Решение по дело №237/2022 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 януари 2023 г.
Съдия: Галин Николов Косев
Дело: 20227090700237
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 декември 2022 г.

Съдържание на акта

       Р Е Ш Е Н И Е  4

Габрово, 26.01.2023 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

                                              

 

 

       АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГАБРОВО …… в открито съдебно заседание на  седемнадесети януари през две хиляди двадесет и трета година,  в състав:                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ : ГАЛИН КОСЕВ       

при секретаря ЕЛКА СТАНЧЕВА и в присъствието на прокурор ………… като разгледа докладваното от съдия КОСЕВ  Адм. дело№ 237 по описа за 2022 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 64, ал. 3 от ЗУСЕФСУ.

Образувано е по жалба на "***********ЕООД, с ЕИК ************, със седалище и адрес на управление: гр. ******, ул. „************“№**, представлявано от управител срещу Решение №РД-02-16-236/28.10.2022г. на ръководител на управляващия орган на ОПИК.

Твърди се, че отказът в оспореното Решение да се верифицират разходи в общ размер на 10 000 лева е неоснователен. Извършен при липса на компетентност, при съществено нарушение на административно производствените правила, както и на материално правните разпоредби, уреждащи допустимостта и изплащането на процесното подпомагане. Според жалбоподателя обжалваното решение било постановено при липса на компетентност от посочения негов издател, тъй като бил посочен като такъв И. И. за която не били представени доказателства удостоверяващи правото й да издаде подобно решение. Наред с нейния електронен подпис в оспорения акт бил положен и друг такъв на Т. В. П., за която също липсвали данни за това на каква длъжност работела тя и имала ли право до подписва подобни актове.

Твърди се също, че било налице неспазване на установената в чл. 59 от АПК форма за издаване на обжалвания акт. Липсвали фактически и правни основания за издаване на акта. Били посочени доводи от т. 28 от „Условията за изпълнение“ но без да се извърши подробен анализ на това твърдение. Не било доказано твърдението на административния орган за липса на съдействие от страна на бенефициента. Видно от кореспонденцията водена между УО и бенефициента същата била водена както чрез електронна поща, така и по телефона. Именно по този начин органът бил известен от Дружеството, че част от исканата документация се намира в НАП поради извършена проверка на дейността на бенефициента. По този начин била налице обективна невъзможност от страна на бенефициента да изпълни исканията на ГД ЕФК, което не било взето предвид в оспореното решение.

Излагат се подробни мотиви за нарушение на административно производствените правила, като обжалвания акт не бил постановен след изясняване на всички относими факти и обстоятелства и изслушване на обясненията и възраженията на заинтересованата страна. Такива били налице от бенефициента, но не били взети предвид от УО.

Налице било нарушение на материалния закон, като решенето на ГД ЕФК да откаже да верифицира разходите противоречало на посочените в него основания. При това положение неправилно били приложени посочените разпоредби от АО при липса на доказателства. Липсвала конкретизация на правната норма въз основа на която се отказвало възстановяване на дължимите средства, като по този начин липсвали правни основания за възстановяване на дължимите суми.

Иска се отмяна на оспореното Решение №РД-02-16-236/28.10.2022г. на ръководител на управляващия орган на ОПИК. Претендират се сторените по делото разноски.

Ответникът - Ръководителят на Управляващия орган на ОП "Иновации и конкурентноспособност" 2014-2020г., чрез главен експерт- правоспособен юрист, в представено по делото становище, оспорва жалбата като неоснователна и недоказана. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Видно от приложената по делото справка от ИСУН жалбата въз основа на която е образувано настоящото производство е подадена в законоустановения срок, от страна имаща правен интерес от оспорване и срещу подлежащ на съдебен контрол акт, поради което същата е допустима.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

От събраните по делото и административната преписка писмени доказателства се установява, че между управляващия орган на ОП“Иновации и конкурентноспособност“2014- 2020 и „***********“ЕООД е сключен административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ №BG16RFOP002-2.073-26644- С01 за преодоляване на недостига на средства и липса на ликвидност, настъпили в резултат от епидемичния взрив на COVID-19.

За бенефициента възникват права и задължение по процедура №BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, като същите са описани в посочения по- горе административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ №BG16RFOP002-2.073-26644- С01 по Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“2014- 2020 и Общите условия към финансираните по Оперативна програма „Иновации и конкурантноспособност“2014- 2020 договори за безвъзмездна финансова помощ.

В т. 28 „Условия за изпълнение“ от Условията за кандидатстване и изпълнение за предоставяне на БФП по ОПИК2014- 2020, в процедура на подбор на проекти №BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ е предвидено, че ако бенефициентът не може да изпълни изцяло или отчасти проекта/дейностите, заложени в административния договор, стойността на разходите по отношение на които е налице неизпълнение, подлежат на възстановяване, заедно със законната лихва, съгласно Административния договор.

Предвидено е също, че УО ще извърши последващ подаването на отчета контрол по отношение на изпълнението, като в случай че бъдат констатирани несъответствия, разходите или част от тях няма да бъдат признати, при което ще бъдат прилагани съответните европейски и национални правни норми, както и правилата, утвърдени от ръководителя на УО. Съгласно т. 2.3 от сключения Административен договор за безвъзмездна финансова помощ №ВС16ВЕОРО02-2.073-26644-С01, бенефициентът следва да изпълни проекта съгласно одобреното проектно предложение, условията за кандидатстване и условията за изпълнение по процедура ВС16ВРОРО02-2.073. В т. 6 от същия договор е предвидено, че одобреният проект и документите по чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕФСУ ( ред. преди 01.07.2022г.) са неразделна част от договора.

Във връзка с извършена документална проверка на представения финален отчет по административния договор №ВС16ЕРОРО02-2.073-26644-С01 и искане за окончателно плащане №2/29.01.2021г., от УО е установена необходимост от изискване на допълнителни документи, съответстващи на критериите за допустимост на разходите по процедура ВС16ВЕОРО02-2.073.

На основание чл. 63, ал. 1 от ЗУСЕФСУ ( ред. преди 01.07.2022 г.) , с искане за пояснения и допълнителни документи, изпратено чрез ИСУН 2020 с кореспонденция ВС16ВРОРО02- 2.073-26644-С01-М002 от 20.05.2022г., УО е уведомил бенефициента за следните констатации, установени в хода на проверката:

„След извършена документална проверка на представения финален отчет е установена необходимост от изискване на следните допълнителни документи и/или извършване на корекции:

1. Да се представи договора за счетоводно обслужване с „*****************“ ООД.

2. Приложение от изпълнителя към фактурите на „***************** ООД“ с посочен период, за който се отнасят услугите.

3. Декларация от бенефициента към платежните документи за извършени плащания към „*************** ООД с пояснение към кои фактури се отнасят плащанията.

4. Декларация от бенефициента към платежните документи за извършени плащания към „***************“ ЕАД с пояснение към кои фактури се отнасят плащанията.

5. Анекс за актуалното към м. февруари 2020 трудово възнаграждение на Р. Р.за длъжността КОНСУЛТАНТ ПО УПРАВЛЕНИЕ.

6. Платежни документи за платен ДЗПО за м. октомври и ноември 2020 г.

7. Да се представят счетоводни записи от сметки 6041 и 6051.

8. Попълнено Приложение 1.2. Информация за хоризонтални политики и визуализация.

9. Декларация за липса на друго публично финансиране - Приложение 2.4., като във втори булет се избере еднозначно „съм/не съм получавал публично финансиране за персонал“.

10. Кратко описание (свободен текст) от страна на бенефициента, по отношение на дейността за преодоляване на икономическите последствия от пандемията СОУТО-19 и допустимост на разходваните средства.

11. В ИСУН 2020, модул „Финансов отчет“ следва да се коригират датите на плащане, както следва:

- към фактура 250 от 24.06.2020 на 26.06.2020 г.;

- към ведомостта за м. юли 2020 г. на 27.08.2020 г.;

- към ведомостта за м. септември 2020 г. на 25.10.2020 г.

12. В ИСУН 2020, модул „Искане за плащане“, в поле „Банкова сметка“***: НЕПРИЛОЖИМО.

13. При проверка на отчета са констатирани недопустими разходи в размер на 14,46 лв. по фактура ********** от 25.02.2020 г. на „****************“ ЕАД, тъй като част от отчетените разходи /25- 31.01.2020 г./ са преди 01.02.2020г. и не попадат в периода на допустимост по процедура ВО16ВРОРО02- 2.073.

На бенефициента е указано също, че за констатираните недопустими разходи е възможно да бъдат представени други разходооправдателни, платежни и счетоводни документи, съответстващи на условията за допустимост по процедурата“.

На бенефициента е дадена възможност в рамките на 5 работни дни да предостави възражение и/или допълнителни разходооправдателни документи, отговарящи на условията за допустимост на разходите по процедурата.

Кореспонденцията е отворена на 30.06.2022г., като УО твърди че са направени многократни опити за осъществяване на контакт с бенефициента. След изтичане на указания срок за отговор и след редица неуспешни опити за осъществяване на последващ контакт с бенефициента на посочените от него координати, е изпратена нова кореспонденция ВС16ВРОРО02-2.073-26644-СО01-МО03 от13.06.2022 г., с която бенефициентът е информиран, че ако в срок от 7 дни не представи изисканата информация и документи, УО има право да прекрати договора, когато бенефициентът неоснователно не изпълнява някое от задълженията си по договора и/или приложенията към него и продължава да не го изпълнява или не предоставя задоволително обяснение в срок от 5 работни дни след изпращането на писмено уведомление от страна на УО.

В указания срок не е постъпил отговор от бенефициента.

В т.14.1 от Условията за кандидатстване изчерпателно са изброени условията, на които трябва да отговарят разходите, за да бъдат допустими. Сред тях са: да са извършени след 01.02.2020 г. и до крайната дата на изпълнение на проекта; Да са в съответствие с видовете разходи, включени в АДБФП; за разходите да е налична адекватна одитна следа, включително да са спазени изискванията за съхраняване на документите по чл. 140 от Регламент (ЕС) № 1303/2013; да са действително платени от страна на бенефициента; да са отразени в счетоводната документация на бенефициента; да могат да се установят и проверят, да бъдат подкрепени от оригинални разходооправдателни документи.

В т. 14.3 от Условията за кандидатстване е посочено, кои видове разходи са недопустими по процедурата. Такива са: разходи, финансирани с публични средства; разходи за възстановяване на подкрепа, получена от финансови инструменти, финансирани с публични средства; разходи за персонал при кандидати, които са получили публично финансиране за персонал през периода на допустимост на разходите. Съгласно чл. 2, т. 2.1 от Общите условия към финансираните по ОПИК 2014-2020 г. административни договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ - Приложение II към административния договор (Общите условия към договора): „Бенефициентът се задължава да предоставя на Управляващия орган и/или упълномощените от него лица и Сертифициращия орган, цялата изисквана информация относно изпълнението на проекта в изрично определен срок“. Съгласно чл. 2.6 от Общите условия „Отчетите по чл. 2.5 трябва да съдържат необходимите приложения с пълна информация за всички аспекти на изпълнението за отчетния период. Към междинния/финалния отчет се прилагат всички документи, доказващи изпълнението на извършените дейности и разходи в съответствие с Ръководството за изпълнение на договори за безвъзмездна финансова помощ“.

Според УО с непредставянето на разходооправдателни, платежни и счетоводни документи, както и други подобни документи, удостоверяващи извършени плащания, дейности и/или информация, бенефициентът не е доказал и обосновал допустимостта на разходите по получената финансова помощ в размер на 10 000 лева. В тази връзка УО е приел, че разходи в размер на 10 000 лева са недопустими за финансиране по проведената процедура и е постановил процесното решение, с което е отказал да верифицира разходи в размер на 10 000 лева по административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ №BG16RFOP002-2.073-26644- С01 по Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“2014- 2020.    

При така установената фактическа обстановка, настоящия съдебен състав на АС Габрово прави следните правни изводи:

Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът следва да се произнесе по законосъобразността на обжалвания административен акт към момента на издаването му, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуално правните и материално правните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът.

Съобразно чл. 60, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, Управляващите органи извършват авансови, междинни и окончателни плащания въз основа на искане на бенефициента. А според чл. 62, ал. 1 от същия закон, междинни и окончателни плащания се извършват след верифициране с цел потвърждаване допустимостта на извършените разходи и при наличие на физически и финансов напредък на проекта.

Процесното писмо с отказ за верификация е издадено от компетентен орган - Ръководителя на Управляващия орган, чието правомощие е посочено в нормата на чл. 64, ал. 3 от ЗУСЕФСУ. На осн. чл. 27, ал. 1, т. 2 от Устройствения правилник на МИР, Главният директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ е и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“2014- 2020, т.е. орган по чл. 9, ал. 5, изр. 2 от ЗУСЕФСУ. Със Заповед № РД-02-16-209/14.10.2022г. Министър на иновациите и растежа е определил И. И. – Главен директор на Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентноспособност"2014- 2020 за лице, което да изпълнява функциите на ръководител на Управляващия орган по приоритетни оси 1, 2, 3, 4, 6 и 7 на Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“2014- 2020, в т. ч. и да издава индивидуалните актове свързано с управлението и изпълнението на ОПИК от компетентност на ръководителя на съответния УО, както и да подписва документи и кореспонденция по програмите, свързани с дейности по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, изменение и изпълнение на проекти/ финансови планове за бюджетни линии, верификация, мониторинг, оценка на програмата и администриране на нередности, тоест налице е компетентност на органа издал оспорения отказ.

По отношение на твърдението, че не е установена компетентността на органа, положил подпис в оспореното Решение, съдът намира същото за неоснователно. По административната преписка по издаване на акта са представени вътрешни правила за оборота на електронни документи и документи на хартиен носител в МИР, утвърдени със Заповед №РД-14-99/17.06.2022г. на Министър на иновациите и растежа. На осн. чл. 4, ал. 1, т. 3 от посочените Правила, потребител с права на деловодител, регистрира всички входящи и изходящи документи на министерството. Съгласно чл. 6, т. 11 от правилата деловодната дейност в МИР включва „регистриране на изходящи документи и съхранение в текущ архив“. На осн. чл. 53, ал. 1 от Правилата, всички изходящи от МИР документи се въвеждат, съгласуват, одобряват и регистрират в административно информационна система. Според чл. 55, ал. 2 от Правилата, при регистрация на документ, служителите по чл. 6 /деловодителите/, вписват в него регистрационния индекс чрез КЕП /квалифициран електронен подпис/.

Видно от отразеното в оспореното решение, над деловодния индекс на решението е посочена дата 28.10.2022г., а под деловодния индекс- РД-02-16-236/28.10.2022г. е посочено: *****************.

Това отбелязване под деловодния индекс на оспореното решение представлява квалифицирания електронен подпис по смисъла на чл. 13, ал. 3 от ЗЕПЕУУ на деловодителя, вписал регистрационния индекс на решението чрез КЕП. Действащата към датата на издаване на оспорения акт правна рамка на електронния документ и електронния подпис ясно и точно регламентира правната стойност както на електронния документ, така и правната стойност на всеки един КЕП, с който лицата са подписали документа. В този смисъл, с оглед изложеното по- горе наличието на втори електронен подпис върху електронния документ, какъвто е и оспореното решение не променя нито автора на документа, нито изменя волята му, а удостоверява само и единствено самоличността на лицето, поставило регистрационния индекс на документа.   

Обжалваният административен акт е издаден в писмена форма и съдържа необходимите реквизити, включително и тези по чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК – посочени са фактическите и правните основания за издаването му.

Съдът намира, че при издаването на оспорения административен акт, не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. Спазени са нормите на чл. 62 и чл. 63 от ЗУСЕФСУ, като преди да издаде отказът, ответния орган е извършил проверка на приложените документи по искането за окончателно плащане и е изискал от дружеството жалбоподател представянето на допълнителни документи и разяснения, като е даден и 7-дневен срок.

По отношение на съответствието на решението с материалния закон, съдът счита следното:

Видно от Условията за кандидатстване по процедура 2.073“Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, целта на процедурата е осигуряване на оперативен капитал за българските микро и малки предприятия за справяне с последиците от пандемията COVID-19. В резултат от изпълнението на посочената по- горе процедура се очаква предприятията, получили подкрепа да продължат дейността си поне 3 месеца след приключване на проекта.

Съгласно утвърдените Условия, продължителността на всеки проект е три месеца, считано от датата на влизане в сила на сключения административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. В срок от един месец от края на изпълнението на проекта бенефициентите следва да представят пред УО отчет за изпълнението на проекта. Към отчета бенефициентите прилагат разходооправдателни и платежни документи, които удостоверяват изпълнението по проекта, съгласно Ръководството за изпълнение на договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

Управляващият орган извършва последващ подаването на отчета контрол по отношение на изпълнението, като в случай че бъдат констатирани несъответствия, разходите или част от тях няма да бъдат признати, като ще се прилагат съответните европейски или национални норми, както и правилата, утвърдени от Ръководителя на Управляващия орган.

  Съгласно чл. 8 от Общите условия промени в бюджета на проекта са недопустими. При условие, че бенефициента не може да изпълни изцяло или частично проекта/дейностите, заложени в административния договор, стойността на разходите по отношение на които е налице неизпълнение, подлежат на възстановяване, ведно със законната лихва съгласно сключения административен договор.

Правата и задълженията, които има бенефициента са посочени в Приложения към Условията за кандидатстване образец на Административния договор за безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкункурентоспособност“2014- 2020 /Приложение 3/ и Общите условия към финансираните по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“2014- 2020 договори за безвъзмездна финансова помощ /Приложение 3.2/.

На етап кандидатстване по процедурата бенефициентът е бил наясно с условията и изискванията на процедурата както по отношение на сключване на договора, предоставянето на БФП и съответно разходването, отчитане и документиране на изразходеното. В тази насока при подаване на проектното предложение бенефициентът е представил подписана на 10.06.2020г. декларация, че е запознат с Условията за кандидатстване и условията за изпълнение на проекта- Приложение 2.1 към условията за кандидатстване.

От Раздел 4 на подадената декларация от 10.065.2020г., подписана от бенефициента, същият е декларирал, че по договора за БФП цялата кореспонденция от страна на бенефициента ще се осъществява през профила, посочен в декларацията- ************

Административният договор за предоставяне на БФП №BG16RFOP002-2.073-26644- С01 по Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“2014- 2020 е сключен на 30.09.2020г. и е на стойност 10 000 лева, като съгласно записа в системата ИСУН2020, сумата по договора е изплатена на 09.10.2020г. В цитираните по- горе Условия за кандидатстване е предвидено, че срокът на договора е 3 месеца и изтича на 30.12.2020г. съгласно чл. 3.5.2 от АДБФП срокът за представяне на отчет за разходването, отчитане и документиране на изразходените средства е до 1 месец след изтичане на срока за изпълнение на проекта- до 30.01.2021г.   

Видно от разпечатка от системата ИСУН 2020 за датата на представяне на пакета отчетни документи, на 29.01.2021г. бенефициентът е въвел в системата Искане за плащане №2, технически отчет и финансов отчет. В Искането за плащане бенефициентът е въвел 12бр. документи по опис. В техническия отчет е въвел 3бр. документи в системата, като е посочил също, че представя 34бр. фактури по опис във връзка с Искането за плащане.

УО е изпратил в системата ИСУН 2020 до бенефициента писмо М001/10.02.2021г., в 12.11часа, с което последния е уведомен че следва да представи окончателен пакет отчетни документи по така сключения договор.

В указания от УО срок отговор не е постъпил и не са представени исканите документи, нито е осъществена корекция на представените вече такива.

С писмо №М002/20.05.2022г. е посочено, че бенефициентът следва да представи исканата информация и необходимите относими документи в срок до 30.05.2022г., но липсва отговор както и представяне на документи или информация в указания срок.

На бенефициента е изпратено ново писмо М003/30.06.2022г. с което същия е уведомен, че не е представена исканата информация и необходимите документи. Бенефициентът също е уведомен за задължението си по чл. 64, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, като е уведомен също, че УО има право да прекрати договора, като и на така изпратеното писмо не е постъпил отговор.

При така установената фактическа обстановка се установява, че действително бенефициентът не е изпълнил неоснователно задълженията си по договора, като по този начин е налице неизпълнение на проекта.  

   Не се споделят изложените от жалбоподателя доводи, че тъй като бил в невъзможност да представи исканата информация чрез системата ИСУН 2020, след разговор по телефона с административния орган, то кореспонденцията между страните продължила по телефона, а не чрез системата ИСУН 2020 и декларирания от Дружеството емейл адрес. Липсват доказателства в тази насока, а и задължението за бенефициента с оглед Условията за кандидатстване, представените към заявлението документи и сключения АДБФП е кореспонденцията между страните да се осъществява посредством посочения от бенефициента емейл адрес.

Не се споделят и доводите на жалбоподателя, че същият не е представил в изискуемия срок исканата информация и посочените от УО документи, тъй като същите според негови твърдения се намирали към него момент в НАП по повод извършвана проверка от този орган. Липсват данни и представени доказателства за това твърдение на жалбоподателя, а именно че през посочения период е извършвана проверка на Дружеството, както и че същото е представило в НАП документи, което е било обективна пречка за представянето им съгласно указанията на УО. Липсват и доказателства каква част от документацията е представена от Дружеството при проверката в НАП и дали въпросните документи са представени в оригинал. Процесният Административен договор за предоставяне на БФП №BG16RFOP002-2.073-26644- С01 по Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“2014- 2020 е сключен на 30.09.2020г. и е на стойност 10 000 лева, като съгласно записа в системата ИСУН2020, сумата по договора е изплатена на 09.10.2020г. В цитираните по- горе Условия за кандидатстване е предвидено, че срокът на договора е 3 месеца и изтича на 30.12.2020г. съгласно чл. 3.5.2 от АДБФП срокът за представяне на отчет за разходването, отчитане и документиране на изразходените средства е до 1 месец след изтичане на срока за изпълнение на проекта- до 30.01.2021г. Следователно задължението съгласно Условията за кандидатстване за бенефициента е възникнало по силата на тези условия на проекта и необходимите документи е следвало да бъдат представени в указания срок до 30.01.2021г. Същите не са представени в така указания срок, като това не е сторено от бенефициента дори и след изпратените му по емейл напомняния с изрично посочване на необходимите документи и уточнения. Видно от дадените му указания от УО с искане, изпратено чрез ИСУН2020 с кореспонденция BG16RFOP002-2.073-26644- С01- М002 от 20.05.2022г. в 13 пункта са посочени необходимите за представяне от бенефициента допълнителни документи и/или извършване на корекции. Част от тях изискват предоставяне на информация или данни в свободен текст, а други, в оригинал се намират у счетоводството на Дружеството. Въпреки тази възможност, която е предоставена на бенефициента за предоставяне на данни и документи, в указания срок нищо не е представено от него, дори и частично на УО.   

Не се доказва наличието на одитна следа при водене на дейността и документооборота на Дружеството бенефициент, при изпълнение на процесния проект съгласно минималните изисквания на чл. 25 от Делегиран Регламент /ЕС/№480/2014г. на Комисията от 3 март 2014г. за допълнение на Регламент /ЕС/№1303/2013г., като по изложените по- горе мотиви не се възприемат и доводите на жалбоподателя за наличие на обективна невъзможност за представяне на документи в съответствие с изискванията на Условията за кандидатстване и сключения административен договор.     

 С оглед на така изложените доводи и предвид представените по административната преписка писмени доказателства настоящият съдебен състав напълно споделя изводите на ответния орган, че с непредставянето на разходооправдателни, платежни и счетоводни документи, както и други необходими такива, удостоверяващи извършени плащания, дейности и/или информация, бенефициентът не е доказал и обосновал допустимостта на получената безвъзмездна финансова помощ в размер на 10 000 лева. 

В т. 14.1 от Условията за кандидатстване изчерпателно са изброени условията, на които трябва да отговарят разходите, за да бъдат допустими. Сред тях са: да са извършени след 01.02.2020 г. и до крайната дата на изпълнение на проекта; Да са в съответствие с видовете разходи, включени в АДБФП; за разходите да е налична адекватна одитна следа, включително да са спазени изискванията за съхраняване на документите по чл. 140 от Регламент (ЕС) № 1303/2013; да са действително платени от страна на бенефициента; да са отразени в счетоводната документация на бенефициента; да могат да се установят и проверят, да бъдат подкрепени от оригинални разходооправдателни документи.

В т. 14.3 от Условията за кандидатстване е посочено, кои видове разходи са недопустими по процедурата. Такива са: разходи, финансирани с публични средства; разходи за възстановяване на подкрепа, получена от финансови инструменти, финансирани с публични средства; разходи за персонал при кандидати, които са получили публично финансиране за персонал през периода на допустимост на разходите. Съгласно чл. 2, т. 2.1 от Общите условия към финансираните по ОПИК 2014-2020 г. административни договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ - Приложение II към административния договор (Общите условия към договора): „Бенефициентът се задължава да предоставя на Управляващия орган и/или упълномощените от него лица и Сертифициращия орган, цялата изисквана информация относно изпълнението на проекта в изрично определен срок“. Съгласно чл. 2.6 от Общите условия „Отчетите по чл. 2.5 трябва да съдържат необходимите приложения с пълна информация за всички аспекти на изпълнението за отчетния период. Към междинния/финалния отчет се прилагат всички документи, доказващи изпълнението на извършените дейности и разходи в съответствие с Ръководството за изпълнение на договори за безвъзмездна финансова помощ“.

Управляващият орган извършва последващ подаването на отчета контрол по отношение на изпълнението, като в случай че бъдат констатирани несъответствия, разходите или част от тях няма да бъдат признати, като ще се прилагат съответните европейски или национални норми, както и правилата, утвърдени от Ръководителя на Управляващия орган.

 При условие, че бенефициента не може да изпълни изцяло или частично проекта/дейностите, заложени в административния договор, стойността на разходите по отношение на които е налице неизпълнение, подлежат на възстановяване, ведно със законната лихва съгласно сключения административен договор.

Правилен е изводът на ответния орган, че изпълнението на заложената дейност в проекта е в степен и качество, които се приравняват на пълно неизпълнение, т. е. липса на реално извършена услуга и в този смисъл правилно е посочено и правното основание за отказ от верификация на този разход – именно недопустимост по аргумент на чл. 57, ал. 1, т. 2 и т. 6 от ЗУСЕСИФ. Това е така, защото макар и чисто формално да са представени част от разходооправдателни документи, при последващия административен контрол от УО и дадените неколкократно указания, не са представени изисканите допълнително разходооправдателни, платежни и счетоводни документи, както и други необходими такива, удостоверяващи извършени плащания, дейности и/или информация, като по този начин бенефициентът не е доказал и обосновал допустимостта на получената безвъзмездна финансова помощ в размер на 10 000 лева.

Бенефициентът е бил запознат с Условията за кандидатстване, които са неразделни част от административния договор, включително и за необходимостта от представяне на отчет за проекта и извършените плащания, както и за последващия административен контрол от УО за изпълнението на дейностите по проекта. 

Поради изложеното съдът намира, че законосъобразно административният орган е приел, че не следва да се верифицират разходите в размер на 10 000 лева по Административен договор, на осн. чл. 57, ал. 1, т. 2 и т. 6 от ЗУСЕСФУ във вр. с т. 14.1 от Условията за кандидатстване, а именно че част от разходите не попадат във включени в документите по чл. 26, ал. 1 и в одобрения проект категории разходи. За направените разходи не е налична одитна следа съгласно минималните изисквания на чл. 25 от Делегиран Регламент /ЕС/№480/2014г. на Комисията от 3 март 2014г. за допълнение на Регламент /ЕС/№1303/2013г.

Настоящият състав на съда намира оспореното решение за постановено в съответствие с целта на закона, а именно средствата от ЕСИФ да бъдат управлявани на основата на законността, доброто финансово управление и устойчивото развитие, както и да се препятства тяхното неправомерно изразходване.

Като издаден от компетентен орган, без противоречие с материалноправни разпоредби, при липсата на съществени нарушения на процесуалните правила и изискванията за форма на акта, както и в съответствие с целта на закона, оспореният в настоящето производство акт е валиден и законосъобразен, а жалбата като неоснователна следва да се остави без уважение.

Предвид изхода на спора и своевременно заявената претенция за присъждане на разноски, жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на ответника направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение, определено на основание чл. 78, ал. 8 ГПК вр. чл. 144 АПК, вр. чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ в размер на 100 лева.

Мотивиран от гореизложеното, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорване по жалба на "***********"ЕООД, с ЕИК ************, със седалище и адрес на управление: гр. *********, ул. „*********“№**, представлявано от управител срещу Решение №РД-02-16-236/28.10.2022г. на ръководител на управляващия орган на ОПИК.

ОСЪЖДА "*************"ЕООД, с ЕИК*************, със седалище и адрес на управление: гр. *********, ул. „**********“№**, представляван от управител да заплати на Министерство на иновациите и растежа  юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България, в 14-дневен срок от съобщението.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: