Решение по дело №555/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 445
Дата: 8 декември 2021 г. (в сила от 20 юли 2022 г.)
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20217240700555
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 септември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

445                                           08.12.2021 год.                  гр. Стара Загора

 

В    И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

Старозагорски Административен  съд, шести състав, на двадесет и шести октомври две хиляди двадесет и първа год. в публично заседание в състав:

        

                     Председател: МИХАИЛ РУСЕВ

 

секретар Зорница Делчева като разгледа докладваното от съдия М. Русев адм. дело №555 по описа на Административен съд Стара Загора за 2021 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по чл.27, ал.1 от Закона за управление на средствата от Eвропейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) и чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс.

Образувано е по жалба на Община Стара Загора, представлявана от Кмета Живко Тодоров против Решение №РД-02-36-1008/13.08.2021 год. Зам. Министъра на МРРБ и Ръководител на управляващия орган на оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020“ за определянето на финансова корекция в размер на 2% от допустими разходи по административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 -2020 год. №BG16RFOP001-1.006-0004-C01 от 14.01.2019 год. сключен между Община Стара Загора и Министерство на регионалното развитие и благоустройството, Управляващия орган на ОП“Региони в растеж“ 2014 -2020. Според жалбоподателят, по сключеният договор за безвъзмездна помощ и съответно приложеният към него проект не са предвидени провеждането на публични мероприятия „първа копка“ и церемония по официалното откриване на обекта. В проекта, в частта за публичност е предвидено изграждането и поставянето на билборд, постоянна обезпечителна табела, банер, двустранен и стикери. Само за тези мероприятия е предвидена сума, с която е кандидатствано за проекта, които са изпълнени и същото не е спорно между страните. Счита, че цитираният наръчник не може да обоснове налагането на съответната финансова корекция, тъй като същият има само пожелателен характер за бенефициентите. Въз основа на гореизложените подробни съображения е направено искане за отмяна на оспореното решение от 13.08.2021 год. на Ръководителя на УО на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020, като неправилно, поради липсата на извършено нарушение, респективно на нередност.

Ответникът Ръководителят на УО на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 към Министерство на регионалното развитие и благоустройство гр. София, чрез процесуалния си представител юриск. А.С., в представеното писмено становище по делото оспорва жалбата като неоснователна като излага подробни съображения за законосъобразността на оспореното решение и претендира направените по делото разноски.

След като обсъди доводите на страните и прецени събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното от фактическа страна:

На 14.01.2019 год. е сключен административен договор с рег. №РД-02-37-6 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 год., № от ИСУН BG16RFOP001-1.006-0004-С01, със страни Министерство на регионалното развитите и благоустройството, Управляващ орган ва Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 -2020 – Главна дирекция „Стратегическо планиране и програми за регионално развитие“ и Община Стара Загора, в качеството й на бенефициент /лист 90-124 от делото/. Използваното от настоящия състав понятие „бенефициент“ за субекта, краен получател на безвъзмездната финансова помощ, съответно на използваното в ЗУСЕСИФ е в смисъла на „бенефициер“ според легалните определения, дадени с Регламент /ЕС, Евратом/ №966/2012 – чл. 2, б. „ж“; Регламент (ЕО) №1083/2006 – чл. 4, т. 2; Регламент (ЕС) №1303/2013 – чл. 2, т. 10. Договорът е сключен на основание чл.45, ал.2 във връзка с чл.45, ал.1, т.1 от ЗУСЕСИФ и постъпило проектно предложение ИСУН №BG16RFOP001-1.006-0004 „Изграждане на социални жилища в град Стара Загора“, което е одобрено на 04.01.2019 год., от Ръководителя на Управляващия орган на ОПРР 2014-2020 год. Съгласно чл. 2, т.1 от този договор, Ръководителят на УО предоставя на Бенефициента безвъзмездна финансова помощ (100%) в максимален размер до 3 179 276.14 лв. по ОПРР 2014-2020 год., по приоритетна ос 1 „Устойчиво и интегрирано градско развитие“, процедура №BG16RFOP001-1.001-039 „Изпълнение на интегрирани планове за градско възстановяване и развитие 2014 – 2020 год.“ за изпълнение на проектно предложение BG16RFOP001-5.001-0012 „Изграждане на социални жилища в град Стара Загора“. Според чл.37, ал.1 от договора бенефициентът се задължава в срок до 3 месеца от датата на влизане в сила на настоящия договор да обяви всички процедури за избор на изпълнители, а според чл.38, ал.1 и да сключи договори за възлагане на обществени поръчки с изпълнителите по проекта в срок до 12 месеца от влизане в сила на договора. Съгласно чл.28, ал. 1 от контракта в случай на установяване на нередност или на друго несъответствие с клаузите на договора и неговите приложения УО коригира финансово бюджета на проекта, като прилага съответната финансова корекция в процент или конкретна сума пари върху стойността на реално извършените и допустими за верификация разходи по проекта, като съгласно чл.29 при определяне на размера на финансовите корекции ОУ прилага Наредбата за посочване на нередности. В раздел XVIII от „Общите условия“ към АДПБФПОПРР /лист 129 от делото/ се съдържат клаузите, свързани с констатирането и класифицирането на нередностите по смисъла на чл.2, т.36 от Регламент 1303/2013 год., както и процедурите и спецификата по налагане на финансови корекции от страна на ОУ.

В изпълнение на договора, е сключен договор между Община Стара Загора като Възложител и „Триера комюникейшън“ЕООД, като Изпълнител, с предмет „Публичност и визуализация на проект „Изграждане на социални жилища в гр. Стара Загора“ по ОП „Региони в растеж“ 2014-2020“, съгласно който за популяризирането на проекта е предвидено изработката на Билборд с размери 4.00х3.00 метра – 1 брой; постоянна обозначителна табела с размери на 0.70 х 0.50 метра – 1 брой; банер, двустранен алуминиев, фикс с размери 0.80 х 2.00 метра, размер на винила 1.6 кв.м. с чанта за съхранение 1 брой и стикери с размери 9х5 см. – 6 000 бройки. Това обстоятелство не е спорно между страните, като в подкрепа на това е и верифицирането на така направените разходи и включването им в общата на стойност на договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

На 14.01.2021 год. е подадено искане за окончателно плащане от страна на Община Стара Загора във връзка с изпълнението на договора /лист 43 от делото/. Поискана е допълнителна информация, като във връзка с това е депозирано ново искане за окончателно плащане на 01.03.2021 год. /лист 45 – 48/. Въз основа на него е извършена проверка на място, обективирана в приложеният доклад от проверка на място от 16.04.2021 год. /лист 49 – 67 от делото/, към който е приложено и становище от държавен експерт Виолетка Донева, в което е отразено и констатираната нередност за не провеждането на официална церемония „първа копка“ и церемония за откриване на обекта. Въз основа на него е изготвено и писмо по сигнал за нередност от Началник на отдел „Мониторинг“, генерирано на 17.06.2021 год. /лист 68-70/. Същият е изпратен на Община Стара Загора /лист 71-74 от делото/, като изрично в него е посочено, че се стартира процедура по реда на чл.73 от ЗУСЕСИФ и възможността в двуседмичен срок да се подадат възражения и бележки, включително и писмени доказателства. По така подаденият сигнал за нередност, от Кмета на Община Стара Загора е изготвено писмо изх.№10-11-7738/30.06.2021 год., в което са изложени подробни съображения за липсата на задължение за провеждането на такива церемонии, както и за липсата на основания за налагане на финансовата корекция.

С оспореното решение №РД-02-36-1008 от 13.08.2021 год. на Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството, ръководител на УО на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 год., на основание чл.73 ал.1, във връзка с чл.69, ал. 1 и чл.70, ал.1, т.9 от ЗУСЕ СИФ, чл.142, ал.1 от АПК, чл. 143 §2 и чл.2, §36 от Регламент (ЕС) №1303/2013 год., във връзка със Заповед №РД-02-14-470/26.05.2021 год. на Министъра на регионалното развитие и благоустройството и въз основа разгледан сигнал за нередност, е постановено приключване на сигнал №1721, регистриран в регистъра за сигнали и нередности, с установяване на нередност на бенефициента Община Стара Загора за допуснати от същия нарушения по т.5 от Приложение №2 към чл.2, ал.3 от Наредбата, като същото е квалифицирано като нарушение на чл. 47 и чл. 48, ал. 1 от АДБФП № BG16RFOP001-1.006-0004-C01 от 14.01.2019 г. и чл.49, ал. 1 и 2 от Общите условия към него във връзка с т. 3.5. и т. 3.6. от Приложение З към АДБФП № BG16RFOP001-1.006-0004-C01/14.01.2019 г. /Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г./. С решението е определена финансова корекция в размер на 2% от допустимите разходи по АДБФП № BG16RFOP001-1.006-0004-C01 от 14.01.2019 год. Решението съдържа подробни мотиви, в които след обсъждане на възражението на бенефициента, е обосновано заключение за извършени нарушения с финансов ефект - квалифицирани като нередности по т.5 от Приложение №2 към чл.2, ал.3 от Наредбата – „неизпълнени на мерките за информация и комуникация – задължителни за бенефициентите.

Решението е връчено на Община Стара Загора на 13.08.2021 год., съгласно представена разпечатка от „Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС в България 2020 год. /лист 80 от делото/.

По делото са приложени и приети като доказателства документите, образуващи преписката по издаване на акта и относими към компетентността на издателя на акта.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното :

Решението е било получено от страна на жалбоподателят на 13.08.2021 год., а жалбата е входирана в деловодството на Министерство на регионалното развитие и благоустройството на 27.08.2021 год. В оспореното писмо е посочено изрично, че същото подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кого. С оглед на гореизложеното, съдът приеме, че жалбата е подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК, приложим по силата на препращащата разпоредба на чл.73, ал.4 от ЗУСЕСИФ, от надлежна страна, при наличието на правен интерес от оспорване и е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Оспореното Решение №РД-02-36-1008 от 13.08.2021 год. на Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството, ръководител на УО на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г. за налагане на финансова корекция на Община Стара Загора е издадено от материално компетентен орган. Според чл.73, ал.1 от ЗУСЕСИФ финансовата корекция се определя по основание и размер с решение на управляващия орган, одобрил проекта. В случая проектът ИСУН №BG16RFOP001-1.006-0004 „Изграждане на социални жилища в град Стара Загора“, е одобрен с решение на Ръководителя на Управляващия орган на ОПРР 2014-2020 год. на 04.01.2019 год. Според чл.9, ал.1 от ЗУСЕСИФ органи за управление и контрол на средствата от ЕСИФ са управляващите органи, сертифициращите органи и одитните органи, а съгласно ал.5 на чл. 9 от ЗУСЕСИФ ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или оправомощено от него лице. Функциите на Управляващ орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 и всички произтичащи от това задължения и отговорности, съгласно регламентите на ЕС и Структурните и инвестиционните фондове, са предоставени на Главна дирекция „Стратегическо планиране и програми за регионално развитие (ГД “СППРР“) в МРРБ, съгласно чл.28, ал.1 от Устройствения правилник на министерството на регионалното развитие и благоустройството. Със заповед №РД-02-14-470/26.05.2021 год. Министърът на регионалното развитие и благоустройството, като оглавяващ министерството, в което е структуриран управляващия орган на ОПРР – ГД “СППРР“,  на основание чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ е определил (оправомощил) за ръководител на управляващия орган на ОП „Региони в растеж“ 2014-2020 - Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството г-жа В.В., а със Заповед №РД-02-14-728/19.08.2021 год. Зам. Министър г-н Захари Христов, като им е възложил да изпълнява посочените в заповедта функции в качеството на Ръководител на УО на ОПРР, вкл. с т.3 от заповедта за издаване на всички индивидуални административни актове по смисъла на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /лист 23-26/. Делегирането на правомощието по чл.73, ал.1 от ЗУСЕСИФ е  допустимо, съгласно чл.9, ал.5 от ЗУСЕСИФ, извършено е редовно и законосъобразно.

Решението е издадено в изискуемата по чл.59, ал.2 от АПК във връзка с чл.73, ал.1 от ЗУСЕСИФ писмена форма. В него се съдържат фактически и правни основания, съгласно изискванията на чл.59, ал.2, т.4 от АПК. Разгледани са и са подложени на преценка възраженията на Община Стара Загора, органът изрично формулира констатация за нередности по т.5 от Приложение №2 към чл.2, ал.3 от Наредбата във връзка с установените нарушения. Посочени са фактически и правни съображения за налагането на финансова корекция за посочената нередност и нейния размер. Спазени са регламентираните в ЗУСЕСИФ специални правила за провеждане на процедура по определяне на финансовата корекция по основание и размер. В съответствие с чл.73, ал.2 ЗУСЕСИФ преди издаване на решението за определяне на финансова корекция Ръководителят на УО на ОПРР е запознал бенефициента Община Стара Загора с констатациите си и му е предоставил възможност за писмени възражения по основателността и размера на финансовата корекция с писмо изх. №99-00-6-457 от 17.06.2021 год., като е дал и двуседмичен срок за възражение. Бенефициентът е изпратил възражение с изх. №10-11-7738 от 30.06.2021 год., получено на същата дата и заведено с вх.№99-00-6-457/1//02.07.2021 год.. Решението е издадено на 13.08.2021 год., в рамките на предвидения в чл.73, ал.3 от ЗУСЕСИФ едномесечен срок.

Материалната законосъобразност на акта за определяне на финансова корекция се свързва с преценката налице ли е възприетото от Ръководителя на УО на ОПРР основание за налагането й, съответно правилно ли е определен размерът на финансовата корекция. Съгласно чл.71 от ЗУСЕСИФ, с извършването на финансови корекции се отменя предоставената финансова подкрепа със средства от ЕСИФ или се намалява размерът на изразходваните средства – допустими разходи по проект, с цел да се постигне или възстанови ситуацията, при която всички разходи, сертифицирани пред Европейската комисия, са в съответствие с приложимото право на Европейския съюз и българското законодателство. Основанията за определяне на финансова корекция нормативно са регламентирани в чл.70, ал.1 от ЗУСЕСИФ, като съгласно чл.70, ал.1, т.9 от ЗУСЕСИФ такова основание е и нередност, съставляваща нарушение на правилата за определяне на изпълнител по глава четвърта, извършено чрез действие или бездействие от страна на бенефициента, което има или би имало за последица нанасянето на вреда на средства от ЕСИФ. Съгласно чл.143(1) от Регламент №1303/2013 държавите членки носят отговорност за разследването на нередностите и за извършването на необходимите финансови корекции и възстановяването на дължимите суми. Съгласно чл.122(2) Регламент №1303/2013, държавите членки предотвратяват, откриват и коригират нередностите и възстановяват неправомерно платените суми. Дефиницията за „нередност“ се съдържа в чл. 2, т. 36 на Регламент №1303/2013, съгласно която норма „нередност“ е всяко нарушение на правото на ЕС, произтичащо от действие или бездействие на икономически субект, което има или би имало като последица нанасянето на вреда на общия бюджет на ЕС чрез начисляване на неправомерен разход в бюджета на Съюза. Следователно определянето на едно действие или бездействие на икономически субект като „нередност“, изисква наличието на три елемента от обективна страна: 1. действие или бездействие на икономически оператор, 2. това действие или бездействие да води до нарушение на правото на ЕС или на националното право, свързано с неговото прилагане и 3. да има или би имало като последица нанасянето на вреда на общия бюджет на Съюза, като се отчете неоправдан разход в общия бюджет. 

В случая упражненото с решение №РД-02-36-1008 от 13.08.2021 год. на Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството, ръководител на УО на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 год. административно правомощие по чл.73 от ЗУСЕСИФ, от фактическа страна се основава на констатирани нарушения на изпълнението на договора изразяващо се в не провеждането на мероприятия по популяризиране на отпусната финансова помощ, а именно – не провеждането на официална церемония „първа копка“ и церемония по откриването на не обекта, чрез финансовата подкрепа на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 год., по договор за безвъзмездна финансова помощ с №BG16RFOP001-1.006-004-С01 “, квалифицирани, като „нередности“ по смисъла на чл.2, т.36 на Регламент №1303/2013 и чл.70, ал.1, т.9  от ЗУСЕСИФ. Безспорно Община Стара Загора  има качеството на икономически субект по смисъла на чл. 2, т.37 от Регламент №1303/2013, защото участва в изпълнението на помощ от Европейските структурни и инвестиционни фондове. ОП „Региони в растеж“ 2014-2020 год. е съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и националния бюджет, средствата от които източници са сред посочените в чл. 1, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, като средства от ЕСИФ. Именно в това свое качество и като получател на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 Община Стара Загора е необходимо да проведе мероприятия по популяризиране на отпуснатите и разходвани средства, получени по програмата безвъзмездно финансиране, съставляващо средства от ЕСИФ по смисъла на чл.1, ал.2 от ЗУСЕСИФ – т.е. налице е първият елемент от фактическия състав на определението за „нередност“.

Спорът по делото е относно наличието на втория и третия елемент от фактическия състав на посочената по-горе легална дефиниция за „нередност”, като материалноправно основание за законосъобразното определяне на финансовата корекция. Нарушения на договореното в административният договор, ако са допуснати такива, биха осъществили втората материална предпоставка на фактическия състав на „нередност“. Съгласно според чл.70, ал.1, т.9 от ЗУСЕСИФ финансова подкрепа със средства от ЕСИФ може да бъде отменена изцяло или частично чрез извършване на финансова корекция на основание нередност, съставляваща нарушение на правилата за определяне на изпълнител по глава четвърта, извършено чрез действие или бездействие от страна на бенефициента, което има или би имало за последица нанасянето на вреда на средства от ЕСИФ.

Констатираната нередност е квалифициран, като такава по т.5 от Приложение №2 към  чл.2, ал.3 от Наредбата, която е озаглавена - неизпълнение на мерките за информация и комуникация – задължителни за бенефициентите, предвиждаща финансова корекция в размер на 5 на сто, като в съответствие с принципа на пропорционалност размерът на финансовата корекция може да бъде намален на 2 на сто, когато естеството и тежестта на индивидуалното или системното нарушение не оправдава определяне на по-висок размер.

Административният орган е посочил като правно основание за налагане на финансовата корекция чл.70, ал.1, т.9 ЗУСЕСИФ, съгласно които финансова подкрепа със средства от ЕСИФ може да бъде отменена изцяло или частично, чрез извършване на финансова корекция за нередност, съставляваща нарушение на правилата за определяне на изпълнител по глава четвърта, извършено чрез действие или бездействие от страна на бенефициента, което има или би имало за последица нанасянето на вреда на средства от ЕСИФ.

Вярно е, че това правно основание не може да бъде отнесено към настоящия казус, което предполага несъответствие между фактическите и правните основания за издаване на оспореното решение. От друга страна, обаче, и доколкото фактическите основания за издаване на решението са безспорно установени, достатъчно ясно, подробно и аргументирано изложени в самия акт, съдът намира, че неправилното посочване на правното основание не може да бъде квалифицирано като съществено нарушение на административнопроизводствените правила и на изискването за форма на административния акт. Такова е разбирането на правната теория и на константната съдебна практика, защото правното основание се извежда от фактическите основания, за които в настоящия случай няма спор. Правното основание е резултат на мисловна логична дейност, основана на установените факти (фактическите основания) от значение за решаването на въпроса, с който е сезиран административния орган.

Очевидно в случая правното основание за издаване на оспореното решение е чл.70, ал.1, т.6 ЗУСЕСИФ – за неизпълнение на мерките за информация и комуникация, задължителни за бенефициентите. Нормата е бланкетна и съдържа определящите признаци на понятието за нередност. В този смисъл и доколкото нередността е безспорно доказана, допуснатата неточност при посочването на правното основание за налагане на финансовата корекция не може да бъде квалифицирано като съществено нарушение на административно-производствените правила, защото жалбоподателят е имал възможност да разбере за какво нарушение на общностното и националното право му се отказва финансовата помощ.

Законът не дава легално определение на основанието по чл.70, ал.1, т.6 от ЗУСЕСИФ. Практиката е наложила разбирането, че мерки за информация и комуникация, задължителни за бенефициентите, са: указване за съфинансирането от фондовете на ЕС на проекта поставяне на емблемата на ЕС, упоменаване на фонда или фондовете, които оказват подкрепа на проекта, поставяне на общото лого за програмен период 2014-2020 год., информиране на обществеността за получената от фондовете подкрепа публикация в уеб-сайт на кратко описание на проекта, неговите цели и резултати и открояване на финансовата подкрепа от Европейския съюз, поставяне на плакат с информация за проекта и за финансовата подкрепа от Европейския съюз на видно за обществеността място; посочване във всеки документ, свързан с изпълнението на проекта и използван за обществеността или за участниците, че финансирането на съответната оперативна програма се осъществява с подкрепата на фонд или фондове.

 Основният спорен момент между страните е дали провеждането на тези две мероприятия – първа копка и официално откриване на обекта са задължителни за Община Стара Загора по конкретния проект или не. Безспорно е, че в самият проект същите не са заложени, а са заложени други мерки за информация на проекта, които са изпълнени от страна на бенефициента и които са одобрени като разходи от страна на МРРБ.

Като основание за налагане на финансовата корекция от страна на ответника в оспореното решение, са посочени чл.47 и чл48, ал.1 от АДПБФП, чл.49, ал.1 и 2 от Общите условия на договора във връзка с т.3.5. и т.3.6. от Приложение №3 към договора.

Съгласно чл.47 от договора бенефициентът се придържа към образците и документите и е задължен да спазва актовете, представени като приложения към настоящия договор и представляващи неразделна част от него, като под приложение „З“ е включен Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014 -2020 /в ИСУН 2020/. Чл.48 от АДПБФП, предвижда задължение на страните да спазват всички приложения към договора по форма и съдържание. Съгласно чл.49, aл.2 от Общите условия към договора за предоставяне на БФП, бенефициентът спазва задължителните изисквания за мерките за информация и комуникация на ЕС, начините и методите за тяхното изпълнение на ниво конкретен проект/бюджетната линия (финансовия план), както и ефективно предоставяне на информация по проектите, съфинансирани от Европейските фондове съгласно Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 год.

По силата на т.3.5 „Публични събития“ от Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020, за проекти, за които стойността на общото публично финансиране на проекта надвишава 500 000 евро, бенефициентът следва да организира минимум две публични събития. А в т.3.6. е описано в кои случаи официалните церемонии /първа копка и откриване на обекта/ са задължителни за бенефициентите – общото публично финансиране на проекта надвишава 500 000.00 евро и проектът включва финансиране на инфраструктура или строителни работи.

Въз основа на гореизложеното, съдът намира, че за жалбоподателят е било задължително провеждането на такива официални церемонии, като ирелевантно е дали същите са предвидени в проекта или не. С оглед на финансовата стойност на проекта, Община Стара Загора е следвало да предвиди и необходимостта от провеждането им и съответно да се включат в самия проект. Този пропуск на бенефициента да го включи не го освобождава от задължението да ги проведе, тъй като е поел ангажимент със сключването на договора да ги прилага. За пълнота на изложението, съдът намира, че следва да се отбележи, че не е ясно кой, как, по какъв начин, с какъв акт и на какво правно основание е утвърдил процесния единен наръчник на бенефициента. Това не дава възможност и да се провери неговата правна същност – дали е индивидуален административен акт, общ административен акт или нормативен такъв. Всичко това е ирелевантно, тъй като в конкретния случай задължението за спазването му от страна на Община Стара Загора е предвидено в сключеният договор, а не въз основа на приемането на наръчника от даден орган и на дадено правно основание.

Неизпълнението на мерките за информация и комуникация, задължителни за бенефициерите (изискванията на Регламент (ЕС) № 1303/2013, както и правилата за информация и публичност в Наръчника за изпълнение на проекти, са императивни) е основание за определяне на финансова корекция съгласно  чл.70, ал.1, т.6 от ЗУСЕСИФ. Финансовото отражение на нарушението се изразява в липсата на публичност относно обстоятелството, че средствата за осъществяване на дейността са осигурени от Европейския съюз чрез съответния финансов инструмент. Накърнен е основен принцип на Европейския съюз по отношение на повишаването на осведомеността относно социалното значение на проекта и разпространението на неговите резултати, като същевременно не е подчертана финансовата подкрепа от фондовете на ЕС. Комуникационните дейности по проекта са стратегически инструмент за изпълнение на горепосочените принципи, поради което всички информационни и рекламни дейности, насочени към широката общественост, следва да изпълняват правилата за визуализация на програмата.

Съдът намира, че при определянето на финансовата корекция, управляващият орган е приложил правилно материалният закон. Правилно е преценено, че ос оглед на установеното при проверката, финансовата корекция следва да се определи в размер на 2% от стойността на верифицираните разходи по целия договор, тъй като самото нарушение засяга изпълнението на договора в цялост, а не само в частта на одобрените разходи за информация за проекта.

С оглед изхода на правния спор и своевременно направеното от ответника искане за присъждане направените разноски, в полза на Министерството на регионалното развитие и благоустройството се дължат разноски за защита от юрисконсулт в размер на 200.00 лв. на основание чл.143, ал.4 от АПК, чл.37, ал.1 от ЗПП и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ..

По тези съображения и на основание чл.172, ал.2 от АПК съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата на Община Стара Загора, представлявана от Кмета Живко Тодоров със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, бул. “Цар Симеон Велики“№107 против решение №РД-02-36-1008 от 13.08.2021 год. на Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството, ръководител на УО на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 год., като неоснователна. 

ОСЪЖДА Община Стара Загора, ЕИК *********, представлявана от Кмета Живко Веселинов Тодоров със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, бул.“Цар Симеон Велики“№107 да заплати на Министерство на регионалното развитие и благоустройството сумата от 200.00 /двеста/лв., представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: