Р Е Ш Е Н И Е
№236 05.09.2019г. гр.Несебър
В ИМЕТО НА НАРОДА
НЕСЕБЪРСКИ
РАЙОНЕН СЪД НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ
на
двадесет и първи август две хиляди и деветнадесета година
в
публично заседание в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Мария Берберова - Г.ева
Секретар:
Мая Деянова
като
разгледа докладваното от съдия М.Берберова - Г.ева
административно
наказателно дело № 503 по описа за 2019г. и за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството по делото е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по повод жалбата на ЕТ „ОВЕН – И.И.“ с ЕИК ........, със
седалище и адрес на управление:***, подадена от собственика И.С.И. с ЕГН **********
против Наказателно постановление № 404051-F394790 от 11.01.2019г. на Началник Отдел „Оперативни дейности”- Бургас в Централно управление на Национална агенция за
приходите /ЦУ на НАП/,
с което на основание чл.185, ал.2 от Закона за данък върху добавената стойност
/ЗДДС/, на едноличния търговец - жалбоподател е наложено административно наказание – имуществена
санкция в размер на 3000 /три хиляди/ лева, за
административно нарушение по чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ във връзка с
чл.118, ал.4 от ЗДДС. Моли се съда да постанови
решение, с което да отмени атакуваното наказателно постановление като
незаконосъобразно и постановено при съществени нарушения на административно-производствените
правила.
В съдебно
заседание жалбоподателят не се явява и не изпраща представител. Не сочи нови
доказателства.
Процесуалният
представител на ЦУ на НАП – гр.Бургас в съдебно заседание оспорва жалбата, като
неоснователна. Пледира за потвърждаване на атакуваното наказателно
постановление, като законосъобразно. Също не сочи нови доказателства.
Съдът намира, че жалбата е подадена в
законоустановения срок пред надлежната инстанция от лице, което има правен
интерес, поради което е процесуално допустима.
Като взе предвид
исканията на жалбоподателя, събрания по делото доказателствен материал и като
съобрази закона, настоящата инстанция намери за установено от фактическа и
правна страна следното:
При извършена
проверка, инспекторите по приходите при ЦУ на НАП, отдел „Оперативни дейности“
– гр.Бургас установили, че при сравнение на данните на фискалното устройство
/ФУ/ и наличната сума в касата на обекта има необосновано различие в касовата
наличност, както следва: Установеният дневен оборот от работещото ФУ в обекта,
съгласно разпечатаните дневни финансови отчети от фискалната памет /л.11-гръб/
бил общо в размер на 99,30 лева. Отчетената фактическата наличност в касата на
обекта възлизала общо в размер на 443 лева, съгласно изготвения опис на
паричните средства в касата към момента на започване на проверката /л.11/. В
резултат на това инспекторите констатирали положителна разлика между
регистрирани продажби и фактическа наличност в касата на обекта в размер на 343,70
/триста четиридесет и три лева и седемдесет стотинки/, която според контролните
органи представлявала въвеждане на пари в касата, без това да е отразено във
фискалното устройство. От отпечатаните два броя дневни финансови отчета
/л.11-гръб/ се установява, че монтираното и работещо в обекта ФУ притежавало
функциите „служебно въведени” и „служебно изведени” суми. С оглед на това,
наказващият орган е приел, че жалбоподателят не е изпълнил задължението си,
извън случаите на продажби, да отбележи всяка промяна на касовата наличност
/начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата/ на ФУ чрез
операциите „служебно въведени“ и „служебно изведени“ суми. Констатираното
нарушение е отразено в ПИП № 0360987 от 08.07.2018г., въз основа на който на
жалбоподателя е съставен акт, а впоследствие е издадено атакуваното пред
настоящата инстанция наказателно постановление.
Недоволен от така издаденото
наказателно постановление е останал жалбоподателят, който е сезирал съда с
жалба, предмет на разглеждане в настоящото производство по делото. В жалбата си същият сочи, че при постановяване на атакуваното наказателно
постановление наказващият орган е допуснал съществени нарушения, визирани в
разпоредбата на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, изискваща описанието на нарушението
да е пълно точно, ясно и конкретно, което в случая не било сторено. Сочи се, че
нито в акта, нито в наказателното постановление не било посочено кога и къде е
извършено нарушението. Наред с това се сочи, че АУАН бил съставен в
присъствието само на един свидетел, в нарушение на разпоредбата на чл.40, ал.1
от ЗАНН. Сочи се също, че нито в акта, нито в НП не било посочено, че
нарушението е довело до неотчитането на приходи по начин, различен от неотчитането
на продажби. Навежда доводи за маловажност на случая.
Съдът в
контекста на правомощията си на съдебния контрол, след като провери изцяло и
служебно закононарушенията на акта за установяване на административно нарушение
и обжалваното наказателно постановление, без да се ограничава с обсъждане на
посочените в жалбата доводи, намери за установено следното:
Законът изисква
изложените в акта и наказателното постановление обстоятелства, твърдения и
обвинения да бъдат доказани от актосъставителя, респективно от
административно-наказващия орган. Съдът констатира, че акта и НП са издадени от
надлежни органи и в рамките на тяхната компетентност. Описаната в акта фактическа обстановка се потвърждава изцяло от събраните
по делото писмени доказателства, както и от показанията на актосъставителя Х.Д.
– ст.инспектор по приходите в ЦУ на НАП, присъствал при установяване на
нарушението. Същата установява пред съда, че след като се легитимирали, извършили
проверка на касовата наличност в обекта, при която установили положителна
разлика между регистрираните продажби и отчетената касова наличност в размер на
343,70 лева, които не били регистрирани в касовата книга, нито били
регистрирани във ФУ, като „служебно въведени“ суми.
Независимо от горното обаче, съдът счита, че при издаването на
обжалваното НП са допуснати съществени нарушения на
административно-производствените правила, налагащи неговата отмяна.
Съображенията за това са следните:
Както при съставянето на акта, така и при издаването на процесното наказателно
постановление, в тяхната обстоятелствена част не са отразени основни реквизити,
индивидуализиращи и конкретизиращи установеното нарушение. Нито
актосъставителят, нито наказващият орган са отразили датата, часа и мястото на
установеното нарушение, както и връзката на жалбоподателя с проверявания обект.
Горното съставлява съществено нарушение на административните правила, довело до
сериозно нарушаване правата на жалбоподателя до степен препятстваща
възможността му да разбере извършването на какво всъщност нарушение му е
вменено във вина. Изложеното е достатъчно основание за отмяна на обжалваното
наказателно постановление, без да се разглеждат останалите доводи за
незаконосъобразност на същото.
Мотивиран от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Несебърският районен съд
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 404051-F394790 от 11.01.2019г. на Началник Отдел „Оперативни дейности”- Бургас в Централно управление на Национална агенция за
приходите /ЦУ на НАП/,
с което на основание чл.185, ал.2 от Закона за данък върху добавената стойност
/ЗДДС/, на ЕТ „ОВЕН – И.И.“ с ЕИК ........, със седалище и
адрес на управление:***, подадена от собственика И.С.И. с ЕГН **********, е наложено административно наказание – имуществена
санкция в размер на 3000 /три хиляди/ лева, за
административно нарушение по чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ във връзка с
чл.118, ал.4 от ЗДДС.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните пред Административен съд-гр.Бургас.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: