Решение по дело №1869/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1414
Дата: 27 октомври 2020 г.
Съдия: Марина Христова Николова
Дело: 20207040701869
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

     1414                                  27.10.2020 г.                                  гр. Бургас

 

В    ИМЕТО    НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, XIX СЪДЕБЕН СЪСТАВ, на осми ноември две хиляди и двадесета година, в открито съдебно заседание в следния състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧАВДАР ДИМИТРОВ

ЧЛЕНОВЕ:1.ХРИСТО ХРИСТОВ

  2.МАРИНА НИКОЛОВА

Секретар:  И.Л.

Прокурор: Х.К.  

като разгледа докладваното от съдия М. Николова административно дело № 1869 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), във вр. чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по касационна жалба на РУ-Приморско при ОДМВР гр. Бургас против Решение № 117/29.07.2020 г. постановено по а.н.д. № 157/2020 г. по описа на Районен съд - Царево, с което е отменено наказателно постановление (НП) № 18-4635-000446 от 20.12.2018 год., издадено от Началник РУ - Приморско при ОДМВР гр. Бургас, с което на основание чл. 175, ал. 3, предл.1 от ЗДвП, на Д.Х.К., ЕГН:**********, за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200.00 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца.

В касационната жалба се излагат възражения, че оспореното съдебно решение е постановено при допуснати съществени нарушение на процесуалните правила и материалния закон. Сочи се, че мотивите на съда относно неправилната правна квалификация на деянието са неправилни и се иска отмяна на решението и потвърждаване на издаденото НП.

В съдебно заседание касаторът, редовно и своевременно призован, не изпраща процесуален представител.

Ответникът – Д.Х.К. се представлява от адв. П.,  който моли за потвърждаване на решението.

Представителят на Окръжна прокуратура – Бургас счита решението на първата инстанция за неправилно и незаконосъобразно.

Административен съд - Бургас, ХІХ-ти състав след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение, съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е процесуално ДОПУСТИМА като подадена в срока по чл. 211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването по смисъла на чл. 210, ал.1 АПК.

Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл. 218 АПК, настоящият съдебен състав намира жалбата за ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

С наказателното постановление отговорността на Д.Х.К. е ангажирана за това, че на 27.09.2018 год., около 11.15 ч. в гр. Китен, по ул. „Урдувиза“ с посока ул. Рибарска управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред - колесен трактор ЮМЗ.

За установеното е съставен акт за установяване на административно нарушение (АУАН), въз основа на който е издадено и процесното НП.

За да постанови оспореното съдебно решение РС – Царево е приел, че при установяване на нарушението и при издаване на атакуваното наказателното постановление, административнонаказващият орган е допуснал съществено нарушение на установената в ЗАНН процедура, тъй като редът за движение на МПС като процесното – четириколесен трактор, по пътищата, отворени за обществено ползване, се регулира не от общата норма на  чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, а от специалната норма на  чл. 140, ал. 6 от ЗДвП /редакция приложима към датата на извършаване на деянието/, която препраща към Наредба № 15. Посочил е, че текстът на чл. 14, т. 3 от Наредба № 15 поставя изрично изискване към водачите на колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника при движение по пътищата, отворени за обществено ползване, да разполагат със свидетелство за регистрация на съответното превозно средство, предвид което може да бъде направен единствен извод – че движението на колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника по пътищата, отворени за обществено ползване, се допуска по изключение и само ако съответното превозно средство е регистрирано. Заключил е, че правна квалификация на деянието като нарушение на  чл. 140, ал. 1 от ЗДвП е неправилна,  а правилната правна квалификация на нарушението е по  чл. 140, ал. 6 от ЗДвП /редакция приложима към датата на извършаване на деянието/ във връзка с чл. 1, ал. 1 от Наредба № 15.

Така постановеното съдебно решение е валидно, допустимо, но неправилно.

Съгласно чл.218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с материалния закон, съдът следи служебно.

Настоящият съдебен състав намира, че приетата от първоинстанционния съд фактическа обстановка е изцяло съобразена с установените по делото факти и обстоятелства, събрани в съответствие с разпоредбите на НПК, а именно, че водачът Д.Х.К. на 27.09.2018 год., около 11.15 ч., в гр. Китен, по ул. „Урдувиза“ с посока ул. Рибарска е управлявал - колесен трактор ЮМЗ, който не е бил регистриран по надлежния ред към датата на извършване на нарушението и съставяне на акта. По делото са приложени доказателства – справка от Централна база КАТ /л. 30 от приложеното ДП № 4635ЗМ-358/2018 год. по описа на РУ-Приморско/, видно от която регистрацията на колесния трактор е била служебно прекратена на 01.10.2006 год.

Погрешен, обаче се явява извода на съда за неправилна правна квалификация на деянието.

Съобразно нормата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места, поради което настоящият съдебен състав намира, че водачът е осъществил от обективна и субективна страна състава на чл. 175, ал. 3 от ЗДвП, въз основа на който е ангажирана.

Съгласно разпоредбата на чл. 140, ал.6 от Закона за движение по пътищата /в редакция приложима към датата на извършаване на деянието/, „Колесните трактори, тракторните ремаркета и друга самоходна техника, регистрирани съгласно Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника, могат да се движат по изключение по пътищата, отворени за обществено ползване, по ред, определен с наредба, издадена от министъра на земеделието, храните и горите, министъра на вътрешните работи и министъра на регионалното развитие и благоустройството.” В чл. 1, ал. 2 от Наредба № 15 от 7.04.2008 г. за реда за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, на колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника, регистрирани съгласно Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника е посочено, че изключението касае придвижване до и/или от мястото на работа и то при липса на селскостопански и/или горски пътища.

Видно от горните разпоредби и събраните по делото доказателства, на процесната дата ответникът по касация е управлявал колесен трактор по път, отворен за обществено ползване, който трактор е земеделска техника - самоходна машина съгласно §1, т.2, във вр. с т.12 от допълнителните разпоредби на Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника и представлява МПС, съгласно §6, т.11 от допълнителните разпоредби на ЗДвП, като същият не е бил регистриран по надлежния ред.

Предвид гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че като е управлявал процесния колесен трактор по път, отворен за обществено ползване, без същия да е бил регистриран надлежно, ответникът по касацията е нарушил изискванията на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, поради което правилно е била ангажирана административнонаказателната му отговорност на основание чл.175, ал.3 от ЗДвП.

Съобразно посочения административнонаказателен състав водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. В случая, настоящият съдебен състав счита, че при правилно установени факти, административнонаказващият орган правилно е приложил материалния закон, като законосъобразно е ангажирал отговорността на водача по посочените текстове на ЗДвП. Наказанието е индивидуализирано в минималния, предвиден в закона размер.

Конкретното нарушение, според настоящия съдебен състав не следва да се квалифицира като "маловажно" по смисъла на чл.28 ЗАНН, тъй като не се отличава от типичните такива и не разкриват по-ниска степен на обществена опасност.

Предвид гореизложените съображения, съдът намира касационната жалба за основателна. Наказателното постановление е законосъобразно. Същото е издадено в съответствие с материалния закон, има изискуемото съдържание по чл.57 от ЗАНН, спазени са административно-производствените правила при издаването му.

Като е стигнал до изводи различни от изложените и е обосновал краен резултат за отмяна на издаденото наказателно постановление, районният съд е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да се потвърди наказателното постановление.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 АПК, във връзка с чл. 63, ал.1, изречение второ ЗАНН, Административен съд – гр. Бургас, ХІХ състав,

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 117/29.07.2020 г. постановено по а.н.д. № 157/2020 г. по описа на Районен съд – Царево, с което е отменено наказателно постановление (НП) № 18-4635-000446 от 20.12.2018 год., издадено от Началник РУ – Приморско при ОДМВР гр. Бургас.

и вместо него ПОСТАНОВЯВА

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление (НП) № 18-4635-000446 от 20.12.2018 год., издадено от Началник РУ – Приморско.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване и протестиране.

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                ЧЛЕНОВЕ: 1.

                                                      2.