Р Е Ш Е Н И Е
№ 160/16.12.2019г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Ямболският административен съд, І
касационен състав, в публично заседание на пети декември 2019г. в следния
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА
ЧЛЕНОВЕ: 1.ВЪЛКО ДРАГАНОВ
2.ВАНЯ СТОЯНОВА
при секретар: Ст.
Панайотова и с
участието
на прокурора: Ж. ИЛИЕВ
Като разгледа докладваното от съдия
В. Драганов КАНД № 155
по описа за 2019 година
За да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.63, ал.1 от ЗАНН, вр. с чл.208 и сл.
от Административнопроцесуалния кодекс.
Касационно анд
№ 155/2019г. е образувано по жалба на ЦУ
на НАП ОТДЕЛ „ОПЕРАТИВНИ ДЕЙНОСТИ“ - БУРГАС против Решение № 250/25.10.2019г.,
постановено по анд №
1039/2019г. на Ямболския районен съд.
С обжалваното
решение е отменено Наказателно постановление № 437910-F455121/10.05.2019
г. на Началник "Оперативни дейности"-Бургас в ЦУ на НАП, с което на
ЕТ "*. " със седалище и адрес на управление с. Т., обл. Ямбол, ЕИК *за
нарушение по чл. 39, ал. 1 от Наредба № Н-18/2006 г. на МФ, вр.
чл. 118, ал. 4 от ЗДДС, на основание чл. 185, ал. 2, изр. второ, вр. чл. 185, ал. 1 от ЗДДС, е наложено административно наказание
"имуществена санкция“ в размер на 500 лева.
В
жалбата се излагат доводи за неправилност на обжалваното решение, като
постановено в нарушение на материалния
закон. Твърди се, че ЯРС неправилно е приложил разпоредбата на чл. 3,
ал.2 от ЗАНН, вместо тази на §21, ал.2 от ПЗР към Наредбата за изменение и
допълнение на Наредба № Н-18/2006 г. на МФ. Прави се искане за отмяна на
решението и потвърждаване на НП.
В съдебно заседание касаторът
редовно и своевременно призован изпраща процесуален представител който
поддържа жалбата на основанията изложени в същата, както и направеното искане.
Ответникът по касация, редовно и своевременно призован
не изпраща процесуален представител и не взема становище по жалбата.
Представителят на ЯОП изразява становище за основателност
на подадената жалба и счита, че решението
на ЯРС е незаконосъобразно, но следва в
случая да се обсъди и приложението на чл.28 от ЗАНН.
Настоящият
съдебен състав извършвайки касационна проверка на оспорваното решение за
наличието на наведените в жалбата касационни основания, както и валидността,
допустимостта и съответствието му с материалния закон, установи следното:
Жалбата е ДОПУСТИМА
като подадена от страна, която има право и интерес да обжалва и в срока по
чл.211 от АПК. Разгледана по същество се преценява като ОСНОВАТЕЛНА. Съображенията за това са следните:
С решение № 250/25.10.2019г. по анд № 1039/2019г., ЯРС е отменил Наказателно постановление
№ 437910-F455121/10.05.2019 г. на Началник "Оперативни
дейности"-Бургас в ЦУ на НАП, с което на ЕТ "*. " за нарушение
по чл. 39, ал. 1 от Наредба № Н-18/2006 г. на МФ, вр.
чл. 118, ал. 4 от ЗДДС, на основание чл. 185, ал. 2, изр. второ, вр. чл. 185, ал. 1 от ЗДДС, е наложено административно наказание
"имуществена санкция“ в размер на 500 лева.
За да постанови
своя съдебен акт ЯРС, въз основа на събраните и проверени в хода на съдебното
следствие доказателства, е приел за
установено от фактическа страна, че на
05.12.2018 г., инспектор по приходите в ЦУ на НАП съставил АУАН № F455121 на касатора в настоящото производство затова, че на 10.11.2018
г. при извършена проверка на търговски обект - фризьорски салон, находящ се в с. Т., общ. *, ул. „*“ № 18, стопанисван от
търговеца се установило, че в книгата за
дневни финансови отчети на фискалното устройство марка * с инд.
№ * фискална памет № * за дата 05.10.2018 г. не е отпечатан и поставен пълен
дневен отчет с нулиране и запис във фискалната памет. В книгата за дневни
финансови отчети нямало направени записвания за дата 05.10.2018 г. по смисъла
на чл. 39, ал. 6 и ал. 7 от Наредба Н-18/2006 на МФ, а от разпечатка на КЛЕН се
установило, че на тази дата има регистрирани продажби, като по този начин бил
нарушен състава на чл. 39, ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006 на МФ във връзка с чл.
118 ал 4 от ЗДДС.
Така извършената проверка била документирана с Протокол за извършена проверка №
0345166/10.11.2018. Впоследствие въз основа на така съставения АУАН било издадено и оспореното НП.
При така установена фактическа обстановка ЯРС е счел от материално правна страна, че търговеца е
осъществил състава на вмененото му административно нарушение, но след издаване на
наказателното постановление и до влизането му в сила е последвала промяна в чл.
39, ал. 1 от Наредба № Н-18/2006 г. на МФ /ДВ бр. 52 от 02.07.2019 г., в сила
от 02.07.2019г./, който отменя дотогава действалия чл. 39, ал. 1. Първоинстанционния съд е приел, че новата нормативна уредба
не предвижда за лицата по чл. 3 от
Наредбата, които използват ФУ, задължение за съставяне на дневни финансови
отчети. Посочил е, че след влизане в
сила на новия текст от Наредбата отпада ангажирането на наказателната
отговорност на търговеца за соченото в НП нарушение. Крайния извод на ЯРС е, че
последвалото изменение е по-благоприятен в случая закон и съгласно разпоредбата на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН на търговеца не следва
да се налага административно наказание и на това основание обжалваното
наказателно постановление следва да бъде отменено
Решението е неправилно.
При вярно установена фактическа обстановка и доказано по безспорен
начин извършено нарушение по чл. 39, ал. 1 от Наредба № Н-18/2006 г. на МФ,
ЯРС е достигнал до извод за приложение
на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН по отношение на
ответника по касация. Този извод не се споделя от касационната инстанция, тъй
като е в нарушение на материалния закон.
Съгласно чл. 39, ал. 1 от Наредба №
Н-18/2006 г. в редакцията на ДВ, бр. 76 от 2017 г. действала към момента на извършената
проверка, лицето по чл. 3 отпечатва пълен дневен финансов отчет с нулиране и
запис във фискалната памет за всеки ден, през който в устройството са
регистрирани продажби.
Действително след издаване на процесното НП и
преди постановяване на оспорения съдебен акт, в ДВ бр. 52 от 02.07.2019 г. е
обнародвано изменение на Наредба № Н-18/2006 г., за регистриране и отчитане чрез фискални
устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за
управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез
електронен магазин. Съгласно чл.39,
ал.1 от Наредба № Н-18/2006 г. в действащата към момента редакция, всяко фискално устройство, включително
вградено в автомат на самообслужване, генерира автоматично пълен дневен
финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден
(за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции, в случай че през
последните 24 часа такъв отчет не е отпечатан от лицето по чл. 3. Лицата по чл. 3,
използващи ФУ и ИАСУТД, нямат задължение да отпечатват дневен финансов отчет. При продажби
на течни горива във/от обекти, които са изцяло на самообслужване, дневният
финансов отчет се генерира автоматично и се записва във фискалната памет и в
КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа). Лице по чл. 3, използващо
ЕСФП, отпечатва пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната
памет за всеки ден, през който в ЕСФП са регистрирани продажби/сторно операции и/или зареждания на течни горива.
Извода на ЯРС за наличие на по благоприятен за търговеца
закон, а оттам и за приложението на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН не е съобразен с
разпоредбата на §21,
ал.2 от ПЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18/2006 г.
Съгласно последната до привеждане на
въведените в експлоатация ФУ в съответствие с изискванията на чл. 39, ал. 1, но не по-късно от 31
март 2020 г., лицето по чл. 3 е задължено да отпечатва
дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки
ден (за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции.
Доказателствата по делото сочат, че използваното от търговеца в процесния обект ФУ, не генерира автоматично пълен дневен
финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден,
т.е. същото не е приведено все още в съответствие с изискванията на Наредба №
Н-18/2006 г. и съответно по отношение на
същия разпоредбата на изр. второ на чл. 39 , ал.1 от Наредба №
Н-18/2006 г. е неприложима.
С оглед посоченото, ЯАС намира, че подадената
касационна жалба е основателна и като такава следва да бъде уважена. Оспореното
решение следва да бъде отменено като постановено в нарушение на материалния
закон, като се постанови друго с което издаденото НП следва да бъде потвърдено
като законосъобразно издадено.
Предвид изложеното и на осн. чл.221, ал. 2 от АПК, вр. с
чл.63, ал.1 от ЗАНН, ЯАС, първи касационен състав,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ
Решение № 250/25.10.2019г.,
постановено по анд № 1039/2019г. на Ямболския районен
съд и вместо него постановява:
ПОТВЪРЖДАВА
Наказателно постановление №
437910-F455121/10.05.2019 г. на Началник "Оперативни дейности"-Бургас
в ЦУ на НАП, с което на ЕТ "*. " със седалище и адрес на управление
с. Т., обл. Ямбол, ЕИК * за нарушение по чл. 39, ал. 1 от Наредба №
Н-18/2006 г. на МФ, вр. чл. 118, ал. 4 от ЗДДС, на основание чл. 185, ал. 2, изр. второ, вр. чл. 185, ал. 1 от ЗДДС, е наложено административно наказание
"имуществена санкция“ в размер на 500 лева.
Решението е окончателно и не подлежи
на обжалване и протестиране.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/не се чете
ЧЛЕНОВЕ: 1./п/не се чете
2./п/не се чете