Решение по дело №539/2024 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 4252
Дата: 14 май 2024 г. (в сила от 14 май 2024 г.)
Съдия: Стоил Ботев
Дело: 20247180700539
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 март 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 4252

Пловдив, 14.05.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пловдив - XXIII Тричленен състав, в съдебно заседание на двадесет и трети април две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Председател: СТОИЛ БОТЕВ
Членове: НЕДЯЛКО БЕКИРОВ
ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ

При секретар ЗЛАТКА ЧОБАНОВА и с участието на прокурора ДАНИЕЛА МИНКОВА СТОЯНОВА като разгледа докладваното от съдия СТОИЛ БОТЕВ канд № 20247180700539 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на глава дванадесета от АПК във връзка с чл.63в от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба, предявена от началник отдел "Оперативни дейности "Пловдив, дирекция "Оперативни дейности" в ГД "Фискален контрол" на ЦУ на НАП, чрез юриск. Д., срещу Решение № 48/14.01.2024 г., постановено по АНД № 2871/2023 г. по описа на Районен съд – Пловдив, с което е отменено Наказателно постановление № 699753-[рег. номер]/13.04.2023 г. на началник отдел "Оперативни дейности" – Пловдив, дирекция "Оперативни дейности" в ГД "Фискален контрол", с което на "Пен силует" ООД, с [ЕИК], на основание чл.185 ал.1 от Закона за данък добавената стойност (ЗДДС), е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева, за нарушение на чл.25 ал.1 т.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. във връзка с чл.118 ал.1 от ЗДДС.

Касаторът счита, че оспорваното съдебно решение е постановено при неправилно приложение на закона. Твърди се, че неправилно районният съд е достигнал до извода за кумулиране на санкции, доколкото с налагането на двете мерки се преследват коренно различни цели, като в тази връзка се сочи, че СЕС не е мотивирал извода за неналагане на принудителна мярка при извършено административно нарушение или обратното. Твърди се също така, че неотчитането на оборота от извършените продажби съставлява нарушение, което определено засяга особено важни държавни интереси, какъвто се явява фискалният интерес на държавата, свързан с отчитането на приходите от задължените лиза и заплащането на данъци върху действителния им размер, като се излагат подробни доводи в тази насока. Иска се отмяна на решението и потвърждаване на НП. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение за двете съдебни инстанции - по 150 лева за всяка.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, не се явява и не изпраща представител.

Ответникът по касационната жалба "Пен силует" ООД, чрез процесуалния си представител адв. В. К., изразява становище за неоснователност на жалбата. Претендира присъждане на разноски по делото.

Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура [населено място], изразява становище за неоснователност на жалбата.

Касационната жалба е подадена в рамките на преклузивния срок от лице, имащо правен интерес, за която решението е неблагоприятно, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество същата се явява НЕОСНОВАТЕЛНА.

За да отмени Наказателно постановление № 699753-[рег. номер]/13.04.2023 г. на началник отдел "Оперативни дейности" – Пловдив, дирекция "Оперативни дейности" в ГД "Фискален контрол", районен съд е приел за безспорно установено и доказано извършено от "Пен силует" ООД, като задължено лице по чл.3 от Наредба Н-18/13.12.2006 г., нарушение на чл.25 ал.1 т.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. във връзка чл.118 ал.1 от ЗДДС, тъй като не е регистрирало и отчитало всяка извършена продажба на стоки от търговския обект, чрез издаване на фискални касови бележки от въведеното в експлоатация за обекта фискално устройство. От друга страна обаче, съдът се е съобразил с Решение на СЕС от 04.05.2023 г. по дело С97/21 и е приел, че с процесното НП деецът е санкциониран с налагане на административно наказание в немалък размер от 500 лв. и същевременно за същото нарушение, му е наложена принудителна административна мярка, изразяваща се в запечатване на проверения обект за срок от тридесет дни, като запечатването е реално изпълнено повече от година преди издаване на НП (31.12.2022 г.). Формирал е извод, че едновременното санкциониране на основание чл.185 от ЗДДС и прилагането на ПАМ по чл.186 от ЗДДС, съобразно т.49 от решението от 04.05.2023 г., представлява кумулиране на две отделни санкции по своята същност, наложени в две отделни производства, развиващи се независимо едно от друго, което води до ограничаване на гарантирано основно право от чл.50 от Хартата на основните права на ЕС.

Решението е правилно.

Районен съд се е съобразил с Решение от 04.05.2023 г. на СЕС по дело С-97/21, като е налице идентичност между предмета по настоящото дело и този по дело С-97/21, доколкото и в двете производства се касае за случай, при който за едно и също неизпълнение на данъчно задължение и след провеждане на отделни и самостоятелни производства на данъчнозадължено лице е наложена мярка имуществена санкция и мярка запечатване на търговски обект, които подлежат на обжалване пред различни съдилища. Необходимо е да се отбележи, че преюдициалните заключения на Съда са правнообвързващи и създават задължение за тяхното спазване от всички национални юрисдикции на запитващата държава.

Според посоченото решение на СЕС, член 273 от Директива 2006/112/ЕО на Съвета от 28 ноември 2006 година относно общата система на данъка върху добавената стойност и член 50 от Хартата на основните права на Европейския съюз трябва да се тълкуват в смисъл, че не допускат национална правна уредба, съгласно която, за едно и също неизпълнение на данъчно задължение и след провеждане на отделни и самостоятелни производства на данъчнозадължено лице може да бъде наложена мярка имуществена санкция и мярка запечатване на търговски обект, които подлежат на обжалване пред различни съдилища, доколкото посочената правна уредба не осигурява координиране на производствата, позволяващо да се сведе до стриктно необходимото допълнителната тежест от кумулирането на посочените мерки, и не позволява да се гарантира, че тежестта на всички наложени санкции съответства на тежестта на разглежданото нарушение.

В т.55 на Решение от 04.05.2023 г. по дело С-97/21, СЕС посочва, че в случая, видно от данните, предоставени от запитващата юрисдикция и от българското правителство, кумулирането на двете мерки, предвидени съответно в чл.185 и в чл.186 от ЗДДС, изглежда, е автоматично, тъй като в хипотезата на извършване на едно и също нарушение на чл.118 ал.1 от този закон, данъчният орган е длъжен систематично да прилага и едната, и другата от тези мерки. Следователно, такова кумулиране сякаш не зависи от изчерпателно определени условия по смисъла на посочената в т.53 от настоящото решение съдебна практика, поради което разглежданата в главното производство национална правна уредба не изглежда да съдържа необходимата рамка, за да се гарантира зачитането на основното съдържание на правото, предвидено в чл.50 от Хартата.

Следва да се отбележи също така, че налагането на ПАМ и имуществената санкция се извършва в два самостоятелни процеса /по АПК и по ЗАНН/, пред различни органи и подлежи на обжалване пред различни съдилища, като и двата процеса са приключили в различен времеви интервал. Правилно е отчетено, че санкцията по чл.186 от ЗДДС е изпълнена значително много месеци преди издаването на процесното НП.

Обжалваното пред касационната инстанция решение на районния съд е валидно, допустимо и правилно, и, като такова, следва да бъде оставено в сила.

Предвид изхода на спора и на основание чл.63д от ЗАНН, в полза на ответника следва да се присъдят разноски за настоящата инстанция в размер на 500 лева заплатен адвокатски хонорар, съгласно договор за правна защита и съдействие от 07.03.2024 г.

Воден от горното, Административен съд – Пловдив XXIII състав,

Р Е Ш И:

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 48/14.01.2024 г., постановено по АНД № 2871/2023 г. по описа на Районен съд – Пловдив.

ОСЪЖДА Национална агенция за приходите да заплати на "Пен силует" ООД, с [ЕИК], сумата в размер на 500.00 (петстотин) лева, разноски за настоящата съдебна инстанция.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

Председател:
Членове: