Решение по дело №569/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 ноември 2021 г. (в сила от 31 май 2022 г.)
Съдия: Димитринка Емилова Купринджийска
Дело: 20217200700569
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 септември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

                                      №…

 

гр. Русе, 19.11.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, II - ри състав, в публично заседание на двадесет и първи октомври през две хиляди двадесет и първа година, в състав: 

                                                     

                                                     СЪДИЯ: ДИМИТРИНКА КУПРИНДЖИЙСКА

 

при секретаря   ЦВЕТЕЛИНА ДИМИТРОВА    като разгледа докладваното от съдия    КУПРИНДЖИЙСКА    административно дело № 569 по описа за 2021 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 76, ал. 5 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО), във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на УМБАЛ „МЕДИКА РУСЕ“ ООД, със седалище и адрес на управление гр.Русе, ул.“Пирот“ № 24, вх.3, ет. 1, ап. 2, представлявано от Д-р И.Ц.Й. - управител, срещу Заповед за налагане на санкции № РД-253С-295/25.08.2021 г. на управителя Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) - София, с която на основание чл. 76, ал. 3 от ЗЗО и чл. 412, ал. 1, т. 1 и ал. 2, чл. 413 и чл. 432, ал. 3 от НРД за 2020-2022, за общо 8 установени нарушения по т.1 до т. 8 от заповедта на жалбоподателя са наложени осем санкции – финансови неустойки в размер на 500 лв. за всяка една санкция или общо 4000 лв.

В жалбата са наведени доводи за неправилно и необосновано налагане на процесните санкции, като се сочи че не са налице нарушения на приетата с НРД за МД 2020 -2021 г. документация и документооборот. Основното възражение на жалбоподателя се изразява в твърдението, че съгласно НРД и медицинския стандарт  „Анестезия и интензивно лечение“ Документ 2 – „Предоперативна анестезиологична консултация“ не следва да се попълва при дейности с местна анестезия без фактическо участие на анестезиологичен екип. На следващо място възразява срещу размера на наложените санкции и по 8-те описани случая, като посочва, че не е индивидуализирано всяко едно нарушение, както и че не са посочени конкретни съображения и подробни мотиви защо административният орган приема, че наложената максимална санкция е съобразена с тежестта  на извършеното нарушение и вредоносния резултат

По тези съображения жалбоподателят счита, че се касае за маловажен случай на нарушения и моли на това основание да бъде отменена оспорената заповед.

В условията на алтернативност моли да се измени заповедта, като се намали размерът на всяка една от 8-те санкции от 500.00 лв. към минимума от 200.00 лв.

Претендира се и присъждане на направените в производството разноски, съгласно представен списък на разноските с приложени към него писмени доказателства за реалното им извършване (л. л. 103 – 107 от делото).

Ответникът по делото – Управителят на НЗОК - София, чрез процесуалния си представител ст. юрисконсулт Петко Тотев в писмен отговор вх. № 3949 от 06.10.2021 г. по описа на съда (л. л. 88 - 89 от делото) и в съдебно заседание в хода по същество оспорва жалбата като неоснователна. Претендира за отхвърляне на жалбата и за присъждане на разноски, представляващи юрисконсултско възнаграждение.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, както и след обсъждане становищата на страните, съдът приема за установено следното:

По фактите

Не се спори между страните, че по силата на Договор № 180737 от 25.02.2020 г., сключен с НЗОК – София, УМБАЛ „МЕДИКА РУСЕ“ ООД, гр. Русе, представлявано от управителя д-р И.Ц.Й., е поело задължението да оказва на здравноосигурените лица болнична медицинска помощ в посочения обхват срещу заплащане от възложителя.

Със Заповед № РД-25-338 от 03.06.2021 г. Управителят на НЗОК - София е наредил от 07.06.2021 г. до 11.06.2021 г. да бъде извършена проверка на изпълнителя на болнична медицинска помощ УМБАЛ „МЕДИКА РУСЕ“ ООД, гр.Русе по Договор № 180737 от 25.02.2020 г., с вид и обхват на проверката – извънпланова, тематична и със задача - контрол по изпълнение на на договора на лечебното заведение за оказване на болнична медицинска помощ в съответствие с НРД за МД за 2020 – 2022 г. (л. 17 от делото).

Резултатите от извършената проверка са отразени в изготвения Протокол № РД-25-338-2 от 16.06.2021 г., като с направените констатации д-р И.Ц.Й. е бил запознат на 28.06.2021 г., когато му е връчен и препис от протокола (л. л. 19-23).

В протокола се съдържа подробно описание на общо 8 констатирани нарушения на договора за оказване на болнична медицинска помощ, като същите могат да бъдат обобщени в следните 2 групи:

-              По клинична пътека (КП) 233 „Хирургично лечение при необширни изгаряния с площ от 1 до 19% от телесната повърхност с хирургични интервенции – шест нарушения / т. I.1 – т. I.6/ на изискванията на чл. 295, т. 4 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022, във вр. с чл. 55 ал. 2 т. 5 ЗЗО, изразяващи се в това, че видно от описаните 6 бр. „История на заболяването“ (ИЗ) към същите не е приложен и съответно липсва Документ 2 - „Предоперативна анестезиологична консултация“. Посочено е, че в изискванията на КП № 233 е разписано следното: „III. Документиране на дейностите по клинична пътека: 2.Предоперативна болнична документация – включва попълване на лист за Предоперативна анестезиологична консултация (Документ № 2) и задължителна предоперативна епикриза – документите се оформят съгласно Медицински стандарти „Анестезия и интензивно лечение“ и Медицински стандарт по пластичо-възстановителна и естетична хирургия, ЛЧХ и УНГ. Документ № 2 и Декларация за информирано съгласие се прикрепват към лист „История на заболяването“. Същевременно съгласно разпоредбата на чл. 295 т. 4 от НРД за медицинските дейности за 2020 – 2022 г. изпълнението на диагностично-лечебния алгоритъм задължително се документира в ИЗ.

-              По клинична пътека (КП) 236 „Оперативно лечение от последствията от изгаряне и травма на кожата и подкожната тъкан – две нарушения на изискванията на чл. 295, т. 4 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022, във вр. с чл. 55 ал. 2 т. 5 ЗЗО, изразяващи се в това, че видно от описаните 2 бр. „История на заболяването“ (ИЗ) към същите не е приложен и съответно липсва Документ 2 - „Предоперативна анестезиологична консултация“. Посочено е, че в изискванията на КП № 236 е разписано следното: „III. Документиране на дейностите по клинична пътека: 2.Предоперативна болнична документация – включва попълване на лист за Предоперативна анестезиологична консултация (Документ № 2) и задължителна предоперативна епикриза – документите се оформят съгласно Медицински стандарти „Анестезия и интензивно лечение“ и Медицински стандарт по пластичо-възстановителна и естетична хирургия, ЛЧХ и УНГ. Документ № 2 и Декларация за информирано съгласие се прикрепват към лист „История на заболяването“. Същевременно съгласно разпоредбата на чл. 295 т. 4 от НРД за медицинските дейности за 2020 – 2022 г. изпълнението на диагностично-лечебния алгоритъм задължително се документира в ИЗ.

Към протокола са приложени и съответните писмени доказателства (л. л.49-87).

В срока по чл. 74 ал. 4 ЗЗО жалбоподателя е депозирал пред управителя на НЗОК писмено становище срещу констатациите в протокола, в което е изложил възражения, идентични с тези, които са изложени и в процесната жалба(л.л.34-35).

В изпълнение на задълженията си по чл. 75 ал. 1 ЗЗО управителят на НЗОК с писмо изх.№ 20-18-172/12.07.2021 г. е изпратил преписката по компетентност на директора на РЗОК – Русе за разглеждане на спора в Арбитражна комисия. (л.36)

На 05.08.2021 г. е проведено заседание на арбитражна комисия, конституирана на територията, обслужвана от РЗОК – Русе със заповед № РД-18-15/26.02.2020 г. на директора на РЗОК – Русе, изменена със заповед  № РД-18-33/21.07.2021 г., за което е съставен Протокол № 13 от 05.08.2021 г. Видно от съдържанието на протокола арбитражната комисия поради равен брой гласове не се произнася с решение по спора, възникнал с писменото становище на УМБАЛ „МЕДИКА РУСЕ“ ООД, с което се възразява срещу констатациите, отразени в Протокол № РД-25-338-2 от 16.06.2021 г. (л.40-42).

Със Заповед за налагане на санкции № РД-253С-295/25.08.2021 г. на Управителя на Националната здравноосигурителна каса - София, на основание чл. 76, ал. 3 от ЗЗО и чл. 412, ал. 1, т. 1 и ал. 2, чл. 413 и чл. 432, ал. 3 от НРД за 2020-2022, за общо 8 установени нарушения по т. 1 до т. 8 от заповедта на жалбоподателя са наложени осем санкции – финансови неустойки в размер на 500 лв. за всяка една санкция или общо 4000 лв.(л. л. 44-48).

В заповедта се съдържа подробно описание на констатираните при проверката нарушения; дадена е правна квалификация на същите; констатирано е, че всяко едно от тях е извършено за първи път. Посочено е, че установените от длъжностни лица – служители на ЦУ на НЗОК нарушения са обективирани в съставения при проверката протокол и се доказват от събраните в рамките на проверката доказателства, приложени към протокола.  

