Решение по дело №71/2020 на Районен съд - Попово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 юни 2020 г. (в сила от 27 август 2020 г.)
Съдия: Явор Пламенов Томов
Дело: 20203520200071
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р    Е   Ш   Е   Н   И   Е № 83

 

                                           гр.П., 16.06.2020 г.

 

                                       В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Поповският районен съд,в публично заседание на десети юни  през две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР ТОМОВ

 

при секретаря М. А., като разгледа докладваното от съдията АНД № 71 по описа за 2020 г.  на ПпРС, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Административнонаказателното производство по чл.59 и сл. ЗАНН е образувано по жалба на „П. С. Д. Т.“ЕООД със седалище и адрес на управление гр.П., представлявано от управителя Г.С.Д., против НП № 44-000049/07.02.2020 г. на Началник ОО”АА” гр.Т., с което и на осн. чл.105,ал.1  от Закона за автомобилните превози /ЗАвПр/ на ЮЛ е наложена имуществена санкция в размер на 200 лв. /двеста лева/ за това, че „на 31.01.2020 г., около 12.30 ч., в гр.Т., ул.“***“№*, в ОО“АА“ при извършване на комплексна проверка на „П. С. Д. Т.“ЕООД се констатира следното нарушение: Като превозвач притежаващ лиценз на Общността № 1302 за международен автомобилен превоз на пътници, не е извлякъл информация от паметта на дигитален тахограф EFKON AG E P000221 с № 143700-1208-50, с който е оборудван автобус Фолксваген Крафтер от кат.М 2 с рег.№ Т **** МТ най-малко 90 дни. Последно извлечена информация е на 31.01.2020 г., а предходното извличане е на 24.06.2019 г. Автобусът попада в обхвата на регламент 561/06/ЕО. Проверката е започнала на 28.01. 2020 г. и завършва до  31.01.2020 г.“ нарушение по чл.38,ал.1,т.1 от Наредба № Н-3 от 07.04.2009 г. на МТ.

В подробно мотивираната жалбата се оспорва извършеното нарушение,  като се навеждат доводи за допуснати съществени нарушения на процесуалния и материалния закон водещи до опорочаване на цялото производство по реализиране на административно- наказателната отговорност на превозвача. В с.з. жалбоподателят редовно призован, не изпраща представител.

Ответникът по жалбата – представляван в с.з. от Началника Д. С., оспорва жалбата като неоснователна и моли НП да бъде изцяло потвърдено.

Районна прокуратура Т., ТО П., редовно уведомени съгласно чл.62 от ЗАНН, не изпращат представител в с.з.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, прие за установено следното:

Жалбата е подадена в срока и по реда на чл.59 и сл. ЗАНН и е процесуално допустима. Жалбоподателят „П. С. Д. Т.“ЕООД  бил превозвач, който притежавал лиценз на Общността № 1302 за международен автомобилен превоз на пътници. Превозвачът притежавал автобус „Фолксваген Крафтер“ от кат.М 2 с рег.№ Т **** МТ, който бил оборудван с дигитален тахограф EFKON AG E P000221 с № 143700-1208-50. При извършена проверка на превозвача в периода от 28.01.2020 г. до 31.01.2020 г. в гр.Т., ул.“Н.М.“№*, в сградата на ОО“АА“  било установено, че превозвачът не е извлякъл информация от паметта на посоченият дигитален тахограф най-малко 90 дни. Установено било, че последно извлечената информация е от 31.01.2020 г., а предходното извличане е на 24.06.2019 г.  /справка л.12/. При тези обстоятелства, на 31.01.2020 г. в сградата на ОО“АА“ Т., в присъствие на управителя Г.Д. бил съставен АУАН № 271740 /приложен л.11/, с който и на осн.чл.36,ал.1 от ЗАНН било поставено началото на АНО против превозвача „П. С. Д. Т.“ЕООД за извършено нарушение по чл.38,ал.1,т.1 от Наредба № Н-3 от 07.04.2009 г. за необходимите мерки за изпълнението и прилагането на Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 4 февруари 2014 г. относно тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3821/85 на Съвета относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт и за изменение на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт и за необходимите мерки за изпълнението и прилагането на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 г. за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета. Нарушителят се запознал с констатациите по акта и го подписал без възражения, като не депозирал допълнителни писмени такива и в 3-дневният срок по чл.44, ал.1  ЗАНН, след което било  издадено атакуваното в настоящия процес НП № 44-000049/07.02.2020 г. на Началника на ОО”АА” Т., връчено лично на 28.02.2020 г.

Фактическата обстановка беше установена от съда след преценка на показанията на св.И.С.И. /присъствал както установяване на обстоятелствата във връзка с констатираното нарушение, така при съставяне и връчване на акта/, както от приложените и приобщени по делото по реда на чл.283 НПК писмени доказателства. Така установената фактическа обстановка не се оспорва от жалбоподателя видно от наведените в жалбата доводи, като се твърди, че въз основа на нея наказващият орган е ангажирал неправилно отговорността на жалбоподателя, поради което съдът прие, че делото е изяснено и без изслушване на неявилия се в с.з.  по уважителни причини актосъставител И. Д. И. и го заличи от списъка за призоваване.

При така установената фактическа обстановка, от правна страна съдът намира, че жалбата е ОСНОВАТЕЛНА, като констатира,че при реализиране на административно-наказателната отговорност за извършеното нарушение е допуснато съществено и неотстранимо нарушение на правото на защита на жалбоподателя което, макар и непосочено в жалбата, е основание за отмяна на НП, поради следното:

Съгласно приложената санкционна разпоредба на чл.105,ал.1 ЗАвПр се наказват с глоба или имуществена санкция във фиксиран размер от 200 лв. нарушенията по този закон и издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, за които не е предвидено друго наказание.  Вмененото като извършено от жалбоподателя ЮЛ нарушение с принципно правилна правна квалификация по чл.38,ал.1,т.1 от Наредба № Н-3 от 07.04.2009 г. на МТ по никакъв начин не обосновава налагане на имуществена санкция по реда на чл.105,ал.1 от ЗАвПр, тай като както вече се посочи тя е ще е приложима само за такива нарушения, за извършването на които не е предвидено друго наказание. Случаят обаче не е такъв, тъй като разпоредбата на чл.93г,ал.2,пр.1 от ЗАвПр предвижда налагане на имуществена санкция в размер на 3 000 лв. за ЮЛ, което не осигури извличането на всички данни от тахографа или от картата на водача. Задължението за извличане на тази информация пряко произтича от правилото на чл.37,ал.1 и чл.38,ал.1,т.1 от Наредба № Н-3 от 07.04.2009 г. на МТ, като съгласно този подзаконов нормативен акт това извличане следва да бъде осъществявано най-малко един път на 90 дни - за данните от паметта на дигиталния тахограф. Именно това свое задължение не е изпълнило санкционираното дружество – превозвач – факт, който се установява с категоричност от наличните писмени и гласни доказателства. Ето защо този състав счита, че фактите по делото не са подведени под правилната санкционна разпоредба, поради което е налице несъответствие между фактическото описание, правното основание в АУАН и приложената санкция в НП.  Несъмнено неизвличането на данни от паметта на дигиталния тахограф, с който е бил оборудван автобуса на превозвача води до приложимост на санкция по чл.93г,ал.2,пр.1 от ЗАвПр, а не в определената по реда чл.105,ал.1 от ЗАвПр санкция.

Ноторно известно е, че съдебният контрол е за законосъобразност на НП и при него е недопустимо да се отстраняват допуснатите нарушения или да се излагат доводи, с които се тълкува, допълва или поправя волята на наказващия орган. Ето защо липсва възможност едва в това производство да се приложат законовите разпоредби, които са нарушени и въз основа на които следва да се ангажира отговорността на нарушителя или пък да се направят нови фактически констатации.  В случая предвид значително по-тежката наказуемост по чл.93г, ал.2, пр.1 от ЗАвПр не е възможно изменение на НП, тъй като съгласно чл.84 от ЗАНН и по аргумент за противното от чл.337,ал.1,т.2 от НПК съдът може да приложи закон само за същото, еднакво или по-леко наказуемо наказание, но не и да приложи по-тежка санкция, какъвто се явява настоящия случай, тъй като това би довело до ограничаване правото на защита /в т.см. виж и р.№ 164/30.12.2019 г. по кнахд № 151/2019 г. на ТАС/.  Ето защо издаденото НП се явява изцяло незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

                        Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

                         ОТМЕНЯВА НП № 44-000049/07.02.2020 г. на Началника на ОО”АА” гр. Т., с което и на основание чл.105,ал.1 от ЗАвПр, на ЮЛ – превозвач  „П. С. Д. Т.“ЕООД ЕИК:***, със седалище и адрес на управление гр.П., бул. „Б.“№***, представлявано от управителя Г.С.Д., за нарушение по  чл.38,ал.1,т.1 от Наредба № Н-3 от 07.04.2009 г. на МТ, е наложена имуществена санкция в размер на 200 лв. /двеста лева/, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

                        РЕШЕНИЕТО  подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Търговищки административен съд на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава дванадесета от АПК.

 

                                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: