Р Е Ш Е Н И Е № 322
гр. Монтана, 2 юли 2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, в открито съдебно заседание на 20 юни 2019 г. в състав:
Председател: РЕНИ ЦВЕТАНОВА
при секретаря: ДИМИТРАНА ДИМИТРОВА, като разгледа
докладваното от СЪДИЯ РЕНИ ЦВЕТАНОВА, V състав, Адм.д. № 204 по описа за 2019
г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е
по реда на чл. 172, ал. 5, във връзка с ал. 1 и чл. 171 от ЗДвП.
Образувано е по
жалба на С.Т.И.,*** против Заповед за прилагане на принудителна административна
мярка /ПАМ/ № 19-0294-000077/05.03.2019 г. на Началник Сектор „ОП“ към ОДМВР
Монтана, РУ гр. Лом, с която е прекратена регистрацията на МПС л.а. БМВ 318, с
рег. № М*** за срок от една година. В жалбата се твърди, че законодателят
предвижда срок за ПАМ от шест месеца до една година, като административният
орган е определил срок от една година, без да изложи конкретни съображения и
мотиви за това. Твърди, че няма извършени нарушения, има дете, което ще е първи
клас и автомобилът ще му е необходим, което управление може да се извършва от
брат му, с когото живеят на един адрес. С оглед на тези обстоятелства моли
срокът на наложената ПАМ да бъде изменен от една година на шест месеца. Моли
присъждане на направените в производството разноски. В съдебно заседание
процесуалният представител на оспорващия, адв. И*** , поддържа жалбата, като
счита, че определеният от една година срок, с която е прекратена регистрацията
на МПС се явява прекалено тежко, поради което моли същото да бъде намалено към
законоустановения минимум.
Ответната страна Началник
Сектор „ОП“ към ОДМВР Монтана, РУ гр. Лом не взема становище по жалбата.
Доказателствата по делото са
писмени.
Административен
съд Монтана след като обсъди сочените в жалбата основания във връзка със
събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна
следното:
С
Акт за установяване на административно нарушение серия Д бл. № 832664 от 03.03.2019
г. е констатирано, че на същата дата, около 23:05 ч., в гр. Лом, ул. „С*** “ пред
ОУ „Х*** Б*** “, С.Т.И. управлява собствения си л.а. БМВ 318, с рег. № М*** , след
употреба на алкохол в кръвта, установено с техническо средство. Издаден е и
талон за медицинско изследване. Актът е подписан от нарушителя без в същия да
са посочени възражения.
С оспорената
Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ № 19-0294-000077/05.03.2019
г. на Началник Сектор „ОП“ към ОДМВР Монтана, РУ гр. Лом, на основание чл. 171,
т. 2а, б. „б“ от ЗДвП, е прекратена регистрацията на собственика на лек
автомобил Б*** 318, с рег. № М*** , за срок от една година, поради управление
на автомобила след употреба на алкохол, установено по надлежния за това ред.
По
делото са представени още Заповед № 301з-1411/07.06.2017 г. на Директор на ОД
на МВР Монтана, справка за нарушител/водач, удостоверение за раждане на дете,
доказателства за собствеността на автомобила, удостоверение за заеманата на
административния орган длъжност.
Съдът е
разпределил доказателствената тежест между страните с разпореждане от
22.02.2019 г. и е дал указания на ответната страна при условията на чл. 171,
ал. 4 от АПК.
При
така изложената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:
Жалбата
е подадена срещу годен на съдебно обжалване индивидуален административен акт,
от заинтересована страна – адресата на акта и в законоустановения срок.
Подадена е на 23.04.2019 г., видно от поставения щемпел върху нея л. 3 на
делото, а заповедта е връчена на 17.02.2019 г. /л. 4 от делото/, поради което
същата е допустима и следва да бъде разгледана по същество.
Съгласно чл.
171, т. 2а, б. „б” от ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по
пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат
принудителни административни мерки, а именно: прекратяване на регистрацията на пътно
превозно средство на собственик, който управлява МПС и отказва да му бъде
извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване
концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техни
аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор
или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на
химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на
концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества
или техни аналози – за срок от 6 месеца до една година.
Съдът с оглед
вмененото служебно начало извършва проверка на всички основания за неговата
законосъобразност. Оспореният административен акт е издаден от компетентен
орган, видно от Заповед № 301з-1411/07.06.2017 г. на Директор на ОД на МВР
Монтана и удостоверението за длъжността на административния орган издал
оспорената Заповед, в кръга на неговите правомощия и при спазване на
съответната писмена форма, поради което актът не е нищожен.
За да се наложи
процесната ПАМ, „прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство”, при
условията на чл. 171, т. 1, б. „б” от ЗДвП, следва да са налице следните
условия, а именно: моторно превозно средство да е на собственик, което отказва
проверка за установяване на наличие на алкохол в кръвта.
Безспорно е, че
МПС, на което е прекратено регистрацията е собственост на оспорващия, както и
че същият е управлявал автомобила след употреба на алкохол в кръвта си над 1.2
на хиляда. Страните не спорят по фактическите обстоятелства довели до издаване
на Заповедта и налагане на ПАМ.
Единственото
обстоятелство, по което оспорващият възразява е наложеният срок на мярката,
който е към установения в закона максимум.
Основателно, в тази връзка се явява възражението на процесуалния представител
на оспорващия, че административният орган не е изложил никакви съображения, с
които да обоснове срокът за прекратяване на регистрацията на съответното МПС.
Законодателят е предвидил определени граници, въз основа на които
административните органи съобразно всеки индивидуален случай следва да вземат
конкретно решение, което като всяко друго такова и то подлежи на мотивиране. В
случая без всякакви аргументи от страна на административния орган е определен
максимален размер на мярката, а липсата на мотиви всякога представляват съществено
процесуално нарушение, водещи до незаконосъобразност на това решение. Тъй като въпросът
не засяга законосъобразността на наложената ПАМ, а единствено срокът, за който
същата е наложена, то липсата на мотиви в тази част на акта не дерогира мотивите
на акта като цяло, респ. не се отразява върху неговата законосъобразност.
С оглед на изложеното и предвид
изричната разпоредба на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът намира оспореният
административен акт, по отношение на материалноправните предпоставки за налагане
на ПАМ, за издаден от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия и в
съответната форма, при спазване на процесуалния и материалния закон и в
съответствие с неговата цел, а по отношение срокът за налагане на ПАМ в
противоречие с процесуалния закон, поради което този срок следва да бъде
изменен, а именно намален към законоустановения минимум.
При този изход на делото и поради
липса на отменителен правен резултат по отношение правилността и валидността на
оспорената Заповед, както и при изричните хипотези предвидени в текстовете на
чл. 143 от АПК, съдът не намира правно основание, при което на оспорващия да
бъдат възстановени направените в производството разноски.
Мотивиран от горното и на
основание чл. 172
от АПК съдът
Р Е Ш И :
ИЗМЕНЯ Заповед
за прилагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ №
19-0294-000077/05.03.2019 г. на Началник Сектор „ОП“ към ОДМВР Монтана, РУ гр.
Лом, В ЧАСТТА, с която срокът на прекратяване на регистрацията на ППС л.а. БМВ
318, с рег. № М*** е определен на една година и вместо него ОПРЕДЕЛЯ срок на
прекратяване на регистрацията на това ППС за срок от ШЕСТ МЕСЕЦА.
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на
процесуалния представител на С.Т.И.,*** за присъждане на направените в
производството разноски.
РЕШЕНИЕТО
не подлежи на обжалване.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :