О К Р Ъ Ж Е Н С Ъ Д – Х А С К О В О
О П Р
Е Д Е Л Е
Н И Е
№ 862/06.ХI.2019
г. гр.Хасково
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Окръжен съд-Хасково на шести ноември две хиляди и деветнадесета
година,закрито заседание, в състав:
Председател : Деляна Пейкова
Членове :1. Георги Гочев
2.Милуш Цветанов
като разгледа докладваното от
Георги Гочев въззивно частно гражданско дело №736/2019 г. за да се
произнесе взе предвид
Производството е по реда на Глава ХХІ, чл.274 от ГПК
Обжалвания акт
С
определение №694/19.VIII.2019 г. по гр.дело №673/2019 Районен съд-Свиленград
оставя без уважение направеното от Главна дирекция „Миграция” към МВР
възражение за неподсъдност на спора пред РС Свиленград и за изпращането му по
компетентност на РС София.
Обстоятелства по обжалването
Главна
дирекция „Миграция“ при МВР е оставала недоволна от определението, като представя
частна жалба с доводи за
незаконосъобразност на обжалваното определение.Районният съд неправилно се е
позовал на разпоредбата на чл. 108, ал. 1, изр. 2 ГПК, тъй като специалните
домове за временно настаняване на чужденци не са самостоятелни териториални
звена или поделения, поради което предвид нормата на чл. 105 ГПК
местнокомпетентен да разгледа иска е РС София, в района на който е седалището
на ответника. Предвид изложеното желае да се отмени обжалваното определение и
делото да се изпрати на РС София за разглеждането му по компетентност.
В
срока по чл. 276, ал. 1 ГПК е постъпил отговор от ищеца А.К.Н.,ЕГН:********** с
който оспорва жалбата.
Правни съображения
Частната жалба е
подадена в срока по чл. 275 ГПК от надлежна страна и против акт, подлежащ на
съдебен контрол, поради което е допустима.
Ищецът
е предявил
против Дирекция
„Миграция” към МВР обективно съединени искове по чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал.
5, т. 2 ЗМВР и чл. 86 ЗЗД.
В срока по чл.
131, ал. 1 ГПК е постъпил писмен отговор от Дирекция „Миграция” към МВР, с
който се прави възражение за неподсъдност на спора пред РС Свиленград и се
прави искане на основание чл. 105 ГПК делото да бъде изпратено по компетентност
на РС София, в района на който е седалището му.
За да остави без уважение възражението на Дирекция „Миграция” към МВР за неподсъдност на спора пред РС Свиленград, районният съд е приел, че
ищецът е полагал труд в *** при дирекция „Миграция“, поради
което на основание чл. 108, ал. 1, изр. 2 ГПК е компетентен да разгледа спора.Атакуваното
определение е правилно и законосъборазно,поради което следва да се потвърди.
Правният статут
на служителите на Министерството на вътрешните работи е уреден в чл. 142 ЗМВР,
според който те са три вида: държавни служители – полицейски органи и органи по
пожарна безопасност и защита на населението; държавни служители и лица,
работещи по трудово правоотношение. Статутът на държавните служители -
полицейски органи и органи по пожарна безопасност и защита на населението,
какъвто е ищецът, е уреден в ЗМВР, който съдържа норми относно условията за
възникване и прекратяване на служебното правоотношение, както и неговото
съдържание, но в него липсват процесуални правни норми относно реда за
разглеждане на имуществените спорове между държавните служители и съответните
звена на МВР, където са назначени. Поради това по аналогия следва да се приложи
нормата на чл. 125 ЗДСл, според която имуществените спорове се разглеждат по
общия исков ред, а именно по реда на ГПК.
Общото правило, уреждащо местната подсъдност, се съдържа в чл. 105 ГПК,
който постановява, че искът се предявява пред съда, в района на който е
постоянният адрес или седалището на ответника. От него
законът предвижда редица изключения с оглед качеството на страните или предмета
на спора. По отношение на трудовите дела в чл. 114 ГПК е
предвидена специална местна подсъдност, според която работникът може да предяви
иск срещу работодателя си и по мястото, където той обичайно полага своя труд. Въпреки че правният статут на
държавните служители в МВР и работниците и служителите се урежда от различни
закони (ЗМВР и КТ), основното и съществено съдържание на служебното и трудовото
правоотношение е едно и също, тъй като и двете имат за предмет престиране на
работна сила и произтичащите от това социални права – възнаграждение, почивки,
отпуски. Именно поради сходството в съдържанието на трудовото и служебното
правоотношение за по – подробната регламентация на социално – икономическите
права на държавните служители в МВР ЗМВР препраща към КТ – чл. 175, ал. 2, чл.
188, ал. 2, чл. 190. Сходното правно положение на служителите по трудово и
служебно правоотношение налага прилагането на един и същ ред за защита, от
което следва, че за защита на имуществените си права държавните служители могат
да се ползват от изборната подсъдност по чл. 114 ГПК, като предявят иска и по
мястото, където обичайно полагат труд. Приравняването на споровете по ЗМВР с трудовите
е прието от ВКС като аргумент за освобождаване на държавните служители в МВР от
заплащане на държавни такси по граждански дела, свързани с тяхното служебно
положение (т. 23 от ТР № 6 от 6.11.2013 г. на ВКС по
тълк. д. № 6/2012 г., ОСГТК). Становището, че подсъдността по чл. 114 ГПК е неприложима за
държавните служители, за които се прилага общата подсъдност по чл. 105 ГПК, не
следва да се сподели, тъй като това би довело до поставяне
в неравностойно положение служителите по трудово и служебно правоотношение при
положение, че предмет на защита са едни и същи права. Поради това, като е
приел, че искът е подсъден на РС Свиленград, в района на който се намира ***,
където ищецът полага труд, районният съд е постановил законосъобразен съдебен
акт, който следва да се потвърди.
Водим
от изложеното Окръжен съд-Хасково
О П Р Е Д Е Л И
ПОТВЪРЖДАВА
определение №694/19.VIII.2019 г. по гр.дело №673/2019
Районен съд-Свиленград.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО е окончателно.
Председател :
Членове : 1. 2.