Решение по дело №1906/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1626
Дата: 23 ноември 2020 г.
Съдия: Диана Георгиева Ганева
Дело: 20207040701906
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 септември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер   1626                                         от  23.11.2020 г.                                     град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Бургас, петнадесети състав, на петнадесети октомври две хиляди и двадесета  година в публично заседание в следния състав:

 

  Председател: Лилия Александрова 

 Членове: 1.Станимир Христов

                  2.Диана Ганева

 

при секретаря К. Л. и прокурор Дарин Христов като разгледа докладваното от съдия Ганева касационно наказателно административен характер дело номер 1906 по описа за 2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1 ЗАНН, във връзка с чл. 208 и сл. АПК.

Образувано е по касационна жалба на „Комунално - битово стопанство“ ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление - гр.Бургас, ул. „Шейново“№ 3, представлявано от С.Н. С., против Решение №76 от 17.06.2020 г., постановено по НАХД №68/2020 г. по описа на Районен съд- Царево, с което е потвърдено наказателно постановление № 16-002578/11.02.2020г., издадено от директор на дирекция „Инспекция на труда“ – Пловдив, с което на касатора, за нарушение на чл.75а, ал.2 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност (ЗТМТМ), е наложена „имуществена санкция“ в размер на 2 000 лв. От касационната инстанция се иска да отмени оспорваното решение като незаконосъобразно. Посочените в жалбата оплаквания съдът квалифицира по чл. 348, ал. 1 от НПК – неправилно решение поради противоречие с материалния закон. В подкрепа на твърденията не са посочени нови доказателства. В съдебно заседание касаторът, редовно призован, не изпраща представител.

Ответникът по касация се представлява от юрисконсулт И. която оспорва жалбата като неоснователна. Пледира решението на РС-Царево да бъде оставено в сила, като правилно и законосъобразно. Претендира за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура - Бургас дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

Касационната жалба e подадена в срока по чл. 211, ал.1 АПК, от надлежна страна по смисъла на чл. 210, ал.1 АПК и е процесуално допустима.

Разгледана по същество, в  пределите на касационната проверка по чл. 218 АПК, Административен съд - Бургас, ХV-ти състав, намира жалбата за неоснователна по следните съображения:

С Решение №76/17.06.2020г., постановено по НАХД №68/2020г. по описа на Районен съд–Царево, е потвърдено наказателно постановление №16-002578/11.02.2020г., издадено от Директора на Дирекция „Инспекция по труда“ Пловдив, с което за нарушение на чл.75а, ал.2 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, на основание чл.79, ал.4, във вр. с чл.75а, ал.2 от ЗТМТМ, на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лв.

За да постанови оспореното решение, районният съд е приел, че при образуването и провеждането на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. При издаване на АУАН и НП са спазени императивните разпоредби на чл.42 и чл.57 от ЗАНН, като нарушението е безспорно установено и доказано. По същество, съдът е направил обстоен анализ на всички елементи на трудовото правоотношение между лицето и дружеството-жалбоподател и че е осъществен състава на вмененото нарушение. РС-Царево е обсъдил нарушената материалноправна разпоредба и размера на наложената имуществена санкция, като е приел същите за правилно определени. Изложил е мотиви, че процесното нарушение, с оглед неговата правна квалификация, попада в кръга от деяния, които по силата на закона не могат да бъдат маловажни.

Решението на първата инстанция е правилно и следва да се остави в сила, като съображенията за това са следните:

Касаторът е санкциониран за това, че в качеството си на местен работодател по смисъла на чл.§1, т.11 ДР ЗТМТМ, е приело лицето А. А., гражданин на Узбекистан, с дата на раждане *** г., чужденец, гражданин на трета държава по смисъла на §1, т.4 ДР ЗТМТМ, да предоставя работна сила, без съответната регистрация в Агенцията по заетостта. Видно от съставения АУАН и НП, като нарушена е посочена нормата на чл.75а, ал.2 от ЗТМТМ.

Съдът намира възраженията в касационната жалба за неоснователни.

Съгласно разпоредбата на   чл. 75а, ал. 1 ЗТМТМ, чужденец - гражданин на трета държава, който предоставя работна сила или е приет като командирован или изпратен в Република България в рамките на предоставяне на услуги без съответното разрешение или регистрация в Агенцията по заетостта, се наказва с глоба от 500 до 5 000 лв. Алинея 2 на същата разпоредба предвижда, че наказанието по ал. 1 се налага и на работодател - физическо лице, за което чужденец предоставя работна сила или е приело законно пребиваващи чужденци - граждани на трети държави, без съответното разрешение или регистрация в Агенцията по заетостта, а на работодател - юридическо лице, се налага имуществена санкция в размер от 2 000.00 до 20 000.00 лева, освен ако не подлежи на по-тежко наказание.

От доказателствата по делото се установява, че на 07.08.2019 г. лицето А. А., гражданин на Узбекистан, роден на *** г., е установен да предоставя работна сила за дружеството, без регистрация в Агенцията по заетостта, поради което касаторът правилно е санкциониран от административнонаказващия орган за нарушение по чл.75а, ал.2 ЗТМТМ. „Комунално - битово стопанство“ ЕООД, в качеството си на местен работодател по смисъла на чл.§1, т.11 ДР ЗТМТМ, е приело лицето А. А., гражданин на Узбекистан, роден на *** г., чужденец - гражданин на трета държава по смисъла на §1, т.4 ДР ЗТМТМ, да предоставя работна сила, без съответната регистрация в Агенцията по заетостта. По изложените съображения неоснователно е възражението на касатора, че административнонаказващият орган не е конкретизирал кой от двата, предвидени в закона режими/регистрационен или разрешителен/ не е спазен.

 Законът разграничава предоставянето на работна сила от чужденец - гражданин на трета държава за местен работодател, т.е приемането му на работа от местен работодател и приемането на командирован чужденец от местен работодател или на изпратен в Република България в рамките на предоставяне на услуги. Нарушението и обстоятелствата, свързани с извършването му, са описани по недвусмислен начин в НП като става ясно, че се касае за първата хипотеза. Липсват констатации  А. А. да е приет от дружеството - касатор като командировано лице или като изпратено в рамките на предоставяне на услуги, поради което не може да бъде споделено становището на касатора, че административнонаказващият орган не е разграничил в коя от двете, предвидени в закона форми, е осъществено изпълнителното деяние „предоставяне на работна сила“ или „приемане на чужденец“.

В съответствие с вменената му доказателствена тежест административно-наказващия орган е доказал наличието на всички обстоятелства, описани в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление, които са послужили като основание за санкциониране на нарушителя и обуславят материалната законосъобразност на оспорения акт. В случая 07.08.2019 г. лицето А. А., гражданин на Узбекистан, роден на *** г., е установен да предоставя работна сила за дружеството, без регистрация в Агенцията по заетостта, поради което правилно като нарушена е посочена разпоредбата на чл.75а, ал.2 ЗТМТМ.

Настоящият съдебен състав не споделя възраженията, изложени в касационната жалба, че случая е маловажен. Разпоредбата на чл.28 от ЗАНН е неприложима, тъй като степента на обществена опасност на процесното нарушение не е значително по-ниска в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този тип и това е така, защото гражданите на трети страни са по-уязвими в случай на неспазване на трудовите им права от работодателите. Обстоятелството, че с лицето е бил сключен трудов договор, регистриран в НАП по надлежния ред, е факт, сочещ за спазване на други законови изисквания, който е неотносим към предмета на спора. Ирелевантни са и наличието на регистрация в предходен момент и причините за нейната отмяна, за което са наведени твърдения от касатора, без да са представени доказателства.

Като е обосновал краен резултат за потвърждаване на издаденото наказателно постановление, районният съд е постановил правилно решение и поради отсъствие на отменителни основания същото следва да бъде оставено в сила.

Процесуалният представител на ответника по касация в края на съдебното заседание е направил искане за присъждане на разноските по делото за възнаграждение

на юрисконсулт. Искането е основателно съобразно изхода на делото и на основание чл. 143, ал.3 от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 3 от ЗАНН. Съгласно  чл.78, ал.3 от ГПК, във вр. с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ, във връзка с чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ, субсидиарно приложими на основание чл.144 от АПК и тълкувателно решение № 3/13.05.2010г. по т.д. № 5/2009г. на ВАС и с оглед фактическата и правна сложност на делото, размерът на възнаграждението за юрисконсулт  следва да е 80. 00 лева.

Воден от горното и на основание чл. 221, ал.2 АПК, Административен съд – Бургас, ХV състав

 

 

 

 

 

                                                                       Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №76/17.06.2020г., постановено по НАХД №68/2020г. по описа на Районен съд –Царево.

ОСЪЖДА „Комунално - битово стопанство“ ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление - гр.Бургас, ул. „Шейново“№ 3, представлявано от С.Н. С., да заплати на Дирекция „Инспекция по труда“ Пловдив юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 (осемдесет) лева

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                   

ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

 

  2.