Р Е Ш
Е Н И Е№107
Гр.Варна, 30.04.2019г.
В И
М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Варненският апелативен съд, търговско
отделение в закрито заседание на
осемнадесети април през двехиляди и деветнадесета година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: РАДОСЛАВ СЛАВОВ
ЧЛЕНОВЕ: ДАРИНА МАРКОВА
МАРИЯ ХРИСТОВА
Като разгледа докладваното от съдията Дарина Маркова в.търг.дело №
165 по описа за 2019 година и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.25 ал.4 изр.второ от ЗТРРЮЛНЦ, образувано по жалба на Народно
читалище „Васил Левски – 2007“ със седалище с.Сноп, община Генерал Тошево,
представлявано от председателя на читалището Павлета Маринова Георгиева срещу
решение № 21 от 18.02.2019г. по търг.дело № №34/19г. на Добрички ОС, с което е
потвърден отказ на длъжностното лице по регистрацията рег.№ 20190201130534 от 04.02.2019г.,
постановен по заявление вх.№ 20190201130534 по партидата на читалището.
В
жалбата се твърди че обжалваното решение е неправилно и постановено в
противоречие с материалния закон. Оспорва извода на съда, че секретарят на
народното читалище е негов задължителен орган, поради което и няма възможност
секретарят на бъде заличен, без вписване на нов такъв.
Твърди
че длъжността „секретар“ в читалищата не е задължителна, поради което и ако
такава длъжност съществува, може да бъде съкратена от щатното разписание.
Твърди че секретарят не фигурира сред нормативно регламентираните задължителни
органи на читалището по чл.12 от ЗНЧ – общо събрание, настоятелство и
проверителна комисия, и липсата на такъв не е пречка пред регистриране на
народното читалище. Сочи, че разпоредбите на чл.16 ал.2 т.5 и чл.17а от ЗНЧ, на
които се позовава първоинстнационния съд,
регламентират единствено правомощието на читалищното настоятелство да избира
секретар, както и ограниченията за заемане на определени длъжности, включително
и секретарската, но не налагат задължение за читалището да създава и поддържа
съответните длъжности. Съществуването и регламентацията на тези длъжности в ЗНЧ
и в Устава на читалището уреждат съответните правни възможности, но това не
означава че читалището е обвързано да се възползва от тях. Твърди че длъжността
секретар не е нормативно задължителна, поради което и няма пречка да бъде
премахната от щатното разписание по решение на компетентния за това орган –
читалищното настоятелство, каквото в случая е налице.
Моли
съда да отмени обжалваното решение и да постанови друго, с което отказът за
вписване на промени по партидата на читалището да бъде отменен.
Предявената жалба е депозирана в преклузивния срок по чл.25 ал.4 от ЗТР, от надлежна страна, срещу подлежащ на обжалване съдебен акт.
По жалбата съдът намира следното:
Регистърното производство е строго формално и е свързано с проверка от длъжностното лице по регистрацията в обхвата по чл.21 от ЗТРРЮЛНЦ на валидното заявяване и на валидното възникване на обстоятелствата, подлежащи на вписване.
Заявление
обр.А17 с вх.№ 20190201130534 е подадено от адвокат с
изрично пълномощно за вписване на промени в обстоятелства, подлежащи на
регистрация – промяна в представителството и начина на представляване на
читалището и заличаване на лицето, заемащо длъжността секретар на читалището. Заявлението
е подадено по електронен път по образец, съгласно приложение № А17 на Наредбата № 1 от
14.02.2007 г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър, от
легитимирано съгласно чл.15
ал.1 от ЗТРРЮЛНЦ лице.
Представени са със заявлението решения
на читалищното настоятелство, обективирани в
протоколи № 26 от 04.12.2018г. и № 27 от 06.12.2018г., с които са взети решения
съобразно правомощията на органа по чл.16 ал.2 т.3 и т.5 от ЗНЧ за промяна на
щатното разписание на читалището и съкращаване на длъжността „секретар на
читалището“ и решение за освобождаване на досегашния секретар на читалището
Тодорова.
Въззивният съд намира, че са налице
предпоставките за вписване на промяна в представителството на народното
читалище. Решението на освобождаване на вписания в регистъра секретар,
представляващ читалището е взето от компетентен орган. След заличаване на
секретаря като представляващ читалището се представлява от председателя.
Настоящият състав на въззивния съд намира, че секретарят на читалището не е
задължителен орган на читалището, подлежащ на вписване, а длъжност в щатното
разписание на читалището. В случаите, когато такава длъжност съществува ЗНЧ
изрично регламентира неговите правомощия, начина на назначаване и ограничения
за заемане на длъжността. Физическото лице, заемащо длъжността секретар се
вписва в регистъра само като
представляващ читалището. Поради което и в случая е налице промяна в
представителството, обстоятелство, което подлежи на вписване.
С оглед на
изложеното въззивният съд намира, че обжалваното
решението следва да бъде отменено и вместо него постановено друго, с което да
бъде указано на АВ – търговски регистър да впише заявените промени в обстоятелства
по партидата на Народно читалище „Васил Левски – 2007“.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯВА решение № 21 от 18.02.2019г. по търг.дело № 34/19г. по
описа на Окръжен съд – Добрич, търговско отделение и вместо него ПОСТАНОВЯВА:
ОТМЕНЯВА отказ на длъжностното лице по регистрацията рег.№
20190201130534 от 04.02.2019г. по заявление вх.№ 20190201130534 по партидата на
Народно читалище „Васил Левски“.
УКАЗВА на длъжностното лице по регистрация при АВ – Търговски регистър да впише по партидата на Народно читалище „Васил Левски“, ЕИК *********, промени в обстоятелства по заявление вх.№ 2019021130534..
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: