е била с нулева стойност.

От нарушението не са настъпили никакви вредни последици, включително по никакъв начин не са увредени финансовите интереси на държавата, както и не са ощетени трети лица.

В самото наказателното постановление не е посочено дали нарушението е извършено за първи път, но в самата административно – наказателна преписка не се съдържат данни за някакви други административни нарушения на данъчното и финансово законодателство, извършени от дружеството.

Всички тези обстоятелства е следвало да бъдат отчетени при преценката относно това дали са налице предпоставките за приложението на чл. 28, буква „а”  от ЗАНН.

В тази връзка съдът намира за необходимо да отбележи, че извършваните проверки от държавните контролни органи (в това число и Националната агенция за приходите) не следва да имат за цел задължително да бъдат санкционирани определени частноправни субекти за извършени нарушения на законодателството, а следва основно да имат и предупредително въздействие върху тях, като контролните органи по този начин по – ефективно ще изпълняват своите функции по индивидуална и генерална превенция на нарушения на законодателството (в конкретния случай правните норми, свързани със Закона за данъка върху добавената стойност).

Още повече, че подобно поведение и действия от страна на административно – наказващия орган са в унисон с разпоредбата на чл. 28, буква „А“ от ЗАНН, която предвижда възможност, при определени условия нарушителят да не бъде санкциониран с административно наказание за констатирано нарушение, а да бъде официално предупреден от административно – наказващия орган.

Анализирайки всички установени и изброени по – горе обстоятелства, съдът, намира, че процесното административно нарушение, за което е наказана жалбоподателката, представлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, тъй като в незначителна степен е засегнало установения ред на държавно управление, без да предизвика вредни последици.

 Според чл. 93, т. 9 от ДР на НК „маловажен случай” е този, при който извършеното престъпление с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по – ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид.

При наличието на предпоставките на чл. 28 от ЗАНН, наказващият орган е следвало да приложи посочената разпоредба, като не накаже нарушителя, а го предупреди устно или писмено, че при повторно извършване на нарушението, ще му бъде наложено административно наказание.

Съгласно задължителните указания, дадени в ТР № 1/12.12.2007 г. по т.н.д. № 1/2007 г., ОСНК на ВКС, когато съдът констатира, че предпоставките на чл. 28 ЗАНН са налице, но наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление.

Предвид гореизложеното, съдът намира, че макар и формално да е осъществено административно нарушение, то е с по – ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на такова деяние.

Спрямо жалбоподателката е приложена необоснована санкция, като административно – наказващият орган е подходил формално, без да отчете конкретните обстоятелства.

Доколкото съдът установи, че в случая са били налице предпоставките за приложение на чл. 28 от ЗАНН от административно – наказващият орган и като не е приложил тази благоприятна за нарушителя разпоредба, същият е издал едно незаконосъобразно наказателно постановление, последното следва да бъде отменено.

Доколкото по делото не е направено искане за присъждане на разноски, съдът не дължи произнасяне в този смисъл.

                                                                                                                                           

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 481746- F522915/03.12.2019г., издадено от Директора на дирекция „Обслужване“ към Териториалната дирекция на Националната агенция за приходите – гр. Варна, с което на Л.Н.Н. е наложена „глоба” в размер на 500 лева за нарушение на разпоредбата на  чл. 125, ал. 5 от Закона за данъка върху добавената стойност.

 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14 – дневен срок от получаване на съобщение за изготвянето му пред Административен съд – Варна.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: