Решение по дело №583/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 638
Дата: 2 август 2021 г.
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20217150700583
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                   Р Е Ш Е Н И Е

 

                                                          № 638/2.8.2021г.

 

                                                 Гр. Пазарджик

 

                                   В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, X състав, в открито съдебно заседание на седми юли две хиляди и двадесета и първа година в състав:                               

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Мариана Шотева

                                                                  ЧЛЕНОВЕ:         1. Николай Ингилизов

                                                                                    2. Красимир Лесенски

 

при секретар Димитрина Георгиева

и с участието на прокурор Стефан Янев,

като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ   КАНД  № 583 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

      Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. второ от Закона за административните нарушения и наказания.

     Образувано е по касационна жалба на „Мозайки“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Белово, ул.“Васил Левски“ №7, представлявано от управителя С.Г.С., с посочен съдебен адрес ***, срещу Решение №260007/02.04.2021г. по АНД 0224/2021г на РС Пещера, с което е потвърдено НП № № 13 - 002378/ 09.12.2020г.  на Директора на Дирекция „Инспекция по труда” гр.Пазарджик, с което за нарушение и на основание чл. 415, ал. 1 от Кодекса на труда,  на  „Мозайки“ ООД, ЕИК *********,  е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1500,00лв.

     Поддържаните касационни основания се субсумират в извода, че атакуваният съдебен акт е неправилен и незаконосъобразен, и е постановен в противоречие с приложимия материален закон.

     Възразява се, че са допуснати нередовности във връзка с прилагането на чл. 415 КТ, както и както и на санкционната разпоредба на НП, като считат, че правилната е чл. 413, ал. 1 от КТ.

     Поддържа се също така, че обектът не е посетен от проверяващите на датата на която се сочи, че е установено нарушението по акта. Твърди се, че се касае за грубо нарушение на административно- производствените правила. Иска се отмяна на първоинстанционното съдебно решение и съответно отмяна на наказателното постановление, алтернативно да бъде приложен чл. 415в КТ и НП да бъде изменено, като санкцията бъде намалена до размера, предвиден в тази разпоредба, тъй като нарушението е отстранено след установяването му и няма настъпили вредни последици, респективно чл. 28 от ЗАНН поради маловажност на случая. Претендират се присъждане на сторените разноски в настоящето производство.

     Ответната Дирекция „Инспекция по труда“, Пазарджик към Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ в представено по делото писмено становище счита, че касационната жалба е неоснователна. Поддържат се изцяло фактическите констатации и правните съображения изложени в процесното наказателно постановление и в решението на районния съд, както и да се присъди юрисконсултско възнаграждение.

     Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура Пазарджик дава заключение, че жалбата е неоснователна. Сочи се, че данните по делото обосновават извод, че процесното нарушение е фактически осъществено от дружеството. Считат, че жалбата е неоснователна и молят съда да остави в сила решението на районния съд.

     Касационната жалба е подадена в рамките на предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява  ДОПУСТИМА.

 

     Районен съд- Пещера  е бил сезиран с жалба, предявена от търговското дружество срещу  НП № № 13 - 002378/ 09.12.2020г.  на Директора на Дирекция „Инспекция по труда” гр.Пазарджик, с което за нарушение и на основание чл. 415, ал. 1 от Кодекса на труда,  на  „Мозайки“ ООД, ЕИК *********,  е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1500,00лв.

     Същото е издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение №13 -002378/29.09.2020г., съставен от Р. И. М., на длъжност ст. инспектор в Дирекция „ИТ“, Пазарджик.

Обективираните в акта констатации се свеждат до следното:

     „Мозайки“ ООД, ЕИК *********, че в качеството на работодател по смисъла на §1т.1 ДР КТ, не е изпълнил дадено задължително предписание по т.8 от Протокол №ПР 2014116/30.06.2020г. на главен инспектор инж.Р.М., със срок на изпълнение до 01.09.2020г., а именно работодателят да осигури на обекта на контрол „Площадка за преработка на строителни материали“, намиращ се в с.Капитан Димитриево, Община Пещера санитарно – битови помещения за работниците и служителите, съгласно разпоредбите на чл.230  от Наредба №7/23.09.1999г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работно оборудване. Посочено е, че нарушението е извършено на 02.09.2020г. в обект „Площадка за преработка на строителни материали“, намиращ се в с.Капитан Димитриево, община Пещера, т.е. първия работен ден след изтичане на срока за изпълнение на даденото задължително предписание.

     Отбелязано е в АУАН, че нарушението е констатирано на 18.09.2020г., при извършена последваща проверка на гореописания обект на контрол, когато се установило, че работодателят не е осигурил санитарно – битови помещения за работниците и служителите.Като нарушена е посочена разпоредбата на чл.415ал.1 КТ.

 

     Въз основа на цитирания АУАН е издадено обжалваното наказателно постановление, с което на жалбоподателя е  наложена имуществена санкция в размер на 1500лв., на основание чл.415 ал. КТ.

     Видно от  Протокол №ПР 2014116/30.06.2020г. , относно извършена на 04.06.2020г. и на 09.06.2020г. за  проверка по спазване на трудовото законодателство и осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд ,  съответно на място в обект „Площадка за преработка на строителни материали“, намиращ се в с.Капитан Димитриево и документално в ДИТ Пазарджик, по т.8 е дадено предписание работодателят да осигури на обекта на контрол „Площадка за преработка на строителни материали“, намиращ се в с.Капитан Димитриево, община Пещера санитарно – битови помещения за работниците и служителите, съгласно разпоредбите на чл.230  от Наредба №7/23.09.1999г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работно оборудване.  Даден е срок за изпълнение до 01.09.2020г.  Протоколът е подписан  от управителя Страхил Серев на 30.06.2020г. , инж.Р.М., извършил  проверка и дал предписанията, както и пом. инспектор Т.Г..

 

     Видно от  Протокол №ПР 2026941/29.09.2020г. , отразяващ и проверка за изпълнение на дадени предписания, в същия е отбелязано, че е извършена проверка на 18.09.2020г. на място в обект „Площадка за преработка на строителни материали“, намиращ се в с.Капитан Димитриево, като е установено по т.3 от този протокол, че „Мозайки“ ООД не е изпълнил дадено предписание, а именно да осигури на обекта на контрол „Площадка за преработка на строителни материали“, намиращ се в с.Капитан Димитриево, община Пещера санитарно – битови помещения за работниците и служителите, съгласно разпоредбите на чл.230  от Наредба №7/23.09.1999г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работно оборудване, със срок на изпълнение до 01.09.2020г. Протоколът е подписан  от управителя С. С. ,  инж.Р.М., извършил предходната проверка и дал предписанията, както и пом. инспектор Т.Г..

     В хода на първоинстанционното съдебното производство е разпитан служителят съставил акта за установяване на административно нарушение, като в показанията си същият е възпроизвел обстоятелствата при които е установено нарушението. М. е заявил, че при направена проверка на място, на 18.09.2020г. предписанието не е било изпълнено. На тази дата – 18.08.2020г. присъствал и управителя С., който казал , че това е наличната тоалетна. Показания в същия смисъл е дала  и св. Г., като е заявила, че такива битови помещения не е имало по време на проверката. Показания по делото е  дал и св.Д., служител – фадромист в „Мозайки“ ООД. Заявил е, че имат много добри / битови / условия и те са там откакто той работи – от 5 години, като и при проверката на инспекцията били в този вид, а впоследствие били само освежени с боя.

     За да потвърди Наказателното постановление, въззивния съд е приел, че от данните по делото се установява несъмнено, извършването на административното нарушение при осъществяване на дейността на дружеството. С оглед събраните доказателства, от фактическа страна РС Пещера е  приел  за доказани установените  от наказващия орган фактически обстоятелства, а именно, че жалбоподателят „Мозайки“ ООД, в качеството на работодател по смисъла на §1т.1 ДР КТ, не е изпълнил дадено задължително предписание по т.8 от Протокол №ПР 2014116/30.06.2020г. на главен инспектор инж.Р.М., със срок на изпълнение до 01.09.2020г., а именно работодателят да осигури на обекта на контрол „Площадка за преработка на строителни материали“, намиращ се в с.Капитан Димитриево, Община Пещера санитарно – битови помещения за работниците и служителите, съгласно разпоредбите на чл.230  от Наредба №7/23.09.1999г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работно оборудване.

     В този контекст е прието, че нарушението не е отстранено веднага след установяването му по смисъла на чл.415 ал .1 КТ. То е било установено още при проверката на 04.06.2020г. Нарушението не е било отстранено и към момента на проверката на 18.09.2020г. , като този факт се потвърждава от показанията на свидетелите М. и Г.. Съдът не е дал  вяра  в този аспект  на показанията на св.Д., който е служител в санкционираното дружество и е зависим от управителя С., по силата на съществуващото трудово правоотношение. Показанията на св. Д. за съществуващи много добри битови условия , са приети от съда, като нелогични. Тъй като, ако това наистина е било така, тези помещения, пък макар и неосвежени с боя, са щели да бъдат показани на проверяващите.

     В този контекст е прието, че не се констатира да са допуснати процесуални нарушения, които да обосновават отмяната на наказателното постановление. Посочени са дата и място на нарушението, посочени са правилно нарушените разпоредби, описано е подробно и точно извършеното нарушение съгласно съставомерните му признаци.

     Изложени са подробни съображения за това, че  конкретният случай касае неизпълнение на  дадено задължително предписание по  т.8 от Протокол №ПР 2014116/30.06.2020г със срок на изпълнение до 01.09.2020г., а именно работодателят да осигури в обекта на контрол битови помещения за работниците и служителите, съгласно разпоредбите на чл.230  от Наредба №7/23.09.1999г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работно оборудване.Това предписание не само че не е било изпълнено в срок, но както се установява от показанията на св.М., е било необходимо време от няколко години да бъде убеден работодателят да осигури нормални хигиенни условия на работниците в средата, в която работят. Правилно въззивният съд е приел, че процесното нарушение не е маловажно в смисъла на чл.415в, ал.1 от КТ. Прието е, че при определяне размера на наказанието административно наказващият орган правилно е ангажирал административнонаказателната отговорност на дружеството, като е наложена имуществена санкция в минимален размер от 1500 лева. Изложени са съображения за това, че процесното нарушение не е маловажно в смисъла на чл. 28 ЗАНН.

     Според чл. 404, ал. 1, т. 1 от КТ, за предотвратяване и преустановяване на нарушенията на трудовото законодателство, на законодателството, свързано с държавната служба, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях контролните органи на инспекцията по труда, както и органите по чл. 400 и 401 от КТ по своя инициатива или по предложение на синдикалните организации могат да дават задължителни предписания на работодателите, предприятията ползватели, органите по назначаването и длъжностните лица за отстраняване на нарушенията на трудовото законодателство, на законодателството, свързано с държавната служба, включително и на задълженията по социално-битовото обслужване на работниците и служителите и на задълженията за информиране и консултиране с работниците и служителите по този кодекс и по Закона за информиране и консултиране с работниците и служителите в многонационални предприятия, групи предприятия и европейски дружества, както и за отстраняване на недостатъците по осигуряването на здравословни и безопасни условия на труда.

     Според чл. 415, ал. 1 от КТ, Който не изпълни задължително предписание на контролен орган за спазване на трудовото законодателство, се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 1500 до 10 000 лв.

     В чл. 415в, ал. 1 от КТ е възведено правилото, съобразно което, за нарушение, което е отстранено веднага след установяването му по реда, предвиден в този кодекс, и от което не са произтекли вредни последици за работници и служители, работодателят се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 100 до 300 лв., а виновното длъжностно лице - с глоба в размер от 50 до 100лв.

     Съобразно, чл. 230 от Наредба № 7 от 23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване - За осигуряване на личната хигиена на работещите се осигуряват санитарно-битови помещения съгласно изискванията на нормативните актове.

     В рамките на тази материално и административно наказателно правна уредба, по отношение на възраженията, възведени в обстоятелствената част на първоначалната жалба, които всъщност са и възражения, поддържани пред касационната инстанция, районният съд е изложил подробни и задълбочени мотиви. Фактите по делото са обсъдени по отделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота както писмените доказателства, така и събраните гласни доказателства по делото.

     Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, са направени обосновани изводи относно приложението както на материалния, така и на процесуалния закон.

     В пълнота са обсъдени въпросите относно приложението на правилата установени в чл. 415в от КТ, във връзка с възможността, да бъде приложена санкция, различна от тази определена в чл. 415, ал. 1 от КТ.    Както фактическите констатации, така правните изводи, формирани от първостепенния съд, се споделят напълно от настоящата инстанция.

     Като е достигнал до същите изводи, районният съд е постановил един правилен и законосъобразен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.

     С оглед изхода от делото, Административен съд Пазарджик,  намира за основателна претенцията на процесуалния представител на наказващия орган за присъждане на юрисконсултско възнаграждение на основание чл. 63ал. 3 от ЗАНН. Пред касационната  инстанция наказващият орган е представляван от юрисконсулт, който е направил своевременно  искане за присъждане на разноски.

     Юрисконсултско възнаграждение следва да бъде присъдено в полза на Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" гр. София, доколкото Дирекция "Инспекция по труда"- Пазарджик е структурно звено към ИА и  няма статут на самостоятелно юридическо лице.

     Възнаграждението следва да бъде определено съгласно разпоредбата на чл. 37 от Закона за правната помощ, съгласно която заплащането на правната помощ е съобразно с вида и количеството на извършената дейност и се определя от наредба на МС по предложение на НБПП.

     В случая за защита в производство по ЗАНН, според  чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ се  предвижда възнаграждение от 80 до 120 лева. Настоящото производство се разгледа в едно съдебно заседание, без разпит на свидетели, същото не е с голяма правна и фактическа сложност, поради което следва да се присъди минималния размер на юрисконсултско възнаграждение, а именно 80 лева, който ще отговоря на осъщественото процесуално представителство.

 

Ето защо, Съдът

 

                                                     Р  Е  Ш  И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260007 от 02.04.2021г., постановено по н.а.дело № 224 по описа на Районен съд Пещера за 2020г.

ОСЪЖДА „Мозайки“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Белово, ул.“Васил Левски“ №7, представлявано от управителя С.Г.С. да заплати  юрисконсултско възнаграждение  в полза на Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" гр. София в размер на 80лв.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                      

 

 

ЧЛЕНОВЕ :              1. /п/

 

                                    

                                     2. /п/