За констатираните нарушения управителят на НЗОК – София е определил общо 8 на брой санкции „Финансова неустойка“, като всяка една от тях е наложена в предвидения от приложимата норма на чл. 416, ал. 3 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022 максимален размер от 500 лева. Органът е обосновал така определения максимален размер с обстоятелството, че макар констатираните нарушения да са извършени за първи път, същите са със завишена тежест, тъй като са извършени няколкократно, което било съществен пропуск в дейността на лечебното заведение. Посочено е, че размерът на санкцията е съобразен с тежестта на деянието, представляващо нарушение, което от своя страна обуславя и налагането на по-голяма санкция.

Заповедта е получена лично от Светла Илиева – административен директор на  УМБАЛ „МЕДИКА РУСЕ“ ООД, гр.Русе на 02.09.2021 г., видно от вписания от самия нея ръкописен текст с дата и подпис на лицето (л. 48).

Жалба срещу заповедта за налагане на санкции е депозирана пред АдмС – Русе на 13.09.2021 г., видно от поставения в деловодството на съда щемпел с входящ номер и дата (л. 2 от делото).

По правото

При така изяснената и изложена по-горе в мотивите на настоящото решение фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт, съобразно чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК.

Разгледана по същество, жалбата се явява макар и по мотиви, различни от изложените в жалбата.

Предмет на оспорване пред Административен съд - Русе е Заповед за налагане на санкции № РД-253С-295/25.08.2021 г. на Управителя на Националната здравноосигурителна каса - София, с която на основание чл. 76, ал. 3 от ЗЗО и чл. 412, ал. 1, т. 1 и ал. 2, чл. 413 и чл. 432, ал. 3 от НРД за 2020-2022, за общо 8 установени нарушения по т. 1 до т. 8 от заповедта, на жалбоподателя са наложени осем санкции – финансови неустойки в размер на 500 лв. за всяка една санкция или общо 4000 лв.

Съгласно чл. 168, във вр. с чл. 142 от АПК, съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл. 146 от АПК, без да се ограничава само с тези, посочени от оспорващия.

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган, съгласно текста на чл. 76, ал. 3 от ЗЗО и чл. 432, ал. 3 от НРД № РД-НС-01-4 от 23.12.2019 г. за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2020-2022. Същата се явява санкциониращият акт, който е издаден от оправомощения за това орган след установени нарушения при извършена по реда чл. 74 от ЗЗО и на Глава двадесета от НРД № РД-НС-01-4 от 23.12.2019 г. за медицинските дейности за 2020-2022 проверка по изпълнение на договор, сключен с ИМП. В тази връзка изцяло е спазена разписаната в закона и НРД 2020-2022 процедура – издадена е заповед от управителя на НЗОК, с която е наредено извършването на проверка на ИМП, която отговаря на изискванията на чл. 396, ал. 1 от НРД 2020-2022; за извършената проверка и установените нарушения, контролните органи са съставили протокол, който отговаря на изискванията на чл. 401, ал. 1 от НРД 2020-2021, като екземпляр от него е връчен на проверяваното лице, с което е спазено и изискването на ал. 2 на чл. 401 от НРД 2020-2021.

Същевременно съдът счита, че оспорената заповед е издадена в нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, досежно изискването за посочване на фактически основания за издаване на акта.

Съгласно чл. 74, ал. 4 от ЗЗО, лицето – обект на проверката, има право да даде писмено становище пред управителя на НЗОК, съответно пред директора на РЗОК, с когото е сключило договор, по направените от длъжностното лице по ал. 3 констатации в 7-дневен срок от връчването на протокола. В случая констатациите, отразени в Протокола за проверка, са оспорени от жалбоподателя, като е депозирано писмено възражение. Това е наложило сформирането на Арбитражна комисия, която да разгледа възраженията и да реши спора. Видно от Протокола от проведеното заседание на Арбитражната комисия, последната не е стигнала до решение, като при обсъждането и гласуването са гласували по трима души "потвърждава констатациите" и по трима души "отхвърля констатациите". Съгласно чл. 76, ал. 3 от ЗЗО в случай, че арбитражната комисия не се произнесе с решение в срока по чл. 75, ал. 7 от ЗЗО или е налице равен брой гласове, поради което не е налице прието решение, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, издава мотивирана заповед, с която може да наложи санкциите. Така предвидената хипотеза от закона е различна от случаите, когато изобщо не е подадено становище по констатациите от проверката, или то не съдържа възражения, или пък когато констатациите са потвърдени от арбитражната комисия. В последните случаи органът действа в условията на обвързана компетентност и законът предвижда за него задължение да приложи предвидените санкции.

В процесния случай жалбоподателят е упражнил правото си да възрази срещу констатациите в протокола от извършената проверка, като именно това е наложило и разглеждането на случая от Арбитражната комисия. И след като последната не е стигнала до решение, Управителят на НЗОК, действайки в условията на оперативна самостоятелност, несъмнено има право да наложи санкция, но при това положение, за него възниква задължение да мотивира акта си, включително и да обсъди направените в хода на административното производство възражения, с оглед императивните изисквания по чл. 34, ал. 3 и чл. 35 от АПК. Разпоредбата на чл. 35 предвижда задължително мотивиране за органа, тъй като актът се издава едва след като са изяснени фактите и обстоятелствата от значение за случая и след като се обсъдят обясненията и възраженията на заинтересованите страни. След като Арбитражната комисия не е стигнала до решение по възраженията в процесния случай, административният орган е бил длъжен да изложи мотиви защо счита, че изпълнителят на медицинска помощ е допуснал нарушения на задълженията си, като обсъди и обори възраженията му по констатациите от протокола от проверката, след което да обоснове приложените санкции съобразно материално-правните норми.

Вместо да обсъди възраженията на лечебното заведение обаче и да изложи мотиви защо не приема тези възражения, административният орган се е задоволил да преповтори констатациите, обективирани в протокола за проверка, без да изложи конкретни съображения по направените от лечебното заведение възражения. Действително мотивите на административния акт могат да се съдържат било в самия акт, било отделно и в друг акт, съставен в процедурата по издаването на крайния акт, и на който административният орган изрично се позовава. Процесният случай обаче не е такъв, тъй като мотивите, съдържащи се в протокола от проверката, са оспорени както от жалбоподателя, така и от половината от членовете на Арбитражната комисия. При това становището на представителите на РК на БЛС – Русе в Арбитражната комисия е обосновано с нова класификация на видовете анестезии, въведена още през 2005 г., както и с актуална класификация на ASA(American Society of Anesthesiologists)от 2016 г.  Поради това тези констатации в протокола от проверката не могат да представляват пълни и ясни мотиви, а следва да бъдат обосновани, като се опровергае оспорването им. Вместо това административният орган се е задоволил само да отбележи, че е постъпило възражение и че Арбитражната комисия не се е произнесла с решение поради равен брой гласове, без да изложи съображения защо не възприема тези възражения.  

Предвид изложеното съдът приема, че процесната заповед е издадена в нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. Допуснатото нарушение на процесуалните правила е от вида на съществените такива, което обуславя отмяната на издадената Заповед за налагане на санкции. В този смисъл е и константната съдебна практика - Решение № 5730 от 12.05.2021 г. на ВАС по адм. д. № 3183/2021 г., VI о., Решение № 9954 от 21.07.2020 г. на ВАС по адм. дело № 4567/2020 г., VI о., Решение № 13098 от 22.10.2020 г. на ВАС по адм. д. № 11620/2019 г., VI о., Решение № 15034 от 6.11.2019 г. на ВАС по адм. дело № 5697/2019 г., VI о и др.

По разноските

По делото е направено искане от страна на жалбоподателя в процеса за присъждане на направените съдебно-деловодни разноски по представен списък на разноските. Като съобрази изхода на спора пред настоящата инстанция и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, в полза на жалбоподателя следва да се присъди сумата от 50 лева държавна такса и 610 лева адвокатско възнаграждение.

По изложените мотиви и на основание чл. 172 ал. 2 АПК съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на УМБАЛ „МЕДИКА РУСЕ“ ООД, със седалище и адрес на управление гр.Русе, ул.“Пирот“ № 24, вх.3, ет. 1, ап. 2, представлявано от Д-р И.Ц.Й. – управител, Заповед за налагане на санкции № РД-253С-295/25.08.2021 г. на Управителя на Националната здравноосигурителна каса - София, с която на основание чл. 76, ал. 3 от ЗЗО и чл. 412, ал. 1, т. 1 и ал. 2, чл. 413 и чл. 432, ал. 3 от НРД за 2020-2022, за общо 8 установени нарушения по т. 1 до т. 8 от заповедта на жалбоподателя са наложени осем санкции – финансови неустойки в размер на 500(петстотин) лева за всяка една санкция или общо 4000 (четири хиляди) лева.

ОСЪЖДА Националната здравноосигурителна каса - София да заплати на УМБАЛ „МЕДИКА РУСЕ“ ООД, със седалище и адрес на управление гр.Русе, ул.“Пирот“ № 24, вх.3, ет. 1, ап. 2, представлявано от Д-р И.Ц.Й. - управител, сумата от 662.00 (шестстотин шестдесет и два) лева, съставляваща размера на направените по делото разноски.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

                                                 Съдия: