№ 997
гр. Пловдив , 06.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛОВДИВ, VI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в публично
заседание на трети юни, през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Иван Г. Калибацев
при участието на секретаря Маргарита Ив. Георгиева
като разгледа докладваното от Иван Г. Калибацев Административно
наказателно дело № 20215330202719 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.53 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС-37 от 10.03.2021 г. на
Заместник-председател на Държавна агенция за метрологичен и технически
надзор /ДАМТН/, с което на ОБЩИНА БРЕЗОВО, ЕИК: *********, със
седалище и адрес на управление: гр.Брезово, ул.“Георги Димитров“ № 25,
представлявано от Х.Н.Е. – **** на Общината, на основание чл.201, ал.12 и
чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите /ЗВ/ е наложено административно
наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 8000 /осем хиляди/ лева
за нарушение по чл.190а, ал.2 вр. чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ.
Жалбоподателят, в жалбата си навежда конкретни доводи за
незаконосъобразност на атакуваното наказателно постановление /НП/, като
формулира искане за отмяната му. В съдебно заседание чрез процесуалния си
представител – адв.Н. прави същото искане, като при условията на
алтернативност моли съда намали размера на наложената санкция до размера
на предвидения в закона минимум.
Въззиваемата страна – ДАМТН, редовно призована, не изпраща
представител в съдебно заседание. В депозирано писмено становище оспорва
жалбата като неоснователна. Излага конкретни съображения за
1
потвърждаване на обжалваното НП като правилно, мотивирано и
законосъобразно. Претендира сторените в производството разноски. В
случай на уважаване на жалбата, моли съдът да присъди адвокатско
възнаграждение в минимален размер.
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства и във връзка с
направеното оплакване, намира следното от фактическа и правна страна:
Жалбата е подадена в предвидения от закона седмодневен срок, предвид
което е допустима, а разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.
На 25.11.2019 г. от инспектори от РО „Надзор на язовирните стени и
съоръженията към тях“ /РО „НЯСС“/ към ДАМН била извършена проверка на
язовир „Ай Тепе“ /Брезово 4/, находящ се в поземлен имот № 000090 в
землището на гр.Брезово, чийто собственик съгласно Акт за публична
общинска собственост № 1277/02.02.2005 г. бил жалбоподателят Община
Брезово. Проверката завършила със съставянето на Констативен протокол
/КП/ № 07-01-198/25.11.2019 г. от проверка и контрол на язовирна стена и
съоръженията към нея и документацията за експлоатация, в който на
собственика на проверения обект било дадено следното предписание: „Да се
премахне храстовидната и дървесната растителност по водния откос“ със срок
на изпълнение – 30.04.2020 г.
На 04.08.2020 г. инспектори от РО „НЯСС“, сред които и свидетелят К. Г.
Ст., в качеството си на старши инспектор в РО „НЯСС“- Южна Централна
България в ГД „НЯСС“ към ДАМТН извършили проверка на техническото и
експлоатационно състояние на язовир „Ай Тепе“ /Брезово 4/. По време на
проверката, в качеството на представител на собственика на язовира,
присъствал св.Р. Ил. Г., на длъжност **** в Община Брезово. Целта на
проверката била да се осъществи контрол за изпълнение на даденото в КП №
№ 07-01-198/25.11.2019г. задължително предписание. При извършения по
време на проверката обход и оглед на голяма язовирна стена и съоръженията
към нея, както и след преглед на документацията от експлоатацията на
обекта, проверяващите установили, че водния откос е земен защитен с
каменна броня, обрасъл с дървесна и храстовидна растителност, която
възпрепятствала подробния оглед на язовира и своевременното установяване
на неизправности по същия – налична ерозия, свличания, обруШ.ания,
хлътвания и други неизправности, застрашаващи сигурността на язовирната
стена. Това създавало предпоставки за аварии, злополуки и щети с
2
непредвидими последици.
Въз основа на констатираното по време на проверката, проверяващите
направили извод, че собственикът на язовир „Ай Тепе“ /Брезово 4/ не е
изпълнил задължителното предписание, дадено на основание чл.190а, ал.1, т.3
от ЗВ с горепосочения Констативен протокол на Главна дирекция „НЯСС“, а
именно: „Да се премахне храстовидната и дървесната растителност по водния
откос“ със срок на изпълнение – 30.04.2020 г., с което на 01.05.2020 г.
Община Брезово е осъществила фактическия състав на нарушение на
разпоредбата на чл.190а, ал.2 от Закона за водите.
Резултатите от проверката били обективирани в КП № 07-01-113/04.08.2020
г.
С покана изх.№ 85-02-225 от 14.09.2020 г. жалбоподателят бил поканен за
съставяне и връчване на Акт за установяване на административно нарушение
/АУАН/ на посочените в нея дата, час и място.
На 06.10.2020 г. св.К.С. съставил АУАН № 07-022/06.10.2020 г. за
извършено от Община Брезово нарушение на чл.190а, ал.2 от Закона за
водите. Представляващият жалбоподателя се запознал със съдържанието на
акта и го подписал без възражения.
В законоустановения срок било депозирано възражение срещу акта по реда
на чл.44, ал.1 от ЗАНН.
Въз основа на съставения акт било издадено обжалваното наказателно
постановление.
Описаната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на
събраните гласни доказателствени средства – показанията на актосъставителя
К. Г. Ст. в качеството му на свидетел, св.Р. Ил. Г. и св.Г.М.Ш., както и на
писмените доказателства по делото.
При така установената по несъмнен и категоричен начин фактическа
обстановка и след преценка на събраните по делото доказателства, Съдът
счита, че наказателното постановление е НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО и като
такова следва да бъде отменено.
Настоящата инстанция намира за безспорно установено, че жалбоподателят
Община Брезово в качеството си на собственик на язовир "Ай Тепе“ /Брезово
4/, не е изпълнило задължителното предписание, дадено в констативен
протокол № 07-01-198/25.11.2019 г. на Главна дирекция "Надзор на
язовирните стени и съоръженията към тях", а именно - да се премахне
3
храстовидна и дървесна растителност по водния откос, със срок на
изпълнение 30.04.2020 г., с което е нарушил разпоредбата на чл.190а, ал.2 вр.
чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите.
Въпреки установеното нарушение, при извършената служебна проверка,
настоящата инстанция констатира, че при издаването на АУАН и НП са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, водещи до
отмяна на процесното наказателно постановление.
В случая с Констативен протокол № 07-01-198/25.11.2019 г. е било дадено
предписание на Община Брезово да се премахне храстовидна и дървесна
растителност по водния откос на собствения му язовир Ай Тепе“ /Брезово 4/.
Срокът на даденото предписание е обхващал периода от констатацията до
30.04.2020 г., от което следва, че в първия ден /01.05.2020 г. /, следващ
изтичането на срока, жалбоподателя е бил в нарушение. В този смисъл
нарушителят е бил известен, като актосъставителят е разполагал с всички
необходими данни за евентуалното осъществено към този момент деяние в
нарушение на Закона за водите. Въпреки това, контролните органи
неоснователно са се забавили с проверката по случая /извършена на
04.08.2020 г. /, като АУАН е бил съставен след изтичане на тримесечния срок,
а именно – на 06.10.2020 г., което предопределя и неспазването на срока по
чл. 34, ал. 1 от ЗАНН. Противното би означавало неоправдано забавяне от
страна на контролните органи, водещо до загубване ефективността на
предприетите мерки, във връзка с осъществявания надзор на язовирните стени
и съоръженията към тях, още повече че така биха се поставили в опасност
човешкия живот и здраве. В тази връзка съдът намира, че приетия от
наказващия орган момент на установяване на нарушението не е релевантният
за изчисляване срока по чл.34 от ЗАНН, като това "откриване" на нарушителя
в избран от актосъставителя момент, който като контролен орган иначе е
бездействал по каквито и да било причини в един период от време от
момента, в който е имал възможност да ангажира отговорността на
нарушителя и до изтичане на три месеца, не може да се счита за надлежно
изчисляване срока за започване на административнонаказателното
производство.
Предписанието е дадено на конкретен субект – собственикът на язовир -
Община Брезово, поради което и очевидно след изтичане на срока на
предписанието и при налично неизпълнение на същото, нарушител е налице и
4
той е именно лицето, задължено с протокола, с който са дадени
предписанията и това лице не е неизвестно. Моментът на извърШ.ане
проверка за изпълнение на предписанието по никакъв начин не влияе върху
това положение на нещата, доколкото, след като е предоставен срок за
изпълнение на предписание и същото не е изпълнено, нарушението е било
част от обективната действителност на деня, следващ крайния срок за
изпълнение предписаното задължение. В тази насока за контролните органи
са били налице, още към датата, следваща датата на изтичане срока за
изпълнение на предписанието, всички необходими данни, от които да
направят извод извършено ли е нарушение и кой е нарушителят.
Бездействието на контролните органи обаче е довело като последица до
пропускане на законоустановения срок за започване на производството
против известния им нарушител – Община Брезово, а както е посочено в ТП
№ 1/2015 г. на ВКС и ВАС сроковете по чл.34 от ЗАНН са давностни, като
давността е свързана с идеята, че продължителното бездействие на
правоимащия субект /административния орган/ създава неоправдано
положение на несигурност в правния мир. В случая не е бил съобразен срокът
по чл.34, ал.1 от ЗАНН за започване на административнонаказателното
производство, доколкото нарушителят е бил известен още към деня, следващ
изтичане срока за изпълнение на задължително предписание – 01.05.2020 г.,
като контролните органи неоснователно са забавили проверката и поради това
АУАН е издаден повече от три месеца след откриване на нарушителя, което в
случая следва да се счете, че съвпада с момента на извърШ.ане на
нарушението. Изложеното е основание за отмяна на наказателното
постановление изцяло.
Предвид изхода от спора, искането на въззиваемата страна за присъждане
на разноски по делото, представляващи юрисконсултско възнаграждение, се
явява неоснователно и не следва да бъде уважено.
Предвид това и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № НЯСС-37 от 10.03.2021 г. на
Заместник-председател на Държавна агенция за метрологичен и технически
надзор /ДАМТН/, с което на ОБЩИНА БРЕЗОВО, ЕИК: *********, със
5
седалище и адрес на управление: гр.Брезово, ул.“Георги Димитров“ № 25,
представлявано от Х.Н.Е. – **** на Общината, на основание чл.201, ал.12 и
чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите /ЗВ/ е наложено административно
наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 8000 /осем хиляди/ лева
за нарушение по чл.190а, ал.2 вр. чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщението до
страните за постановяването му пред Административен съд гр.Пловдив по
реда на АПК.
Съдия при Районен съд – Пловдив: _______________________
6