Решение по дело №96/2023 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 91
Дата: 24 ноември 2023 г. (в сила от 24 ноември 2023 г.)
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20237280700096
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 септември 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

91

Ямбол, 24.11.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Ямбол - II касационен състав, в съдебно заседание на девети ноември две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Председател:

ВАНЯ СТОЯНОВА

Членове:

ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА
СТОЯН ВЪЛЧЕВ

При секретар СТЕЛА ГЮМЛИЕВА и с участието на прокурора РЕНИ ТОДОРОВА ЛЕФТЕРОВА като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА кнахд № 20237280600096 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Касационното производство пред Административен съд- Ямбол е по реда на чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания(ЗАНН) във връзка с чл. 208 - 228 от Административнопроцесуалния кодекс(АПК).

Образувано е по жалба на Държавно предприятие „Управление и стопанисване на язовири“, ЕИК *********(ДПУСЯ), за проверка на Решение № 132/17.07.2023 г. постановено по АНД № 20232330200564 по описа на Районен съд – Ямбол за 2023 г., с което е потвърдено Наказателно постановление № НЯСС-45/27.04.2023 г., издадено от Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите на Държавно предприятие „Управление и стопанисване на язовири“, ЕИК *********, е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лева за нарушение по чл. 190а, ал. 2 във връзка с 138а, ал.3, т.5 от Закона за водите. Съобразно изхода на спора, касаторът Държавно предприятие „Управление и стопанисване на язовири“, ЕИК *********, е осъден да заплати на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор(ДАМТН) разноски за осъществена защита от юрисконсулт в размер на 80 лева и не е уважено искането на Държавно предприятие „Управление и стопанисване на язовири“- за присъждане на разноски по делото.

В жалбата се твърди, че решението е незаконосъобразно и неправилно поради нарушение на материалния закон и необоснованост.Счита се, че районният съд неправилно е приел, че при ангажиране на наказателната отговорност на ДПУСЯ са спазени сроковете по чл.34 от ЗАНН, по същество се твърди, че нарушението не е доказано по несъмнен начин. Претендира се да бъде отменено решението на ЯРС и да се постанови друго, с което да се отмени наказателното постановление, като се присъдят сторените в процеса разноски и юрисконсултско възнаграждение.

В съдебно заседание касаторът и ответникът по касацията, редовно призовани, не изпращат представители. Постъпило е възражение по депозираната касационна жалба от ДАМТН със становище за правилност и обоснованост на обжалвания съдебен акт и искане за оставяне на първоинстанционното решение в сила и за присъждане на разноски. Прави се и алтернативно искане – в случай, че съдът уважи касационната жалба, да присъди на насрещната страна адвокатско възнаграждение в предвидения законов минимум.

Участващият по делото прокурор изразява становище, че следва да се остави касационната жалба без уважение като неоснователна, тъй като безспорно е установено, че нарушението е извършено и санкционирано по надлежния ред.

Настоящият съдебен състав, след проверка на оспорения съдебен акт за наличието на наведените в жалбата отменителни основания и относно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, приема за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в 14 - дневния срок по чл. 211, ал. 1 от АПК, от надлежно легитимирана страна, при наличието на правен интерес от обжалване.

Разгледана по същество жалбата се преценя като НЕОСНОВАТЕЛНА. Съображенията за това са следните:

С Решение № 132/17.07.2023 г. постановено по АНД № 20232330200564 по описа за 2023 г. Районен съд – Ямбол е потвърдил Наказателно постановление № НЯСС-45/27.04.2023 г., издадено от Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите на Държавно предприятие „Управление и стопанисване на язовири“, ЕИК *********, е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лева за нарушение по чл. 190а, ал. 2 във връзка с 138а, ал.3, т.5 от Закона за водите. Съобразно изхода на спора, касаторът Държавно предприятие „Управление и стопанисване на язовири“, ЕИК *********, е осъден да заплати на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор(ДАМТН) разноски за осъществена защита от юрисконсулт в размер на 80 лева.

За да постанови съдебния си акт, решаващият съд е приел, че не са налице процесуални нарушения, допуснати в хода на реализираното административно-наказателно производство. При съставянето на акта за установяване на административно нарушение и издаването на наказателното постановление са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Не са налице формални предпоставки за отмяна на НП, тъй като при реализирането на административно-наказателната отговорност не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до опорочаване на производството. НП е издадено от компетентен орган. Както в АУАН, така и в НП, нарушението е описано прецизно, с неговите фактически признаци от обективна страна, установени в състава на чл.190а ал.2 от ЗВ, вр.чл. 138а, ал.З, т.5 от ЗВ, а така също са посочени и останалите компоненти - време и място на извършване на нарушението.

Писмените доказателства по делото сочат за безспорно установено нарушение.

С Договор за дарение № ДС-13-00004-01.11.2019 г. Община Тунджа е прехвърлила безвъзмездно на Държавата правото на собственост върху язовир с площ 31 156 дка(ПИ 67177.13.143 по КККР), находящ се в землището на с. Сламино, обл. Ямбол(т.21 от договора). С Акт № 3967 за публична държавна собственост на ДП „Управление и стопанисване на язовири“ са предоставени права за управление на язовира.

С Констативен протокол № 134/28.10.2021 г. от проверка за готовността за безопасна експлоатация на язовири и съоръженията към тях на лицето, стопанисващо язовира, са дадени предписания(т.16 от протокола) със срок на изпълнение 30.06.2022 г., в т.3 е предписанието да се възстанови профила на преливника. Екземпляр от протокола е връчен на представител на ДПУСЯ.

На 29.08.2022 г., след изтичане на срока за изпълнение на предписанието, служители на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, на длъжност инспектори в Регионален отдел „Югоизточна България“, в присъствието на представител на собственика на язовира, извършили последваща проверка на язовира, находящ се в землището на с. Сламино, при която е установено, че предписанието не е изпълнено - не е възстановен профила на преливника, същият е силно ерозирал и продълбочен, преливния му ръб е с насипана земна маса със строителни отпадъци. Установеното при последвалата проверка е отразено в КП № 09-01-157/29.08.2022г.

На 07.11.2022 г. в присъствието на упълномощен представител на ДПУСЯ е съставен АУАН за нарушение на чл.190а ал.2, вр.чл. 138а, ал.3, т.5 от Закона за водите, в законоустановения срок са били подадени писмени възражения, със съображения, че нарушението не е доказано по несъмнен начин и алтернативно - че същото представлява маловажен случай. На 27.04.2023 г. е издадено наказателно постановление.

Касационната инстанция счита, че приетата от първоинстанционния съд фактическа обстановка е изцяло съобразена с установените по делото факти и обстоятелства, събрани в съответствие с разпоредбите на НПК, като споделя напълно направените въз основа на нея правни изводи.

Заключението на съда, че от събраните по делото доказателства по несъмнен начин се установява, че касаторът е извършил вмененото му във вина нарушение и че извършеното деяние е правилно квалифицирано от административно-наказващият орган се споделя напълно от настоящата съдебна инстанция.

Не могат да бъдат споделени и доводите в касационната жалба, че не са спазени сроковете по чл. 34 ЗАНН.

По силата на чл. 34, ал. 1, изр. второ от ЗАНН, не се образува административнонаказателно производство, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението.

В настоящия случай срока за изпълнение на даденото предписание е изтекъл на 30.06.2022 г., поради което при неизпълнението му на следващата дата нарушението е било довършено, но не започва да тече срока по чл. 34 ЗАНН, защото изпълнителната форма е бездействие и извършването на нарушението продължава до момента на изпълнение на дадените предписания.Нарушителят се счита за открит от датата на проверката за изпълнение на предписанието – 29.08.2022г. Следователно съставеният на 7.11.2022г. АУАН е в рамките на законовия срок- тримесечен от откриване на нарушителя и едногодишен от довършване на нарушението. След като предписанието не е било изпълнено към момента на обективираната в КП № 09-01-157/29.08.2022г. проверка, с това се изпълняват законовите предпоставки, даващи право на наказващия орган да наложи санкция. Нещо повече, проверката не е била извършена на датата следваща изтичането на срока за изпълнение на предписанието, а в по-късен момент.Този период на закъснение е в полза на касатора - през него е можел да изпълни задължението си, но не го е сторил, поради което и не може да черпи права от свое противоправно поведение.

Ето защо правилно и законосъобразно Районен съд Ямбол, след обсъждане доводите на страните, е приел, че при съставянето на АУАН и при издаването на наказателното постановление са спазени изискванията на разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 ЗАНН и от събраните по делото доказателства по безспорен начин се установява, че касаторът е извършил административното нарушение, за което е санкциониран, поради което при разглеждане на делото и при постановяване на решението не са допуснати нарушения на процесуалния или материалния закон.

Предвид посоченото настоящата касационна инстанция счита, че решението на първоинстанционния съд следва да бъде оставено в сила като допустимо, валидно и правилно.

С оглед изхода на делото следва да бъде осъден касатора да заплати на насрещната страна направените по делото пред касационната инстанция разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева.

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2 АПК, съдът

Р Е Ш И :

ОСТАВЯ В СИЛА на Решение № 132/17.07.2023 г. постановено по АНД № 20232330200564 по описа на Районен съд – Ямбол за 2023 г.

ОСЪЖДА Държавно предприятие „Управление и стопанисване на язовири“, ЕИК *********, със седалище в гр.София, бул. „Княз Александър I“, № 12 и адрес за кореспонденция гр.София, ул.„Лъчезар Станчев“№ 9 да заплати на ДАМТН гр.София направените по делото пред касационната инстанция разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 (осемдесет) лева.

Решението е окончателно.

Председател:

/п/ не се чете

Членове:

/п/ не се чете

                                                                                                                                                                                           /п/ не се чете