Решение по дело №103/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 155
Дата: 7 юли 2023 г.
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20237240700103
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 април 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 155                                     07.07.2023 год.                     гр. Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

      Старозагорски административен съд, публично съдебно заседание на двадесет и втори юни две хиляди двадесет и трета год., в състав        

                                                                 

Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА

                                                          Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА

                                                                            МИХАИЛ РУСЕВ

                       

при секретаря Пенка Маринова и в присъствието на прокурора Нейка Тенева, като разгледа докладваното от съдия Дарина Драгнева КАН дело №103  по описа  за 2023 год., за да се произнесе, съобрази следното:

     Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.  

Образувано е по касационна жалба на Ю.Г.Д. против Решение №83/09.03.2023г постановено по АНД №3416/22г по описа на РС Стара агора, с което е потвърдено Наказателно постановление №22-1228-001813/05.07.2022г, издадено от Началник група, сектор „Пътна полиция“ при ОД МВР Стара Загора с наложена на касатора глоба в размер на 600лв и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца, на основание чл.182 ал.5 вр. с ал.2 т.4  от ЗДвП за това, че на 14.05.2021г около 13.55ч по път ІІ-66 км.82+800, община Стара Загора, в посока запад-изток управлява собствения си лек автомобил M. с рег. №**** като в условията на системност управлява със скорост от 97км/ч при максимално разрешена скорост за движение от 60км/ч, въведена с пътен знак В-26. Нарушението е заснето с АТСС  TFR1-M №573 И клип №17101/мобилна радарна система/. Предходни извършени нарушения – фиш серия К №3936523/03.09.2020г, връчен на 17.09.2020г, и влязъл в сила на 02.20.2020г, фиш серия К№3973051/17.09.2020г, връчен на 05.11.2020г и влязъл в сила на 20.11.2020г и фиш серия К №3377968/10.02.2020г, връчен на 17.09.2020г и влязъл в сила на 02.10.2020г. Нарушителят е установен на 04.01.2022г, попълнена декларация по чл.188 от ЗДвП. С извършеното на 14.05.2021г деяние е осъществен нарушение на чл.21 ал.2 от ЗДвП в условията на системно превишение на разрешената максимална скорост, извън населено място със стойност на превишението от 31 до 40км/ч.

Наказателното постановление е издадено въз основа на АУАН №22-1813/10.02.2022г, при съставяне на който нарушителят е възразил, че попълнената  от него декларация по чл.188 от ЗДвП на 04.01.2022г е с невярно съдържание, защото не е бил сигурен кой точно е управлявал моторното превозно средство. След като се прибрал в град София установил, че на 14.05.2021г автомобилът е управляван от Р.С.Д..

С въззивната жалба е поискана отмяна на наказателното постановление, поради направеното възражение при съставяне на АУАН, което не било разследвано от административно наказващия орган, както и поради липса на доказателства, че актосъставителя е компетентен, че техническото средство отговаря на изискванията техническа годност, поради неизпълнение на изискванията на чл.42 и чл.57 ал.1 от ЗАНН.

За да потвърди Наказателното постановление въззивния съд е приел въз основа на служебно събраните писмени доказателства, че наказаното лице е собственик на управлявания лек автомобил. Установяването на  съставомерните място и скорост на движение е въз основа на  годно веществено доказателствено средство, изготвено от технически изправна и използвана по съответния ред  мобилна радарна система.  Превишението на скоростта, извън населено място, е деяние противоправно и осъществено в условията на системност, по аргумент от влезлите в сила през 2020г три електронни фиша с наложени на водача глоби за превишение на скоростта, осъществени през същата 2020г. Всички съставомерни фактически обстоятелства – място, време и скорост на управление, както и фактите, обуславящи системност са описани в АУАН и в НП, а водачът е удостоверил по съответния ред с писмена декларация, че именно той е управлявал собственото си МПС, което свое изявление не може да опровергава с възражение против съставения му АУАН.

     С касационната жалба се твърди, че решението е постановено при неправилно приложение на материалния закон. Поддържа се оплакване за несъответствие между съдържанието на АУАН с изискванията на чл.42 от ЗАНН и между съдържанието на НП с изискванията на чл.57 ал.1 от същия закон, без да се сочи кой конкретно реквизит отсъства. Твърди се, че фактическата обстановка не отговаря на констатациите от извършената проверка – не се посочва коя проверка. Съществена е липсата на необходимата пълнота при описание на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено, което отново е бланкетно твърдение, без необходимата конкретика – кое обстоятелство, имащо признаците на съставомерен елемент от административно наказателния състав, посочен като основание за наложените административни наказания не е намерил израз в обстоятелствената част на АУАН и на НП.  

     Твърди се, че от събраните писмени доказателства не може да се приеме, че АНО е доказал извършеното нарушение – това по своето същество е оплакване за необоснованост на съдебното решение, а необосноваността не е самостоятелно касационно основание по НПК. Релевантни относно допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, довело до ограничаване правото на защита са оплаквания за установяване на фактите по делото в противоречие с правилата на чл.13 и чл.14 от НПК – непълнота на доказателствения материал, превратна, непълна или противоречаща на формалната, житейска и правна логика оценка на доказателствените средства. Относимо към посоченото касационно основание е твърдението, че фактите са установени единствено от АУАН, който не може да има материална доказателствена сила, защото  разпоредбата на чл. 182 ал.2 от ЗДвП противоречи на чл.14 ал.2 от НПК, която е правна норма от по-висок ранг. Поддържа се, че няма съставен протокол за използване на мобилната радарна система, не е приложена снимка на разположението й, за да се установи измерване на скоростта в зоната на действие на знака, както и не е доказано да е поставен пътен знак, указващ максимално допустимата скорост.  От съда се иска отмяна на въззивното съдебно решение и постановяване на друго, с което да се отмени издаденото наказателно постановление и да се присъдят сторените по делото разноски, включително възнаграждение за един адвокат.

        Ответника Началник група в сектор „Пътна полиция“ при ОД МВР Стара Загора, чрез редовно упълномощен юрисконсулт иска от съда да бъде оставено в сила въззивното съдебно решение като твърди, че възраженията против неговата незаконосъобразност са неоснователни. Претендира възнаграждение за юрисконсулт и прави възражение за прекомерност на възнаграждението на един адвокат.

        Представителя на Окръжна прокуратура Стара Загора дава заключение за неоснователност на касационната жалба и предлага да бъде оставено в сила въззивното съдебно решение.

         Административен съд Стара Загора като взе предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и закона и след извършена служебна проверка за валидност, допустимост и съответствие на решението с материалния закон, намира за установено следното:

Жалбата е неоснователна.

Въззивния съд не е допуснал съществено нарушение на процесуалните правила, довело до ограничаване правото на защита и изразяващо се в неспазване на задължението по чл.13 от НПК за служебно разкриване на обективната истина за фактите, предмет на обвинението и на правилата за формиране на вътрешното убеждение по чл.14 от същия кодекс.

 По делото са събрани писмени документи – протокол за използване на мобилната радарна система на 14.05.2021г, чрез която е изготвен клип №17101 и чийто номер е след номера на първия клип 17084 и преди този на последния 171 15, съгласно удостовереното време и място на работа на системата. На следващо място с този протокол е удостоверено поставянето на пътен знак, който указва ограничение на скоростта от 60км/ч на път ІІ-66, км.82+800, което е мястото на контрол, осъществен на посочената дата от полицейските служители. Измервана е скоростта на приближаващите моторни превозни средства, които се движат от запад на изток по второкласната пътна мрежа. Описани в протокола са регистрационните номера на МПС, чиято скорост е установена в посочен точен час със съответния клип – вещество доказателствено средство. Следователно фактическото обстоятелство – въведено с пътен знак ограничение на скоростта до 60км/ч на път ІІ-66 км.82+800 е доказано от изготвено по съответния ред и поради това годно веществено доказателствено средство. Фактите, сочещи на системност, описани в АУАН са доказани от съответните справки за влезли в сила електронни фишове, с които е ангажирана отговорността на водача, установен по правилата на чл.188 от ЗДвП, за извършени нарушения на скоростта в период по-кратък от една година спрямо релевантната дата 14.05.2021г. Техническото средство е проверено за изправност с Протокол №3-48-21 на 22.01.2021г и в рамките на потвърдената му техническа изправност и точност е използвано на 14.05.2021г. Същото притежава и Удостоверение за одобрен тип средство за измерване №17.09.5126 от 07.09.2017г, валидно до 07.09.2027г. При това положение не може да се приеме за основателно оплакването, че съдът е установил съставомерните факти само от съставения АУАН. АУАН е съставен въз основа на веществени и писмени доказателствени средства, в присъствието на нарушителя, след неговото установяване по реда на чл.188 от ЗДвП.

  Водим от тези мотиви и на основание чл.221 от АПК, Старозагорският административен съд

Р     Е     Ш     И :

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №83/09.03.2023год., постановено по АНД №3416/2022г. по описа на РС Стара Загора.

Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.

 

                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                       ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

    

                                                                              2.