Решение по дело №1035/2020 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 260134
Дата: 27 ноември 2020 г. (в сила от 17 юни 2021 г.)
Съдия: Миглена Северинова Кавалова Шекирова
Дело: 20201510101035
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 16 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Номер                                       27.11.2020г., град Дупница

 

IV, г.о.

 
Районен съд – Дупница                                                                                                        състав

03.11.

 

2020

 
 


на                                                                                                           Година

Миглена Кавалова

 
В открито  заседание в следния състав:

Председател

Членове

Съдебни заседатели:

 

 
        1.

 

 

Райна Боянова

 
         2.

 

 
Секретар:

Председателя на състава

 
Прокурор:

Сложи за разглеждане докладваното от

административно

 

1035

 

2020

 
 


                                      дело №                                    по описа за                                  г., и за да се произнесе взе предвид следното:

 

           Производството е образувано по жалба, депозирана от Д.Д.З., ЕГН **********, Д.К.З., ЕГН ********** и Р.Д.З., ЕГН ********** срещу Заповед № РД-04-175 от 01.10.2019 г. на Директора на Областна Дирекция „Земеделие” - Кюстендил.

           В жалбата се  излагат подробни съображения за незаконосъобразност на оспорваната заповед с твърдения, че не са правени масиви за земеделска земя, а нарочно земеделската земя е раздробявана, няма нужните договори за наем, твърди се, че на жалбоподателя Д.З. са му отказани имоти в масив 85 незаконосъобразно, за да се дадат на Здравко З., в масив 21 Р.З. е преотдал имотите на Д.З. и не е искал земи по чл. 37 в ЗСПЗЗ, както и в масив 17 не искал, но са му „натрапени”, а в масив 67, 53, 57, 74 други са му отказани, на жалбоподателя Д.З. в масив 26 са му отказани и са дадени на Здравко З..

           Ответникът по жалбата – Областна дирекция „Земеделие“ (ОДЗ) – Кюстендил чрез процесуалния си представител е изразил становище за неоснователност на жалбата – предмет на настоящото производство.                                              

           С определение, постановено по адм. дело № 2109/2019г. по описа на РС – Кюстендил на 05.03.2019г., съдът е конституирал като заинтересовани страни в производството А.Й.И., Д. Марков И. и З.С.З., съответно е разпорено да им се изпратят преписи от жалбата с указания за възможността им в 14 – дневен срок от получаването на съобщението да представят отговор по жалбата, респ. да ангажират доказателства, които заинтересовани страни не са депозирали отговори по жалбата, не са се явявали в проведените по делото открити съдебни заседания, не са изпращали представители.

           Съдът, като разгледа събраните по делото доказателства и като съобрази становищата на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

           От материалите по представената от административния орган преписка се установява, че съобразно разпоредбата чл. 37в, ал. 1 от ЗСПЗЗ, Директорът на ОД „Земеделие“ гр. Кюстендил е издал Заповед № РД-07-41/05.08.2019 г., с която е определен съставът на комисиите по чл. 37в, ал. 1 ЗСПЗЗ за землищата на територията на Община Невестино за стопанската 2019/2020г. с посочване персонално на лицата, нейни членове за съответното землище и заеманите от тях длъжности, като посочените им в посочената заповед задачи са: 1. да ръководят сключването на споразумения между собствениците и/или ползвателите, създаване на масиви за ползване на земеделски земи в съответните землища за стопанската 2019/2020г. и в случай, че не се постигнат доброволни такива да състави проект за служебно разпределение на ползването на земите по масиви по определения в ЗСПЗЗ и ПП ЗСПЗЗ ред; 2. да осъществяват правомощията си по ЗСПЗЗ съгласно чл. 37в, ал. 1 - 4 и съответните текстове от ППЗСПЗЗ, уреждащи условията и реда за определянето на масивите за ползване на земеделските земи. Съз Заповед № РД-07-52/24.09.2019 г., на Директорът на ОД „Земеделие“ - Кюстендил е допълнена Заповед № РД-07-41/05.08.2019 г. по отношение член на комисичта по чл. 37в, ал. 1 ЗСПЗЗ за посочените в заповедта землища в Община Невестино. 

           На 16.08.2019 г. е проведено заседание на назначената комисия и е изготвен протокол, с който е констатирано, че за стопанската 2019/2020г. в срока по чл. 37б ЗСПЗЗ за землището на с. Ваксево, общ. Невестино има подадени 10 броя декларации по чл. 69 от ППЗСПЗЗ и 10 заявления по реда на чл. 70, ал. 1 от ППЗСППЗ, 1 брой заявление за отказ за участие в масиви за ползване, 1 брой заявление за корекция на желанието за участие в масив за ползване, както и че след извършена проверка са отстранени некоректни данни относно правното основание за ползване на земеделските земи от ползвателите. На същото заседание комисията е решила да приеме изготвения регистър по имоти и ползватели и карта с масивите за ползване за землището на с. Ваксево, общ. Невестино, който регистър изготвен от офис Невестино на ОСЗ – Невестино, както и в срок до 25.08.2018г. офис Невестино на ОСЗ – Невестино да предостави с приемо – предавателен протокол на неприсъствалите участници, подали заявление по чл. 70, ал. 1 ППЗСПЗЗ изходни данни за землището на с. Ваксево, общ. Невестино за изготвяне на доброволно споразумение, като протоколът бъде представен в следващото заседание на комисията.

           На 11.09.2019 г. е проведено заседание на назначената комисия по чл. 37в ЗСПЗЗ на 05.08.2019г. и съставен протокол от същата дата, с който е констатирано, че за землището на с. Ваксево, общ. Невестино не е постигнато доброволно споразумение за стопанската 2019/2020г. от собствениците и ползвателите на земеделски земи, подали декларации по чл. 69 и заявления по чл. 70 от ППЗСПЗЗ за участие в създаване на масиви по ползване, при което комисията е предложила за землището на с. Ваксево, общ. Невестино да бъде изготвен проект на разпределение на масивите за ползване на земеделските земи по реда и при условията на чл. 37в, ал. 3 от ЗСПЗЗ.

           Комисията по чл. 37в, ал. 1 от ЗСПЗЗ е изготвила Доклад от 30.09.2019г. до Директора на ОД „Земеделие” - Кюстендил относно разпределение на масивите за ползване за стопанската 2019/2020 г. за землището на с. Ваксево, общ. Невестино, в който доклад е посочено, че неразделна част от проектите за разпределение на масивите за ползване на земеделските земи, изготвени на основание чл. 37в, ал. 3 от ЗСПЗЗ за стопанската 2019/2020г. е опис на разпределените масиви за ползване и включените в тях имоти, данни за земите по чл. 37в, ал. 3, т. 2 ЗСПЗЗ, за техните собственици и дължимото рентно плащане. От съдържанието на доклада е видно, че за землището на с. Ваксево, община Невестино не се стигнало до доброволно споразумение и съгласно чл. 37в, ал. 3 от ЗСПЗЗ комисията е съставила проект за разпределение на масивите за ползване. Проектът за разпределение за ползване на земеделските земи за стопанската 2019/2020 година за землището на с. Ваксево, община Невестино, област Кюстендил, отговаря на изискванията на чл. 37в, ал. 1 и 2 от ЗСПЗЗ. Неразделна част от проекта за разпределение на масивите за ползване на земеделски земи, изготвени на основание чл. 37в, ал. 3 от ЗСПЗЗ за стопанската 2018/2019 г. е Приложението с опис на разпределените масиви за ползване и включените в тях имоти, за съответното землище. В доклада комисията предлага да бъде издадена заповед по реда на чл. 37в, ал. 4 от ЗСПЗЗ, за служебно разпределение на масивите за ползване на земеделските земи за стопанската 2019/2020 година, за землището на с. Ваксево, община Невестино, област Кюстендил, изготвен по реда и при условията на чл. 37в, ал. 3 от ЗСПЗЗ. В преписката се съдържа регистър по реда на чл. 74, ал. 1 от ППЗСПЗЗ за землището на с. Ваксево, както и работни картина земеделски блокове.

           Въз основа на посочения по-горе доклад на комисията и на основание чл. 37в, ал. 4 от ЗСПЗЗ, е издадена оспорваната в настоящото производство заповед  на Директора на ОД „Земеделие” – Кюстендил за разпределение на ползването на масивите в землищата на с. Ваксево, с която заповед е одобрено разпределението на масивите за ползване на земеделски земи, на основание чл. 37в, ал. 3 от ЗСПЗЗ за стопанската 2019/2020 г. за землището на с. Ваксево, общ. Невестино, представено с доклад от 30.09.2019г. на комисия по чл. 37в, ал. 1 от ЗСПЗЗ, назначена със заповед № РД - 07-41/05.08.2019 г. на директора па ОД „Земеделие” гр. Кюстендил, ведно с представени приложения - проект за разпределение па масивите за ползване и включените в тях имоти за стопанската 2019/2020 г., окончателен регистър и карта на масивите за ползване, с посочване в заповедта, че описа за разпределените масиви за ползване и включените в тях имоти по ползватели, представен в Приложение 1 и картата на масивите за ползване на землището на с. Ваксево, общ. Невестино са неразделна част от заповедта.    

           По искане на жалбоподателите са приети като доказателства по делото карти на масивите за ползване на обработваемите земи в землището на с. Ваксево, община Невестино, както и регистъра на земеделските земи за землището на с. Ваксево, община Невестино.  

           От заключението на назначената съдебно – техническа експертиза, изготвена от вещото лице Е. Трайкова се установява, че общата площ на масивите за ползване на обработваеми земеделски земи за стопанската 2019/2020 г. за землището на село Ваксево по служебното разпределение, одобрено с обжалваната Заповед № РД-04-175/01.10.2019 г. е 724, 21 дка, общата площ, заявена по чл. 69, ал. 1 от ПШСПЗЗ за участие споразумение е 18, 689 дка, за които е представено валидно правно основание,  а общата площ, заявена по чл. 70, ал. 1 от ППЗСПЗЗ за участие
споразумение е 750, 742 дка, за които е представено
валидно правно основание. Площта на белите петна, който ползвателите - жалбоподатели са получили в резултат на служебното разпределение са пропорционални на площта на имотите, за които имат правно основание и попадат в масивите за ползване. Служебното разпределение е за обработваеми земи, т.е. съответства по начин на трайно ползване на земеделските земи, собственост или наети от ползвателите. Програмата cadis6, с която се изработва разпределението автоматични изключва от масивите за ползване и от декларациите и заявленията за участие на ползвателите имотите с начин на трайно ползване, различен от обработваеми земи. В срока по чл. 72, ал. 5 е подадена молба от Д.З. с вх. № ПО-26-367/15.08.2019 г. (лист 103-104 от дело № 2109/2019 на КнРС). С писмо изх. № ПО-26-367-1/21.08.2019 г. (лист 105-106 от дело № 2109/2019 на КнРС) ОСЗ - Невестино е информирала Д.З., чрез пълномощника му Д.З. за извършеното във връзка с подадената молба, а именно: 1. Имот №10050.85.57 е прехвърлен от „не участва“ в „участва“; 2. Имот №10050.15.1040 е с площ 0, 015 дка; 3. Имоти №10050.24.16 и №10050.20.142 са прехвърлени в заявлението на Д.З.; 4. Имоти №100.53.26 и №10050.53.112 са прехвърлени в заявлението на Р.З.; 5. Имоти №10050.85,58 и №10050.85.59 остават заявени от Р.З., тъй като не са представени договори от Д.З.; 6. Имот №10050.25.112 остава заявен от Д.З., тъй като не са представени договори от Д.З.. Вещото лице сочи още, че разпределението се извършва с програмата cadis (за стопанската 2019/2020 година версия 6). За определянето на масивите за ползване се използват сателитните и самолетните снимки, предоставени от МЗХГ, картата на възстановената собственост, слоят „Площи, допустими за подпомагане“, който се поддържа в актуално състояние от МЗХГ. Чрез програмата cadis е направено автоматично разпределение по комбиниран метод, при което всеки от участващите ползватели е настанен предимствено в масивите, в които има най-много имоти с правно основание за ползване, като белите петна, които е получил не надвишават повече от 1% квотата му, изчислена на базата на площта, за която има правно основание спрямо общата площ на белите петна в масивите за ползване, видно от баланса на разпределението (лист 28 от дело № 2109/2019 на КнРС). Д.З. е следвало да получи 28, 579 дка бели петна, в резултат на разпределението е получил 29, 123 дка. Р.З. е следвало да получи 11, 671 дка бели петна, в резултат на разпределението е получил 11, 433 дка. Д.З. е следвало да получи 9, 058 дка бели петна, в резултат на разпределението е получил 9, 142 дка. Няма несъответствие между площите, получени от жалбоподателите в резултат от служебното разпределение и полагащите им се по закон. В проведеното по делото открито съдебно заседание на 03.11.2020г. вещото лице допълва, че имот, за който е представен годен договор за наем за ползване е невъзможно да бъде бяло петно в службата за ползване - автоматично програмата ги изхвърля от разпределението от масивите за ползване в случай, че е заявено желание за обработване в стари реални граници.

           Анализът на горната фактическа обстановка води до следните правни изводи:

           Жалбата – предмет на производството е процесуално допустима - депозирана в установения в чл. 149, ал. 1 от АПК 14-дневен срок, против годен за оспорване административен акт и от надлежна страна, за която е налице правен интерес от търсената защита, поради което следва да се разгледа по същество.

          Производството по чл. 37в от ЗСПЗЗ представлява процедура за създаване на масиви за ползване по споразумение между собствениците и/или ползвателите, което се ръководи от комисия за всяко землище на общината, назначена със заповед на съответния директор на ОД „Земеделие”. Собствениците на земеделски земи декларират в общинската служба по земеделие по местонахождението на имотите формата на стопанисване и начина на трайно ползване на всеки от имотите. В случай, че собствениците не желаят имотите им или някои от тях да се включват в масиви за ползване, те изрично посочват това обстоятелство в декларацията. Декларацията се подава за всяка година. Отказът да се приеме заявление, подадено по реда на чл. 69, ал. 2 и чл. 70, ал. 1 ППЗСПЗЗ представлява отказ за извършване на административна услуга и подлежи на обжалване – определение 11640 от 24.09.2012 г. по адм.д. № 8927/2012 г., ІV отд. на ВАС. Ползвателите на земеделски земи също могат да подават в общинската служба по земеделие по местонахождението на имотите заявление за участие в споразумение за ползване по чл. 37в ЗСПЗЗ, за всяка календарна година.  Въз основа на декларациите и заявленията и регистъра на земеделските имоти, ОСЗ изготвя предварителен регистър на имотите и карта на масивите. Регистърът и картата съдържат данни за всички имоти по КВС, включително и за тези, за които не са подадени декларации и заявления – по аргумент от чл. 37, ал. 3, т. 2 ЗСПЗЗ. От масивите се изключват само имотите, за които собствениците са декларирали, че ще ги обработват самостоятелно. Съгласно чл. 75, ал. 1 от ППЗСПЗЗ, комисията по чл. 37в, ал. 1 от ЗСПЗЗ съставя протокол за приемане на картата и регистрите по образец, утвърден от министъра на земеделието и храните, като протоколът се подписва от членовете на комисията и от ползвателите на масивите и се одобрява от директора на областната дирекция „Земеделие”. В случай, че между ползвателите не се постигне споразумение в съответствие с чл. 37в, ал. 3 от ЗСПЗЗ комисията по ал. 1 съставя проект за разпределение на ползването при спазване на изискванията по т. 1 и т. 2, в зависимост от характера на земите в масива, липса на сключени договори и неподадени декларации от собственици по чл. 37б от ЗСПЗЗ. За дейността си комисията изготвя доклад до директора на Областната дирекция „Земеделие”, който съдържа сключеното споразумение, разпределението на масивите за ползване, данни за земите по ал. 3, т. 2, за техните собственици и дължимото рентно плащане, въз основа на който директорът на Областна дирекция „Земеделие” издава заповед за разпределение на масивите в землището в срок до 1 октомври на съответната година.

           Съгласно чл. 168 във връзка с чл. 142 от АПК, съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл. 146 от АПК, без да се ограничава само с тези, посочени от оспорващия. В чл. 146 от АПК са посочени основанията за оспорване на административните актове липса на компетентност, неспазване на установената форма, съществено нарушение на административно-производствени правила, противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона. В случая съдът намира, че обжалваната заповед е издадена от административен орган, разполагащ със съответна материална и териториална компетентност. Правомощията на директора на Областната дирекция „Земеделие“ по местонахождението на имотите да издава заповед за разпределение на масивите в землището, следват директно от разпоредбата на чл. 37в, ал. 4 от ЗСПЗЗ, като землището на с. Ваксево, за което се отнася разпределението на ползването на масивите, попада в териториалния обхват на ОД „Земеделие” – гр. Кюстендил. Заповедта е издадена на 01.10.2019 г. в съответствие и съгласно чл. 37в ал. 4 от ЗСПЗЗ.   Редът за издаване на оспорваната заповед е регламентиран в чл. 37в ЗСПЗЗ, съответно чл. 69 - чл. 75а от ППЗСПЗЗ (Правилника за прилагане на ЗСПЗЗ). Съгласно чл. 37в, ал. 1, изр. посл. ЗСПЗЗ при изготвянето на проекта за разпределение в работата на комисията по тази разпоредба участват и собствениците и/или ползвателите на земеделски имоти в съответното землище, заявили изричното си желание за участие в процедурата за създаване на масиви за ползване по чл. 37в, ал. 3 от ЗСПЗЗ. Тази е първата разпоредба, която изрично предвижда осигуряване на възможност за участие на съответните лица в работата на комисията, т.е. при изготвяне на предварителните карти и регистри, на проектите въз основа на тях и на окончателните карта и регистър, неразделна част от крайния акт. В рамките на процедурата такова участие е гарантирано с разпоредбите на чл. 72, ал. 4 и 5 от ППЗСПЗЗ, които предвиждат, че изготвените предварителни регистри и карти в съответната общинска служба по земеделие се обявяват по определен начин, а промени в тях могат да се правят до 15 август на съответната година с участие на заинтересуваните лица – техни по искания и заявления. Чл. 74, ал. 3 от ППЗСПЗЗ предвижда изготвеният от комисията по чл. 37в, ал. 1 от ЗСПЗЗ проект на картата на масивите за ползване и регистърът към нея да бъдат съобщени на заинтересуваните лица по реда, предвиден в чл. 72, ал. 3 (вече разгледан по горе). Това следва да бъде сторено до 25 август в хипотезата на постигнато споразумение и до 10 септември в хипотезата на разпределение от комисията по чл. 37в, ал. 1 ЗСПЗЗ. Въз основа на обявяването в посочените срокове заинтересуваните лица в последващи императивно определени срокове могат да искат промени в проектите на регистъра и картата към споразумението, респективно разпределението. Искане за промени от жалбоподателя Д.З. е депозирано в срока, посочен в закона, като с писмо от 21.08.2020г. ОСЗ - Невестино е информирала Д.З., чрез пълномощника му Д.З. за извършеното във връзка с подадената молба. Следва да се отбележи по повод възражението на жалбоподателя относно противоречие на заповедта с материалния закон (поради обстоятелството, че не е спазено изискването за концентрация в създаването на масивите за ползване като същите се предоставят на собствениците респ. ползвателите с най-голямо количество земеделски земи в него), че същото е неоснователно, не са ангажирани доказателства в тази насока – напротив от установеното по делото чрез заключението на назначената съдебно – техническа експертиза, изготвена от вещото лице Е.Л. се установява, че няма несъответствие между площите, получени от жалбоподателите в резултат от служебното разпределение и полагащите им се по закон. В тази връзка следва да се посочи, че законодателят акцентира върху разпределение при спазване на пропорцията съобразно правата на собствениците, арендатори и наематели на земеделски земи. Прилагането на предвиденото в чл. 37в, ал. 3 т. 1 ЗСПЗЗ правило е факултативно (Решение №1044/21.02.2012г. на ВАС), доколкото по този начин на разпределение не се засягат доказаните права на всички правоимащи за съответното землище.

           С оглед горното, съдът приема, че обжалваната заповед е законосъобразна, поради което жалбата следва да се отхвърли.

           По разноските:

           В случая експертизата е назначена по инициатива на съда и предвид разпоредбта на чл. 76 АПК и следва да определи внасянето на депозита според обстоятелствата, предвид което за разноските за възнаграждението на вещото лице Л. в размер на 300, 00 лева, платени от ДБ страните следва да бъдат осъдени да внесат по равно.

           Водим от горното  и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

РЕШИ:

          

           ОТХВЪРЛЯ жалбата, депозирана от Д.Д.З., ЕГН **********, Д.К.З., ЕГН ********** и Р.Д.З., ЕГН ********** срещу Заповед № РД-04-175 от 01.10.2019 г. на Директора на Областна Дирекция „Земеделие” - Кюстендил, издадена на основание чл. 37в, ал. 4 от ЗСПЗЗ, във връзка с доклад от 30.09.2019г. на комисия назначена със Заповед № РД-0-41/05.08.2019г. за разпределение масивите за ползване в землището на с. Ваксево, общ. Невестино, обл. Кюстендил за стопанската 2019/2020 г., като неоснователна.

           ОСЪЖДА Д.Д.З., ЕГН **********, Д.К.З., ЕГН ********** и Р.Д.З., ЕГН ********** да внесат по сметка на РС – Дупница сумата в размер на 150, 00 лева, представляваща разноски за възнаграждение за вещо лице.

           ОСЪЖДА Областна Дирекция „Земеделие” – Кюстендил, адрес: гр. Кюстендил, ул. „Демокрация” № 44 да внесе по сметка на РС – Дупница сумата в размер на 150, 00 лева, представляваща разноски за възнаграждение за вещо лице.

 

           Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд - Кюстендил.   

                                                                                РАЙОНЕН СЪДИЯ: