Решение по дело №1289/2021 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 април 2022 г. (в сила от 18 април 2022 г.)
Съдия: Пенка Колева Костова
Дело: 20217260701289
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 декември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№261

гр. Хасково, 18.04.2022г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ХАСКОВО, в публично заседание на осми април, през две хиляди двадесет и втора година в състав :

 

                                                                 СЪДИЯ: ПЕНКА КОСТОВА

 

при секретаря Мария Койнова

като разгледа докладваното от съдия Костова административно дело №1289/2021г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл.172, ал.5 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП).

Образувано по жалба от М.П.С. ***, против Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 21-0254-000237 от 22.11.2021г., издадена от полицейски инспектор към ОДМВР – Хасково, РУ - Димитровград, с която на жалбоподателя С. на основание чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП е наложена ПАМ – прекратяване на регистрация на ППС за срок от 10 месеца, за извършено нарушение на чл.150а, ал.1 от ЗдвП. В жалбата се излагат аргументи за това, че оспорената заповед е издадена в нарушение на административно производствените правила, на материалния закон и в несъответствие с целта на закона. В тази връзка се моли за нейната отмяна. В съдебно заседание жалбоподателя не се явява и не се представлява.

Ответникът по жалбата – полицейски инспектор към ОДМВР – Хасково, РУ - Димитровград, редовно призован, не се явява и не се представлява в съдебно заседание. Не изразява становище по жалбата.

Въз основа на съвкупната преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

Със Заповед №21-0254-000011 от 11.01.2021г., издадена от полицейски инспектор към ОДМВР – Хасково, РУ – Димитровград на жалбоподателя С., е наложена принудителна административна мярка – временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач до отпадане на основанието за това. Посочената заповед е влязла в законна сила на 26.01.2021г., видно от отбелязването направено в същата.

На 22.11.2021г. на М.П.С. ***, след извършена проверка е съставен Акт за установяване на административно нарушение серия АВ № 229085 от 22.11.2021г. Административнонаказателното обвинение от фактическа страна се основава на това, че на 22.11.2021г., около 09.50 часа в *** посока запад, С. управлява лек автомобил * с рег. №***, след като е лишен от това право със ЗППАМ № 21-025-000011/11.01.2021г.

Въз основа на съставения АУАН на 22.11.2021г. от полицейски инспектор към ОДМВР – Хасково, РУ-Димитровград, е издадена оспорената в настоящото производство Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-0254-000237/22.11.2021г. Обжалваният административен акт е постановен на основание чл.171, т.2а, б. „а“ от ЗДвП, като от фактическа страна се основава на това, че на 22.11.2021г., около 09.50 часа в ***в посока запад, С. управлява лек автомобил * с рег. № *, след като е лишен от това право със ЗППАМ № 21-025-000011/11.01.2021г. Като съставен се сочи АУАН № АВ229085/22.11.2021г.

Като доказателства по делото са приети документите, съдържащи се в образуваната административна преписка по издаване на обжалваната Заповед за прилагане на ПАМ № 21-0254-000237/22.11.2021г., в това число и писмо с изх. № 86/08.01.2021г. от управителя на ЦПЗ-ЕООД гр. Хасково д-р М. до ОДМВР – Хасково, РУ-Димитровград, в което е отбелязано, че С. се води на диспансерен отчет от 2008г.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес, в законово установения срок и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган по смисъла на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП.

Заповедта е издадена в писмена форма, в производство, в което не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. В заповедта са посочени фактическите и правните основания за издаването й, извършено е позоваване на съставения на водача АУАН и ЗППАМ № 21-025-000011/11.01.2021г. Описаните в АУАН фактически обстоятелства относно извършено нарушение по ЗДвП – управление на МПС от водач, който е лишен от право да управлява МПС по административен ред, съответстват на фактическите основания, които се съдържат в оспорената заповед. Изложените в заповедта мотиви сочат на основание по чл. 171, т. 2а, б. "а" от ЗДвП. В заповедта са изложени мотиви, че на 22.11.2021г., около 09.50 часа в *в посока запад, С. управлява лек автомобил *** с рег. №*, след като е лишен от това право със ЗППАМ № 21-025-000011/11.01.2021г., за което е съставен АУАН. В съставения АУАН е посочено, че свидетелството за управление на МПС на водача е отнето по административен ред и че управлявайки описания автомобил, водачът е нарушил разпоредбата на чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП. В цитираната разпоредба е предвидено, че за да управлява МПС, водачът трябва да притежава валидно свидетелство за управление, както и да не е лишен от право да управлява МПС по съдебен или административен ред. От изложеното следва, че описаното в мотивите на заповедта нарушение съответства на разпоредбата на чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП.

Оспореният административен акт е издаден и в съответствие с материалния закон.

В разпоредбата на чл. 171, т. 2а, б. "а" от ЗДвП е предвидено, че за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка – прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, чието МПС е управлявано от лице, без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него МПС, или след като е лишен от право да управлява МПС по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс – за срок от 6 месеца до една година. Следователно и с оглед изложените в оспорената заповед фактически основания, за да бъде законосъобразно приложена процесната ПАМ, е необходимо наличието на следните предпоставки: водачът на МПС да го управлява, след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по административен ред, и адресатът на мярката да е собственик на управляваното МПС.

Не е спорно, че адресатът на ПАМ, приложена с оспорената заповед, е собственик на процесното МПС. Установено по делото е и обстоятелството, че към датата на извършената проверка – 22.11.2021г., водачът на превозното средство е бил лишен от право да управлява МПС с влязла в сила Заповед за прилагане на принудителна административна мярка, в която е отбелязано, че същата се прилага до отпадане на основанието за нейното издаване. Управлението на МПС от водач, който е лишен от право да управлява моторно превозно средство по административен ред, се включва в хипотезата на разпоредбата на чл. 171, т. 2а, б. "а" от ЗДвП, като обосновава извод за управление на МПС без право на такова управление.

Принудителните административни мерки / каквато по дефиниция и по съдържание е приложената мярка по чл.171, т.2а, б. „а” от ЗДвП /, са инструмент на държавата за обезпечаване на законосъобразното осъществяване на определени правоотношения. Те са форма на държавна принуда - репресивни мерки, водещи до ограничаване на права или вменяване на задължения. Тяхната цел е да предотвратят извършването на административно правонарушение или да предотвратят настъпването на вредните последици от вече извършено правонарушение; да преустановят вече започнало и продължаващо административно нарушение или да отстранят настъпилите вече вредни последици от него / чл.22 от ЗАНН /. Следователно принудителната административна мярка налага неблагоприятни последици на адресата с цел постигане на правно определен резултат. В случая освен че прилагането на обжалваната ПАМ е фактически обосновано и доказано от гл.т. наличието на материалноправната предпоставка по чл.171, т.2а, б. „а” от ЗДвП, същата се основава и на необходимост от налагане на ограничението за постигане на предвидената в закона цел, като правилно и при съобразяване с принципа за съразмерността по чл.6 от АПК, срокът на наложената ПАМ /10 месеца /, е определен в законоустановения диапазон от 6 месеца до 1 година .

Отчитайки превантивния и преустановителен характер и съдържанието на мярката, наложена с оспорения акт, както и целта на закона, съдът приема, че при провеждане на административното производство не са допуснати нарушения на регламентираните процесуални правила.

С оглед на изложеното съдът приема, че обжалваната заповед е законосъобразна - издадена е от компетентен орган и в предвидената от закона форма; постановена е в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби, на които се основава, при спазване на административно-производствените правила и е съобразена с целта на закона. Жалбата се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение четвърто от АПК, Административен съд Хасково, четвърти състав

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.П.С., ЕГН ********** ***, против Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 21-0254-000237 от 22.11.2021г., издадена от полицейски инспектор към ОДМВР – Хасково, РУ - Димитровград, с която на С. на основание чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП е наложена ПАМ – прекратяване на регистрация на ППС за срок от 10 месеца.

Решението не подлежи на обжалване, съгласно чл.172, ал.5, изр. второ от ЗДвП.

 

 

                                                                  СЪДИЯ: