Решение по дело №422/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 613
Дата: 4 април 2019 г.
Съдия: Даниела Маринова Михайлова
Дело: 20193110200422
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 януари 2019 г.

Съдържание на акта

                                                  РЕШЕНИЕ

 

                                                      №613/4.4.2019г.

 

                                                   Град Варна

 

 

                                          В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Варненският районен съд                                                     двадесет и трети  състав

На  осемнадесети март                                  Година две хиляди и  деветнадесета

В публично заседание в следния състав:       

                                                                                           Съдия  Даниела Михайлова

Секретар    Пламен Пламенов

като разгледа докладваното от съдията

НАХД №  422 по описа на съда за 2019г.,

за да се произнесе взе предвид следното:

 

  

            Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на    „М.“ ЕООД, представлявано от  С.Е., против Наказателно постановление  № 23-0000764/ 11.10.2018г. на   Началника на Областен отдел „Автомобилна Администрация”-Варна,  с което  на „ М.“ ЕООД е наложена  „Имуществена санкция” в размер на 3 000 лв. на основание чл.104 ал.6 пр. последно  от ЗАвП. 

             В жалбата се твърди, че описаното в акта и постановлението нарушение не е допуснато от превозвача, тъй като на водачите, назначени на работа в дружеството в началото на всеки месец са били предоставяни необходимия брой одобрени тахографски листи и в случая използването на неодобрен такъв е грешка на водача.На следващо място се твърди, че по преписката липсват доказателства за извършване на нарушението, както и че разпоредбата на чл.104 ал.6 от ЗАвП е била тълкувана разширително от страна на наказващият орган.Навеждат се и доводи за допуснати нарушения на процесуалните правила по смисъла на чл.42 ал.1 т.5 и чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН, както и такива за това, че неправилно наказващият орган не е приел случая за маловажен.   Поради тези и други съображения се иска отмяна на постановлението. 

            В съдебно заседание въззивната страна,  редовно призована,  представлява се от надлежно упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата на посочените в нея основания.По същество адв.  А. пледира за цялостна отмяна на постановлението.

             Въззиваемата страна, редовно призована,   представлява се от  процесуален представител , който  счита жалбата за неоснователна и по същество пледира постановлението да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно. 

            След преценка на доводите на жалбоподателя и с оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

            През  м.01.2018г.   била извършена   проверка на   „ М. „ ЕООД.  До управителя на дружеството била изпратена покана, с която било изискано да се представят подробно описани документи, сред които били и тахографски листи  за периода 01.07.2017г.-31.12.2017г .  С протокол от 21.02.2018г. в ОО „АА“-Варна били представени исканите документи, сред които били пътни листове, товарителници и тахографски листи за влекач „Волво“ с рег. № В 91 19 РР с водач  Х.Х.. При преглед на представените документи св. К.К. ***, установил, че в превозното средство е имало монтиран аналогов тахограф „ Siemens VDO“, тип 1324, 7131152 с № 01779673.От   протокол за контролна проверка на този тахограф станало ясно, че одобрения тип тахографски листи за него са е1-83. Представеният от превозвача тахографски лист , използван на 24.07.2017г.,  обаче бил с   одобрение е1-77 и в него не фигурирал тип е1-83, а направо преминавал на тип е1-85. Тахографски листи от тип е1-77 били използвани  при превози и на други дати. 

          За това св.К. съставил против „    М.” ЕООД акт за установяване на нарушение за това, че на 24.07.2017г. не е издало на водача  Х.Х. тахографски лист от одобрен тип, подходящ за използване в аналогов тахограф „ Siemens VDO“, тип 1324, 7131152 с № 01779673, тъй като одобрения тип тахографски лист за ползване бил е1-83, а издадения от превозвача бил с одобрение за тип е1-77 , преминавал на е1-85 и не включвал тип е1-83.Нарушението било квалифицирано като такова по чл.33 § 1 изр. 3 от   Регламент /ЕО/ 165/2014.  При предявяването на акта като възражения било посочено, ще се представят документи.В срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН били депозирани писмени възражения,  в които било посочено, че дружеството притежавало качеството на земеделски производител и като такъв имало право да извършва транспортна дейност в радиус от 100км. за превоз на продукция.Тези възражения били разгледани и с мотивирано становище приети за неоснователни.

              Въз основа на акта за установяване на административно нарушение било издадено и атакуваното пред настоящата инстанция наказателно постановление № 23-0000764 / 11.10.2018г. , с което административно-наказващият орган  възприел изцяло посочените в него фактически констатации, както и   правната квалификация на нарушението по  чл.33 § 1 изр. 3 от   Регламент /ЕО/ 165/2014.   За него, на основание чл.104 ал.6 от ЗАвП на      М.” ЕООД била наложена имуществена санкция в размер на 3 000лв. 

           В хода на съдебното следствие съдът разпита като свидетел К.К. -актосъставител, чиито показания кредитира изцяло като логични , последователни и непротиворечиви.От тях се установи, че нарушението е констатирано при извършена проверка. Свидетелят посочи още, че случаят не е бил изолиран, като и за други дати е било установено използване на тахаграфски листи от различен одобрен тип.

            Гореописаната фактическа обстановка се установява от събраните по делото доказателства по административно-наказателната преписка,   събраните в хода на съдебното следствие гласни и писмени доказателства  , които преценени в тяхната взаимносвързаност са логически свързани и последователни, поради което съдът ги кредитира.

          Съдът, въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му, обосноваността му, и справедливостта на наложеното административно наказание прави следните правни изводи:

          Жалбата е процесуално допустима, подадена е в срока на обжалване от надлежна страна и е приета от съда за разглеждане.

          Наказателното постановление № 23-0000764/ 11.10.2018г. е издадено от компетентен орган- от  Началника на  Областен отдел „Автомобилна администрация”-Варна съгласно заповед № РД-08-249/15.05.2015г.на Министъра на транспорта , информационните технологии и  в шест месечния преклузивен срок.Постановлението  е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН, като съдържа всички минимално изискуеми реквизити. Вмененото във вина   нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща  да се разбере  какво е обвинението и срещу какво да се организира защитата.Самото нарушение е описано с всички негови съставомерни признаци, поради което и възраженията в тази насока са неоснователни. Не са допуснати съществени процесуални нарушения при постановяване на постановлението и  по никакъв начин не е накърнено правото на защита на жалбоподателя, което той е упражнил с подаването на жалба до въззивната инстанция. Посочена е нарушената материално- правна норма, като разпоредбата на Регламент № 165/04.02.2014г. ясно и конкретно разписва задълженията за превозвача.Наказанието за нарушението също е индивидуализирано. Депозираните след предявяване на акта възражения са били разгледани и доколкото не са съдържали относими към конкретното нарушение обстоятелства, са били приети за неоснователни.Поради това съдът намира, че и възраженията за допуснати в хода на производството нарушения на процесуалните правила, са неоснователни.

          Съдът намира, че правилно административно-наказващият орган е констатирал  е нарушение по  чл.33 § 1 изр.3 от Регламент /ЕС/ № 165/04.02.2014г., като е отнесъл фактите към хипотезата на правната норма.Този регламент отменя Регламент № 3821/85 на Съвета относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт и за изменение на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент.Разпоредбата на чл.33 § 1 изр.3 от Регламент № 165/04.02.2014г.  задължава транспортните предприятия да издават на водачите само листове по одобрен образец, подходящ за използване в уреда, монтиран в превозното средство.От всички доказателства по делото се установява, че „ М.“ ЕООД е транспортно предприятие, притежаващо лиценз на Общността за извършване на товари № 6996, че с автомобил, собственост на дружеството, управлявано от назначен в него на трудов договор водач на 24.07.2017г. е бил извършен превоз на товари, че в същия автомобил е бил монтиран аналогов тахограф, който е бил използван с тахографски лист от тип е1-77 , преминаващ на е1-85, макар одобрения тип съобразно Протокола за контролна проверка да е   е1-83 .Тези обстоятелства не се и оспорват.В този смисъл, след като при превоза не е бил използван одобрения тип тахографски лист е1-83, а друг, то превозвача не е изпълнил задължението си да предостави на водача лист по одобрен образец, подходящ за използване в уреда, монтиран в превозното средство. В Протокола за контролна проверка изрично е описан марката, типа, серийния номер на монтирания в автомобила тахограф, както и номера на одобрения тип на тахографски лист, който е1-83.Този протокол е бил изготвен на 29.05.2017г. и видно от направените в него отбелязвания е бил представен на контролните органи от превозвача.Поради това и съдът намира, че към датата на извършване на превоза на 24.07.2017г., който се доказва от приложените по преписката тахографски лист, пътен лист и товарителница, за превозвача е било налице задължение да предостави на водача тахографски лист от одобрения тип е1-83, което той не е изпълнил.В тази връзка не могат да бъдат споделени възраженията в жалбата , свързани с това, че превозвача е изпълнил това си задължение, а използването на тахографски лист от тип е1-77,  преминаващ на е1-85 и не включващ е1-83, се дължи на грешка на водача.От страна на дружеството нито в хода на проверката, нито в хода на съдебното следствие са представени писмени доказателства, касаещи осигуряване на съответните тахографски листи и предаването им на водача в началото на всеки месец, така както се твърди в жалбата.От приложените по преписката тахографски листи пък е видно, че при извършването на превози с влекача, описан в акта и постановлението, са били използвани тахографски листи от тип е1-77,  преминаващ на е1-85 ,  вместо от тип е1-83 за периода от м.07.2017г. до м.11.2017г.  За неоснователни съдът намира и  възраженията в жалбата, свързани с това, че използвания тахографски лист е бил от одобрен тип по смисъла на закона и очевидно приложим за съответния тахографски апарат, поради което и не било налице нарушение.В настоящият казус разглежданото нарушение касае не предоставяне от страна на превозвача   само на листове по одобрен образец, подходящ за използване в уреда, монтиран в превозното средство, а не предоставянето и използването на тахографски лист, който не е валиден въобще.  С оглед на изложеното до тук съдът намира, че  нарушението на чл.33 § 1 изр.3 , описано и в акта, и в постановлението, е било допуснато.В този смисъл са и решения по н.а.х.д. № 318/2018г. на ВРС, решение по к.н.а.х.д. № 899/ 2018г. на Административен съд-Варна,  решение по к.а.н.д. № 138/2016г. на Административен съд-Варна и др.

            В случая е била ангажирана отговорността на „ М.“ ЕООД в качеството му на превозвач.Тази отговорност е безвиновна и представлява обективната отговорност на юридическото лице за неизпълнение на задължения към държавата, каквото имаме в конкретния случай и се реализира независимо от конкретния извършител, формата на вина, степента на обществена опасност на дееца и т. н.Поради това и възраженията, свързани със субективната отговорност на дружеството са неотносими. 

            Правилно административно-наказващия орган е приложил и санкционната норми на чл.104 ал.6 пр. последно от ЗАвП, където именно е  предвидена санкция за превозвач, който е осигурил на водачите тахографски листи, които не са от одобрен тип, каквото нарушение в случая е налице. Поради това и възраженията за „ разширително“ тълкуване на нормата от страна на наказващият орган са неоснователни.  Правилно административно-наказващият орган е наложил   „ Имуществена санкция”  в размер от 3 000лв., който е императивно предвиден в закона.  

             Съдът намира, че в настоящия случай не са налице предпоставките на чл. 28 от ЗАНН, доколкото не са установени обстоятелства, които отличават извършеното нарушение от типичното от съответния вид, с оглед явна  незначителност на обществената опасност на нарушението респ. липсата на такава.От приложените по преписката тахографски и пътни листи и товарителници се установява, че използването на тахографски лист от неодобрен тип не е изолиран случай, а напротив-продължило е за период от около 3 месеца.Поради това и не може да се приеме, че обществената опасност на нарушение е незначителна. 

            Поради изложеното до тук съдът намира, че атакуваното постановление е правилно,  обосновано и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено.

            Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

 

Р   Е   Ш   И:

 

 

            ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление  № 23-0000764/ 11.10.2018г. на   Началника на Областен отдел „Автомобилна Администрация”-Варна,  с което  на „ М.“ ЕООД е наложена  „Имуществена санкция” в размер на 3 000 лв. на основание чл.104 ал.6 пр. последно  от ЗАвП. 

             Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд-Варна по реда на АПК .

              След влизане в сила на съдебното решение, административно- наказателната преписка  да се върне на наказващия орган по компетентност.

 

 

 

                                                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: