О П Р Е Д Е
Л Е Н И Е
гр. Ловеч, 17.07.2019 г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ в закрито съдебно заседание на седемнадесети юли две
хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ
като разгледа докладваното от съдия Вълков адм.дело № 267/2019 г., за да се произнесе, съобрази следното:
Административното дело е образувано по
искова молба с цена на иска десет хиляди лева от С.Б.Б., изтърпяващ наказание
лишаване от свобода в *** против Х. А. П. в качеството на административен орган
– Началник на ЗОЗТ. Ищецът е отбелязал като предмет на исковата молба чл. 74,
ал.2 от Закона за защита от дискриминация (ЗЗДискр.) във връзка с
чл.,1, ал.1 от ЗОДОВ и е посочил като основание чл. 71 от ЗЗДискр.
Първоначално исковата молба е подадена
до Троянския районен съд, който с Определение № 246/29.05.2019 г. по гр. дело №
55/2019 г. е прекратил производството по делото и е постановил изпращането му
по подсъдност на Административен съд Ловеч.
Съгласно чл. 135, ал.1 от
Административно процесуалния кодекс (АПК), всеки съд решава сам дали заведеното пред него дело
му е подсъдно. Ако намери, че делото не му е подсъдно, той го изпраща на
надлежния съд (ал.2). Според ал.4, споровете за подсъдност между общите и
административните съдилища се решават от състав, включващ трима представители
на Върховния касационен съд и двама представители на Върховния административен
съд. В ал.5 е регламентирано, че ако съдът, на който делото е изпратено,
намери, че то не му е подсъдно, той го изпраща на съда по ал.4 за определяне на
подсъдността.
Настоящият съдебен състав на
Административен съд Ловеч намира, че делото не му е подсъдно.
В петитума на първоначално предявената
искова молба ищецът е поискал да бъде осъден ответника, поради това, че е
осъществил спрямо него пряка дискриминация,
изразяваща се в по-неблагоприятно третиране през периода от 27.02.2018
г. до 28.01.2019 г., лишавайки го от право на труд, поради това, че носи брада.
В допълнителната уточняваща молба
ищецът е конкретизирал, че претендираните от него вреди са резултат от
нарушение на правилата за еднакво третиране, довело до отнемане на правото му
на труд, поради което моли производството да се разгледа по реда на чл. 71 и
сл. от ЗЗДискр и е поискал от съда да приеме, че установяването на пряка
дискриминация по реда на чл. 71 ал.1, т.1 от ЗЗДискр. и присъждането на
компенсация за вредите от дискриминация по реда на чл. 71, ал.1, т.3 от този
закон следва да се разгледат в едно съдебно производство по реда на чл. 71 и
сл. от ЗЗДискр., в което ЗОДОВ се прилага субсидиарно.
Споровете за подсъдност на
делата, образувани по искове с правна квалификация чл. 71, ал. 1, т. 1, т. 2 и
т. 3 от ЗЗДискр. са решени с Тълкувателно постановление № 1/16.01.2019 г. по т.
д. № 1/2016 г. на ОСГК на ВКС и на ОСС на Първа и Втора колегия на ВАС. Прието
е, че исковете с правна квалификация чл. 71, ал. 1, т. 1 и т. 2 от Закона за
защита от дискриминация за установяване на нарушението по този закон,
респективно за осъждане на ответника да преустанови нарушението и да възстанови
положението преди нарушението, както и да се въздържа в бъдеще от по-нататъшни нарушения
са подсъдни на Районния съд. Прието е също, че искът с правна квалификация чл. 71, ал1, т. 3 от Закона за защита от
дискриминация е подсъден на Районния съд.
В случая търсената от ищецът защита е за присъждане на обезщетение за
вреди от нарушения на равенството в третирането, причинени от административна
дейност – действие и бездействие на Началника на ЗОЗТ „Атлант“ гр. Троян. . Според тълкувателното постановление,
разпоредбата на чл. 71 от ЗЗДискр. съдържа хипотезите за защита правата на
увредените лица във всички случаи, когато не е проведено производството пред
Комисията за защита от дискриминация, без оглед на това дали дискриминационното
поведение е осъществено от субект, равнопоставен на ищеца или дискриминацията е
осъществена при или по повод административна дейност. При непроведено
производство пред Комисията за защита от дискриминация исковете по чл. 71, ал.
1, т. 1, т. 2 и т. 3 от Закона за защита от дискриминация са подсъдни на
съответния Районен съд.
По делото няма данни, нито твърдения, че е проведено производство пред Комисията за защита от дискриминация, поради
което настоящият съдебен състав намира, че делото е подсъдно на Районен съд
Троян.
Делото следва да се изпрати на смесения състав по чл.
135, ал.4 от АПК за определяне на подсъдността.
По изложените съображения и на основание чл. 135, ал.5
от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. дело №
267/2019 г. по описа на Административен съд Ловеч.
ИЗПРАЩА
делото на смесения състав по чл. 135, ал.4 от АПК, включващ трима представители
на Върховния касационен съд и двама представители на Върховния административен
съд за определяне на подсъдността на подадената искова молба от С.Б.Б.,
изтърпяващ наказание лишаване от свобода в ***.
Определението не подлежи на обжалване.
Препис от него да се изпрати на ищеца
за сведение.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: