Решение по дело №15/2022 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 февруари 2022 г.
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20227160700015
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 януари 2022 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

  26

Гр. Перник, 28.02.2022 година.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р ОД А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЕРНИК, в открито съдебно заседание на шестнадесети февруари две хиляди двадесет и втора година, в състав:

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАЙЛО ИВАНОВ

                                                       ЧЛЕНОВЕ: СЛАВА ГЕОРГИЕВА

                                                                          ЛОРА СТЕФАНОВА

         При секретаря А.М. и с участието на прокурор МОНИКА ЛЮБОМИРОВА от Окръжна прокуратура Перник, като разгледа докладваното от съдия Стефанова КАНД № 15/2022 г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 – чл. 228 от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на ****, с ЕИК ****, със седалище и адрес на управление гр. Перник, пл. ****, представлявано от К.С.С.и по касационна жалба на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, със седалище: гр. София, бул. Г. М. Димитров № 52А срещу Решение № 243/30.11.2021 г., постановено по АНД № 20211720201593/2021 г. по описа на Районен съд Перник, с което е изменено наказателно постановление № НП-237/02.08.2021 г., издадено от заместник – председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/, с което на ****, с ЕИК ****, със седалище и адрес на управление: гр. Перник, пл. ****, представлявано от К.С.С.е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв. на основание чл. 55, ал. 2 от Закона за техническите изисквания към продуктите за нарушение на § 12, ал. 2 от ПР на Наредба за безопасната експлоатация и техническия надзор на асансьори, във връзка с чл. 39, ал. 2 от НБЕТНА, като размерът на имуществената санкция е намален на 100 лева.

Касаторът - ****, с ЕИК **** излага съображения за неправилност на обжалваното решение, поради допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, свързано с преценката на събраните доказателства и неправилно приложение на материалния закон. Моли касационния състав да го отмени и да постанови друго с което да отмени наказателното постановление. Претендира присъждане на направените съдебни разноски за двете съдебни инстанции.

Касаторът - Държавна агенция за метрологичен и технически надзор счита решението на районния съд неправилно, поради несправедливост на наложената имуществена санкция, след изменението и. Моли касационния състав да го отмени и да постанови друго, с което да потвърди изцяло издаденото наказателно постановление. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

В проведеното съдебно заседание касаторът ****, чрез процесуалния си представител адвокат С., поддържа касационната жалба. Оспорва касационната жалба на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор като неоснователна. Моли съда да отмени обжалваното решение и да постанови друго, с което да отмени изцяло издаденото наказателно постановление. Подробни съображения развива в представените писмени бележки. Претендира присъждане на направените съдебни разноски за двете съдебни инстанции.

В проведеното съдебно заседание касационния жалбоподател Държавна агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/, чрез пълномощника - главен експерт В.В., поддържа касационната жалба. Оспорва касационната жалба на ****, като неоснователна. Моли касационния състав да отмени решението предмет на касационна проверка и да постанови друго, с което да потвърди изцяло издаденото наказателно постановление. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

В проведеното съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура Перник дава заключение за законосъобразност на решението на районния съд и предлага да бъде оставено в сила.

След извършена касационна проверка в пределите по чл. 218, ал. 2 от АПК, настоящият касационен състав намира, че решението на районния съд е валидно и допустимо, като постановено от компетентен съд в предвидената от закона форма, по допустима жалба.

Касационната жалба на **** е процесуално допустима, като подадена в срок, от страна в производството, за която решението е неблагоприятно, срещу подлежащ на обжалване съдебен акт.

Касационната жалба на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/ е процесуално допустима, като подадена в срок, от страна в производството по делото, за която решението е неблагоприятно, срещу подлежащ на обжалване съдебен акт.

Разгледани по същество касационните жалби са неоснователни.

Заместник – председателят на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/ е издал наказателно постановление № НП-237/02.08.2021 г., с което на ****, с ЕИК ****, със седалище и адрес на управление гр. Перник, пл. ****, представлявано от К.С.С.е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева на основание чл. 55, ал. 2 от Закона за техническите изисквания към продуктите за нарушение на § 12, ал. 2 от ПР на Наредба за безопасната експлоатация и техническия надзор на асансьори, във връзка с чл. 39, ал. 2 от наредбата, за това, че на 20.05.2021 г. при извършване на внезапна техническа проверка на асансьор с рег. № 700АС14635, монтиран в жилищен блок в гр. Перник, ул. ****, поддържан от **** е установено, че не е монтирано аварийно алармено устройство, което да позволява провеждане на двустранна разговорна връзка между кабината на асансьора и лицето, което извършва аварийно обслужване, съгласно чл. 9, ал. 1, т. 5 от Наредба за безопасната експлоатация и техническия надзор на асансьори. С оглед на установеното административно нарушение на **** е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева.

         При така установената фактическа обстановка, решаващият съд е приел, че актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са съставени от компетентни органи и отговарят на изискванията на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН за форма и съдържание. Счел е, че при провеждане на административно-наказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила,  в частност – че административно-наказателното производство е образувано преди изтичане на срока по чл. 34 от ЗАНН. Изложил е, че отразената в АУАН фактическа обстановка се установява от събраните в хода на съдебното следствие доказателства и е направил извод, че тя субсимира състава на нарушението по § 12, ал. 2 от ПР на Наредба за безопасна експлоатация и технически надзор на асансьорите/НБЕТНА/, във вр. с чл. 39, ал. 2 от НБЕТНА. Обосновал е становище, че при определяне на имуществената санкция административно-наказващият орган не е съобразил всички обстоятелства от значение за индивидуализирането и и е намалил размерът и от 500 лв. на 100 лв.

         Настоящият касационен състав на Административен съд – Перник намира, че обжалваното решение е постановено от надлежно сезиран компетентен съд, в рамките на правомощията му, по отношение на акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което е валидно и допустимо.

         Решението е и правилно. Съображенията за това са следните:

         При спазване принципите на чл. 13 и чл. 14 от НПК, във вр. с чл. 84 от ЗАНН, Районен съд - Перник правилно е установил фактическата обстановка. Събрал е гласни и писмени доказателства, относими към всички обстоятелства, предмет на доказване по делото. Изводите са формирани след обективно, всестранно и пълно обсъждане на приобщения доказателствен материал в неговата съвкупност. При разглеждането на делото не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

         Неоснователни са възраженията на касационния жалбоподател – **** за нарушение на материалния закон. Правилно районният съд е приел, че не са допуснати съществени процесуални нарушения при образуване на административно-наказателното производство и налагане на административното наказание. Съответен на закона е изводът му за спазване на срока по чл. 34 от ЗАНН. Съгласно цитираната разпоредба не се образува административно-наказателно производство, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението. В случая изпълнителното деяние на административното нарушение по § 12, ал. 2 от ПР на НБЕТНА, във вр. с чл. 39, ал. 2 от НБЕТНА, се осъществява чрез бездействие – неспиране на асансьора и неуведомяване съответния регионален отдел на ГД "ИДТН". То е установено при извършената на 20.05.2021 г. проверка, за която е съставен ревизионен акт № 5/20.05.2021 г.  До този момент е продължавало и извършването му. Затова от 20.05.2021 г. са започнали да текат тримесечният и едногодишният срок по чл. 34 от ЗАНН. АУАН е съставен преди изтичането им – на 14.06.2021 г.

         Видно от приложения АУАН № 211/14.06.2021 г., същият е съставен от компетентно за това лице съгласно чл. 58, ал. 1 от Закона за техническите изисквания на продуктите/ЗТИП/. Съдържа всички, посочени в чл. 42 от ЗАНН реквизити. Подписан е от съставителя, свидетеля, присъствал при установяване на нарушението и представител на нарушителя. 

          Въз основа на АУАН, компетентният за това орган съгласно чл. 58, ал. 2 от ЗТИП, във вр. със заповед № А-405/19.07.2021 г. на Председателя на ДАМТН е издал наказателно постановление № НП-237/02.08.2021 г.. Същото е в изискуемата от закона писмена форма, съдържа реквизитите, посочени в чл. 57, ал. 1 от ЗАНН и е подписано от издателя.        

         Неоснователно е оплакването на касатора ****, че актосъставителят и административно-наказващият орган, при посочване на нарушената правна норма не са отразили § 12, ал. 1, т. 3 от ПР на НБЕТНА, което представлява съществено процесуално нарушение. Извършеното в АУАН и НП описание на нарушението и дадената му правна квалификация са ясни и не възпрепятстват нарушителя да разбере за какво е привлечен към администратвно-наказателна отговорност.

         Правилно, с оглед установената в хода на съдебното следствие фактическа обстановка, районният съд е приел, че касаторът следва да отговаря за извършено нарушение по § 12, ал. 2 от ПР на НБЕТНА, във вр. с чл. 39, ал. 2 от НБЕТНА. Цитираните разпоредби предвиждат задължение за лицето, което поддържа асансьора, да спре неговата експлоатация и да уведоми съответния регионален отдел на ГД "ИДТН", ако в срок до 31.12.2016 г./§12, ал. 1, т. 3 от ПР на НБЕТНА/ ползвателите не са поставили аварийно алармено устройство съгласно т. 5.14.3 от БДС ЕN 81-80: 2003, което да позволява двустранна разговорна връзка между кабината на асансьора и лицето, което извършва аварийното му обслужване съгласно чл. 9, ал. 1, т. 5.

         В настоящия случай по категоричен начин е установено, че при извършена проверка на 20.05.2021 г., електрически асансьор ****в жилищен блок в гр. Перник, ул. **** е без монтирано аварийно алармено устройство за провеждане на двустранна разговорна връзка между кабината на асансьора и лицето, осъществяващо аварийната поддръжка и независимо от това ****, което осъществява поддръжката му не го е спряло от експлоатация и не е уведомила за това съответния отдел на ГД „ИДНТ“.

         Имуществената санкция за нарушението по § 12, ал. 2 от ПР на НБЕТНА, във вр. с чл. 39, ал. 2 от НБЕТНА е предвидена в чл. 55, ал. 2 от ЗТИП и е в размер от 100 лв. до 2000 лв. Районният съд правилно е приел, че в настоящия случай, с оглед отсъствието на други нарушения от този вид и липсата на данни за имущественото състояние на дружеството, осъществило състава на нарушението, за изпълнението на целите по чл. 12 от ЗАНН е достатъчно налагането на имуществена санкция в минималния размер от 100 лв. и затова е намалил определената такава от 500 лв. до предвидения в закона минимум. В тази връзка касационният състав намира за неоснователно становището на касатора – Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, че обжалваното решение, в частта, в която размерът на имуществената санкция е намален, е неправилно. Касаторът не е аргументирал този си извод, а и съдът счита, че той не се подкрепя от събраните по делото доказателства.

         С оглед всичко изложено настоящия състав намира, че обжалваното решение е валидно и допустимо. Не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила в хода на съдебното производство. Правилно е приложен материалния закон и изменения размер на имуществената санкция е справедлив. Не са налице релевираните в двете касационни жалби касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 3 от НПК за отмяната му. Затова на основание чл. 221, ал. 2 от АПК следва да бъде оставено в сила.

         Неоснователно е и касаторът - **** за неправилно разпределение на разноските от районния съд. Настоящият състав споделя изцяло становището на Районен съд – Перник, че при частично уважаване на жалбата срещу наказателното постановление, в полза на жалбоподателя следва да се присъдят разноски, съразмерно с уважената част. Така е постъпил и районният съд, поради което решението му е правилно и в частта за разноските.

С неоснователността на двете подадени касационни жалби, на касаторите не следва да се присъждат разноските, направени в касационното производство.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН, настоящият касационен състав на Административен съд – Перник

 

Р  Е  Ш  И

 

         ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 243/30.11.2021 г., постановено по АНД № 20211720201593/2021 г. по описа на Районен съд Перник.

         РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/

                                                                 

                                                                  ЧЛЕНОВЕ: 1./п/

 

                                                                                      2./п//