Определение по дело №3042/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1823
Дата: 26 ноември 2021 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20217180703042
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен  съд  Пловдив

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

№ 1823/26.11.2021г.

гр.Пловдив ,  26  . 11 . 2021г.

Административен съд - Пловдив,VI състав, в закрито заседание на двадесет и шести ноември две хиляди двадесет и първа година, в състав :

                                                                 Административен съдия : Здравка Диева

 

като разгледа докладваното от съдията адм.дело № 3042/2021г., взе предвид следното:

Административното дело е образувано след изпращането му по подсъдност в АС – Пловдив от АС – Ловеч с Определение № 773/19.11.2021г., постановено по адм.д.№ 364/2021г.

Според данните от преписката : Агропродукт Стойкови ЕООД, гр.Пловдив, бул.Освобождение № 3, офис 314, представлявано от управителя Д.П.С., чрез процесуален представител – адв.Й.П. със съдебен адрес – *** /подписал жалбата без приложено към нея пълномощно/, обжалва Отказ за приемане на договори за аренда в процедура по разпределение ползването на земеделски земи в землището на с.Дерманци, община Луковит, обективиран в писмо изх.№ РД-12-02-799-1/08.09.2021г. на Областна дирекция „Земеделие“ – Ловеч. По изложени съображения е поискана отмяна на отказа - индивидуален административен акт.

С оспореното писмо, издадено от Директор на ОДЗ – Ловеч е отразено становище на административния орган относно писмо на Агропродукт Стойкови ЕООД до ОДЗ – Ловеч с вх.№ РД-12-02-799/30.08.2021г. /л.7 и сл./. Посочено е, че съгласно чл.37б ал.6 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи /ЗСПЗЗ/, когато за един и същ имот са представени за регистриране повече от един договор за наем или за аренда на земеделска земя, в общинската служба по земеделие се регистрира : 1.договорът, вписан в Службата по вписвания с най-ранна дата; 2. Вписаният договор – при представяне за регистриране на вписан и невписан договор. Регистрирането на представените договори се извършва съгл. правилата на чл.37б ЗСПЗЗ и с позоваване на Указания за прилагане на чл.37б и чл.37в ЗСПЗЗ – приложение към заповед № РД46-395/08.08.2018г. на Министъра на земеделието, храните и горите, е отразено, че разрешаването на колизията кой от представените два или повече договори за ползване на един и същ имот е действителен за съответната стопанска година, както и кое от представените правни основания за ползване е с приоритет, е извън компетентността на ОСЗ и Министъра на земеделието, храните и горите, като и при неразрешаване на спора между страните по сключените договори, същите следва да се обърнат към компетентния съд.

Писмото на Агропродукт Стойкови ЕООД до ОДЗ – Ловеч с вх.№ РД-12-02-799/30.08.2021г. е с наименование жалба във вр. с неприети договори за аренда в процедурата по разпределяне ползването на земеделски земи в землището на с.Дерманци, община Луковит и в същото е посочено, че в качеството си на земеделски производител - Агропродукт Стойкови ЕООД е представило пред ОСЗ-Луковит декларация по чл.69 и заявления по чл.70 от Правилника за прилагане на закона за собствеността и ползването на земеделските земи /ППЗСПЗЗ/ за стопанската 2021/2022г. относно формата и начина на стопанисване на обработваните от дружеството имоти. От представената декларация са били изключени имоти в землището на с.Дерманци, арендовани от жалбоподателя по описани договори, поради което е поискано да бъде признато наличието на правно основание за ползване на конкретни имоти в землището на с.Дерманци, арендовани със съответни договори.

Като съпостави изявленията в жалбата с относимите норми от ЗСПЗЗ, съдебният състав намира, че жалбата не е подсъдна на административния съд. Жалбата е против Отказ за приемане на договори за аренда в процедура по разпределение ползването на земеделски земи в землището на с.Дерманци, община Луковит, обективиран в писмо изх.№ РД-12-02-799-1/08.09.2021г. на Областна дирекция „Земеделие“ – Ловеч. С представяне на преписката до АС – Ловеч, процесуален представител на Директора на ОДЗ – Ловеч е поддържал недопустимост на жалбата с  твърдението, че Агропродукт Стойкови ЕООД не е подавало и не е налично заявление или молба или друг документ, адресиран и входиран в ОДЗ-Ловеч за извършване на административна услуга – регистрация на договори за аренда. В писмото-жалба от 30.08.2021г. дружеството твърди представяне на декларация по чл.69 и заявления по чл.70 ППЗСПЗЗ и последвало изключване на имоти в землището на с.Дерманци от служител на ОСЗ-Луковит.

Предвид твърдението в жалбата от 30.08.2021г. и описаните данни, следва да бъде прието, че случаят касае производство по реда на чл.37б, чл.37в ЗСПЗЗ вр. с чл.69, чл.70 ППЗСПЗЗ. Съгл. чл.70 ал.1 ППЗСПЗЗ : „(Доп. - ДВ, бр. 45 от 2008 г., изм., бр. 39 от 2011 г.) (1) Ползвателите на земеделски земи могат да подават в общинската служба по земеделие по местонахождението на имотите заявление за участие в споразумение за ползване по чл. 37в ЗСПЗЗ. В заявлението се посочват имотите, ползвани на правно основание съгласно регистрираните в общинската служба по земеделие договори, и/или документи за собственост, с които ползвателят желае да участва в масиви за ползване по споразумение.“. Обжалваният отказ на ОДЗ – Ловеч е във вр. с чл. 70 ал. 1 ППЗСПЗЗ вр. с чл. 37б ЗСПЗЗ, предвид задължението на оспорващото дружество да представя в общинската служба по земеделие копие от договорите за аренда на земята за регистрация с арг. от чл.37б ал.1 ППЗСПЗЗ : „(Нов - ДВ, бр. 99 от 2002 г., изм., бр. 13 от 2007 г.) (1) (Предишен текст на чл. 37б, доп. - ДВ, бр. 62 от 2010 г., бр. 25 от 2012 г., изм. и доп., бр. 14 от 2015 г., доп., бр. 61 от 2016 г., в сила от 5.08.2016 г.) Всеки собственик подава в общинската служба по земеделие по местонахождение на имота декларация по образец, в която се посочват формата на стопанисване и начинът на трайно ползване на земите. Декларацията, подадена от един съсобственик, ползва всички съсобственици. Ползвателите на земеделски земи са длъжни да представят в общинската служба по земеделие копие от договорите за наем, аренда или съвместна обработка на земята. При представяне на два и повече невписани в службата по вписвания договори за един и същ имот регистрация се извършва на договора, посочен в подадената от собственика декларация. Ако собственикът не е подал декларация, общинската служба по земеделие уведомява страните по договорите. За невписаните договори, в които е предвидено продължаване на уговорения срок, се представя и изрично писмено споразумение между страните за продължаване срока на договора. Общинската служба по земеделие води регистър на собствениците и ползвателите на земеделски земи и предоставя информация за тях на ползвателите, участващи в споразумението по чл. 37в с цел насърчаване на уедрено ползване и създаване на масиви.“.

В случая, според заявеното в жалбата до ОДЗ – Ловеч, дружеството е  представило заявление и декларация в ОСЗ - Луковит по реда на чл.69 и чл.70 ППЗСПЗЗ, по отношение на които са налице изключени арендовани имоти, поради което в жалбата е посочено, че същата е относно неприети договори за аренда в процедурата за разпределяне ползването на земеделски земи в землището на с.Дерманци, община Луковит. Тоест, общинската служба е била сезирана с искане за извършване на административна услуга по смисъла на § 1 т. 2 ДР на Закона за администрацията и отказа /мълчалив или изричен/ е годен за съдебно оспорване индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 ал. 3 АПК. Отказът е оспорен пред Областна дирекция „Земеделие“ – Ловеч. Административният акт - отказ според съдебната практика / Определение № 49 от 25.05.2018г. на ВАС по адм. д. № 24/2018г., 5-членен с-в; Определение № 71 от 23.07.2018г. на ВАС по адм. д. № 27/2018г., 5-членен с-в; Определение № 28 от 20.03.2018г. на ВАС по адм. д. № 86/2017г., 5-членен с-в и др./  - „е обвързан със специалната уредба на ЗСПЗЗ и ППЗСПЗЗ, поради което е приложима изричната норма на § 19 от ПЗР на ЗИД на АПК /ДВ, бр. 39 от 2011г., изм., бр. 58 от 2017 г., в сила от 18.07.2017г./, съгласно която "индивидуалните административни актове по ЗСПЗЗ и ППЗСПЗЗ, с изключение на тези, издадени от министъра на земеделието, храните и горите, могат да се обжалват пред районния съд по местонахождение на имота по реда на АПК". Разграничителният критерий, заложен в тази разпоредба за определяне на компетентния съд е нормативната база за издаване на обжалваният по съдебен ред акт - по ЗСПЗЗ и ППЗСПЗЗ, а не вида на акта съобразно критериите, заложени в чл. 21 от АПК и § 2, б. "а" от ДР на ЗА.“.

В разпоредбата на  чл. 37б ал. 6 ЗСПЗЗ /ДВ бр. 42/2018г./ е посочен редът, по който в ОСЗ се извършва регистрацията на договорите, представляващи правно основание за ползването на земеделска земя. Тази регистрация е отделна административна процедура, която се развива на основание изрично заявление за извършване на административна услуга и приключва с изявление на сезирания орган с характер на индивидуален административен акт, подлежащ на самостоятелен съдебен контрол. Според §19 ал.1 от Закона за изменение и допълнение на Административнопроцесуалния кодекс /ДВ, бр.39 от 20.05.2011г., изм. ДВ бр.58 от 2017г./ : „Индивидуалните административни актове по Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи и правилника за прилагането му и отказите за издаването им, с изключение на тези, издадени от министъра на земеделието, храните и горите, могат да се обжалват пред районния съд по местонахождение на имота по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Постановените по този ред актове на районния съд подлежат на касационно обжалване пред административния съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс, който разглежда жалбата в състав от трима съдии.; Образуваните дела до влизане в сила на този закон пред административните съдилища и Върховния административен съд се довършват по досегашния ред.“. Елемент от правната същност на подсъдността е функцията й на процесуална предпоставка за надлежно провеждане на съдебно производство, тъй като обуславя разрешаване на съответния спор от компетентния за това съд. Според §19 ал.1 ЗИД АПК във вр. с местонахождение на имотите, компетентен да разгледа жалбата е Районен съд – Луковит.

Определението не прегражда по-нататъшното развитие на делото, тъй като съдът на когото се препраща по компетентност, го продължава. Право да повдигне спор за подсъдност има приемащият съд, ако счете, че не е компетентен.

Мотивиран така и на основание чл.135 ал.2 от АПК ,  съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

Прекратява производството по адм.дело № 3042 по описа за 2021г. на Административен съд-Пловдив, VI състав.

Изпраща по подсъдност на Районен съд – Луковит жалба на Агропродукт Стойкови ЕООД, гр.Пловдив, бул.Освобождение № 3, офис 314, против Отказ за приемане на договори за аренда в процедура по разпределение ползването на земеделски земи в землището на с.Дерманци, община Луковит, обективиран в писмо изх.№ РД-12-02-799-1/08.09.2021г. на Областна дирекция „Земеделие“ – Ловеч.

Определението не подлежи на обжалване.

Препис от Определението да се изпрати на жалбоподателя и на Директора на Областна дирекция „Земеделие“ – Ловеч.

 Административен съдия :