Решение по дело №105/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 566
Дата: 14 април 2021 г.
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20217040700105
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 566                  Година 14.04.2021              Град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, ХVІ-ти състав, на двадесет и пети март две хиляди двадесет и първа година, в публично заседание, в състав:

                                            

            ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Даниела ДРАГНЕВА                                        ЧЛЕНОВЕ:  1.Веселин ЕНЧЕВ

                                                                                                2.Яна КОЛЕВА

 

Секретаря: К. Л.

Прокурор: Христо Колев

като разгледа докладваното от съдия Драгнева касационно наказателно административен характер дело номер 105 по описа за 2021 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по касационна жалба, подадена от „Елимекс Инженеринг“ ЕООД с ЕИК *********, с адрес за кореспонденция: гр.Горна Оряховица, ул. „Мадара“№1, представлявано от управителя К.С.против решение № 1233/30.11.2020г., постановено по н.а.х.д. № 3666/2020г. по описа на Районен съд Бургас. Счита, че решението е неправилно, постановено в нарушение на материалния закон и процесуалните правила. Оспорва съставомерността на деянието и възразява, че от страна на административнонаказващия орган не е извършено изпитване и установяване на техническите характеристики на стоките. Оспорва компетентността на длъжностните лица съставили АУАН и издали НП. Възразява, че е нарушено правото му на защита. Иска се отмяна на решението и връщане делото за ново разглеждане от друг състав на районния съд или разглеждане на спора на същество и отмяна на издаденото наказателното постановление.

Ответникът – Държавна агенция за метрологичен и технически надзор ГР.София, редовно уведомен, не изразява становище по касационната жалба.

Прокурорът от Окръжна прокуратура гр.Бургас дава становище за неоснователност на касационната жалба.

Административен съд Бургас намира, че касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в срока по чл.211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество е неоснователна.

С обжалваното решение Районен съд Бургас е потвърдил наказателно постановление №  ДДГ-06/20.08.2020г., издадено от началник на Регионален отдел „Надзор на пазара“ – Югоизточна България към ГД „Надзор на пазара“ при ДАМТН, с което за нарушение на чл.4б, т.3 от Закона за техническите изисквания към продуктите (ЗТИП), във връзка с чл.44, т.5 вр. чл.17, ал.7 от Наредба за съществените изисквания и оценяване съответствието на радиосъоръженията (НСИОСР) и на основание чл.52в от ЗТИП на „Елимекс Инженеринг“ ЕООД е наложена имуществена санкция в размер на 250 лева. За да постанови решението, съдът е приел, че в проведеното административнонаказателно производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. По същество е приел, че установеното деяние е доказано и съставомерно, като е обосновал извод за правомерно ангажиране на отговорността на дружеството на посоченото правно основание, както и че не са налице предпоставките за приложение на чл.28 от ЗАНН.

Съгласно чл.63 от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХІІ от АПК.

Съгласно чл.218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на  обжалваното решение с материалния закон, съдът следи служебно.

Възраженията на касатора са неоснователни. Съдебното решение е съобразено с материалния закон и процесуалните правила. При постановяването му, съдът пълно и всестранно е изследвал фактическата обстановка, която се подкрепя от събраните в хода на производството доказателства.

Отговорността на касатора е ангажирана за това, че при извършена проверка на 10.03.2020г., в стопанисвания от него търговски обект – магазин, находящ се в гр.Бургас, ул.Христо Ботев № 14, контролни длъжностни лица при ДАМТН са установили, че се предлагат за продажба следните продукти: 1. Bluetooth тонколона, марка- необявена, модел – Т-2308А, произход – Китай. Продуктът е в червен цвят, пластмасово тяло на говорителя, метален управляващ блок с бутани, вход за USB, вход DG5V, вход за карта TF, Off/On, вход микрофон, кабел за зареждане. Технически данни – необявени. Баркод – необявен. Опаковка – бял картонена кутия с цветни изображения на тонколоната с отпечатани схеми на свързване. Производител – Гуанджо, Китай. Вносител – „Елимекс инженеринг”, обявена цена – 22,90 лева и 2. Преносима безжична тонколона Bluetooth, марка – необявена, модел – HY-BY 25, произход Китай, Партиден/сериен № 71239. Продуктът представлява Bluetooth тонколона, кръгла форма – усмивка, жълна на цвят, ПВЦ корпус, USB вход. Производител – Гуанджо, Китай. Вносител – „Елимекс инженеринг”, обявена цена – 19,90 лева. Така описаните продукти са без ЕС декларация за съответствие или опростени ЕС декларации за съответствие, в които е посочен интернет адрес на който е достъпен пълният текст на същите.

Описаните по-горе продукти попадат в обхвата на НСИОСР, приета на основание чл.7, ал.1 от ЗТИП и покриват дефиницията на понятието „радиосъоръжение” по смисъла на §1, т.20 от ДР на Наредбата, доколкото приемат честотно модулирани сигнали от ефирното радиоразпръскване, използват безжична технология на радиокомуникация и позволяват възпроизвеждане на звук. Осъщественото от касатора деяние съдържа признаците на административно нарушение, изразяващи се в неспазване на установените в чл. 4б, т.3 от ЗИТП задължения на търговците да предлагат само продукти с декларация за съответствие в случаите, когато се изисква декларацията да придружава продукта, а в случая същата е изискуема на основание чл.17, ал.7 от НСИОСР. Съгласно тази разпоредба „Всяко радиосъоръжение се придружава от ЕС декларацията за съответствие или от опростена ЕС декларация за съответствие, в която е посочен интернет адресът, на който е достъпен пълният текст на ЕС декларацията за съответствие при спазване на изискванията по ал. 4”.

Правилно районният съд е приел, че за същите не е необходимо допълнително техническо изпитване, вземане на проби и образци, каквито възражения поддържа касатора и пред касационната инстанция. Констатациите на контролните длъжностни лица са направени на база характеристиките на продуктите, детайлно описани в обстоятелствената част на констативния протокол, в АУАН и в НП, поради което несъмнено и без да е нужно експертно становище или специални знания се обосновава извод за правомерно ангажиране отговорността на касатора, на основание чл.52в от ЗТИП, в която норма е предвидена санкция за търговец, който предлага продукти без декларация за съответствие, когато такава се изисква от наредбите по чл.7 и/или от мерките по прилагането по чл. 26а.

При извършената проверка от касационната инстанция не се установяват твърдените в касационната жалба съществени нарушения при съставяне на АУАН и издаване на НП, които да доведат до отмяната му, както правилно е приел първоинстанционният съд. Видно от тяхното съдържание, коректно и четливо са посочени мястото и обстоятелствата касаещи извършеното административно нарушение, както и фактическите основания за ангажиране на административнонаказателната отговорност на търговеца.

Неоснователно е и възражението на касатора за липсата на компетентност на контролните длъжностни лица и наказващия орган.

Съгласно чл.54, ал.1 от ЗТИП, АУАН нарушенията по чл.50, 51, 51а - 51г, 52, 52а-52е, 53, 53а и 56 се съставят от длъжностни лица, определени от председателя на ДАМТН, а съгласно ал.2 наказателните постановления се издават от председателя на ДАМТН или от оправомощени от него длъжностни лица. Пред първоинстанционния съд са представени заповед № А-688/23.10.2019г., заповед №А-218/29.05.2020г. и заповед №А-149/04.03.2020г., посредством които се установява компетентността, както на актосъставителя да състави АУАН, така и на наказващия орган да издаде процесното наказателно постановление.

Според мнозинството от съдебния състав, в случая не е налице и нарушение на нормата на чл.18 от ЗАНН, тъй като правилно с наказателното постановление е наложено едно административно наказание за установеното административно нарушение.

Съгласно разпоредбата на чл.4б, т.3 от ЗТИП, търговците са длъжни да предлагат само продукти, които съгласно изискванията на наредбите по чл.7 и/или на мерките по прилагането по чл.26а са: 3. с декларация за съответствие в случаите, когато се изисква декларацията да придружава продукта.

Съгласно чл.52в от ЗТИП, търговец, който предлага продукти без декларация за съответствие, когато такава се изисква от наредбите по чл.7 и/или от мерките по прилагането по чл. 26а, се наказва с глоба или с имуществена санкция от 250 до 1000 лв.

Видно от цитираните норми търговците са длъжни да предлагат само продукти с декларация за съответствие в случаите, когато се изисква тя да придружава продукта. Същевременно в санкционната норма е предвидена административно наказателна отговорност за търговец който предлага „продукти“, тоест при определяне на броя на нарушенията е без значение по отношение на колко от предлаганите продукти липсва декларация за съответствие, като техния брой влияе на размера на наложената глоба или имуществена санкция. След като законодателя е формулирал така тази правна норма, тя следва да се прилага в точния ѝ смисъл, съгласно чл.46, ал.1 от ЗНА. Ето защо, правилно е прието от наказващият орган, че дружеството е извършило едно административно нарушение и правилно с наказателното постановление е наложена една имуществена санкция.

С оглед изложеното и на основание чл.221, ал.2, предл.първо от АПК, във връзка с чл.63, ал.1, изр.второ от ЗАНН, обжалваното решение, като правилно и законосъобразно следва да бъде оставено в сила.

Мотивиран от горното, Административен съд гр.Бургас, ХVІ-ти състав

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 1233/30.11.2020г., постановено по н.а.х.д. № 3666/2020г. по описа на Районен съд Бургас.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                 ЧЛЕНОВЕ: 1.                          

 

 

2.

 

 

О С О Б Е Н О   М Н Е Н И Е

 

от съдия Веселин Енчев

по н.а.х.д. № 105/2021 година на АдмС – Бургас

 

            Не съм съгласен с мотивите и диспозитива на настоящото решение.

            В обжалваното наказателно постановление № ДДГ-06/20.08.2020 година на началник на РОНП – ЮИБ при главна дирекция „Надзор на пазара“ в ДАМТН изрично са индивидуализирани два различни модела тонколони с необявена марка от два различни „модела“, за които при проверката е установено, че се предлагат за продажба без декларация за съответствие в ЕС:

            1. Блутут тонколона – без марка, модел T – 2308А с произход Китай, без обявени върху нея технически данни и без баркод и

            2. Преносима безжична блутут тонколона – без марка, модел HY – BT 25 с произход Китай, с партиден/сериен номер 71239 и с обявени върху нея технически данни.

            Нормата на чл. 4б т. 3 от ЗТИП постановява, че търговците са длъжни да предлагат само продукти, които съгласно изискванията на наредбите по чл. 7 и/или на мерките по прилагането по чл. 26а са с декларация за съответствие в случаите, когато се изисква декларацията да придружава продукта.

            Според мен, във вида, в който е установено задължението по чл. 4б т. 3 от ЗТИП за търговците, декларацията за съответствие следва да придружава всеки отделен модел на продукта или на група продукти, представляващи част от едно цяло (една произведена партида или една пусната в продажба серия), защото само така може да се гарантира съответствието с изискванията към конкретното техническо изделие/модел.

            В случая при извършената проверка не са установени множество бройки от един и същ модел тонколона, идентични по техническите си параметри и партида на производство, а са открити две различни изделия – едното без, а другото с посочени производствени характеристики, и за всяко от тях е била необходима отделна декларация за съответствие.   

            Такива декларации не са били налични при проверката. За всеки един от продуктите дружеството е извършило отделно нарушение и наказващият орган е следвало да наложи отделна имуществена санкция по аргумент от чл. 18 от ЗАНН. Това не е сторено, а за извършените две нарушения незаконосъобразно е наложена само една санкция с наказателното постановление.

            РС незаконосъобразно е потвърдил наказателното постановление, вместо да го отмени. Решение № 1233/30.11.2020 година по н.а.х.д. № 3666/2020 година на РС – Бургас следва да се отмени, като се отмени и наказателното постановление.

 

 

СЪДИЯ: