Решение по дело №122/2023 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 168
Дата: 24 октомври 2023 г.
Съдия: Мария Петкова Христова
Дело: 20237160700122
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 167

 

Гр. Перник, 24.10.2023 година.

 

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд - П.**, в открито съдебно заседание, проведено на двадесет и седми септември през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЛАВА ГЕОРГИЕВА

ЧЛЕНОВЕ: МАРИЯ ХРИСТОВА

КИРИЛ ЧАКЪРОВ

 

при съдебния секретар Е. В.** и с участието на прокурор А.** от Окръжна прокуратура - П.**, като разгледа докладваното от съдия Мария Христова КАНД № 122 по описа за 2023 година на Административен съд- П.**, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 - чл.228 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във вр. с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по касационна жалба на Директора на Териториална дирекция Митници- С.** при Агенция „Митници“ чрез юрисконсулт В.**а против Решение № 219 от 05.06.2023 година, постановено по АНД № 1789 по описа за 2022 година на Районен съд П.**.

С обжалваното решение е отменено наказателно постановление (НП) № BG2022/5800-424/НП от 18.10.2022 година, издадено от Директора на Териториална дирекция Митници - С.**, с което на основание чл.231, чл.234, ал.1, т.1, във вр. с чл. 234, ал.2, т.1, във вр. с чл. 234, ал.4 от Закона за митниците и чл. 53 е чл.83, ал. 1 от ЗАНН за вменено административно нарушение по чл.234, ал.1, т.1 от Закона за митниците на „**“ ЕООД с ЕИК: **, със седалище и адрес на управление: гр. П.**, област П.**, ж.к. “**“, бл. 83, ет. 5, ап. 13, управлявано и представлявано от К.И.С.** е наложена имуществена санкция в размер на 3 586,05 / три хиляди петстотин осемдесет и шест лева и пет стотинки/, представляваща минималния размер на предвидената за това нарушение санкция, а именно 100% от размера на избегнатите публични държавни вземания.

Касаторът счита, че решението на първоинстанционният съд е необосновано и незаконосъобразно, като противоречащо на материалния закон. По същество излага доводи за това, че по безспорен начин, от събраните доказателства се установява извършеното административно нарушение от страна на дружеството „**“ ЕООД по чл.234, ал.1, т.1 от Закона за митниците, като деянието е доказано както от обективна, така и от субективна страна. Иска от съда да отмени оспореното решение, респективно да бъде потвърдено издаденото наказателно постановление като правилно и законосъобразно.

Касационната жалба е връчена на ответника – „**“ ЕООД, който в срока по чл. 213а, ал.4 от АПК е депозирал отговор, в който оспорва основателността на същината и моли решението да бъде оставено в сила.

В проведеното на 27.09.2023 година съдебно заседание, касаторът редовно призован се представлява от юрисконсулт В.**а, която поддържа жалбата и моли съда да постанови съдебно решение, с което същата да бъде уважена. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът по касационната жалба – „**“ ЕООД редовно призован се представлява от управителя К.И.С.** и адвокат Б., който оспорва касационната жалба като неоснователна и иска атакуваното решение да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно. Претендира присъждане на направени по делото съдебни разноски.

В съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура- П.** дава заключение за неоснователност на касационната жалба и предлага решението да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно.

Административен съд–П.**, в настоящия състав, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните, обсъди събраните по делото доказателства, при съобразяване обхвата на съдебен контрол съгласно чл. 218 от АПК и чл. 220 от АПК, намери следното:

Касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в срок от страна в производството по делото пред първа съдебна инстанция, за която решението е неблагоприятно срещу подлежащ на обжалване съдебен акт.

Разгледана по същество касационната жалба е неоснователна.

След извършена проверка в пределите на чл.218, ал.2 от АПК настоящият съдебен състав намира, че решението на районния съд е валидно и допустимо, като постановено от компетентен съд, в предвидената от закона форма, по допустима жалба, като същото е постановено в съответствие с материалния закон, а основанията за това са следните:

С Акт за установяване на административно нарушение № BG13062022/5800/M-1147 от 13.06.2022 година е ангажирана административнонаказателната отговорност на „**“ ЕООД с ЕИК: **, със седалище и адрес на управление: гр. П.**, ж.к. **, бл**, ет.**, ап. **, представлявано и управлявано от К.И.С.** за това, че на 02.03.2022 година от негова страна в Митническо бюро- П.** е подадена електронна митническа декларация (е-МД) с LRN:220000000001226H000024 за митническо оформяне на стока за режим „ допускане за свободно обръщение и крайно потребление“, към която са били приложени договор за продажба от 25.11.2021 година; търговска фактура Т8846 от 31.01.2022; търговска фактура № 000000001953 от 21.02.2022 година; търговска фактура за други задължения, платими в Съюза във връзка с вноса или продажбата на стоките № 000000001954 от 21.02.2022 година, търговска фактура № 00000004794 от 01.03.2022 година; търговска товарителница 74630-3 от 16.12.2021 година; счетоводни записи и банков документ; декларация, относно контрол при внос на автомобили от позиция 8703/ 01.03.2022 година. Митническата декларация е приета и получава MRN: 22BG005805006224R1, като с нея се декларира стока със следните данни: „Употребяван пътнически автомобил марка: BMW, модел: 3281 xDrive; тип: бензин, първа регистрация: 01.01.2013 година; цвята: черен, работен обем 1997; мощност: 245.0 KC/DIN, брой места: 5, шаси: **“, държава на изпращане **, с код на стоката по ТАРИК: *********, обща фактурна стойност 3 300 канадски долара и митническа стойност в размер на 5 155,50 лева, определена съгласно разпоредбата на чл.70, §1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 година, а именно на база на договорената стойност.

Поради възникнали съмнения относно митническата стойност на стоката, както и поради факта, че в документа за покупка, липсват подпис и печат на продавач и купувач митническите органи са поискали помощ по линия на административната взаимопомощ, съгласно Споразумение на Европейската общност – ** до Канадската служба за граничен контрол. От страна на Канадската служба за граничен контрол е получен отговор, ведно с разпечатка на Канадска автоматизирана декларация за износ – CAED с ID HG1572202112161329975/ 16.12.2021. От съдържанието на същата се установява, че плавателен съд ZIM MONACO VOY#86E, натоварен с контейнер ZCSU6544228 с два броя стоки, напуска Халифакс на 18.12.2021 година. Описаната в декларацията стока № 2 е автомобил марка:  BMW, модел: 3281 xDrive; шаси: **, с декларирана стойност при износа 11 560 канадски долара, при условията на доставка F.O.B. Place of Exit.

Въз основа на тази информация е прието, че „**“ ЕООД не е декларирало митническа стойност на стоката, включваща действително платената цена на стоката при продажбата й за износ и разходите по нея в размер на 16 361,93 лева, установена въз основа на Канадската автоматизирана декларация за износ CAED с ID HG1572202112161329975/ 16.12.2021, представена от канадската гранична служба, а декларира митническа стойност в размер на 5 155,50 лева, за която не са представени доказателства. Актосъставителят е приел, че по този начин дружеството „**“ ЕООД е реализирало съставът на административното нарушение по чл.234, ал.1, т.1 от Закона за митниците. АУАН е връчен на нарушителя, който го е подписал с възражение, че не е виновен и ще депозира писмено възражение срещу констатациите, обективирани в съставения АУАН. /лист 14 от АНД № 1789/2022 г./.

На основание чл.44, ал.2 от ЗАНН е депозирано писмено възражение срещу Акт за установяване на административно нарушение BG13062022/5800/M-1147 от 13.06.2022 /лист 24 от АНД № 1789/2022 г./.

Тези констатации са споделени и в издаденото наказателно постановление № BG2022/5800-424/НП от 18.10.2022 година, издадено от Директора на Териториална дирекция Митници - С.**. В него е посочено, че са установени дължими публични вземания в общ размер на 3 586,05 /три хиляди петстотин осемдесет и шест лева и пет стотинки/, в това число мито в размер на 1 120,64 /хиляда сто и двадесет лева и шестдесет и четири стотинки/ и ДДС в размер на 2 465, 41 /две хиляди четиристотин шестдесет и пет лева и четиридесет и една стотинки/. В следствие на това и на основание чл.231, чл.234, ал.1, т.1, във вр. с чл. 234, ал.2, т.1, във вр. с чл. 234, ал.4 от Закона за митниците и чл. 53 е чл.83, ал. 1 от ЗАНН за вменено административно нарушение по чл.234, ал.1, т.1 от Закона за митниците на „**“ ЕООД с ЕИК: **, със седалище и адрес на управление: гр. П.**, област П.**, ж.к.“**“, бл. **, ет. **, ап. **, управлявано и представлявано от К.И.С.** е наложена имуществена санкция в размер на 3 586,05 /три хиляди петстотин осемдесет и шест лева и пет стотинки/, представляваща минималния размер на предвидената за това нарушение санкция, а именно 100% от размера на избегнатите публични държавни вземания. /лист 8 от АНД № 1789/2022 г./.

Наказателното постановление е обжалвано пред Районен съд П.**, който с Решение № 219 от 05.06.2023 година, постановено по АНД № 1789 по описа за 2022 година го е отменил.

Районния съд е приел, че АУАН и издаденото въз основа на него наказателно постановление са издадени от компетентен за това орган, но в хода на проведеното административнонаказателно производство са допуснати процесуални нарушения от категорията на съществените, изразяващи се в нарушаване на чл.42, т.4 и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, доколкото са налице противоречия и неясноти при описание на соченото административно нарушение и отразяването на обстоятелствата при неговото извършване. Приел е също, че от събраните в хода на съдебното следствие и развилото се административнонаказателно производство гласни и писмени доказателства не се доказва по безспорен и категоричен начин вмененото административно нарушение - нито от обективна, нито от субективна страна. С тези мотиви е счел, че така издаденото наказателно постановление е незаконосъобразно и го е отменил в цялост.

Решението е правилно.

Съгласно разпоредбата на чл.218, ал.1 от АПК, във вр. с чл. 63в от ЗАНН, касационният съд обсъжда посочените в касационната жалба пороци на решението, като за правилното приложение на материалния закон следи служебно, съгласно чл. 218, ал.1, пр.2 от АПК.

По доводите в касационната жалба:

Без основание са изложените в  касационната жалба доводи за доказаност на процесното нарушение.  Първоинстанционният съдебен състав е установил фактическата страна на спора при спазване на принципите на чл.13 и чл.14 от НПК, във вр. с чл.84 от ЗАНН. Събрани са доказателства, които са относими към предмета на доказване. Изводите в решението по приложимия и приложен в проведеното административнонаказателно производство закон са направени след обективно, всестранно и пълно обсъждане на приобщената по делото доказателствена съвкупност, а в решението е обективирана извършената от съда дейност по оценка на доказателствата. На основание чл.220 от АПК настоящият касационен състав възприема изцяло установената от решаващия първоинстанционен състав фактическа обстановка, като кореспондираща си с приобщените в хода на процесуалното законосъобразно съдебно следствие и производство писмени и гласни доказателства.

Без основание са и доводите в жалбата развити и пред първоинстанционния съд, че именно посочената в представената разпечатка на CAED с ID HG1572202112161329975/16.12.2021 е действително платената/ продажната такава. В атакуваното съдебно решение подробно и аргументирано е взето отношение по този въпрос, като направените изводи се споделят напълно и от настоящият съдебен състав. За пълнота съдът следва да отбележи, че позоваването от страна на митническите органи за определяне на митническата стойност на стоката само и единствено на износната декларация, която по аргумент от чл.12, §4 от Регламент (ЕС) №883/2013 е годно доказателство, но същото не е достатъчно да обоснове извод, че митническата стойност на процесната стока по смисъла на чл.70, §1 и §2 от МС е именно тази, посочена в износната митническа декларация. Следва да се спомене и фактът, че износната декларация се съставя едностранно от износителя на стоките и вносителят не може да носи отговорност за верността на данните, които са отразени в нея. От друга страна, както се посочи и по-горе вносната декларация, т.е. митническата декларация MRN: 22BG005805006224R1 е придружена с всички търговски документи и плащания, в това число договор за продажба от 25.11.2021 година; търговска фактура Т8846 от 31.01.2022; търговска фактура № 000000001953 от 21.02.2022 година; търговска фактура за други задължения, платими в Съюза във връзка с вноса или продажбата на стоките № 000000001954 от 21.02.2022 година, търговска фактура № 00000004794 от 01.03.2022 година; търговска товарителница 74630-3 от 16.12.2021 година; счетоводни записи и банков документ; декларация, относно контрол при внос на автомобили от позиция 8703/01.03.2022 година, които документи всъщност доказват декларираната митническа стойност. С оглед на изложеното настоящият касационен състав споделя изводът, че износната декларация не е достатъчна, за да обоснове извод, че митническата стойност на процесната стока е действителната или подлежащата на плащане цена на стоката при продажбата. Предвид това правилен се явява изводът на първоинстанционният съд, че нарушението не е доказано по категоричен начин.

Следва да се отбележи и, че отразеното в акта за установяване на административно нарушение няма обвързваща доказателствена сила, което означава че не следва да се счита за установено до доказване на противното и в тежест именно на наказващият орган, в случая касатора, е да докаже извършеното нарушение и неговото авторство с всички допустими от закона доказателства и доказателствени средства, което в настоящият случай не е сторено. Нито в административната, нито в съдебната фаза са събрани доказателства, че дружеството е извършило вмененото му административно нарушение по чл.234, ал.1, т.1 от ЗМ, а напротив дори приключилото с решение № РЗМ-5800-1238/32-472120 от 11.07.2023 година на Директора на ТД- Митници С.** административно производство по реда на Регламент (ЕС) № 952/2013 по еднозначен начин сочи, че дружеството ответник не е допуснало нарушение при деклариране на стоката и същата е определена в размер на 5 155,50 /пет хиляди сто петдесет и пет лева и петдесет стотинки/, така както е декларирано и с процесната митническа декларация и за която стойност са внесени дължимите мито и ДДС. С оглед на това напълно обосновано е заключението на районния съд за недоказаност на повдигнатото административно наказателно обвинение към „**“ ЕООД за извършено нарушение по чл.234, ал.1, т.1 от ЗМ, за която да понесе вменената му административнонаказателна отговорност.

Предвид изложените мотиви настоящият касационен състав намира, че обжалваното решение е валидно, допустимо и съответстващо на материалния закон и не са налице релевираните в касационната жалба касационни основания за отмяната му.

Относно разноските:

При този изход на спора касационният ответник има право на разноски, съгласно чл.63д, ал.1 от ЗАНН. Същите са своевременно претендирани и са придружени със списък по реда на чл.80 от ГПК. Касационният жалбоподател следва да бъде осъден да заплати 658 /шестстотин петдесет и осем/ лева представляващи адвокатско възнаграждение, изчислено по реда на чл.18, ал.2, във вр. с чл.7, ал.2, т.2 от Наредба № 1 от 9 юли 2004 година за минималните размери на адвокатските възнаграждение.  

   Мотивиран от изложеното и на основание чл.221, ал.2, пр. първо от АПК, във вр. с чл.63в от ЗАНН, Административен съд- П.**, касационен състав

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 219 от 05.06.2023 година, постановено по АНД № 1789 по описа за 2022 година.

ОСЪЖДА Агенция „Митници“, с адрес: гр. С.**, ул. **№ 84 да заплати на „**“ ЕООД с ЕИК: **, със седалище и адрес на управление: гр. П.**, ж.к. **, бл.83, ет.5, ап.13, представлявано от управителя К.И.С.** съдебни разноски в размер на 658 /шестстотин петдесет и осем лева/.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

 

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/

 

                                                ЧЛЕНОВЕ: /П/    /П/