№ 358
гр. Благоевград, 11.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, III НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на тридесети май през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Калинка К. Иванова
при участието на секретаря Вергиния Р. Костадинова Качулска
като разгледа докладваното от Калинка К. Иванова Административно
наказателно дело № 20221210200413 по описа за 2022 година
Делото е образувано с жалба от представител на дружество "** ЕООД, *** представлявано
от управителя *** против наказателно постановление № 42-0000531 от 24.02.2022 г.,
издадено от Директора на РД „Автомобилна администрация“ София, с което е наложено
административно наказание „имуществена санкция” в размер на 2000.00 лв. за нарушение
на чл. 91в, т. 2 от Закона за автомобилните превози. Искането е за отмяна на наказателното
постановление като незаконосъобразно поради допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила, довели до ограничаване на правото на защита. В съдебното
производство дружеството се представлява от процесуален представител, който поддържа
жалбата и искане за отмяна на наказателното постановление и присъждане на съдебни
разноски за процесуално представителство.
По делото са събрани писмени доказателства - приложените към преписката писмени
документи - писмо рег.№ 52-00-56-1281/23.03.2022 г. на РДАА - София, известие за
доставяне, акт за установяване на административно нарушение № 317245 от 09.02.2022 г.,
ЧМР, констативен протокол за извършена комплексна проверка № 08-00-08-9/14.02.2022 г.
на РДАА - София, заповед № РД-12-433/09.02.2022 г. на РДАА - София, длъжностна
характеристика, известие рег.№ 08-00-08-9/28.01.2022 г. на РДАА - София, заповед №
589/31.01.2020 г. на ИААА, заповед № РД-08- 30/24.02.2020 г. на МТИТС, копие на
пощенски плик. Като свидетели са разпитани инспектори от РД "Автомобилна
администрация" София Й. ЦВ. П. и К. ИВ. М., които потвърждават извършването на
проверката и установените факти на нарушението, свързано с липса на поискана от
контролните органи информация за транспортната дейност на дружеството.
Анализ на доказателствата по делото дава основание на съда да прецени, че са установени
1
следните съществени за делото факти:
Дружество "***" ЕООД с ЕИК **, представлявано от ***, е превозвач, който извършва
международен превоз на товари с Лиценз на ЕО № 19709, валиден до 19.08.2028г. На
09.02.2022 г. около 15:30 часа в гр.Благоевград, ***А в сградата на областен отдел
"Автомобилна администрация" Благоевград е извършена тематична проверка от инспектори
Й.П. и К.М. от РД "Автомобилна администрация" София на изискани документи и
дигитална информация от превозвача "***" ЕООД. За извършване на проверката
превозвачът е бил уведомен предварително с известие рег. № 08-00-08-9/28.01.2022г.
Известието е получено от пълномощник на управителя на дружеството - Диана Налджиева.
В известието е посочено, че на основание чл. 91, ал.3 от Закон за автомобилните превози и
чл. 12, ал.4 от Наредба № Н- 14/27.08.2009г. на МТ на 09.02.2022г. от 10.30ч. ще бъде
извършена комплексна проверка на извършваната транспортна дейност на дружеството и е
необходимо на контролните органи да бъдат представени редица документи, свързани с
превозната дейност - трудови договори на водачите и назначеното професионално
компетентно лице, графиците на работа и почивка, книга за инструкциите на водачите,
превозни документи, включващи товарителници, пътни листа, тахографски листове,
дигитална информация от тахографи и карти на водачите за период от една година преди
датата на връчване на известието за проверката. На 09.02.2021г. за насрочената проверка се е
явила Диана Налджиева, извършена е проверка на дейността на дружеството за периода от
10.02.2021г. до 09.01.2022г. и е установено, че не е представена информация от дигиталната
карта на водача **, който видно от международна товарителница, на 24.06.2021г. е
управлявал товарен автомобил „МАН ТГА“ с рег. № Е ** МА, с който е извършен
международен превоз на товар по маршрут Р Румъния – Р Гърция. Направен е извод, че е
допуснато нарушение на чл. 91в, т.2 пр. второ от Закон за автомобилните превози, като не е
представена информация, извлечена от паметта на дигиталната карта на водача ** за
периода от 09.02.2021г., упоменат в известието. За установеното нарушение е съставен акт
за установяване на административно нарушение № 317245/09.02.2022г. от инспектор К.М.
със свидетел Й.П.. Въз основа на акта е издадено наказателно постановление № 42-0000531
от 24.02.2022 г. от Директора на РД „Автомобилна администрация“ София, с което на
основание чл. 104, ал.7 от Закон за автомобилните превози е наложено административно
наказание „имуществена санкция” в размер на 2000.00 лв. на "***" ЕООД с ЕИК **,
представлявано от *** за нарушение на чл. 91в, т. 2 от Закона за автомобилните превози.
В жалбата и в съдебното производство са направени възражения за нарушаване на правото
на защита поради неяснота на фактите на нарушението, правната квалификация на деянието
и основанието за налагане на санкцията, както и за неправилно приложение на закона.
Като свидетели са разпитани инспектори от РД "Автомобилна администрация" *** и Й.П.,
които потвърждават извършената проверка, установената липса на информация от паметта
на дигиталната карта на водача ** в нарушение на чл. 91в, т.2 от Закон за автомобилните
превози и спазената процедура по съставяне и връчване на акта.
Анализът на установените по делото факти дава основание на съда да приеме, че жалбата е
допустима, по съществото си основателна. Съгласно разпоредбата на чл. 91в, т.1 и т.2 от
2
Закона за автомобилните превози превозвачите са длъжни да съхраняват най-малко една
година след тяхното приключване и да предоставят за проверка от контролните органи
тахографските листове от аналогови тахографи и информацията, извлечена от паметта на
дигиталния тахограф и от картата на водача. Разпоредбата на чл. 104, ал.7 от Закон за
автомобилните превози предвижда наказание на превозвач, който не съхранява
тахографските листа, разпечатките и извлечените данни от дигиталния тахограф или картата
на водача за период 365 дни или отказват да ги предоставят за проверка от контролните
органи, като е определен размер на имуществената санкция 2000 лв. Превозвачът е наказан
на това основание с предвиденото в закона наказание за това, че не е представил за проверка
в областен отдел „Автомобилна администрация“ Благоевград информация, извлечена от
паметта на дигиталната карта на водача ** за периода от 09.02.2021г., упоменат в
известието. Съдът счита, че така формулирано административното обвинение е неясно и
препятства възможността за защита. Задължението на превозвача е да пази информация за
извършените превози една година след тяхното приключване и да я представи за проверка.
За извършената на 09.02.2022г. проверка от контролните органи превозвачът е бил
уведомен, че е необходимо да представи информацията за период от една година назад от
датата на връчване на известието за извършената проверка. Следователно за да бъде
определен периода на проверката е съществено да се установи кога е връчено известие №
08-00-08-9/1/28.01.2022г. Такава информация не е представена на съда – датата на връчване
на известието не е описана в него, не е представена писмена разписка за връчване или по
друг начин, който удостоверява датата на известяване, поради което съдът приема този факт
за недоказан и счита, че периода на проверката – от 10.02.2021г. до 09.01.2022г. е избран
произволно – той не съответства нито на законовото изискване за проверка на
информацията, съставена 365 дни преди датата на проверката, нито на поставеното пред
превозвача с известието изискване за представяне на информация, касаеща период от
година преди датата на известяване. Следваща неяснота е допусната при формулиране на
обвинението, в което е описано, че не е представена информация, извлечена от дигиталната
карта на водача ** за периода от 09.02.2021г. – не е посочена крайната дата на този период, а
началната дата 09.02.2021г. е извън проверявания период от 10.02.2021г. до 09.01.2022г.
Поради това съдът приема, че е допусната неяснота относно обстоятелствата по
обвинението, която препятства защитата и не може да бъде отстранена от съда в процеса по
контрол за законосъобразност на атакуваното наказателно постановление.
Поради това съдът намира основателно и възражението на жалбоподателя, че липсва яснота
кога е връчено известието за извършване на проверката и дали е спазен предвидения в л. 12,
ал.5 от Наредба Н -12/27.08.2009г. на МТ седемдневен срок, който е предвиден в полза на
проверяваното лице и цели да му бъде дадена възможност да се подготви за извършване на
проверката. Обобщавайки съдът преценява, че атакуваното наказателно постановление е
незаконосъобразно и следва да бъде отменено, а на жалбоподателя да бъдат присъдени
съдебни разноски за процесуално представителство в поискания размер от 360 лв., който
съответства на действителната сложност на делото и съответства на изискванията на чл. 18,
ал. 2 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските
3
възнаграждения. Предвид това и на основание чл. 63, ал.2, т.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 42-0000531 от 24.02.2022 г., издадено от Директора
на РД „Автомобилна администрация“ София, с което на основание чл. 104, ал.7 от Закон за
автомобилните превози е наложено административно наказание „имуществена санкция” в
размер на 2000.00 лв. на "** ЕООД, *** представлявано от управителя ***.
ОСЪЖДА РД „Автомобилна администрация“ София да плати на „***“ ЕООД съдебни
разноски за процесуално представителство пред РС Благоевград в размер на 360.00 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Благоевград в 14
дневен срок от съобщаване на страните.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
4