Номер 127902.11.2020 г.Град Варна
В ИМЕТО НА НАРОДА
Окръжен съд – ВарнаV състав
На 06.10.2020 година в публично заседание в следния състав:
Председател:Златина И. Кавърджикова
Членове:Красимир Т. Василев
Иванка Д. Дрингова
Секретар:Доника З. Христова
като разгледа докладваното от Иванка Д. Дрингова Въззивно гражданско
дело № 20203100501762 по описа за 2020 година
Производството е по реда на чл.258 и сл. от ГПК.
Образувано е по въззивна жалба вх. № 30795/26.05.2020г. на Областна Дирекция на
МВР-Варна, с административен адрес гр. Варна, ул. „Цар Калоян“ № 2, чрез юрисконсулт Б.
Й., срещу решение № 1349 от 13.03.2020г., постановено по гр.дело № 21051/2019г. на
Варненския районен съд, 21-ви състав, с което въззивникът е осъден да заплати на И. Н. И. ,
ЕГН ********** от гр. Долни Чифлик, съдебен адрес гр. Варна, ул. ***** №*, офис №*,
сумата от 1732,59 лева представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен
извънреден труд за периода от 01.10.2016г. до 30.09.2019г., ведно със законна лихва върху
главницата от датата на предявяване на иска в съда – 23.12.2019г. до окончателното
изплащане на сумата, на осн. чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР.
В жалбата е изложено становище за незаконосъобразност на решението, като
поставено при неправилно приложение на материалния закон. Въззивникът излага, че с
въззиваемия са обвързани в в служебно правоотношение, регламентирано от ЗМВР и
подзаконовите нормативни актове по неговото приложение. Счита, че КТ не намира
субсидиарно приложение по отношение на държавните служители, защото в ЗМВР и в ЗДС
липсва непряко препращане към нормите на Кодекса. Излага също, че в Наредбата за
работното време, почивките и отпуските и Наредбата за структурата и организацията на
работната заплата няма изрична разпоредба за приложението им по отношение на държавни
служители, назначени по ЗМВР, каквото изискване е въведено с чл.179, ал.4 от специалния
закон. Изразява несъгласие с извода на съда за наличието на празнота в законодателството.
Моли за отмяна на решението и за присъждане на направените разноски пред въззивната
инстанция. В условията на евентуалност моли за отхвърляне частично на иска за периода от
01.01.2018г. до 16.07.2018г. в размер на 339,17 лв. /сбор от дължимата сума за първо и
второто тримесечие на 2018г. – 171,04 лв. и 168,13 лв, съгласно заключението на вещото
лице по ССЕ/, поради липса на действаща нормативна уредба, уреждаща преизчисляването
на нощен към дневен труд. Претендира се и присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
1
В срока по чл.263, ал.1 от ГПК не е постъпил отговор от насрещната страна по
жалбата. Преди съдебно заседание процесуалният представител на въззиваемия е депозирал
писмено становище, в което изразява становище за неоснователност на депозираната жалба
и за правилност и законосъобразност на обжалваното решение.
За да се произнесе по спора, съдът съобрази следното:
Производството пред ВРС е образувано по предявен иск с правно основание чл. 178,
ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР от И. Н. И. срещу ОД на МВР-Варна за заплащане на
сумата от 1732,59 лева представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен
извънреден труд за периода от 01.10.2016г. до 30.09.2019г., ведно със законна лихва върху
главницата от датата на предявяване на иска в съда – 23.12.2019г. до окончателното
изплащане на сумата
В исковата молба ищецът твърди, че през периода от 01.10.2016г. до 30.09.2019г. е
полагал труд като „младши инспектор“ в ОД на МВР – Варна на 12 часови смени при
сумирано изчисляване на работното време и е бил със статут на държавен служител и е
полагал труд. Излага, че за процесния период е положил 1760 нощен труд, който
преизчислен с коефициент 1,143 възлиза на 2011,68 часа. Счита, че разликата от 251,68 часа
следва да бъде допълнително заплатена от ответника, като размерът й е 1732,59 лв.,
изчислен на база основното месечно възнаграждение на ищеца, увеличено с 50 %, съгласно
чл. 187 ал. 6 от ЗМВР.
В срока по чл. 131 ГПК е депозиран писмен отговор от ответника. Не се оспорва, че
ищецът през процесния период е бил държавен служител и че работата му е изпълнявана на
смени при сумирано изчисляване на работното време. Твърди, че целият, положен от ищеца,
извънреден труд му е бил заплатен своевременно, на основание чл. 178 ал. 1 т. 3 от ЗМВР,
доколкото приложимите за ищеца, като държавен служител в МВР, норми са тези по ЗМВР,
който е специален по отношение на ЗДСл и КТ. Сочи, че процесните отношения се
регулират от Наредба 8121з-776 от 29.07.2016г. и Наредба 8121з-908 от 02.08.2018г. за реда
за организацията и разпределянето на работното време, неговото отчитане, за
компенсирането на работата извън редовното работно време, режима за дежурство, времето
за отдих и почивките на държавните служители в МВР, които не предвиждат
преизчисляване на нощния труд в дневен. Оспорва се приложимостта на Наредба за
структурата и организацията на работната заплата, доколкото, съгласно чл. 9 ал. 2 и ал. 3 от
същата, тя е приложима само за работници и служители по трудово правоотношение, но не
и за държавни служители, какъвто е ищецът. Сочи се, че в чл. 178 ал. 1 от ЗМВР са
изчерпателно изброени възнагражденията, които се изплащат на служителите на МВР и
съгласно чл. 179 от ЗМВР, работно време през нощта е с продължителност от 22:00ч. до
06:00ч. Оспорва часовете положен нощен труд, както и изчисленията на ищеца за заплащане
на извънреден труд.
С обжалваното решение предявеният иск е изцяло уважен.
Варненският окръжен съд, с оглед наведените оплаквания и след преценка на
събраните доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:
Съгласно представената кадрова справка, ищецът е полагал труд като „старши
полицай“ в Участък – Долни чифлик, към Четвърто РУ – Варна при ОД на МВР през
периода 01.10.2016г. до 30.09.2019г.
Депозирано е заключение по назначената съдебно – счетоводна експертиза изготвено
от в.л. Д. П., от което се установява, че общия брой отработени и заплатени часове нощен
труд, за периода от 01.10.2016г.-30.09.2019г., възлизат на 1736 часа, като на ищеца са
заплатени 434 лева или от по 0,25 лева на час.Преизчислен положения нощен труд в дневен
2
коефициент със ставка 1,143 се равнява на 1985 часа, като разликата след преизчисляване с
цитирания коефициент възлиза на 249 часа – дневен извънреден труд.Посочва се, че
извънреден труд, получен при преизчисляване на положения нощен труд в дневен с
коефициент 1,143, за тези 249 часа не е изплащан на ищеца за периода 01.10.2016г. –
31.09.2019г. Общата сума за посочените 249 часа извънреден труд за периода 01.10.2016г.-
30.09.2019г. възлиза на 1735,33 лева.
Гореизложената фактическа обстановка обуславя следните правни изводи:
Съгласно чл. 269 от ГПК въззивният съд се произнася служебно по валидността на
решението, а по допустимостта – в обжалваната му част. В обхвата на така посочените
въззивни предели, настоящият съдебен състав на ВОС намира решението за валидно и
допустимо в обжалваната част.
По отношение на неправилността на първоинстанционния съдебен акт, съобразно чл.
269, ал.1, изр. второ от ГПК, въззивният съд е ограничен от посочените в жалбата
оплаквания. Релевираните от въззивника такива се свеждат до начина на изчисляването на
положените часове труд – дължи ли се превръщане на часовете, положен нощен труд в
дневен, съответно дължи ли се заплащане на извънреден труд за така преобразуваните
часове труд.
Не се спори, че страните са били обвързани от служебно правоотношение по ЗМВР,
доколкото ищецът е бил държавен служител в ответната дирекция. Приложимият закон,
уреждащ този вид обществени отношения е ЗМВР, който е специален по отношение на
ЗДСл, по аргумент от чл. 142, ал. 2 ЗМВР. С оглед характера на заеманата длъжност през
процесния период ищецът е полагал труд през нощта (22.00 – 06.00 часа), а отработеното
работно време се е изчислявало сумарно, за което обстоятелство също липсва спор между
страните.
Спорният момент между страните е дали положеният нощен труд следва да бъде
преизчислен с коефициент 1.143 и разликата да бъде остойностена като извънреден труд, с
увеличение от 50%.
Съгласно разпоредбата на чл. 176 от ЗМВР брутното месечно възнаграждение на
държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и
допълнителни възнаграждения. Сред предвидените в същия закон допълнителни
възнаграждения е и допълнително месечно възнаграждение за извънреден труд – чл.178,
ал.1, т.3 от ЗМВР.
Разпоредбата на чл. 187, ал. 3 от ЗМВР регламентира, че работното време на
държавните служители се изчислява в работни дни - подневно, а за работещите на 8-, 12- или
24-часови смени - сумирано за тримесечен период. Работата извън редовното работно време
се компенсира с допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни и с
възнаграждение за извънреден труд за работата в почивни и празнични дни - за служителите
на ненормиран работен ден; възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на
отчетен период - за служителите, работещи на смени /чл. 187, ал. 5 от ЗМВР/.
Редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане,
за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време,
режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят
с наредба на министъра на вътрешните работи. За периода от 19.08.2014г. до 01.04.2015г. е
действала Наредба № 8121з-407/11.08.2014г. (ДВ, бр. 69 от 19.08.2014г., в сила от
19.08.2014г). След това от 01.04.2015г. до 29.07.2016г. е действала Наредба № 8121з-
592/25.05.2015г., която е била отменена с Решение № 8585 от 11.07.2016г. на ВАС по адм. д.
№ 5450/2016 г., V-чл., обнародвано в ДВ бр. 59 от 29.07.2016г. От 02.08.2016г. понастоящем
3
действа Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016г. (обн., ДВ, бр. 60 от 02.08.2016г., в сила от
02.08.2016г). Текстовете на чл. 3, ал. 3 и в трите наредби са идентични, като гласят, че при
работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като
работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период.
Съобразно чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407/11.08.2014г. (ДВ, бр.69 от
19.08.2014г.). при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен
труд между 22,00 и 6,00 ч. за отчетния период се умножава по 0,143. В следващата Наредба
№ 8121з-776/29.07.2016г., приложима към процесния период, липсва изрична регламентация
за преизчисляване на нощния труд в дневен. Доколкото в последната наредба е посочено, че
отново се касае за сумарно отчитане на работното време, но не е посочен алгоритъм за
преизчисляване, е налице празнота и следва да се приложи субсидиарно чл. 9, ал. 2 от
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, която гласи, че при
сумирано изчисляване на работното време, нощните часове се превръщат в дневни с
коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и
нощното работно време, или коефициент 1,143. В противен случай би се поставил
държавния служител в МВР в неравностойно положение спрямо работниците по трудови
правоотношения, чиито правоотношения се регулират от КТ. Освен това, в ЗМВР липсва
разпоредба, която да установява нормалната продължителност на нощното работно време
при подневно отчитане на работното време. Ето защо следва да се приложи общото правило
на чл.140, ал.1 от КТ, съгласно което нормалната продължителност на работното време през
нощта при 5-дневна работна седмица е до 7 часа. Следователно, отношението между
нормалната продължителност на дневното /8 часа/ и на нощното работно време /7 часа/,
установени за подневно отчитане на работното време за държавните служители в МВР, е
1,143.
Настоящият съдебен състав счита за неоснователен наведеният от въззивника довод
за приложимост на действащата в периода 01.01.2018г. до 16.07.2018г., редакция на чл. 9г от
Наредбата за работното време, почивките и отпуските, съгласно която при сумирано
изчисляване на работното време положеният нощен труд не се превръща в дневен. С
цитираната разпоредба се определя начина на регистрация в Инспекцията по труда на
отработените над установената норма за отчетния период часове работно време. Принципът,
който е възпроизведен в разпоредбата, е наложен от практиката, а именно, че в Инспекцията
по труда като извънреден труд се отчитат само действително отработените часове, без да се
превръщат нощните часове към дневни. В този смисъл, разпоредбата касае единствено
регистрацията на положен извънреден труд в Инспекцията по труда и не следва да бъде
съобразена в настоящия случай при определяне на действително положения от ищеца
извънреден труд вследствие превръщане на отработените от него часове нощен труд през
процесния период в дневен.
По изложените съображения исковата претенция за заплащане на извънреден труд за
процесния период, получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен
в претендирания размер, се явява доказан по основание и размер, поради което следва да се
уважи.
Поради съвпадане на правните изводи на първоинстанционния и въззивния съд,
атакуваното решение като правилно следва да бъде потвърдено.
Въззиваемият не е поискал присъждане на сторените по делото разноски, поради
което съдът не дължи произнасяне по този въпрос.
Воден от горното, съставът на Варненски окръжен съд
РЕШИ:
4
ПОТВЪРЖДАВА решение № 1349 от 13.03.2020г., постановено по гр.дело №
21051/2019г. на Варненския районен съд, 21-ви състав, с което Областна Дирекция на МВР-
Варна, с административен адрес гр. Варна, ул. „Цар Калоян“ № 2 е осъдена да заплати на И.
Н. И. , ЕГН ********** от гр. Долни Чифлик, съдебен адрес гр. Варна, ул. ***** №*, офис
№*, сумата от 1732,59 лева представляваща дължимо допълнително възнаграждение за
положен извънреден труд за периода от 01.10.2016г. до 30.09.2019г., ведно със законна лихва
върху главницата от датата на предявяване на иска в съда – 23.12.2019г. до окончателното
изплащане на сумата, на осн. чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР.
Решението не подлежи на касационно обжалване.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
5