Решение по дело №166/2022 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 юли 2022 г.
Съдия: Диана Борисова Калоянова Христова
Дело: 20227200700166
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 март 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер      230               15.07.2022 г.             град Русе

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Русе, касационен състав, на двадесет и девети юни две хиляди двадесет и втора година в публично заседание в следния състав:

 

                                                            Председател: Йълдъз Агуш

                                                                    Членове: 1. Диана Калоянова

       2. Спас Спасов

 

при секретаря Наталия Георгиева и прокурор Пламен Петков като разгледа докладваното от съдия Калоянова касационно наказателно административен характер дело номер 166 по описа за 2022 година и за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на „Фънки Б“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Русе, ул. „Цанко Церковски“ № 4, вх. 5, представлявано от В.В.Б. - управител, срещу Решение № 79/28.01.2022 г., постановено по АНД № 2403/2021  г. по описа на Районен съд - Русе, с което е потвърдено Наказателно постановление № 59/14.10.2021 г., издадено от ИД директор на Регионална здравна инспекция – Русе, с което на касатора, на основание чл. 209а, ал. 2 във връзка с чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето (ЗЗдр) е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева. Въвежда се оплакване, че обжалваното решение незаконосъобразно, постановено при неправилно приложение на материалния закон. От касационната инстанция се иска да отмени оспорвания акт като незаконосъобразен и да отмени процесното наказателно постановление. Посочените в жалбата оплаквания съдът квалифицира по чл. 348, ал. 1 от НПК – неправилно решение поради противоречие с материалния закон и съществено нарушение на съдопроизводствените правила. В съдебно заседание касаторът се представлява от адв. И.Г.,***, редовно упълномощен, който поддържа жалбата на основания, изложени в нея и претендира присъждане на разноски.

Касационният ответник – Регионална здравна инспекция (РЗИ) – Русе, редовно призована, не се представлява. Представя писмен отговор на касационна жалба чрез процесуалния си представител адв. Б. М.,***, която оспорва жалбата като неоснователна и иска от съда да остави в сила обжалваното съдебно решение. Иска присъждане на разноски за двете инстанции.

Представителят на Окръжна прокуратура - Русе дава заключение за неоснователност на жалбата поради липса на касационни основания за отмяна на обжалваното решение.

Съдът, като съобрази изложените в жалбата касационни основания, становищата на страните и събраните по делото доказателства, като извърши касационна проверка на обжалваното решение по чл. 218, ал. 2 от АПК, приема за установено следното:

Касационната жалба, като подадена от надлежна страна по чл. 210, ал. 2 от АПК във връзка с чл. 63в от ЗАНН, в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК и отговаряща на изискванията на чл. 212 и чл. 213 от АПК, е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Производството пред Районен съд – Русе е образувано по жалба на „Фънки Б“ ЕООД против Наказателно постановление № 59/14.10.2021 г., издадено от ИД директор на РЗИ – Русе, с което на касатора, на основание чл. 209а, ал. 2 във връзка с чл. 209а, ал. 1 от ЗЗдр е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева за нарушаване на въведената със Заповед № РД-01-748/02.09.2021 г. на министъра на здравеопазването противоепидемична мярка по чл. 63, ал. 4 от ЗЗдр на територията на страната. За да потвърди процесното наказателно постановление, първоинстанционния съд е приел, че при съставяне на АУАН не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да обуславят отмяната на НП на това основание, като наказанието е правилно индивидуализирано, наложено е в размер, фиксиран от закона. Разгледано е възражението на нарушителя относно неприлагане на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН.

         Решението на Районен съд - Русе, предмет на касационната проверка, е правилно като краен резултат, но по мотиви, различни от изложените.

Съгласно чл. 218, ал. 1 от АПК във връзка с чл. 63в от ЗАНН касационният съд обсъжда само посочените в касационната жалба пороци на решението, но съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК, приложим субсидиарно съгласно чл. 63в от ЗАНН, за валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон съдът следи служебно.

Въз основа на събраните доказателства фактическата обстановка е правилно установена. При събирането и оценката им първата инстанция не е допуснала процесуални нарушения. Установено е, че на 18.09.2021 г., в обект коктейл-бар, разположен на адрес гр. Русе, пл. „Хан Кубрат“ № 5, стопанисван от „Фънки Б“ ЕООД, не се спазват задължителните противоепидемични мерки, въведени със Заповед № РД 01-748/002.09.2021 г. – т. 15, съгласно която посещенията в заведенията за хранене и развлечения по смисъла на чл. 124 от Закона за туризма, игралните зали и казина се допускат само в часовия интервал от 7,00 ч. до 23,00 ч. при спазване на отстояние от 1,5 м. между облегалките на столовете на съседните маси, допускане на не повече от 6 души на една маса и носене на защитни маски за лице от персонала. При проверката е установено, че обектът е работил извън посочения времеви интервал - в 23,20 часа, т.е. след установения краен час. В този час заведението работело: обекта бил отворен, персоналът бил налице, готов за работа. На една от масите имало седнали посетители, които консумирали напитки. Персоналът бил с маски, спазвали се другите противоепидемични мерки.

Въз основа на установеното е съставен Акт за установено административно нарушение № 11/29.09.2021 г., за извършено нарушение по чл. 63, ал. 4 от ЗЗдр. На база съставения АУАН е издадено наказателно постановление № 59/14.10.2021 г., с което на касатора, за нарушение на посочената разпоредба, е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева.

 Районният съд в оспореното решение е изложил мотиви относно вида на заведението за обществено хранене; относно правомощията на министъра на здравеопазването да налага противоепидемични мерки. Посочено е още, че отмяната на заповедта на министъра на здравеопазването не може да се приеме като промяна на нормативните разпоредби, тъй като тя е общ административен акт, съгласно чл. 63, ал. 11 от 33др и се издава по реда на чл. 73 от АПК. Последвалата отмяна на заповедта на министъра на здравеопазването не се отразява върху отговорността на нарушителя, тъй като той е допуснал нарушение към момента, към който заповедта е предвиждала конкретно правило за поведение - обекта да не работи след 23.00 ч. Като общ административен акт заповедта има ограничено действие във времето и с отпадане на предварително заложения в нея срок това действие отпада, но не се обезсилват със задна дата правата и задълженията, които са породени през периода на действие. По изложените причини, първата инстанция приема, че не са налице обстоятелства, водещи до приложението на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН.

Касационният състав също счита, че не са налице предпоставките за приложението на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН, но по различни причини. Тази правна норма регламентира, че ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя. Посочената норма е израз на основен принцип на наказателното право (чл. 2, ал. 2 от НК) и респективно, в административнонаказателното право, за приложение на по-благоприятния за дееца закон. Според чл. 209а, ал. 1 от ЗЗдр, който наруши или не изпълни въведени от министъра на здравеопазването или от директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 4 или 7 и чл. 63а, ал. 1 или 2, освен ако деянието не съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1000 лева, а при повторно нарушение – от 1000 до 2000 лева.
Санкцията на нормата е относително определена, а нейната диспозиция е от категорията на бланкетните като за попълването й със съдържание и определяне на признаците на нарушението от обективна страна се отпраща към акт на министъра на здравеопазването или директор на РЗИ, с който следва да са определени неизпълнените или нарушени противоепидемични мерки.
Тези актове на министъра на здравеопазването, първоначално в съдебната практика на ВАС, а впоследствие и в самия закон – чл. 63, ал. 11 от ЗЗдр, са обявени за общи административни такива. Възможността за определяне на конкретните състави на нарушенията със заповед, която няма характеристиките на нормативен акт, както беше посочено, е изрично уредена в чл. 2, ал. 2 от ЗАНН. За целта е необходимо санкционната норма да се съдържа в закон или подзаконов нормативен акт и визираното в нея административно наказание да е определено по вид и размер, което изискване в случая е изпълнено – чл. 209а, ал. 1 от ЗЗдр. Съставът на конкретното нарушение, изразяващо се в нарушение на противоепидемичните мерки, е определен със заповед на член на правителството, какъвто е и министърът на здравеопазването, която заповед съставлява общ административен акт и създава забрана за осъществяване на конкретното описано в нея поведение. Налице е и изискуемото от чл. 2, ал. 2 от ЗАНН овластяване на министъра на здравеопазването със закон – чл. 63, ал. 1 от ЗЗ, в приложимата редакция на текста към датата на издаване на административния акт. Бланкетните наказателноправни норми могат да бъдат конкретизирани и с ненормативни правила, стига задължението за тяхното спазване да е предвидено в нормативен акт. В този смисъл е решение № 622/09.03.2004 г. на ВКС по н. д. № 476/2003 г. Посредством овластяването на министъра на здравеопазването да определя видовете противоепидемични мерки и препращането в диспозицията на нормата на чл. 209а, ал. 1 от ЗЗдр към актовете, с които той е определил такива мерки, тяхното неизпълнение или нарушение става част от обективния състав на административното нарушение, съгласно принципа на законоустановеност на административното нарушение – чл. 2, ал. 1 от ЗАНН.

Касационният състав приема, че след като Заповед № РД-01-748/ 02.09.2021 г. на министъра на здравеопазването, към момента на постаноявяване на решението на районния съд е отменена, като в последваща заповед на същия орган, действаща към настоящия момент, е възпроизведена обсъжданата противоепидемична мярка, то следва да се приеме, че преди влизане в сила на наказателното постановление, описаното поведение продължава да съставлява административно нарушение по чл. 209а, ал. 1 от ЗЗдр, доколкото е налице акт (Заповед № РД 01-856/19.10.2021 г. на министъра на здравеопазването, в частта по т. І.21. – Преустановяват се посещенията н игралните зали, казината и заведенията за хранене и развлечения по смисъла на чл. 124 от Закона за туризма, включително и тези към местата за настаняване), с който да бъде попълнена диспозицията на тази норма.

В този смисъл, неправилна е интерпретацията в касационната жалба, че след 21.10.2021 г., от когато са настъпили правните последици на новата заповед - Заповед № РД 01-856/19.10.2021 г. на министъра на здравеопазването, описаното в обжалваното наказателно постановление деяние вече не е административно нарушение. Напротив, видно от текста на цитираната от съда разпоредба, с новата заповед се въвежда още по-стриктна забрана за достъп до заведенията за хранене и развлечение. Съдът напълно възприема тезата на първата инстанция, че обекта коктейл – бар е заведение, попадащо в обхвата на чл. 124 от Закона за туризма и по-точно в чл. 124, ал. 7, т. 1 във връзка с чл. 124,  ал. 2, т. 5 от този закон.

От изложеното следва правният извод, че не са съществували предпоставките на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН, тъй като не е налице е по-благоприятен за касатора закон – налице е нормативен акт, който обявява извършеното деяние за нарушение, т.е. съществува установен от закона състав на административно нарушение, който е идентичен със състава на нарушение, за който касаторът е наказан.

По изложените причини настоящият касационен състав приема, че обжалваното съдебно решение е валидно, допустимо и правилно и следва да се остави в сила.

Страните са направили искане за присъждане на разноски по делото.

Предвид изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК във връзка с чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН разноски в полза на жалбоподателя не се следват.

Касационният ответник е заявил искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в представения отговор на касационната жалба (само за касационна инстанция), и в представените писмени бележки (за две инстанции). Следва да се отбележи, че с обжалваното решение първата инстанция е присъдила в полза на РЗИ Русе адвокатско възнаграждение в размер на 300 лева и следователно, искането на РЗИ е уважено в първоинстанционното производство и не може отново да се предяви пред тази инстанция. Принципно, при съобразяване изхода на спора и нормата на чл. 143, ал. 3 от АПК във връзка с чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН, в полза на касационният ответник би следвало да се присъди юрисконсултско възнаграждение. В конкретния казус обаче, РЗИ Русе е представлявано не от юрисконсулт или друг служител с юридическо образование, а от адв. Б.М. ***. Представените на л. 10, л. 16 и л. 17 пълномощни от директора на РЗИ Русе в полза на посочения адвокат са общи и не съдържат данни за заплатено възнаграждение, поради което съдът не може да присъди възнаграждение в полза на ответника.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК във връзка  с чл. 63в от ЗАНН, Административен съд – Русе

 

РЕШИ:

 

 ОСТАВЯ В СИЛА  Решение № 79/28.01.2022 г., постановено по АНД № 2403/2021 г.  по описа на Районен съд - Русе.

 

   РЕШЕНИЕТО е окончателно.

          

                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                     

                                                                               ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                            

                                                                                                  2.