Решение по дело №170/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 278
Дата: 4 август 2021 г. (в сила от 4 август 2021 г.)
Съдия: Галина Васкова Герасимова
Дело: 20217080700170
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 април 2021 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

278

 

гр. Враца, 04.08.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

       АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 06.07.2021 г. /шести юли две хиляди двадесет и първа година/, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

                              ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА МОНОВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА КАН дело № 170 по описа за 2021 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. АПК, във вр. чл. 63, ал. 1 ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Регионална здравна инспекция - Враца против Решение № 260046 от 16.02.2021 г., постановено по АНД                        № 1196/2020 г. по описа на Районен съд – Враца. С оспореното решение е отменено като незаконосъобразно НП № РД-05-6-ДОЗ-034/19.11.2020 г., издадено от Директора на РЗИ - Враца, с което на „Водоснабдяване и канализация“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от *А.Ц.П., на основание чл. 200, ал. 1, т. 34 от Закона за водите е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 9 000,00 /девет хиляди/ лева за нарушение по чл. 5, ал. 1 и ал. 2 и приложение 1 и таблици А.1 и В от Наредба № 9/2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно – битови цели по чл. 135, ал. 1, т. 3 от Закона за водите във вр. с чл. 48, ал. 2, т. 1 от Закона за водите и чл. 200, ал. 1, т. 34 от Закона за водите.

В касационната жалба са релевирани доводи за неправилност на съдебното решение поради нарушение на материалния закон - касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН. Иска се отмяна на оспореното решение и постановяване на друго по същество, с което да се потвърди обжалваното НП. Претендират се разноски за юрисконсултско възнаграждение за двете съдебни инстанции.

Ответникът - „Водоснабдяване и канализация“ ООД гр. ***, чрез процесуалните представители * А.А. и * В.И., оспорва касационната жалба като неоснователна. В депозиран писмен отговор развива доводи за правилност на съдебния акт.

Участващият по делото прокурор от ОП – Враца дава мотивирано заключение за основателност на касационната жалба. 

Административен съд - Враца, в настоящия касационен състав, след преценка на доказателствата по делото и във връзка с доводите на страните намира, че касационната жалба е подадена в законоустановения 14-дневен преклузивен срок по чл.211, ал.1 АПК, от надлежна страна, срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което същата е допустима. Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.

Предмет на съдебен контрол пред Районен съд – Враца е НП № РД-05-6-ДОЗ-034/19.11.2020 г., издадено от Директора на РЗИ - Враца, с което на „Водоснабдяване и канализация“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от * А.Ц.П., на основание чл. 200, ал. 1, т. 34 от Закона за водите е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 9 000,00 /девет хиляди/ лева за нарушение по чл. 5, ал. 1 и ал. 2 и приложение 1 и таблици А.1 и В от Наредба № 9/2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно – битови цели по чл. 135, ал. 1, т. 3 от Закона за водите във вр. с чл. 48, ал. 2, т. 1 от Закона за водите и чл. 200, ал. 1, т. 34 от Закона за водите.  С  решение №  260046 от 16.02.2021 г., постановено по АНД № 1196/2020 г. по описа на Районен съд  Враца е отменено, като незаконосъобразно горепосоченото НП.  

За да постанови посоченото решение, районният съд от правна страна е приел, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които обуславят незаконосъобразност на НП и отмяната му на това основание. Приел е, че съдържанието на НП и АУАН са неясни по отношение на задължителните реквизити дата и място на извършване на нарушението, тъй като са посочени две различни дати – 21.04.2020 г., когато е установено несъответствие в 12 от общо 19 проверени пункта и 24.04.2020 г., когато е установено несъответствие в 13 от общо 17 проверени пункта. Същевременно са посочени и няколко различни места на извършване на нарушението. Въззивният съд е приел, че издавайки НП, в чиято обстоятелствена и санкционна част не са отразени по ясен и недвусмислен начин дата, място и описание на нарушението, респективно в АУАН се твърди нарушение с конкретно посочена дата на извършването, наказващият орган е предявил на дружеството ново обвинение, различно от повдигнатото с АУАН и го е санкционирал за деяние, фактически различно от описаното в съставения АУАН, с което съществено е ограничил правото на защита на наказаното лице.

На следващо място, районният съд е приел, че АУАН и НП са съставени в нарушение на чл.18, ал.1 от ЗАНН, като е потърсена административнонаказателна отговорност на дружеството за едно нарушение, макар в АУАН и НП да са установени и описани за дата 21.04.2020 г. общо дванадесет отделни административни нарушения, а за дата 24.04.2020 г. – общо тринадесет нарушения, за които е наложена една санкция.

На следващо място въззивният съд е констатирал, че АУАН е съставен в нарушение на разпоредбата на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН, като въпреки наличието на данни за лицата, присъствали при установяване на нарушението, актът е съставен в тяхно отсъствие и свидетелите са присъствали само на  подписването му. Според районния съд в случая е неприложима разпоредбата на чл. 40, ал. 4 от ЗАНН, тъй като макар да няма спор, че актът е съставен въз основа на официални документи, същите е следвало да бъдат изрично посочени и да не се отбелязват свидетели.

При тези констатации първоинстанционният съд е приел издаденото НП за незаконосъобразно и го е отменил.

 

Решението е неправилно.

Както АУАН, така и НП са съставени за нарушение на чл. 200, ал. 1, т. 34 във вр. с чл. 48, ал. 2, т. 1 от Закона за водите и във връзка с чл. 5, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 9/2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно – битови цели. Законът въвежда задължение за водоползвателите, независимо дали са, или не са титуляри на разрешителни, които са В и К оператори по смисъла на чл. 2 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги и предоставят услугата водоснабдяване за питейно-битови цели, да предприемат всички необходими мерки, за да осигурят безопасна и чиста питейна вода на потребителите /чл. 48, ал. 2, т. 1 от Закона за водите/. Дейността по водоснабдяване с питейна вода, предвид особения ѝ характер, е предмет на специално нормативно регулиране. Едно от неговите проявления са изискванията за осигуряване на безопасна и чиста питейна вода на потребителите. Конкретните параметри, на които трябва да отговаря питейната вода, за да се счете за чиста и безопасна, са нормативно разписани в Наредба № 9 от 16.03.2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови нужди. Съгласно чл.3, ал.1 от Наредба №9, водоснабдителните организации са длъжни да предприемат всички необходими мерки, за да осигурят снабдяването на населението с безопасна и чиста питейна вода. По смисъла на наредбата питейната вода е безопасна и чиста, когато не съдържа микроорганизми, паразити, химически, радиоактивни и други вещества в брой или концентрация, които представляват потенциална опасност за здравето на човека, отговаря на минималните изисквания, определени в приложение № 1, таблици А и Б; и са изпълнени изискванията на чл. 5 - 10 и чл. 13. Питейната вода трябва да отговаря на стойностите на показателите, определени в приложение № 1, таблици А, Б, В, Г.1 и Г.2. На основание чл. 5, ал. 1 от Наредба № 9 във вр. с Приложение № 1, таблици А.1 и В към същия нормативен акт, референтните стойности на показателите "ешерихия коли" и колиформи" са 0/100, а на показателя „остатъчен хлор“ - 0,3 – 0,4 mg/l. В конкретния казус при проверка на 21.04.2020 г., извършена на водата от централното водоснабдяване на гр. ***, кв. ***, кв. *** и с. ***, общ. ***, на дванадесет пункта е било установено отклонение от горните изисквания, като следва да се отбележи, че не са направени конкретни възражения по отношение на начина на взимане на пробите, както и по отношение на получените лабораторни резултати. Направените фактически констатации, обосновани от доказателствата по делото, са дали основание на въззивния съд да приеме, че описаното в НП нарушение и извършването му от санкционираното лице са доказани по безспорен начин. Този извод се споделя изцяло от касационната съдебна инстанция. Ответникът по касация, действайки в качеството на "В и К оператор" по смисъла на чл. 2 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги, предоставяйки услугата "водоснабдяване за питейно-битови цели", не е изпълнил задълженията си, произтичащи от разпоредбата на чл. 48, ал. 2, т. 1 от Закона за водите, а именно да предприеме всички необходими мерки, за да осигури безопасна и чиста питейна вода на потребителите, за което правилно и законосъобразно е санкциониран с процесното наказателно постановление.

Настоящият състав не споделя изводите на районния съд за допуснати при реализиране на административнонаказателната отговорност съществени нарушения на процесуалните правила по ЗАНН. АУАН е съставен и НП е издадено от компетентни органи и същите съдържат предвидените в чл. 42 и чл. 57, ал. 1 от ЗАНН реквизити. Нарушението е описано подробно, като са посочени всички елементи от обективната страна на състава му, както и допълнителните относими към тях обстоятелства. Посочени са всички пунктове, на които е извършено пробонабиране и конкретните показатели по контролираните параметри.  Посочена е датата на извършване на нарушението- 21.04.2020 г., както и датата, на която са получени резултатите от анализа на пробите – 24.04.2020 г. С изчерпателното посочване на обстоятелствата, при които е извършено нарушението, е осигурена възможност на нарушителя да разбере за какво нарушение е ангажирана административнонаказателната му отговорност, респективно да организира пълноценно защитата си.

Не е допуснато нарушаване на правото на защита на санкционираното лице и при връчването на съставения акт. Същият е връчен на представител на дружеството в присъствието на двама свидетели, което изрично е отбелязано в него.

Не се споделят и мотивите на въззивния съд за допуснато съществено процесуално нарушение, изразяващо се в неспазване на принципа на чл. 18 от ЗАНН. Отговорността на ответника по касация е ангажирана за това, че е подал вода за питейно – битови цели с качество, неотговарящо на изискванията на Наредба № 9/16.03.2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-  битови цели, което представлява нарушение на законоустановеното в чл. 48, ал. 2, т. 1 от Закона за водите задължение на санкционираното дружество да предприеме всички необходими мерки, за да осигури безопасна и чиста питейна вода на потребителите, а не няколко отделни нарушения, както неправилно е приел районният съд в оспореното решение.

Настоящият съдебен състав счита за справедлива определената от наказващия орган санкция в размер на 9 000 лв. Административното нарушение сочи на неизпълнение на въведени нормативи, касаещи охрана на значими обществени отношения, свързани с човешкото здраве, което обуславя и високата степен на обществена опасност на деянието, санкционирано от контролните органи.  

Като е отменил издаденото НП като незаконосъобразно, първоинстанционният съд е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено. На основание чл. 222, ал. 1 от АПК касационният съд следва да се произнесе по съществото на спора. При осъществяване на това свое правомощие и по изложените по – горе съображения настоящият състав на съда намира, че наказателното постановление следва да бъде потвърдено.

Касационната жалба е основателна и следва да се уважи.

Предвид направеното искане от страна на процесуалния представител на касатора за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, съдът съобрази, че съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, в съдебните производства по обжалване на наказателни постановления страните имат право на разноски по реда на АПК. Относно размера на разноските разпоредбата на чл. 63, ал. 5 от ЗАНН предвижда, че в полза на юридически лица, които са били защитавани от юрисконсулт, се присъжда възнаграждение в определен от съда размер, който не може да надхвърля максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ /ЗПП/. На основание чл. 37, ал. 1 от ЗПП съдът определя юрисконсултско възнаграждение на касатора в размер на по 100 /сто/ лева за всяка от двете съдебни инстанции.

 

Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 АПК, Административен съд – Враца

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Решение № 260046 от 16.02.2021 г., постановено по АНД № 1196 по описа за 2020 г. на Районен съд – Враца, с което е отменено като незаконосъобразно НП № РД-05-6-ДОЗ-034/19.11.2020 г., издадено от Директора на РЗИ - Враца и вместо него ПОСТАНОВИ:

 

ПОТВЪРЖДАВА НП № РД-05-6-ДОЗ-034/19.11.2020 г., издадено от Директора на РЗИ - Враца, с което на „Водоснабдяване и канализация“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от * А.Ц.П., на основание чл. 200, ал. 1, т. 34 от Закона за водите е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 9 000,00 /девет хиляди/ лева за нарушение по чл. 5, ал. 1 и ал. 2 и приложение 1 и таблици А.1 и В от Наредба № 9 от 16.03.2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно – битови цели по чл. 135, ал. 1, т. 3 от Закона за водите във вр. с чл. 48, ал. 2, т. 1 от Закона за водите и чл. 200, ал. 1, т. 34 от Закона за водите.

 

ОСЪЖДА „Водоснабдяване и канализация“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от * А.Ц.П., ДА ЗАПЛАТИ на Регионална здравна инспекция - Враца сумата от 100,00 /сто/ лева - разноски за юрисконсултско възнаграждение по КАНД № 170/2021 г. по описа на Административен съд – Враца и сумата от 100,00 /сто/ лева - разноски за юрисконсултско възнаграждение по АНД № 1196/2020 г. по описа на Районен съд – Враца.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

  

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

             ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                    2.