Решение по дело №122/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 128
Дата: 25 октомври 2023 г. (в сила от 25 октомври 2023 г.)
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20237220700122
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 септември 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   128

 

гр. Сливен, 25.10.2023 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на единадесети октомври две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:  СВЕТЛАНА  ДРАГОМАНСКА                                                           ЧЛЕНОВЕ:  ГАЛЯ ИВАНОВА                                                                                                             ИГЛИКА  ЖЕКОВА

 

при участието на секретаря ГАЛЯ РАЙКОВА-ГЕОРГИЕВА и на прокурора КРАСИМИР МАРИНОВ, като разгледа докладваното от председателя касационно административнонаказателно дело № 122 по описа на съда за 2023 година, за да се произнесе, съобрази следното:        

 

Производството е по реда на чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ във връзка с чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

С Решение № 80 от 30.06.2023 г., постановено по АНД № 20232220200062/2023 г. по описа на Районен съд – Нова Загора е изменено Наказателно постановление /НП/ № 661493-F671690/ 14.10.2022 г., издадено от Началника на Отдел „Оперативни дейности“ – гр. Бургас, Дирекция „Оперативни дейности“ в ГД „Фискален контрол“ на Национална агенция за приходите, с което на „Агрохимстандарт – Д.“ ООД, ЕИК *********, за нарушение на чл. 7, ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ във връзка с чл. 3, ал. 12 и ал. 2, ал. 3 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ и на основание чл. 185, ал. 2, изр. 1 от Закона за данъка върху добавената стойност /ЗДДС/ е наложена имуществена санкция в размер на 4000 лева, като е определена на основание чл. 185, ал. 1 от ЗДДС имуществена санкция в размер на 500 лева и дружеството е осъдено да заплати на ТД на НАП гр. Бургас направените в производството разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева.

Недоволен от така постановеното решение е останал касационният жалбоподател Териториална дирекция на Национална агенция за приходите - гр. Бургас, който чрез процесуален представител го обжалва в срок. В касационната жалба се твърди, че решението на Районен съд – Нова Загора е неправилно, необосновано и незаконосъобразно. Касаторът посочва, че дружеството е санкционирано за това, че няма монтирано, въведено в експлоатация и регистрирано в НАП фискално устройство по отношение на стационарните цистерни, находящи се в ***, у. „Л. б.“ № ***. Твърди, че липсата на регистрирана и въведена в експлоатация електронна система с фискална памет /ЕСФП/ води до нерегистриране на извършените продажби на гориво чрез ФУ, което несъмнено води до неотразяване на приходи от юридическото лице. Счита, че нарушението е безспорно установено и за същото наказващият орган правилно е определил имуществена санкция по реда на чл. 185, ал. 2, изр. 1 от ЗДДС в размер на 4000 лева,  в размер близък до минималния предвиден в закона. Моли съда да уважи жалбата и да постанови решение, с което потвърди наказателното постановление като правилно и законосъобразно. Моли за присъждане на юрисконсултско възнаграждение за двете инстанции.

В съдебно заседание, касаторът редовно призован, се представлява от пълномощник, който поддържа касационната жалба.

В съдебно заседание ответникът по касацията, редовно призован не се явява и не се представлява.

Представителят на Окръжна прокуратура Сливен изразява становище, за основателност на касационната жалба.

Касационната жалба е подадена в предвидения в чл. 211, ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес, поради което е допустима. Разгледана по същество, жалбата е основателна.

От съвкупната преценка на събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

На 07.07.2022 г. била извършена проверка на обект, находящ се в ***, у. „Л. б.“ № ***, стопанисван от „Агрохимстандарт – Д.“ ООД с ЕИК *********. Установено било, че дружеството е регистрирано за извършване на дейност „Търговия на едро с нефт и продукти от нефтен произход“ и „Транспорт на нефт и продукти от нефтен произход“, за което притежава Удостоверение № 1486 и Удостоверение № 1487 от 28.09.2020 г. от МИ. За извършване на дейността си дружеството притежавало ТС марка „Скания“ с рег.№ ******** и ТС марка „Мерцедес 1117“ с рег.№ ********. При направена справка в ИС ФУДВ на НАП се установило, че дружеството няма регистрирана ЕСФП и декларирани съдове/ съоръжения на основание чл. 118, ал. 8 от ЗДДС. След физически оглед на проверявания обект служителите на НАП установили, че на територията му са налични 2 броя резервоари, неподвижно закрепени към земята, с вместимост от 5000 литра и 8000 литра. „Агрохимстандарт – Д.“ ООД не било регистрирано като земеделски производител, както и горивото не се използвало за инсталации за производство или отопление. Към наличните в обекта резервоари нямало регистрирана и въведена в експлоатация електронна система с фискална памет за отчитане на оборотите от продажби на течни горива чрез средства за измерване на разход, които са одобрени по смисъла на Закона за измерванията или са с оценено съответствие по смисъла на Закона за техническите изисквания към продуктите. За проверката бил съставен Протокол № 0070747 от 07.07.2022 г., в присъствието на у. на дружеството – К. Д. К., който декларирал писмено, че стационарните резервоари се зареждат от автоцистерни, а от резервоарите зареждат земеделски производители - клиенти на дружеството и собствените МПС-та, като нямало регистрирани съдове в НАП.

На 16.08.2022 г. бил издаден акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № F671690, като актосъставителят приел, че „Агрохимстандарт – Д.“ ООД ЕИК ********* не е изпълнило задължението си да въведе в експлоатация и използва регистрирано в НАП ФУ /ЕСФП/ от датата на започване на дейността на обект при зареждане на течни горива от стационарни резервоари за съхранение на горива, неподвижно прикрепени към земята с вместимост над 1000 литра, като регистрира и отчита зареждането по реда на чл. 3, ал. 2 и ал. 3 от Наредба Н-18/ 13.12.2006г. на МФ.

Въз основа на съставения АУАН било издадено и процесното наказателно постановление, с което на „Агрохимстандарт – Д.“ ООД, ЕИК *********, за нарушение на чл. 7, ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ във връзка с чл. 3, ал. 12 и ал. 2, ал. 3 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ и на основание чл. 185, ал. 2, изр. 1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 4000 лева.

За да измени НП първоинстанционният съд е приел, че от събраните по делото доказателства безспорно се установява, че дружеството е извършило описаното в АУАН и в НП административно нарушение, като не е изпълнило задължението си да въведе в експлоатация и използва регистрирано в НАП ФУ /ЕСФП/ от датата на започване на дейността на обекта и да има поставена нивомерна измервателна система, през която могат да се определят наличните останали количества гориво в резервоарите за съхранение. Приел, че АНО неправилно е приложил санкционната разпоредба на чл. 185, ал. 2, изр.1 от ЗДДС, тъй като от доказателствата било видно, че доставките и продажбите на гориво били отчитани от търговеца чрез електронни документи за доставки и получаване. Наказанието следвало да бъде наложено на основание чл.185, ал.1, изр.2 от ЗДДС във вр.с чл.185, ал.1 от ЗДДС. При тези мотиви Районният съд изменил обжалваното НП, като определил наказание в размер от 500 лева, съответстващо на минимума по чл.185, ал.1 от ЗДДС.

Решението на Районния съд е валидно и допустимо, но е неправилно по следните съображения:

Приетата от съда фактическа обстановка, подробно изложена в мотивите на решението, съответства на събраните по делото доказателства и се споделя изцяло от настоящия касационен състав на съда.

Първоинстанционният съд правилно е приел, че от събраните в хода на процеса доказателства безспорно се установява, че като не е изпълнило задължението си да въведе в експлоатация и използва регистрирано в НАП ФУ /ЕСФП/ от датата на започване на дейността на обекта и да има поставена нивомерна измервателна система, през която могат да се определят наличните останали количества гориво в резервоарите за съхранение, дружеството е извършило описаното в АУАН и в НП административно нарушение.

С нормата на чл. 7, ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ е въведено задължение за лицата по чл. 3 да въведат в експлоатация и използват регистрирани в НАП ФУ/ИАСУТД от датата на започване на дейността на обекта. Съгласно чл. 3, ал. 12 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ, лице, което извършва зареждане на течни горива по чл. 118, ал. 8 ЗДДС за собствени нужди от стационарни подземни резервоари за съхранение на горива или неподвижно прикрепени към земята или стоящи на собствената си тежест резервоари с вместимост над 1000 литра, е длъжно да регистрира и отчита зареждането по реда на ал. 2 и 3, с изключение зареждане на течни горива на съоръжения и/или инсталации за производство и/или отопление. Разпоредбата на чл. 3, ал. 2 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ задължава всяко лице, което извършва продажби на течни горива чрез средства за измерване на разход, да регистрира и отчита продажбите на течни горива чрез издаване на фискална касова бележка от ЕСФП, включително за платените чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит, наличен паричен превод или пощенски паричен превод по ал. 1. Задължението за издаване на фискален бон се отнася и за извършване на продажби от ЕСФП, работеща в режим на самообслужване. Регистриране на продажби на течни горива чрез ЕСФП при условия на отложено плащане се приключва с вид плащане „резерв 1“ – „отложено плащане“. Съгласно ал. 3 от същата разпоредба, всяко лице по ал. 2 е длъжно да предава на НАП по установената дистанционна връзка и данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение в обектите за търговия на течни горива. За тази цел като средство за измерване от одобрен тип се използва нивомерна измервателна система за обем на течни горива с информационен изход за свързване към централно регистриращо устройство на ЕСФП и подлежи на метрологичен контрол.

Разпоредбата на чл. 118, ал. 8 ЗДДС задължава всяко данъчно задължено лице, което извършва зареждане на превозни средства, машини, съоръжения или друга техника за собствени нужди с течни горива, да регистрира и отчита зареждането по реда на наредбата по ал. 4 - Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ.

С нормата на чл. 185, ал. 2 ЗДДС, извън случаите по ал. 1, на лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл. 118 или на нормативен акт по неговото прилагане, за юридическите лица и едноличните търговци се налага имуществена санкция в размер от 3000 до 10 000 лева. Когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал. 1.

Дружеството не е изпълнило задължението си да въведе в експлоатация и използва регистрирано в НАП ФУ /ЕСФП/ от датата на започване на дейността на обекта и да има поставена нивомерна измервателна система, през която могат да се определят наличните останали количества гориво в резервоарите за съхранение, с което е нарушило нормата на чл. 7, ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ във връзка с чл. 3, ал. 12 и ал. 2, ал. 3 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ.

Не могат да бъдат споделени изводите на РС Нова Загора за неправилно приложение на разпоредбата на чл. 185, ал. 2, изр.1 от ЗДДС. Безспорно е установено, че „Агрохимстандарт – Д.“ ООД е регистрирано за извършване на дейност „Търговия на едро с нефт и продукти от нефтен произход“ и „Транспорт на нефт и продукти от нефтен произход“, за което притежава Удостоверение № 1486 и Удостоверение № 1487 от 28.09.2020 г. от МИ. Не са спорни между страните следните обстоятелства: наличието на 2 броя резервоари, неподвижно закрепени към земята, с вместимост от 5000 литра и 8000 литра; зареждане на течни горива за собствени нужди и продажбата им на трети лица и липсата на монтирана и въведена в експлоатация ЕФСП /електронна система с фискална памет/, чрез която да се отчита количеството получено и изразходвано гориво, които данни подлежат на регистриране и предаване към НАП. Самата липса на регистрирано в НАП ФУ, което да е монтирано и въведено в експлоатация изключва възможността за законосъобразно отчитане на приходите от всички продажби на гориво.

Предвид горното, ответникът в настоящото касационно производство, е извършил административното нарушение по смисъла на посочената норма, което е основание за реализирането на административнонаказателната му отговорност. Съставения АУАН и издаденото въз основа на него наказателно постановление съдържат в достатъчна пълнота описание на извършеното административно нарушение, с посочване на съставомерните му признаци и посочените в чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН реквизити.

Правната квалификация е прецизна и в съответствие с текстовото описание на състава на административното нарушение. В образуваното административнонаказателно производство не се констатира да е нарушено или ограничено по някакъв начин правото на защита на наказаното лице, реализирано в пълнота и в проведеното съдебното производство.

Според настоящият съдебен състав, нарушението не разкрива признаците на маловажен случай по смисъла чл. 28 ЗАНН. Извършеното нарушение не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от нарушенията от този вид. Поради това липсват предпоставки за определяне на нарушението като маловажно, респ. за приложението на чл. 28 от ЗАНН и в този смисъл преценката на АНО по чл. 28 ЗАНН е съответстваща на закона. От тук, законосъобразно, правилно и обосновано е издадено НП.

По изложените съображения, обжалваното решение на Районния съд е неправилно и като такова следва да бъде отменено и вместо него се постанови друго по същество, с което да се потвърди процесното НП като законосъобразно.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 63д, ал. 4 и ал. 5 от ЗАНН, претенцията на касатора за присъждане на юрисконсултско възнаграждение следва да бъде уважена и ответната по касационната жалба страна следва да бъде осъдена да заплати на Национална агенция за приходите, защитавана от юрисконсулт, юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева за всяка съдебна инстанция, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2, изр. 1, пр. 2 и чл. 222, ал. 1 от АПК, Административен съд – Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 80 от 30.06.2023 г., постановено по АНД № 20232220200062/2023 г. по описа на Районен съд – Нова Загора, и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 661493-F671690 от 14.10.2022 г. на Началника на Отдел „Оперативни дейности“ – гр. Бургас, Дирекция „Оперативни дейности“ в ГД „Фискален контрол“ на НАП, с което на „Агрохимстандарт – Д.“ ООД, ЕИК *********, за нарушение на чл. 7, ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ във връзка с чл. 3, ал. 12 и ал. 2, ал. 3 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ и на основание чл. 185, ал. 2, изр. 1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 4000 лева, като законосъобразно.

ОСЪЖДА „Агрохимстандарт – Д.“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: г. С. З., у. „З. к.“ № ***, да заплати на Национална агенция за приходите, сумата от 160 /сто и шестдесет/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение за двете съдебни инстанции.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                     ЧЛЕНОВЕ :