Решение по дело №25/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 122
Дата: 5 април 2021 г.
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20217240700025
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е                              

                            

                  05.04.2021 година   град Стара Загора

 

                

                  В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

         Старозагорският административен съд, в публично заседание                          на единадесети март през две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                                                   

 

                                                 Председател:    БОЙКА ТАБАКОВА

 

                                                 Чл                                                                 Членове:            ИРЕНА ЯНКОВА

                                                                              РАЙНА ТОДОРОВА

 

 

при секретар  Пенка Маринова                                           

и с участието на прокурор Румен Арабаджиков                                                

като разгледа докладваното от  съдия  Р. Тодорова  КАН дело № 25 по описа за 2021г., за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

 

Образувано е по касационна жалба на Община Казанлък, срещу Решение № 260094 от 23.11.2020г., постановено по АНД № 683/ 2020г. по описа на Казанлъшкия  районен съд, с което е отменено като незаконосъобразно Наказателно постановление № ОП-198/ 18.05.2020г., издадено от Заместник кмета на Община Казанлък.  

В жалбата се съдържат оплаквания за постановяване на съдебното решение в нарушение и при неправилно приложение на закона - касационно основание по чл. 348, ал.1, т.1 във вр. с ал.2 от НПК във вр. с чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. Жалбоподателят оспорва като необоснован направения от въззивния съд извод, че Кмета на Община Казанлък няма правомощия да въвежда противоепидемични мерки, като поддържа, че съгласно чл. 63, ал.4 и ал.5 от Закона за здравето, в компетентността на кмета на общината се включват и правомощия да въвежда при епидемиологична обстановка и други мерки, необходими във връзка с ограничаването на епидемията. С оглед на което счита, че наказателното постановление е издадено в съответствие и по правилата на ЗАНН. Направено е искане обжалваното съдебно решение да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно Наказателно постановление № ОП-198/ 18.05.2020г. на Заместник кмета на Община Казанлък.

 

Ответникът по касационната жалба – И.Ж.И., в представеното по делото писмено възражение оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа че обосновано, в съответствие и при правилно приложение на закона Казанлъшкият районен съд е отменил наказателното постановление.

 

Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора в съдебно заседание дава заключение за неоснователност на касационната жалба и предлага съдебното решение, като постановено в съответствие и при правилно приложение на закона, да бъде оставено в сила.  

 

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведеното от жалбоподателя касационно основание, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

         

           Касационната жалба е подадена в законово установения срок, от надлежна страна за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.

 

           Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

 

 Производството пред Районен съд – Казанлък се е развило по жалба на И.Ж.И. ***, срещу Наказателно постановление № ОП-198/ 18.05.2020г., издадено от Заместник кмета на Община Казанлък, с което, въз основа на Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 532623 от 18.04.2020г., на И.И. е наложено административно наказание глоба в размер на 50 лева, на основание чл. 31 от ЗАНН, за нарушение на т.28 от Заповед № 435/ 30.03.2020г. на Кмета на Община Казанлък. Административнонаказателното обвинение от фактическа страна се основава на това, че на 18.04.2020г. около 20.00 часа в гр. Казанлък, на ул. „Стоян Михайловски“ до № 9, И.И. се събира с повече от двама човека на открито обществено пространство, с което нарушава т.28 от Заповед № 435/ 30.03.2020г. на Кмета на Община Казанлък.

 

           Казанлъшкият районен съд е отменил обжалваното наказателно постановление по съображения за неговата материална незаконосъобразност. Въззивният съд е приел, че съгласно чл. 63, ал.4 и ал.7 от Закона за здравето, временните противоепидемични мерки могат да се въвеждат със заповед на Министъра на здравеопазването, съотв. със заповед на директора на съответната регионална здравна инспекция. По силата на тази законова делегация Министърът на здравеопазването е издал Заповед № РД-01-124/13.03.2020г., допълнена със Заповед № РД-01-131 от 17.03.2020г., като е създадена точка 9, според която не се допуска посещението и събирането на повече от двама възрастни човека на отрити и закрити обществени места. Тази точка е отменена със Заповед № РД-01-139 от 19.03.2020г. на Министъра на здравеопазването. Според съда Кметът на Община Казанлък неправилно със Заповед № 435/ 30.03.2020г. е забранил събирането на повече от двама човека на открити и закрити обществени места - междублокови пространства, площади, пешеходни зони и др. на територията на Община Казанлък, тъй като кметът на общината няма правомощия при обявена извънредна епидемиологична обстановка да въвежда временни противоепидемични мерки и да налага наказания при неизпълнението им, по реда на чл. 31 от ЗАНН.

 

Решението на Казанлъшкия районен съд е правилно.

               В съответствие и при правилно приложение на закона въззивният съд е приел, че кметът на общината няма правомощия да въвежда временни противоепидемични  мерки и да налага наказания при тяхното неизпълнение. Действащото законодателство към датата на издаване на сочената като нарушена /неизпълнена/ Заповед № 435/ 30.03.2020г. на Кмета на Община Казанлък, е предвиждало при възникване на извънредна епидемична обстановка въвеждането на противоепидемични мерки за територията на страната или за отделен регион от Министъра на здравеопазването, като на територията на отделна област или община такива противоепидемични мерки могат да се въвеждат и от Директора на съответната РЗИ. Следователно кметът на общината не е овластен да въвежда противоепидемични мерки, а единствено, по аргумент от разпоредбите на чл.63, ал.4 и ал.5 от ЗЗ /в приложимите им редакции/, следва да създаде необходимите условия за изпълнение на мерките, въведени от компетентните за това органи – Министъра на здравеопазването и Директора на съответната РЗИ, както и да оказва пълно съдействие на органите за държавен здравен контрол за изпълнението, респ. за спазването на мерките. Съгласно чл. 209а , ал.1 от Закона за здравето, който наруши или не изпълни въведени от министъра на здравеопазването или от директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 4 или 7 и чл. 63а, ал. 1 или 2, освен ако деянието не съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1000 лв., а при повторно нарушение – от 1000 до 2000 лв.  Съгласно чл. 209а, ал.4 от Закона за здравето наказателните постановления  за тези нарушения се издават съответно от директора на съответната регионална здравна инспекция, директора на съответната областна дирекция на Министерството на вътрешните работи и кмета на съответната община. Законът за здравето е специален закон, който урежда обществените отношения във връзка с обявена в страната извънредна епидемична обстановка и от посочената законова регламентация е видно, че кметът на общината има право да издава наказателни постановление при въведени със заповеди на министъра на здравеопазването или на директора на съответната регионална инспекция противоепидемични мерки, но няма нормативно предвидена компетентност /правомощия/ да издава заповеди за въвеждане на противоепидемични мерки на територията на съответната община, поради което  е недопустимо при неизпълнение на издадени такива заповеди лицата да се санкционират по реда и на основание чл. 31 от ЗАНН.

  С оглед на което правилно и обосновано Казанлъшкият районен съд е постановил отмяната на Наказателно постановление № ОП-198/ 18.05.2020г. на Заместник кмета на Община Казанлък, като незаконосъобразно.  

 

  Предвид изложените съображения съдът намира че не е налице твърдяното касационно основание, поради което обжалваното решение като валидно, допустимо и  постановено в съответствие и при правилно приложение на закона, следва да бъде оставено в сила.

           

        Водим от горното и на основание чл. 221, ал.2, предл. първо от АПК, Старозагорският административен съд

 

 

                                 Р     Е     Ш     И :

 

     ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260094 от 23.11.2020г., постановено по АНД № 683/ 2020г. по описа на Казанлъшкия  районен съд, с което е отменено Наказателно постановление № ОП-198/ 18.05.2020г., издадено от Заместник кмета на Община Казанлък.  

                   

           Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.

 

                                          

 

 

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                           ЧЛЕНОВЕ: 1.      

                                                                 

                                                                                   2.