Решение по дело №1471/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1160
Дата: 10 август 2020 г.
Съдия: Ромео Савчев Симеонов
Дело: 20207050701471
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                    №……………….…/….08.2020г.

 

                                             В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

        Варненският административен съд- Варна ІV касационен състав, в публичното заседание  на тридесети юли две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                           Председател: Мария Ганева

                                                                  Членове: Мариана Ширванян

                                                                                  Ромео Симеонов

 

при секретаря Анна Димитрова и в присъствието на прокурора Стоян Загоров, като разгледа докладваното от съдията Симеонов КАНД № 1471 по описа  за  2020  година,   за да се  произнесе, взе предвид : 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК вр. чл. 63 ал.1 от ЗАНН и е образувано по жалба на Областна дирекция на МВР Варна, подадена чрез ст.юрисконсулт Катя Лукова-Атанасова, срещу Решение № 531 от 09.04.2020 г. по АНД № 5414/201г. на Районен съд - Варна (ВРС), с което е отменен Електронен фиш серия К № 2899294, издаден от  ОД на МВР-Варна,  с който на основание чл.189 ал.4 във вр. с чл.182 ал.2 т.3 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) на В.И.Б., като ликвидатор на „Златни пясъци – Травел” АД, е наложена глоба в размер на 100 лева за нарушение на чл.21 ал.2 от ЗДвП.

С касационната жалба се настоява, че решението на ВРС е неправилно и незаконосъобразно. Касаторът счита, че ликвидаторът е назначен от длъжностно лице по регистрация към Агенция по вписванията, като назначаването има действие от момента на вписването му в Търговския регистър. Посочва, че в случай, че Б. не е могъл да изпълнява тези функции е следвало да подаде заявление за корекция, за което няма данни да е сторено. Навеждат се доводи, че такова заявление не е вписано в Търговския регистър и към настоящия момент. Предвид изложеното се твърди, че към датата на извършване на нарушението собственикът на процесното превозно средство – „Златни пясъци – Травел” АД, се е представлявало от В.Б.. Твърди се че нарушението не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с други нарушения, поради което не са налице предпоставки за приложението на чл.28 от ЗАНН. Иска се от съда да отмени оспореното решение и да потвърди електронния фиш. Претендират присъждане на юрисконсултско възнаграждение за двете съдебни инстанции. В условията на евентуалност е направено възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение и за двете инстанции на процесуалният представител на ответника в настоящото производство.

 Касаторът-редовно уведомен, не се явява, не се представлява. Депозирани са писмени бележки, в които се изразява становище по съществото на спора, като се поддържа изложеното в касационната жалба.

 Касационният ответник чрез процесуалния си представител е депозирал писмен отговор на касационната жалба, в който твърди, че за да бъде завършен фактическият състав по назначаването на ликвидатора Б.  е необходимо, освен наличието на акт за назначаване и същият да е вписан по партидата на търговеца. Посочва се също, че следва и определеният за ликвидатор да е дал изискуемото съгласно чл.266, ал.3 от ТЗ съгласие. Навежда доводи, че това изискване е визирано и в нормата на чл.135, ал.1 от Наредба №1 от 14.02.2007 г. за водене, съхраняване и достъп до ТР и до РЮЛНЦ, където изрично е посочено, че назначеният служебно ликвидатор представя нотариално заверено съгласие за извършване на възложената работа. Твърди, че едва с представянето на нотариално заверено съгласие от служебно назначения ликвидатор може да се приеме, че фактическият състав по назначаването му е завършен, съответно същия може да представлява дружеството. В този смисъл е цитирана съдебна практика. Изложени са твърдения, че след като Б. не е управлявал превозното средство, то логично при получаване на фиша е нямало как да декларира кое лице е управлявало същото и да представи копие от свидетелството му за управление по смисъла на чл.189, ал.5, изр.2 от ЗДвП. Иска се от съда да остави в сила оспореното решение на Районен съд Варна. Претендират присъждане на съдебни разноски за касационната инстанция.

В производството пред съда, ответника в настоящото производство се явява лично и чрез адв.Б., които поддържат изложеното в депозирания писмен отговор.  

Участващият по делото прокурор дава заключение за неоснователност на касационната жалба и пледира за оставяне в сила на решението на ВРС.

Съдът, като прецени доводите на страните, мотивите на обжалваното решение и фактите, които районният съд е извел от събраните по делото доказателства, в рамките на наведените от жалбоподателя касационни основания и предвид разпоредбата на чл. 218, ал. 2 АПК, определяща обхвата на служебната проверка, намира за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима - подадена е в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от легитимирана страна с правен интерес от обжалване на решението като неизгодно за нея.

Разгледана по същество е основателна.

Въз основа на анализа на събраните в хода на съдебното следствие писмени доказателства съдът възприема за установено от фактическа страна следното:

На 19.07.2019 г. в Община Варна, по главен път I-9 от к.к. Златни пясъци в посока гр. Варна на п.в. Ален мак с мобилна видео – радарна система за наблюдение и регистрация на пътни нарушения, тип „ТFR1-M513”, била засечена скорост на движение на моторно превозно средство – автобус „Скания Юнкер Мистрал 70” с ДК №  В 0648 СР от 88 км (след отчитане на допустима грешка в полеви условия 3 %) при разрешена такава – 60 км./ч., т.е. превишение в размер на 28 км./ч. Автобусът бил регистриран на името на „Златни пясъци Травел“ АД – в ликвидация с отразен в ТР ликвидатор В.Б.. Въз основа на тези данни от ОД на МВР – гр. Варна бил издаден електронен фиш серия К № 2899294, с който на Б., като представляващ дружеството била наложена глоба в размер на 100 (сто) лева за  извършеното нарушение на чл. 21, ал.2 ЗДвП. От представените доказателства - акт за назначение, Въззивният съд установил, че В.Б. е бил назначен за ликвидатор на дружеството „Златни пясъци Травел“ АД служебно с акт за назначение № 20151126164950-20/28.02.2019г., като към момента от същия няма подадена декларация съгласие по чл. 266, ал.3 ТР, нито заявление за корекция на назначението.

При така установената фактическа обстановка районният съд е достигнал до извод, че при издаването на електронния фиш са спазени императивните правила на ЗДвП, поради което не са налице процесуални нарушения. Въззивният съд е формирал извод, че административнонаказващия орган неправилно е ангажирал административнонаказателната отговорност на В.Б., като ликвидатор. Посочил е, че за да може да носи отговорност е следвало да бъде изцяло завършен фактическият състав по встъпване в правата на ликвидатор, който включва действия по приемане на назначението, каквито в конкретния случай липсват. Изложил е мотиви, че фактът на неподаването на заявление за корекция на назначението не замества изрично предвиденото от закона съгласие, поради което електронния фиш не е следвало да бъде издаван на Б..

При извършената служебна проверка съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК, касационната инстанция намира, че решението на районния съд е валидно, като постановено от материално и териториално компетентен съд и в законоустановената писмена форма. Обжалваното решение е постановено от законен съдебен състав на компетентния да се произнесе по спора районен съд и по редовно подадена жалба, срещу подлежащ на съдебно оспорване електронен фиш, поради което е допустимо.

Решението е постановено в нарушение на материалния закон.

Съгласно разпоредбата на §5б от Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, цитирана в акта за назначаване за ликвидатор на непререгистриран търговец се назначават лицето или лицата, които имат право да го представляват според вписването в съда по регистрацията. Ликвидаторите се смятат уведомени за назначението с вписването им в търговския регистър. В тези случаи не се изисква нотариално заверено съгласие с образец на подписа. Процесният акт за назначаване е издаден на това правно основание – разпоредба. След като според текста на цитираната разпоредба не се изисква нотариално заверено съгласие с образец на подписа на назначения ликвидатор, то в противоречие на закона е да се изисква такова. С вписването на ликвидатора в търговския регистър възникват правата и задълженията му като ликвидатор. В този смисъл, въззивният съд, като е приел, че не е довършен фактическият състав по служебното назначаване на Б. за ликвидатор – „приемане на назначението”, е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено. Вписването на ликвидатора в Търговския регистър има декларативно действие, тъй като правата му възникват още при назначаването му, тъй като случаите на конститутивно вписване са изрично уредени в закона, а този не е сред тях. Мандатното правоотношение между ликвидатора и дружеството се пораждат от акта за назначаването му, изхождащ от съответния орган на дружеството или от съда или волеизявленията им да бъдат ликвидатори, а за представителната им власт е необходимо и вписване в Търговския регистър. Между ликвидатора, независимо дали той е управител, съдружник или трето лице, от една страна, и дружеството, от друга страна, възникват отношения, в основата на които стои договорът за поръчка (мандат), модифициран с оглед целите на ликвидацията. По силата на това правоотношение ликвидаторът е обвързан да изпълнява задълженията по ликвидацията, като носи същата отговорност за дейността си като управителите и другите изпълнителни органи на дружеството - чл. 266, ал. 6 ТЗ.

В акта за назначаване от 28.02.2019 г. е посочено, че в двуседмичен срок от получаване на акта, следва да бъде представено нотариално заверено съгласие и образец от подписа на ликвидатора, съобразно изискванията на чл.266, ал.3 от ТЗ, ако такова не е представено. Дори и хипотетично да се приеме, че такова съгласие е необходимо, за да се породят права и задължения за назначения ликвидатор, то двумесечният срок е преклузивен, поради което се е преклудирало правото на лицето да представи такова съгласие. Такова съгласие не е било представено в посочения срок, като след това се приема, че той мълчаливо е приел да изпълнява функциите на ликвидатор. По твърдения на ликвидатора Б. – същият е разбрал за издадения електронен фиш на 26.10.2019 г., като до настоящия момент няма данни същият да се е отказал от правата на ликвидатор по смисъла на чл.135, ал.2 от Наребдата. От действията му може да се направи обоснован извод, че след като същият не се е отказал от служебното назначение, то следва надлежно да изпълнява функциите на ликвидатор по смисъла на чл.266, ал.6 от ТЗ, като носи отговорност за дружеството.

В случай, че се приеме тезата на ответника в настоящото производство, че ликвидатора следва да е дал изискуемото съгласие, то за периода от 28.04.2019 г. до настоящия момент е спряна дейността по ликвидиране на дружеството, което не е целта на закона. В случай, че Б. не е бил съгласен да бъде назначен за ликвидатор на процесното дружество е следвало още при получаване на „електронен обмен” от Агенция по вписванията за назначаването му да удостовери съответните обстоятелства с декларация и/или със съответни документи по смисъла на чл.135, ал.2 от Наредбата. Към настоящия момент Б. не е освободен от длъжностното лице по регистрация в търговския регистър, поради което следва надлежно да изпънява функциите на ликвидатор и правилно е ангажирана административнонаказателната му отговорност.

От страна на Б. няма данни да е представил декларация, че не той е извършил нарушението, а друго лице, посочено от него по реда на чл.189, ал.5 от ЗДвП. Твърденията в жалбата срещу електронния фиш, че никога не е имал правоспособност за управление на автобус е ирелевантно, защото безспорно, както и сам посочва, превозното средство е собственост на дружеството, на което е назначен за ликвидатор. Именно в качеството му на ликвидатор - ликвидаторите носят същата отговорност за дейността си по ликвидацията както управителите и другите изпълнителни органи на търговските дружества, е ангажирана административнонаказателната му отговорност.

В обобщение на изложеното, следва да се отбележи, че оспореният електронен фиш съдържа необходимите реквизити, като изрично са отразени датата, мястото и обстоятелствата при извършване на нарушението, в съответствие с чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. Цитираният текст изрично предвижда, че електронният фиш следва да съдържа данни за териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното ѝ заплащане. Всички тези реквизити са категорично и точно описани в обжалвания електронен фиш - конкретно и ясно е описано нарушението, включващо данни за място, дата, час на извършване, както и в какво се състои деянието, и кои разпоредби са нарушени – превишение на максимално допустимата скорост с 28 км./ч. при ограничение от 60 км./ч., което представлява нарушение по чл. 21, ал. 1, във вр. с чл. 182, ал. 2, т. 3 от ЗДвП, както и има вписан издател на фиша – ОД на МВР - град Варна.

Задълбоченият прочит на приобщения доказателствен материал води до извод за безспорна установеност на описаното в електронния фиш нарушение. Приобщените по делото материали сочат с категоричност, че на посочената в електронния фиш дата процесният автомобил е засечен от АТСС „TFR1-M 513“ да се движи по г.п. 1-9 от К.К. Златни пясъци посока гр.Варна на п.в. Ален мак, със скорост от 88 км./ч., при въведено ограничение от 60 км./ч. Превишението е установено от техническо средство, преминало необходимата проверка в Лаборатория за проверка на анализатори за алкохол в дъха и радар скоростомери и снабдено с Удостоверение за одобрен тип средство за измерване. Установен е и извършителят на нарушението, поради което закономерно е била ангажирана отговорността на касатора в настоящото производство.

Поради тези мотиви, касационната инстанция намира, че обжалваното решение на районния съд се явява неправилно, поради което следва да бъде отменено и вместо него постановено ново, с което електронен фиш Серия К № 2899294 на ОД на МВР – Варна да бъде потвърден, като законосъобразен.

Предвид своевременно направеното искане от процесуалният представител на касатора за присъждане на юрисконсултско възнаграждение за две съдебни инстанции, съдът съобрази следното: Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 3 и ал. 5 от ЗАНН /нова, ДВ бр. 94 от 29.11.2019г./ в съдебното производство, образувано по обжалване на наказателно постановление страните имат право на присъждане на разноски по реда на АПК. Електронният фиш е приравнен на наказателно постановление по смисъла на чл.189, ал.11 от ЗДвП. С оглед изхода на спора касатора има право на разноски по делото. Същите следва да бъдат присъдени в размер на 80 лева, която сума представлява юрисконсултско възнаграждение, определено въз основа на чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ. Предвид изложеното ответника следва да бъде осъден да заплати в полза на ОД на МВР - Варна разноски по делото в размер на 80 лева за касационната инстанция. Предвид това, че решението на Районен съд Варна ще бъде отменено, следва да бъде присъдено и юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв. на касатора за процесуално представителство – изготвяне на писмени бележки в производството пред Районен съд Варна.

Водим от горното и на основание  чл. 221 ал. 2 предл. ІІ - ро и чл. 222 ал. 1 от АПК, съдът, Съдът

 

 

                                          

                                       Р   Е   Ш   И  :

 

 

          ОТМЕНЯ Решение № 531 от 09.04.2020 г., постановено по АНД № 5414/2019 г. по описа на Районен съд – Варна, и вместо него  постановява:

          ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш Серия К № 2899294 на Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи – Варна, с който на В.И.Б. ЕГН ********** за нарушение на чл. 21 ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 189 ал. 4, вр. чл. 182 ал. 2 т. 3 от ЗДвП, е наложено административно наказание „глоба” в размер на 100 (сто) лева.

ОСЪЖДА В.И.Б. ЕГН ********** да заплати на ОД на МВР – Варна разноски по делото в размер на 160 (сто и шестдесет) лева.

Решението е окончателно.

 

                                                                 

                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                         ЧЛЕНОВЕ:1.

 

                                                                                                2.