№ 133
гр. Дупница, 06.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДУПНИЦА, IV-ТИ СЪСТАВ НО, в публично
заседание на двадесети октомври през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:Мая В. Гиздова
при участието на секретаря Румяна М. Агонцева
като разгледа докладваното от Мая В. Гиздова Административно
наказателно дело № 20211510200926 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 203 от 13.08.2021., издадено от Началник
отдел”Контрол на компонентите и факторите на околната среда” към Дирекция”Контролна
и превантивна дейност”,с което на „ВиК„-Дупница ЕООД,със седалище и адрес на
управление гр.Дупница,община Дупница,област Кюстендил,ул.”Неофит Рилски”№9,
представлявано от Управителя Илия Димитров Илиев, е наложено административно
наказание "имуществена санкция" в размер на 3 000.00 /три хиляди / лева на основание
чл.53 от ЗАНН, и чл.200,ал.1,т.6, от Закона за водите,във вр.с чл.38,ал.3 от Наредба №2 от
08.06.2011г.,за издавете на разрешителни за заустване на отпадъчни води към водни обекти
и определяне на индивидуалните емисионни ограничения на точкови източници на
замърсяване,за нарушение по чл.48,ал.4,във вр. с чл.200,ал.1,т.6 от Закона за водите.
Жалбоподателят, в подадената жалба моли Наказателното постановление да бъде отменено
като незаконосъобразно-постановено при съществени нарушения на процесуалните правила
и на материалния закон,като излага подробни съображения в тази насока. В съдебно
заседание жалбата се поддържа, и отново се моли наказателното постановление да бъде
отменено като незаконосъобразно.
Въззиваемата страна,оспорва жалбата, чрез процесуалния си представител и моли
наказателното постановление да бъде потвърдено.
Дупнишкият районен съд, след като взе предвид събраните по делото доказателства и
наведените от жалбоподателя доводи и съображения, намери за установено от фактическа
страна следното:
1
„ВиК-Дупница”ЕООД е изхвърлило отпадъчни води,като е нарушило индивидуалните
емисионни ограничения/ИЕО/,определени в разрешително за заустване на отпадъчни
води/РЗОВ/-№43110115/21.01.2013г.
Община Дупница е титуляр на Разрешително за ползване на воден обект за заустване на
отпадъчни води в повърхностни води№*********/21.01.2013г.,продължено с Решение
№ПО-01-26/15.02.2019г., издадено от Директора на Басейнова Дирекция
„Западнобеломорски район”/БДЗБР/,в което са определени ИЕО по показатели.По реда на
глава единадесета „а” от Закона за водите/ЗВ/ е сключен договор №VII-7/18.07.2016г.,
между титуляра на РЗОВ и водоползватели „ВиК-Дупница”ЕООД.По силата на този
договор и на основание чл.48,ал.4 от ЗВ,ВиК оператора трябва да пречиства и зауства
отпадъчни води в повърхностните водни обекти в съответствие с издаденото разрешително.
На 10.09.2020г., от дружеството е проведен собствен мониторинг върху състоянието на
отпадъчните води,формирани от дейността на канализационната система.От акредитирана
лаборатория-Изпитвателна лаборатория за питейни и отпадъчни води към „ ВиК” ЕООД-
Благоевград/ИЛПОВ/ са взети водни проби от канализационните колектори в точки на
пробовземане,както следва:
-КК№1-Пункт №1-Поток №1,т.1/ул.”Разметаница”/-заустване в р.Джерман
-КК№2-Пункт№2-Поток №2,т.2-/при Мелницата/-заустване в р.Джерман
-КК3-Пункт№3-Поток№3-,т.5/ул.”Цар Освободител”/-заустване в р.Джерман
-КК4-Пункт№4-Поток №4,т.6 /ул.”Цар Освободител”/-зауставане в р.Джерман
-КК№5-Пункт№5-Поток №5,т.8 /ул.”Дупница”/ -заустване в р.Джерман
-КК№6-Пункт №6-Поток №6,т.4 /ул.”Елисавета Багряна”/-заустване в р.Джерман
-КК№1-Пункт №1-Поток №1,т.9/ ул.”Христо Ботев”/заустване в река Бистрица
Резултатите от проведения собствен мониторинг са отразени в протоколи от изпитване
№0873/15.09.2020,№0874/15.09.2020г.,№0875/15.09.2020г.,№0876/15.09.2020г.,
№0877/15.09.2020г., №0878/15.09.2020г., №0879/15.09.2020.,на ИЛПОВ към ВиК ЕООД-
Благоевград,получени в РИОСВ-София с писмо вх.№1356/22.01.2021.
След преглед на резултатите от физико-химичния анализ от представените протоколи от
изпитване е установено превишаване на определените ИЕО в РЗОВ, както следва:
1. Канализационен колектор № 1 - Поток № 1, т.1 /ул. „Разметаница“/ преди заустване в
р. Джерман. Налице е превишение/неспазване по следните показатели, съгласно Протокол
от изпитване № 0879/15.09.2020г.
33
• Общ фосфор: резултат от изпитване - 2.86 ± 0.23 mg/dm при ИЕО - 2,0 mg/dm;
33
• БПКз: резултат от изпитване - 31 ± 3 mg/dm, при ИЕО - 25 mg/dm.
2. Канализационен колектор № 2 - Поток № 2, т.2 /при Мелницата / преди заустване в р.
Джерман. Налице е превишение/неспазване по следните показатели, съгласно Протокол от
2
изпитване № 0878/15.09.2020г.
33
• Общ фосфор: резултат от изпитване - 2.47 ± 0.20 mg/dm при ИЕО - 2,0 mg/dm;
33
• БПК5: резултат от изпитване - 50 ± 5 mg/dm, при ИЕО - 25 mg/dm;
33
• Неразтворени вещества: резултат от изпитване - 61 ± 14 mg/dm при ИЕО – 35 mg/dm.
3. Канализационен колектор № 3 - Поток № 3, т.5 /ул. „Цар Освободител“/ преди
заустване в р. Джерман. Налице е превишение/неспазване по следните показатели, съгласно
Протокол от изпитване № 0875/15.09.2020 г.
33
• БПК5: резултат от изпитване - 55 ± 6 mg/dm, при ИЕО - 25 mg/dm;
33
• Неразтворени вещества: резултат от изпитване - 73 ± 17 mg/dm при ИЕО – 35 mg/dm.
4. Канализационен колектор № 4 - Поток № 4, т.6 /ул. „Цар Освободител“/ преди
заустване в р. Джерман. Налице е превишение/неспазване по следните показатели, съгласно
Протокол от изпитване № 0876/15.09.2020 г.
33
• БПКз: резултат от изпитване - 59 ± 6 mg/dm, при ИЕО - 25 mg/dm;
33
• Неразтворени вещества: резултат от изпитване - 64 ± 15 mg/dm при ИЕО – 35 mg/dm.
5. Канализационен колектор № 5 - Поток № 5, т.8 /ул.,Дупница“/ преди заустване в р.
Джерман. Налице е превишение/неспазване по следните показатели, съгласно Протокол от
изпитване № 0874/15.09.2020 г.
33
• БПК5 : резултат от изпитване - 71 ± 7 mg/dm, при ИЕО - 25 mg/dm ;
33
• Неразтворени вещества: резултат от изпитване - 73 ± 17 mg/dm при ИЕО- 35 mg/dm;
За констатираното нарушение на жалбоподателят бил съставен акт за установяване на
административно нарушение №41/2021 от 10.09.2020г.Така съставеният акт за установяване
на административно нарушение послужил за издаването на атакуваното наказателно
постановление.
При така установената фактическа обстановка, Съдът достига до следните правни
изводи:
Съдът намира, че жалбата е процесуално допустима, подадена е
в законоустановения срок и от надлежна страна. Разгледана по същество, същата се явява
основателна поради следното:
На жалбоподателят е съставен акт за установяване на административно нарушение, за
това, че е изхвърлило отпадъчни води,като е нарушило индивидуалните емисионни
ограничения /ИЕО/,определени в разрешително за заустване на отпадъчни води/РЗОВ/
№43110115/21.01.2013г.По идентичен начин е описано нарушението и в издаденото въз
основа на акта за установяване на административно нарушение, наказателно
постановление.
3
Безспорно установено е качеството на санкционираното лице- водоползвател, който не е
титуляр на разрешителни и е В и К оператор по смисъла на чл. 2 от Закона за регулиране на
водоснабдителните и канализационните услуги, като в това си качество, съгласно правилото на чл.
48, ал. 4 от ЗВ ответникът е бил длъжен да пречиства и зауства отпадъчни води в повърхностни
водни обекти в съответствие с издаденото разрешително за ползване на воден обект за заустване на
отпадъчни води за съответната канализационна система.
Според настоящият съдебен състав са нарушени разпоредбите на чл.42,т.4 и чл.57,ал.1,т.5 от
ЗАНН,той като нито в АУАН, нито в издаденото въз основа на него НП е извършено пълно
и точно описание на нарушението,както и няма описание на обстоятелствата при които
нарушението е било извършено.
Изпълнителното деяние, в АУАН се свежда до –изхвърляне, а не до пречистване и
заустване,така както е отбелязано в разпоредбата на чл.48,ал.4 от ЗВ.
Съгласно разпоредбата на чл.48,ал.4 от ЗВ- „Водоползвателите, които не са титуляри на
разрешителни и са В и К оператори по смисъла на чл. 2 от Закона за регулиране на
водоснабдителните и канализационните услуги, пречистват и заустват отпадъчни води в
повърхностни водни обекти в съответствие с издаденото разрешително за ползване на воден
обект за заустване на отпадъчни води за съответната канализационна система.”
Съгласно разпоредбата на чл.200,ал.1,т.6 от ЗВ-«Наказва се с глоба или имуществена
санкция,освен ако не подлежи на по-тежко наказание физическо или юридическо лице,
което-изхвърли отпадъчни води във водните обекти и канализационната система, като
наруши емисионните норми и изисквания - от 1000 лв. до 5000 лв.;
При тези данни съдът намира, че обжалваният НП е незаконосъобразен и следва да бъде
отменен.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №№ 203 от 13.08.2021., издадено от
Началник отдел”Контрол на компонентите и факторите на околната среда” към
4
Дирекция”Контролна и превантивна дейност”,с което на „ВиК„-Дупница ЕООД,със
седалище и адрес на управление гр.Дупница,община Дупница,област
Кюстендил,ул.”Неофит Рилски”№9, представлявано от Управителя Илия Димитров Илиев, е
наложено административно наказание "имуществена санкция" в размер на 3 000.00 /три
хиляди / лева на основание чл.53 от ЗАНН, и чл.200,ал.1,т.6, от Закона за водите,във вр.с
чл.38,ал.3 от Наредба №2 от 08.06.2011г.,за издавете на разрешителни за заустване на
отпадъчни води към водни обекти и определяне на индивидуалните емисионни ограничения
на точкови източници на замърсяване,за нарушение по чл.48,ал.4,във вр. с чл.200,ал.1,т.6 от
Закона за водите,като незаконосъобразно.
Решението подлежи на касационно обжалване, пред Кюстендилския
административен съд, на основанията, предвидени в НПК и по реда на глава ХІІ АПК.
Съдия при Районен съд – Дупница: _______________________
5