Решение по дело №114/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 81
Дата: 29 април 2022 г. (в сила от 29 април 2022 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20227280700114
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   № 81/29.4.2022 г.

 

гр. Ямбол, 29.04.2022 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, пети състав, в публично заседание на двадесет и седми април две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря Ст. Гюмлиева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 114 по описа за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по реда на чл.172, ал.5 от ЗДвП във връзка с чл.145 АПК по жалба на ЕТ „Интер-универс-И.В.“-с.***, представляван от управителя И.В. К., чрез адв.П. от БАК против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0261-000030/29.03.2022 г. по чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП на Началник група към ОД на МВР Ямбол, РУ-Елхово, с която на ЕТ Интер-Универс-И.В. с ЕИК ********* със седалище/адрес на управление с.***, Стопански двор със законен представител И.В. К. е наложена  принудителна административна мярка прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца и е отнета рег.табела с № ******.

В жалбата се твърди, че заповедта е незаконосъобразна поради допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и е в противоречие с материалноправните разпоредби на закона, поради което се претендира да бъде отменена и да се присъдят направените по делото разноски.

В съдебно заседание за жалбоподателя се явява адв.П., който подържа и доразвива съображенията в жалбата, както и направените искания.

За ответната страна в съдебно заседание се явява юрисконсулт А., която оспорва жалбата като неоснователна и претендира за отхвърлянето й ведно с присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

На 25.03.2022 г. около 15,05 ч. в община Болярово на път втори клас № ІІ79 в посока от път ІІ79, км.27 към разклон за път 7905 служители на РУ-Елхово към ОД на МВР-Ямбол са спрели за проверка колесен трактор марка „***“ управляван от С.П.С. от гр.С., като при извършената проверка водачът не е представил СУМПС и е заявявил, че не притежава такова, а от извършената справка в АИС-АНД се е установило, че е неправоспособен водач.

 За посоченото е бил съставен АУАН серия АД, № 104502/25.03.2022 г. по описа на РУ Елхово, който водача е подписал без възражения. С акта е иззета рег.табела с № ******.

Разпитаните като свидетели по делото актосъставител Д. и свидетел-очевидец К., служители в РУ-Елхово, заявяват в съдебно заседание, че при изпълнение на служебните си задължения на посочените по-горе дата и място втория от тях е спрял за проверка колесен трактор марка „***“ управляван от С.П.С., като водача не е представил СУМПС и е заявявил, че не притежава такова, а от извършената справка в АИС-АНД се е установило, че е неправоспособен водач.

От представеното свидетелство за регистрация на земеделска и горска техника с.У 0009543 А собственик на колесен трактор „***“ рег. № ****** е ЕТ „Интер-универс-И.В.“.

Видно от приложената по делото Справка за нарушител-водач С.П.С. от гр.Средец не притежава СУМПС.

Със Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0261-000030/29.03.2022 г. по чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП на Началник група към ОД на МВР Ямбол, РУ-Елхово на ЕТ Интер-Универс-И.В. с ЕИК ********* със седалище/адрес на управление с.***, Стопански двор със законен представител И.В. К. е наложена  принудителна административна мярка прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца и е отнета рег.табела с № ******, която заповед е получано от адресата на 30.03.2022 г.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК.

Разгледана по същество жалбата се явява неоснователна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0261-000030/29.03.2022 г. по чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП на Началник група към ОД на МВР Ямбол, РУ-Елхово, с която на ЕТ Интер-Универс-И.В. с ЕИК ********* със седалище/адрес на управление с.***, Стопански двор със законен представител И.В. К. е наложена  принудителна административна мярка прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца и е отнета рег.табела с № ******.

Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

В настоящия случай оспорения акт е издаден на Началника на РУ-Елхово  към ОДМВР-Ямбол в рамките на неговата компетентност, съгласно Заповед № 326з-99/01.02.2022 г. на директор ОДМВР-Ямбол, в изискуемата писмена форма, с мотивирана заповед и при спазване на процедурата визирана в закона.

Не са налице и противоречия с материалноправните норми или несъответствие с целта на закона, както следва:

Принудителните административни мерки по глава шеста от ЗДвП, имат временен характер. Те не са вид наказание, а имат за цел да се възпрепятства от участие в движението водач, за който са констатирани по надлежен ред несъответствия със законовите изисквания от различен характер, за времето до отстраняване на причините.

Следва да се посочи, че административно-наказателната отговорност за виновно неизпълнение на административноправни задължения е самостоятелна и независима от административната принуда като вид държавна принуда - средство за обезпечаване правомерното осъществяване на правоотношения, възникващи в сферата на изпълнително-разпоредителната дейност.

Поради това между административният акт, с който се прилага превантивна ПАМ и наложеното на същия адресат административно наказание с правораздавателен акт на административнонаказателна юрисдикция (наказателно постановление) няма обуславяща връзка, извън общия правопораждащ ги юридически факт - допуснатото закононарушение.

 Ето защо както наказателното постановление не е задължително условие (елемент от фактическия състав) за прилагане на ПАМ по отношение санкционираното лице, така и евентуалните пороци в АУАН не влекат порочност на издадената заповед, т.к. се ползва единствено и само обстоятелствената част, описваща извършеното нарушение.

Съгласно чл. 171, ал.1 от ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат принудителни административни мерки, като една от тях според т.2а, б.“а“ е прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл.171, т.1 или 4 или по реда на чл.69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.

За да е приложима цитираната норма е необходимо и достатъчно да са осъществени в своята съвкупност кумулативно дадените предпоставки, а именно субекта по отношение на което се налага ПАМ да е собственик на моторното превозно средство, което да се управлява от лице, за което са налице посочените по-горе обстоятества.

В случая не се спори, че лицето по отношение на което е постановена ПАМ е собственик на моторното превозно средство, а от събраните по делото доказателства безспорно се установява, че водача управлявал същото не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, с което са осъществени визираните в закона материално-правни предпоставки.

Собствеността на МПС и управлението му от лице, на което временно е отнето свидетелството за управление на МПС са релевантните факти, безспорно установен пред настоящата инстанция, с осъществяването на които за административния орган, действащ в условията на обвързана компетентност, е възникнало задължението да приложи принудителната административна мярка и да прекрати регистрацията на пътното превозно средство.

В настоящият случай съдът не споделя доводите на оспорващия, т.к. в закона липсва изискване собственика на моторното превозно средство да е допуснал управлението или да е знаел, че водача управлява  моторното превозно средство, а е достатъчно собственото му такова да е управлявано от лице, за което са налице визираните в приложимата правна норма обстоятелства.

Доколкото принудителната административна мярка е приложена в нейния минимален размер, то липсата на мотиви относно продължителността не е процесуално нарушение, доколкото органа не може да посочи друг размер под фиксирания законов минимум, а наложително би било излагането на съображения при отклонения от същия.

Предвид посоченото атакуаната заповед е валидна, като издадена от оправомощено лице, в кръга на неговите пълномощия, при наличието на дължимите материално-правните предпоставки и без да са налице съществени нарушения на процесуалните норми, поради което съдът счита че жалбата е неоснователна и като такава следва да се отхвърли.

При този изход на делото и с оглед направеното искане жалбоподателят, на основание чл.144 АПК във връзка с чл.78, ал.8 ГПК, чл.37 ЗПП и чл.24 от Наредба за заплащането на правната помощ, следва да заплати на ответната страна направените по делото разноски-юрисконсулско възнаграждение в размер на 100 лева.

Водим от горното, Я А С, пети административен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на ЕТ „Интер-универс-И.В.“-с.***, представляван от управителя И.В.К., чрез адв.П. от БАК против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0261-000030/29.03.2022 г. по чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП на Началник група към ОД на МВР Ямбол, РУ-Елхово, с която на ЕТ Интер-Универс-И.В. с ЕИК ********* със седалище/адрес на управление с.***, Стопански двор със законен представител И.В.К. е наложена  принудителна административна мярка прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца и е отнета рег.табела с № ******.

ОСЪЖДА ЕТ „Интер-универс-И.В.“ с ЕИК ********* със седалище/адрес на управление с.***, Стопански двор, представляван от управителя И.В.К. да заплати на ОД на МВР–Ямбол направените по делото разноски-юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева.

Решението на основание чл.172, ал.5 ЗДвП не подлежи на обжалване.

Решението да се съобщи на страните по реда на чл.138 АПК

 

                 СЪДИЯ: /п/ не се чете