Решение по дело №2308/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2249
Дата: 8 ноември 2019 г. (в сила от 8 ноември 2019 г.)
Съдия: Милена Маринова Дичева
Дело: 20197180702308
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 август 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                   РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

 

РЕШЕНИЕ

 

 

№ 2249/8.11.2019г.

 

 

гр. Пловдив, 8 ноември  2019 год.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, І отделение, ХІ с., в открито заседание на десети октомври  през две хиляди и деветнадесета година,  в състав:

Председател:  Милена Несторова - Дичева

 

при секретаря Д. Й., като разгледа   докладваното от съдията административно  дело № 2308 по описа за 2019 г.,  за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по  чл. 167, ал.2, т. 2 от ЗДвП.

Образувано е по жалба на Н.П.П., ЕГН **********, чрез адв. В. с адрес: ***, срещу Принудителна административна мярка (ПАМ) – принудително задържане посредством техническо средство „скоба” на пътното превозно средство с рег. № ***, обективирана в Констативен протокол за принудително блокиране № 003644 от 30.07.2019г. на блокиращ оператор, блокиращ водач и инкасатор към Община Асеновград, дейност „Инспекторат, паркинги и гаражи“.

Иска се отмяна на ПАМ, като неправилна и незаконосъобразна, издадена в противоречие с материалния и процесуалния закон. Оспорена е компетентността на лицата издали Констативния протокол, като се иска прогласяване нищожността на наложената ПАМ. В постъпило по делото становище от 10.10.2019г. са изложени подробни съображения, като допълнително е посочено, че в констативния протокол липсва конкретно местонарушение и че в случая използването на скоба не е осъществено от двама служители, като е цитиран чл.34 ал.1 от Наредбата на Община Асеновград. Претендират се разноски.

Ответникът по жалбата, инспектор в дейност “ИНСПЕКТОРАТ, ПАРКИНГИ И ГАРАЖИ” Община Асеновград, изразява становище, че ПАМ е законосъобразна, а жалбата - неоснователна.

 Съдът, като разгледа становищата и възраженията на двете страни и въз основа на приложената административна преписка и събраните по делото доказателства, намери за установено следното:

Между страните по делото не е спорно, че на 30.07.2019г. в 10:40  ч. в гр. Асеновград по отношение на МПС, марка „Дайхатсу“, цвят сив, с водач Н.П., е приложена мярка „принудително задържане“, посредством поставяне на техническо средство, по отношение на която е съставен Констативен протокол  за принудително блокиране Серия №003644 от 30.07.2019 г. Приложено по преписката е копие на фискален бон от 30.07.2019 г.

По делото е представена Заповед № А-490 от 18.03.2019 г.,  издадена от Кмета на Община Асеновград, с която са определени поименно длъжностни лица от звеното за контрол и въздействие, които са снабдени с правомощия за извършване на дейности по използване на техническо средство „скоба“ за принудително задържане на МПС по реда на чл.167,ал.2,т.2 от ЗДвП във връзка с чл.33 от Наредба за организация и контрол при паркиране и престой на МПС и безопасност на движението на превозните средства и гражданите на територията на гр.Асеновград. В обхвата на заповедта, сред определените длъжностни лица е посочен и В.Ц.Ч.- инспектор в Дейност „Инспекторат, паркинги и гаражи“.

По делото са приложени: 3 бр. копия черно-бели снимки, с посочена дата  на заснемане – 30.07.2019г. (лист 17 по делото); заверено копие на приложение №2 към Наредба за организация и контрол при паркиране и престой на МПС и безопасност на движението на превозните средства и гражданите на територията на гр.Асеновград – списък на части от улици, които по генералния план за организация на движението са обозначени за зони за платено паркиране в гр.Асеновград; присъствена форма на дейност „Инспекторат, паркинги и гаражи“ за отчитане явяването/неявяването на работа през месец юли 2019г.; пътен лист серия ВА № 9676943 за водач на блокиращ автомобил от 30.07.2019г.; извадка от генералния план за организация на движението на територията на гр.Асеновград за пътните знаци поставени в района на ул. „Богомилска“, вкл. вертикална и хоризонтална маркировка; представена е и Наредбата за организация и контрол при паркиране и престой на МПС и безопасност на движението на превозните средства и гражданите на територията  на град Асеновград,  приета с Решение № 1670 от 29.10.2014 г. на ОбС, изменена и допълнена с Решение № 1752/17.12.2014 г., изменена с Решение № 1980/20.05.2015 г., изменена и допълнена с Решение № 2115/26.08.2015 г. , изменена и допълнена с Решение № 333/27.04.2016 г.,изменена и допълнена с Решение №555/31.08.2016г., изменена и допълнена с Решение №794/22.02.2017г, изменена и допълнена с Решение №1074/30.08.2017г на ОбС, изменена и допълнена с Решение №1637/24.10.2018г на ОбС.

От така приетото за установено съдът  достигна до следните правни изводи:

 Жалбата е подадена в рамките на установения за това преклузивен срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

Съгласно чл. 99, ал. 1 и ал. 2 от ЗДвП, в населените места собственикът или администрацията, управляваща пътя, може да определи райони, пътища или части от пътища за зони за платено и безплатно паркиране в определени часове на денонощието, като местата за паркиране по ал. 1 се обозначават с пътни знаци, пътна маркировка и надписи, чрез които на водача се указват условията за паркиране. А съгласно ал.3 (изм. – ДВ, бр. 86 от 2018 г., в сила от 1.03.2019 г.) Общинският съвет определя цената за паркиране на местата по ал. 1, както и условията и реда за плащането й от водачите на специализираното звено на общината или на юридическото лице по чл. 14, ал. 1, т. 5 от Закона за обществените поръчки, на което е предоставено управлението на тези места, включително приема годишния инвестиционен план.

Разпоредбата на чл. 167, ал. 2, т. 2 от ЗДвП, предвижда, че службите за контрол, определени от кметовете на общините използват техническо средство за принудително задържане на пътното превозно средство, за което не е заплатена дължимата цена за паркиране по чл. 99, ал. 3, до заплащане на цената и на разходите по прилагане на техническото средство.

Съгласно чл. 33 от Наредбата за организация и контрол при паркиране и престой на МПС и безопасност на движението на превозните средства и гражданите на територията  на град Асеновград /наричана за краткост Наредбата/, принудителното задържане на МПС чрез използване на техническо средство „скоба” се извършва от звеното за контрол и въздействие след констатиране на нарушението от служители на стопанисващата организация с протокол.

От изложеното следва, че компетентността по прилагане на процесната мярка нормативно е предоставена на кмета на общината, като ръководител на службата за контрол. Предвидена е също изрична възможност мярката да се прилага и от оправомощени длъжностни лица, като в случая по делото е приложена Заповед № А-490 от 18.03.2019 г.,  издадена от Кмета на Община Асеновград, с която са определени поименно длъжностни лица от звеното за контрол и въздействие, които са снабдени с правомощия за извършване на дейности по използване на техническо средство „скоба“ за принудително задържане на МПС по реда на чл.167,ал.2,т.2 от ЗДвП във връзка с чл.33 от Наредбата за организация и контрол при паркиране и престой на МПС и безопасност на движението на превозните средства и гражданите на територията  на град Асеновград. В обхвата на заповедта, сред определените длъжностни лица е посочен и В.Ц.Ч. - инспектор в Дейност „Инспекторат, паркинги и гаражи“. В този смисъл е неоснователно възражението за нищожност на наложената ПАМ.

На следващо място, в чл.33, ал. 3 и ал. 2 във вр  ал.1, т. 3 от Наредбата е предвидено, че могат да бъдат принудително задържани чрез използването на техническо средство „скоба” МПС, паркирано в Зони за платено паркиране, за които не е заплатена цена или заплатеното време на престой е надвишено. Принудителното задържане на МПС чрез използване на техническо средство „скоба” се извършва от звеното за контрол и въздействие след констатиране на нарушението от служители на стопанисващата организация с протокол. Оперативната дейност по използването и прилагането на техническото средство „скоба”, както и освобождаването на блокираните МПС, се организира и осъществява от звеното за контрол и въздействие.

Видно от представения списък на части от улици, които по генералния план за организация на движението са обозначени за зони за платено паркиране в гр.Асеновград, ул.“Богомилска“, на която е било паркирано превозното средство е включена в зона за платено паркиране, но само от кръстовището с ул.“Цар Иван Асен II“ /зад енергото/ до 20 паркоместа. Видно и от приложената по делото извадка от генералния план за организация на движението на територията на гр.Асеновград за пътните знаци поставени в района на ул. „Богомилска“, вкл. вертикална и хоризонтална маркировка, паркоместата не са по цялата ул.“Богомилска“, а започват от  кръстовището с ул.“Цар Иван Асен II“ /зад енергото/ до и включително две паркоместа по протежението на двора на училище ОУ „Христо Ботев“. В случая в приложения по делото Констативен протокол  за принудително блокиране Серия №003644 от 30.07.2019 г. е посочена само улицата, но не и номер, нито срещу номер или друго означение с което да се конкретизира мястото на паркиране. Отделно от това, от приложения снимков материал, също не може да се конкретизира мястото на паркиране и в този смисъл не може да се направи извод дали автомобилът попада в зоната за платено паркиране. Непосочването на точното място на паркиране в случая е нарушение от вида на съществените такива, обуславящи отмяна на наложената ПАМ, с оглед обстоятелството, че зоната за платено паркиране на ул.“Богомилска“ в гр.Асеновград е само до 20 бр.паркоместа.

На следващо място съдът констатира, че в случая не е спазен и определения ред за използване на техническо средство „скоба“ в Наредба за организация и контрол при паркиране и престой на МПС и безопасност на движението на превозните средства и гражданите на територията на гр.Асеновград. Съгласно чл.34 ал 1 от посочената наредба, използване на техническо средство „скоба” се осъществява от двама служители на звеното, като екипът трябва да е оборудван  със скоби за принудително задържане колелото на МПС.

Видно от съдържанието на констативния протокол водач на блокиращ автомобил и оператор е Веско Ч.. В действителност, в представения от ответника по делото пътен лист серия ВА № 9676943 за водач на блокиращ автомобил от 30.07.2019г. като водач I смяна е посочен Веско Ч., а като водач II Филиз Саръ, но прави впечатление, че на 2 страница от пътния лист като изпълнител на превоза е посочен, само Ч., за който както бе отразено по-горе в мотивите на решението е и оператор. В този смисъл по делото няма доказателства използваното в случая техническо средство „скоба” да е осъществено и от втори служител, а само от Ч., така както е отразено в  констативния протокол  за принудително блокиране. Нещо повече, в Заповед № А-490 от 18.03.2019 г.,  издадена от Кмета на Община Асеновград, с която са определени поименно длъжностни лица от звеното за контрол и въздействие, които са снабдени с правомощия за извършване на дейности по използване на техническо средство „скоба“ за принудително задържане на МПС по реда на чл.167,ал.2,т.2 от ЗДвП изрично е посочено, определените служители да извършват действия, съгласно чл.34 от Наредба за организация и контрол при паркиране и престой на МПС и безопасност на движението на превозните средства и гражданите на територията на гр.Асеновград.

Поради изложеното съдът намира, че наложената ПАМ е незаконосъобразна и като такава следва да бъде отменена.

С оглед изхода  на спора, в полза на жалбоподателката следва да се присъдят направените по делото разноски, които се констатираха в размер на 510 лв., от които 10 лв. държавна такса и 500 лв. изплатено адвокатско възнаграждение (съгласно представения договор за правна защита и съдействие на лист 4 по делото).

 Ето защо, съдът,

 

Р    Е    Ш    И :

 

ОТМЕНЯ Принудителна административна мярка – принудително задържане посредством техническо средство „скоба” на пътното превозно средство с рег. № ***, обективирана в Констативен протокол за принудително блокиране № 003644 от 30.07.2019г. на блокиращ оператор, блокиращ водач и инкасатор към Община Асеновград, дейност „Инспекторат, паркинги и гаражи“.

ОСЪЖДА Община Асеновград да заплати на Н.П.П., ЕГН ********** сумата от 510,00лв. /петстотин и десет лв./ разноски.

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

Административен съдия: