Решение по дело №80/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 август 2020 г.
Съдия: Ивайло Йосифов Иванов
Дело: 20207200700080
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                                    

гр.Русе, 21.08.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

РУСЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито заседание на двадесет и втори юли през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

Председател: РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

    Членове: ЕЛИЦА ДИМИТРОВА

                                                                            ИВАЙЛО ЙОСИФОВ

при секретаря Мария Станчева и с участието на прокурора Добромира Кожухарова, като разгледа докладваното от съдия Йосифов к.а.н.д. № 80 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е касационно по чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН във вр. чл.208 и сл. от глава XII от АПК.

Образувано е по касационна жалба на С.Е. (S.E.), турски гражданин, роден на *** г., чрез процесуалния му представител, против решение № 945/13.12.2019 г., постановено по АНД № 1879/2019 г. по описа на РРС, с което е потвърдено наказателно постановление № 38-0001212/10.09.2019 г. на началника на ОО „Автомобилна администрация“ – Русе. С наказателното постановление, на основание чл. 93в, ал. 11 от ЗАвтП, за две нарушения по чл. 12, § 2, б. “б“, т. (ii) от Приложение „Контролен уред“ към Европейската спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози (AETR) във вр. с чл. 78, ал. 1, т. 2 от ЗАвтП, на касатора са наложени две административни наказания „глоба“, всяко в размер на 1500 лева. Като касационни основания се сочат допуснати съществени нарушения на процесуалните правила във връзка със събирането и оценката на доказателствата и нарушение на материалния закон. Твърди се, че неправилно въззивната инстанция е приела, че на нарушенията е дадена правилна правна квалификация, доколкото те следвало да се субсумират не под текста на чл. 93в, ал. 11 от ЗАвтП, а под този на чл. 93в, ал. 17, т. 3 от същия закон. Сочи, че съгласно чл. 34, § 3 от Регламент (ЕС) № 165/2014 държавите-членки не налагат на водачите изискване да представят формуляри, свидетелстващи за действията им във времето, когато не са били в превозното средство, поради което неправилно районният съд приел, че санкцията е наложена в съответствие със закона. По посочените съображения се иска отмяната на обжалваното решение и решаване на делото по същество чрез отмяната на наказателното постановление.

Ответникът по касационната жалба – Регионална дирекция „Автомобилна администрация – Русе (правоприемник на закрития ОО „Автомобилна администрация“ – Русе) не е депозирал писмен отговор. В съдебно заседание не изпраща представител.

Представителят на Окръжна прокуратура – Русе дава заключение за неоснователност на жалбата и оставяне в сила решението на РРС.

Съдът, като взе предвид изложените в жалбата оплаквания, становищата на страните и събраните по делото доказателства, след касационна проверка на обжалваното решение по чл. 218, ал. 2 от АПК, приема за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима – подадена е в срок, от надлежна страна, срещу невлязъл в сила съдебен акт, поради което подлежи на разглеждане. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Касационната инстанция споделя изложените от районния съд съображения по тълкуването и приложението на закона. Обосновано въззивната инстанция е приела, че касаторът, като водач на товарен автомобил, е извършвал международен превоз на товари от Турция за Румъния през територията на Република България с превозно средство, регистрирано в първата страна, която макар да не е страна – членка на ЕС, е такава по Европейската спогодба (AETR).

Текстът на чл.2, § 3, б. “а“ от Регламент (ЕО) № 561/2006 изрично предвижда, че за международни транспортни операции, извършвани отчасти извън Общността, Швейцария и страните, които са договарящи се страни по Споразумението за Европейското икономическо пространство, вместо посочения регламент се прилага AETR за превозните средства, регистрирани в Общността или в страни, които са договарящи се страни по AETR, за цялото пътуване. Следователно в случая приложение намира именно посочената Европейска спогодба, към изискванията на която препраща и посочената в наказателното постановление разпоредба на чл.78, ал.1, т.2 от ЗАвтП.

Неоснователни са възраженията на касатора за допуснато от въззивната инстанция нарушение на материалния закон. Нормата, въз основа на която е наложена санкцията, е тази на чл. 93в, ал. 11 от ЗАвПр. Тя предвижда, че водач, който не е въвел данните относно периодите на "друга работа", "време на разположение", "прекъсване" или "дневна почивка", когато няма възможност да използва монтирания на превозното средство тахограф, поради това че е извън превозното средство, се наказва с глоба 1500 лв. Задължението на водача, което се нарушава с изпълнителното деяние на това нарушение, е уредено по позитивен начин в посочената в наказателното постановление разпоредба на чл.12, § 2, б. “б“ т. (ii) от Приложение „Контролен уред“ към Европейската спогодба (AETR). Според нея, когато в резултат на отсъствие от превозното средство водачът не може да използва контролния уред по допълнение 1Б (т.е. дигитален тахограф), монтиран на превозното средство, периодите от време, посочени в параграф 3, второ тире, букви "б", "в" и "г" по-долу, а именно всички други периоди на работа, други периоди на разположение и прекъсванията и дневните почивки, трябва да се запишат на картата на водача с използване на функцията за ръчно въвеждане, осигурена от записващото оборудване.

Според касатора на нарушението е дадена неправилна квалификация като правилната такава е по чл. 93в, ал.17, т. 3 от ЗАвПр. Този текст предвижда, че се наказва с глоба 1500 лв. водач, който при проверка от контролните органи не представи документите, които са регистрирали времето на управление, прекъсванията и почивките му през текущия ден, и тези от предходните 28 календарни дни, между които са и ръчни записи и разпечатки.

При съпоставяне на нарушенията по чл.93в, ал.11 от ЗАвПр и чл. 93в, ал.17 от ЗАвПр е видно, че те взаимно се изключват. За да бъде извършено нарушението по чл.93в, ал.17 от ЗАвПр е необходимо такива ръчни записи и разпечатки все пак да са създадени от водача, но да не са представени при извършената проверка, т.е. това нарушение е предпоставено от фактическото наличие на подобни ръчни записи и разпечатки. В случая не е спорно, че касаторът, след като е бил длъжен, не е въвел по какъвто и да е начин, вкл. чрез ръчен запис, необходимите данни за посочените в наказателното постановление дати и часове, в които е бил извън превозното средство и не е бил в състояние да използва тахографа и това е именно състава на извършените от него нарушения – чл.93в, ал. 11 от ЗАвПр. В тази връзка правилни са и изводите на въззивната инстанция за наличие на административно нарушение именно по чл.93в, ал.11 от ЗАвПр. Впрочем чл.12, § 2, б. “б“ т. (ii) от Приложение „Контролен уред“ към Европейската спогодба (AETR) предвижда определен начин на записване на посочената в тази норма информация – не на хартиен носител, а на картата на водача с използване на функцията за ръчно въвеждане, осигурена от записващото оборудване, т.е. информацията се записва в цифров вид. Ако тя е записана по предписания начин, при проверка от контролните органи за водача ще се породи задължение да им представи своята карта, на която тази информация е записана, а не посочените ръчни записи и разпечатки, т.е. такива на хартиен носител, които са относими към аналоговите тахографи.

Неоснователно е и възражението на касатора, обосновано с разпоредбата на чл. 34, § 3 от Регламент (ЕС) № 165/2014. В случая, както беше посочено, е приложим не този регламент, а Европейската спогодба (AETR). Самата спогодба обаче, подобно на регламента, също не създава задължение за представяне на удостоверение за дейности от водачите. Както е посочено и в т.1 от Допълнение 3 към Приложението на Европейската спогодба (AETR), в съответствие с член 12 bis на тази спогодба автомобилните превозвачи могат да използват предвидените образци на формуляри за улесняване на проверките на пътя, т.е. да ползват предвиденото в това допълнение удостоверение за дейности. Очевидно е, че ползването му е само възможност, а не задължение. Всъщност, видно и от т. 1 от Допълнение 3 към Приложението на Европейската спогодба (AETR), удостоверението за дейности се използва, когато водачът е бил в отпуск по болест, в годишен отпуск или е управлявал превозно средство, попадащо извън обхвата на спогодбата, както е определен в член 2 на тази спогодба, т.е. не е бил ангажиран с управлението на товарен автомобил, който попада в нейното приложно поле. По различен начин стои въпросът с периодите на "друга работа", "време на разположение", "прекъсване" или "дневна почивка", за невъвеждане в картата на водача на данни за които е наказан касаторът. Тези периоди, макар да не обхващат периода на управление на товарния автомобил, така, както това понятие е дефинирано в чл. 1, б.“ф“ от Европейската спогодба (AETR), са пряко свързани с управлението и са обхванати от предвиденото за водача работно време (арг. от чл. 12, § 2 от Приложение „Контролен уред“ към Европейската спогодба (AETR)). По тази причина за тяхното доказване се изисква не удостоверение за дейности, а въвеждането им по указания в закона начин, което именно не е сторено от касатора и за което той е бил наказан.

На последния са наложени две административни наказания „глоба“, всяко в размер на 1500 лева, за невъвеждането на необходимите данни  за два периода, когато водачът е нямал възможност да използва монтирания на превозното средство тахограф, поради това че е бил извън превозното средство, а именно от 01:00 часа на 16.08.2019 г. до 01:00 часа на 21.08.2019 г. и от 01:00 часа на 31.08.2019 г. до 01:00 часа на 01.09.2019 г., което е в съответствие с нормата на чл.18 от ЗАНН.

Междувременно обаче, с ДВ, бр.60 от 2020 г., в сила от 07.07.2020 г., нормата на чл.93в, ал.11 от ЗАвПр, в санкционната й част, е изменена като предвиденото за нарушението административно наказание „глоба“ е намалено от 1500 лева на 500 лева. Посоченото изменение, доколкото с него е въведена по – ниска по размер санкция, съставлява по – благоприятен за касатора закон, поради което и на основание чл.3, ал.2 от ЗАНН именно той следва да намери приложение.

По изложените съображения, макар районният съд да не е допуснал процесуални нарушения и нарушения на материалния закон, постановеното от него решение следва да бъде отменено, доколкото в закона липсва възможност за неговото изменение с цел съобразяване на последващия по-благоприятен за дееца закон – чл.221, ал.2, изр.първо от АПК, като делото бъде решено по същество чрез изменението на наказателното постановление в частта по отношение на размера на наложените с него две административни наказания „глоба“ в размер на 1500 лева като той бъде намален на 500 лева.  

Така мотивиран и на основание чл.221, ал.2, изр.І-во, пр.ІI-ро вр. чл.222, ал.1 от АПК във вр. с чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

Р   Е   Ш   И  :

ОТМЕНЯ решение № 945/13.12.2019 г., постановено по АНД № 1879/2019 г. по описа на Районен съд – Русе, с което е потвърдено наказателно постановление № 38-0001212/10.09.2019 г. на началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Русе, като вместо това постановява:

ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 38-0001212/10.09.2019 г. на началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Русе, с което за две нарушения по чл.12, § 2, б.“б“, т.(ii) от Приложение „Контролен уред“ към Европейската спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози (AETR) във вр. с чл.78, ал. 1, т.2 от ЗАвПр и на основание чл.93в, ал.11 от ЗАвПр, на С.Е. (S. E.), турски гражданин, роден на *** г., са наложени две административни наказания „глоба“, всяко в размер на 1500 лева като НАМАЛЯВА размера на всяко от двете административни наказания от 1500 лева на 500 лева. 

Решението е окончателно.

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:                              

 

ЧЛЕНОВЕ: