Решение по дело №1137/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1203
Дата: 28 октомври 2022 г.
Съдия: Диана Георгиева Ганева
Дело: 20227040701137
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 юли 2022 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер           1203               от  28.10.2022г.,                             град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Бургас, петнадесети състав, на двадесет и девети септември две хиляди двадесет и втора  година в публично заседание в следния състав:

 

  Председател: Лилия Александрова

 Членове: 1. Румен Йосифов

                  2. Диана Ганева

 

при секретаря С. Х. и прокурор Христо Колев като разгледа докладваното от съдия Ганева касационно наказателно административен характер дело номер 1137 по описа за 2022 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.63в от ЗАНН, във вр. с чл.208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба на изпълняващ длъжността Началник Отдел „Оперативни дейности“ Бургас в ЦУ на НАП, против Решение № 524/19.05.2022 г., постановено по НАХД №995/2022 г. по описа на Районен съд –Бургас, с което е отменено Наказателно постановление № 595061-F618158/13.12.2021 г., издадено от изпълняващ длъжността Началник на Отдел "Оперативни дейности" гр. Бургас в ЦУ на НАП, с което на „Селект Ойл“ ООД, ЕИК *********, представлявано от управителя Е.В.Г., за нарушение на чл.3, ал.3 от Наредба Н-18/13.12.2006 на МФ, във вр. с чл.118, ал.6 от ЗДДС,  на основание чл.185, ал.2 от ЗДДС на дружеството е наложено административно наказание "имуществена санкция" в размер на 600 лева.

В касационната жалба са изложени доводи, че решението на Районен съд – Бургас е неправилно и незаконосъобразно. Изложени са аргументи, че по безспорен начин е установено извършването на административното нарушение, като се касае за нарушение на чл.118, ал.6 от ЗДДС, както правилно е посочено в АУАН и в НП, а не за нарушение на чл.118, ал.10 от ЗДДС, както е приел съда. Правилно е приложен материалният закон. Моли съдът да отмени решението на Районен съд - Бургас и да потвърди наказателното постановление.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, не изпраща представител. По делото е постъпило писмено становище, в което е формулирано искане за отмяна решението на РС-Бургас и потвърждаване на наказателното постановление, както и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът по касация „Селект Ойл“ ООД, редовно призован, не изпраща представител.

Представителят на Окръжна прокуратура дава заключение, че жалбата е основателна.  Пледира първоинстанционното решение следва да бъде отменено, а делото върнато на РС – Бургас за ново разглеждане.

Касационната жалбата е подадена в срок и е процесуално допустима.

От съвкупната преценка на събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

На 03.06.2021 г. служители на НАП извършили проверка в търговски обект – бензиностанция, находяща се в гр.Камено, ул.“Освобождение“ 38а, стопанисвана от дружеството „Селект Ойл“ ООД. В хода на проверката било установено, че дружеството, като получател на доставки на течни горива, не е изпълнил задължението си да подаде данни чрез нивомерната измервателна система за  доставка на 4766 литра бензин А 95 Н по АДД 6064879/20.05.2021г. На дружеството бил съставен АУАН във връзка с констатирано нарушение на чл.3, ал.3 от Наредба Н-18/13.12.2006 на МФ, във вр. с чл.118, ал.6 от ЗДДС. Въз основа на съставения АУАН от Началника на Отдел "Оперативни дейности" – Бургас в ЦУ на НАП било издадено и оспореното в настоящото производство наказателно постановление, с което на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 600 лв.

При така установената фактическа обстановка районният съд е приел, че нарушението е следвало да бъде квалифицирано не по състава на чл.118, ал.6 от ЗДДС, а по състава на разпоредбата на чл.118, ал.10 от ЗДДС. На следващо място, наказателното постановление е издадено на основание чл.185, ал.2 от ЗДДС, без да е направена задължителната връзка с чл.185, ал.1 от ЗДДС, като в АУАН и в НП въобще не е посочено, че нарушението не води до неотстраняване на приходи. По тези мотиви съдът отменил наказателното постановление  като незаконосъобразно.

Съдът извърши служебна проверка за валидността, допустимостта и съответствието на първоинстанционното решение с материалния закон и констатира, че решението е правилно. Съображенията за това са следните:

Съгласно разпоредбата на чл.118, ал.6 от ЗДДС, всяко лице по ал. 1, извършващо доставки/продажби на течни горива от търговски обект с изключение на лицата, извършващи доставки/продажби на течни горива от данъчен склад по смисъла на ЗАДС е длъжно да предава по дистанционна връзка на националната агенция за приходите и данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение в обектите за търговия с течни горива.

С разпоредбата на чл.118, ал.10 от ЗДДС е въведено задължение за данъчно задължено лице - доставчик/получател по доставка на течни горива, да подава в НАП данни за доставката и движението на доставените/получените количества течни горива, както и за промяната в тях, като данните следва да се подават на датата на данъчното събитие или на датата на възникване на промяна в обстоятелствата по електронен път с квалифициран електронен подпис.

Разпоредбата на чл.3, ал.3 от Наредба №Н-18/13.12.2016г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти задължава търговеца в качеството му на лице, извършващо продажби на течни горива чрез средства за измерване на разход, което е длъжно да регистрира и отчита продажбите на течни горива чрез издаване на фискална касова бележка от ЕСФП, да предава на НАП по установената дистанционна връзка и данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение в обектите за търговия на течни горива. За тази цел като средство за измерване от одобрен тип се използва нивомерна измервателна система за обем на течни горива с информационен изход за свързване към централно регистриращо устройство на ЕСФП, каквато НИС е била монтирана в процесния търговски обект.

Настоящият касационен състав счита, че от обстоятелствената част на АУАН и на НП не става ясно за кое  нарушениечл.118, ал.6 или 118, ал.10 от ЗДДС дружеството е санкционирано. В тази връзка съдът намира за нужно да отбележи, че нарушението не е описано достатъчно ясно и точно, като тази неяснота ограничава правото на дружеството да разбере какво нарушение точно е извършило.

Освен това, според чл.185, ал.2 от ЗДДС извън  случаите по ал. 1 на лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл. 118 или на нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до 10 000 лв. Когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал. 1. След като самият наказващ орган не е констатирал, че вследствие на установеното нарушение е настъпило неотразяване на приходи, то правилната санкционна норма, която е следвало да бъде приложена в случая е чл.185, ал.2, изр.последно, във вр. с чл.185, ал.1 от ЗДДС. Правилно РС-Бургас е приел,че липсват твърдения за съставомерен признак  от обективния състав на нарушението. АНО не е изпълнил задължението си да направи пълно и ясно описание на нарушението, извършено от дружеството, с което е ограничено правото му на защита и което е основание за отмяна на санкционния акт.

С оглед изложеното, настоящата съдебна инстанция приема, че оспореното решение е постановено при правилно приложение на закона и следва да бъде оставено в сила. Не се установиха касационни основания за неговата отмяна.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.221, ал.2 от АПК, във връзка  с чл.63, ал.1, изречение второ от ЗАНН, Административен съд Бургас, ХV състав,

 

 Р Е Ш И:

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №524/19.05.2022г., постановено по НАХД №995/2022г. по описа на Районен съд – Бургас.

Решението е окончателно.

 

 

                                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

                                                                                           ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 

                                                                                                                 2.