Р Е Ш Е Н И Е №
гр.Русе, 03.12.2019г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Русенският Районен съд, единадесети наказателен състав,
в публично заседание на пети ноември през две хиляди и деветнадесета година, в
състав:
Председател
: Александър Станчев
при секретаря Юлия Острева и в присъствието
на прокурора………
като разгледа
докладваното от съдията АН Дело №2030/2019г.
по описа на съда, за да се произнесе съобрази следното :
Производството е по
реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление
№ 18-001438/26.09.2019г.,
издадено от Директор на Дирекция „Инспекция по труда”-Русе, против „****“ООД,
ЕИК ***, за нарушение на чл.7, от Наредба за
условията и реда за командироване и изпращане на работници и служители в
рамките на предоставяне на услуги /НУРКИРСРПУ/, е наложено административно
наказание „Имуществена санкция” в размер на 2 000 лв., на основание чл.416,
ал.5 във вр. чл.414, ал.1 от КТ.
Срещу постановлението
е подадена жалба от представляващите и управляващите „****“ООД, ЕИК ***, чрез
адв.М.Б. – упълномощена. Жалбата е допустима, подадена в законоустановения срок. В нея се
твърди, че издаденото наказателно постановление е незаконосъобразно и
неправилно, като се моли то да бъде отменено.
Дружеството
жалбоподател редовно призовани, явява се упълномощения представител.
Ответникът по жалбата,
административнонаказващият орган, редовно призовани, явява се упълномощен представител
– ст.юриск.С.С.
Районна прокуратура-гр.Русе
не изпраща представител и не релевира становище.
Съдът, след като
разгледа жалбата, изложените в нея доводи и като се запозна с материалите по
делото, намира за установено от фактическа и правна страна следното:
На 17.09.2019г. била извършена проверка по документи по
спазване на трудовото законодателство в сградата на Д”ИТ”-гр.Русе, на „****“ООД,
ЕИК ***. Било установено, че Ю.Д.Ц., с ЕГН-**********, съгласно трудов договор
от №163/05.03.2019г. се задължава да постъпи на работа като работник на
длъжност „кофражист“ във фирмата-работодател на дата 06.03.2019г. При проверката
било установено още, че горепосочения работник е бил командирован в ФР Германия
за периода от 08.04. – до 08.05.2019г., без затова да има сключено допълнително
споразумение по смисъла на чл.2, ал.1 от НУРКИРСРПУ, като по този начин е
осъществено нарушение по чл.7 от същата Наредба. Относно констатираното
нарушение е съставен АУАН № 18-001438/19.09.2019г. спрямо жалбоподателя, а в
последствие въз основа на него е издадено и атакуваното наказателно
постановление.
Описаната фактическа
обстановка съдът прие за установена, въз основа на събраните по делото писмени
и гласни доказателства.
При така очертаната
фактическа обстановка се налагат следните правни изводи:
Жалбата е неоснователна.
Съдът приема, че
актът за установяване на административното нарушение и НП са съставени съгласно
изискванията на материалните и процесуалните закони. Административният орган не
е допуснал нарушения, които да ограничават правата на ю.л.-жалбоподател.
Административният и административнонаказващият органи, правилно са установили
какво нарушение е извършено от жалбоподателя и са ангажирали
административнонаказателната отговорност на „****“ООД, ЕИК ***- работодател.
Видно от приложените
по делото доказателства, „****“ ООД несъмнено притежава качеството
„работодател“ по отношение на Ю.Д.Ц., както и че на 08.04.2019г. е командировал
работника да осъществява трудовите си задължения в ФР Германия по силата на договор
за предоставяне на услуги. Видно от представените справки за отработени часове през
месеците април и май 2019г. Ю.Д.Ц. е работил фактически по време на командироването
му във ФР Германия. В конкретния случай е налице командироване в рамките на
предоставяне на услуги по смисъла на чл. 121а, ал.1, т.1, б. „а“ от КТ от
български работодател на работник на територията на друга държава- членка на ЕС
за своя сметка и под свое ръководство въз основа на договор, сключен между
работодателя и ползвателя на услугите. Като не е сключило допълнително писмено
споразумение с работника Ю.Д.Ц. по време на командироването в Германия,
дружеството- жалбоподател е извършило нарушение по чл.7, във вр. с чл.2, ал.1
от Наредбата за условията и реда за командироване и изпращане на работници и
служители в рамките на предоставяне на услуги, вр. чл. 121а, ал. 1 от КТ.
Съгласно чл.2, ал.1 от тази Наредба, издадена на основание чл. 121а, ал.8 от КТ, при командироване на работници или служители в случаите по чл.121а, ал. 1,
т. 1 КТ, работодателят и работникът или служителят уговарят с допълнително
писмено споразумение изменение на съществуващото между тях трудово
правоотношение за срока на командироването. Необходимостта от сключване на
споразумение се обуславя от обстоятелството, че при командироване на работници
и служители в рамките на предоставянето на услуги е допустимо да се променят
съществени елементи на трудовото правоотношение, и по-специално - трудовото
възнаграждение и характерът на работа. Такава промяна не може да бъде направена
едностранно от страна на работодателя, а само по взаимно съгласие на двете
страни, изразено писмено. С разпоредбата на чл.7 от Наредбата се въвежда
гаранция за правата на командированите работници и служители, като се
предвижда, че не се допуска командироване или изпращане на работник или
служител, когато не е сключено споразумение по чл.2, ал.1 от НУРКИРСРПУ. Освен
гаранция за правата на работниците и служителите тази разпоредба гарантира и
спазването на изискванията на Директива 96/71/ЕО. Съгласно чл.2, ал.1 от НУРКИРСРПУ
дружеството- жалбоподател е било длъжно да сключи такова споразумение с работника
още преди командироването му на територията на държавата- членка на Европейския
съюз. Предвид датата на сключване на договора за предоставяне на услуга между „****“
ООД и чуждестранния им съконтрагент /22.03.2019г./ и датата, от която работника
Ю.Д.Ц. е командирован /08.04.2019г./, работодателят е имал достатъчно време и
възможност да сключи допълнително писмено споразумение с работника преди
реалното му командироване в чужбина.
На следващо място съдът
намира, че в случая не са налице предпоставките за квалифициране на
административното нарушение като маловажен случай по смисъла на чл. 415в, ал. 1
от КТ- нарушението да е отстранено веднага след установяването му и да не са
настъпили вредни последици за работника. В този смисъл нарушението е установено
при извършена проверка на 17.09.2019г., тоест след приключване периода на
командироването на работника във ФР Германия. От представените от дружеството-
жалбоподател документи се установява, че трудовото правоотношение с работника Ю.
Ц. е прекратено, считано от 15.07.2019г. С оглед на това и след установяване на
нарушението от служителите на Дирекция „Инспекция по труда“- Русе, на
17.09.2019 г. дружеството- жалбоподател не е можело обективно да отстрани извършеното
нарушение, като не е отстранило същото и преди това. На следващо място - не е
налице и втората кумулативна предпоставка по чл. 415в, ал.1 от КТ, а именно-да
не са произтекли вредни последици за работника. В този смисъл обществени
отношения, обект на защита от разпоредбата на чл.2, ал.1 от Наредбата за
условията и реда за командироване и изпращане на работници и служители в
рамките на предоставяне на услуги са били засегнати, като не са били уговорени
по надлежния ред въпросите, свързани с измененото трудово правоотношение между
работодателя и работника, изчерпателно посочени в разпоредбата на чл.2, ал.2 от
Наредбата за условията и реда за командироване и изпращане на работници и
служители в рамките на предоставяне на услуги. С това са били засегнати в
съществена степен трудовите права на работника по време на командироването му
във ФР Германия, видно от подадения от него сигнал за нарушение на трудовото
законодателство с вх.№19094528/ 27.08.2019г.
При
индивидуализацията на наказанието и определяне на неговия размер, от АНО са
взети предвид критериите определени в чл. 27 от ЗАНН, като в случая не е
приложима разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, предвид ограничението, което въвежда
специалната норма на чл.415в, ал.1 от КТ /също неприложима в случая, по
мотивите посочени по-горе/. Предвид множеството нарушения, констатирани по
време на проверката, обективирани в Протокол за извършена проверка изх.№ ПР 1928373/19.09.2019г.,
аминистративнонаказващият орган е определил имуществена санкция в размер на
2000 лв. /малко над законовия минимум/, като правилно е счел, че по този начин
ще бъдат изпълнени целите, предвидени в чл. 12 от ЗАНН.
Предвид посочените
съображения съдът счита, че са налице основания за изменение или отмяна на
процесното наказателно постановление.
По гореизложените
мотиви, Съдът
Р
Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 18-001438/26.09.2019г., издадено от Директор
на Дирекция „Инспекция по труда”-Русе, против „****“ООД, ЕИК ***, с което за
нарушение на чл.7, от Наредба за условията и реда за командироване и изпращане
на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги /НУРКИРСРПУ/, е
наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 2 000 лв.,
на основание чл.416, ал.5 във вр. чл.414, ал.1 от КТ.
Решението може да се
обжалва пред Административен съд – гр.Русе, в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му.
Районен съдия :